Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
BR-18.6 Schaal-0. door sncf231e
Vandaag om 12:13:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 12:11:27
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:44
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Laatste CNL uit Nederland  (gelezen 14265 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Laatste CNL uit Nederland
« Gepost op: 12 December 2016, 17:38:36 »
Aangezien zelfs individuele loks een draadje krijgen als eerbetoon voor hun bewezen diensten ???, lijkt het mij niet meer dan logisch om juist een draadje te openen voor een treinsoort dat verdwenen is uit Nederland.

Sinds afgelopen zaterdag is mijn uitzicht saaier geworden door het ontbreken van deze trein. Met deze trein is ook mijn verlangende blik uit het raam verdwenen. Niet meer dromen over 's nachts wakker worden in een stil en verlaten station, het rumoer van instappende of uitstappende passagiers ergens laat in de nacht. En verdwenen is het kijken naar een trein die pas de volgende dag zijn passagiers het genot gunt van het rijden door een landschap, dat ontwaakt tijdens het passeren.

Foto is gemaakt op Nov-29, 2016

Jammer, maar het concept van reizen is verworden tot transport van A->B.

Groet,
Michel

(edit: die wel gebruik maakte van de nachttrein)
« Laatst bewerkt op: 12 December 2016, 17:40:52 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2016, 18:03:42 »
Mooi gezegd!  (y)


Steyn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2016, 18:14:28 »
In het winterseizoen rijden er nog wel enkele nachttreinen naar Bludenz en Schladming.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17845
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2016, 19:51:47 »
Jammer, maar het concept van reizen is verworden tot transport van A->B.


Dat was het toch altijd al? ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2016, 20:08:39 »
De romantiek van het reizen is zo langzamerhand wel verdwenen. Dat geldt niet alleen voor de nachttreinen maar ook de dagtreinen. De oude D-treinen naar Parijs hadden toch een andere dynamiek dan de ge-airconditionende Thalys.  8)  Lange douanestops, uit het raam hangend een kop koffie bestellen, de aanblik van vreemde steden, allemaal vervangen voor sneller en efficiënter, met een blik op betonnen tunnels, glazen stations en veel geluidswallen.
En ja, uiteindelijk vind ik het toch prettig om in tweeënhalf uur in Parijs te zijn, in plaats van met die snikhete trage D-trein, met dat eeuwig durende kopmaken in Antwerpen...  ;)
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2016, 00:36:03 »
In het winterseizoen rijden er nog wel enkele nachttreinen naar Bludenz en Schladming.
Zo rijden er ook nog steeds treinen met een stoomlokomotief over de hoofdbaan ::). Slaaptreinen in de dienstregeling of als charter (zoals wintersport) zijn toch wel verschillend. Zie het ook als vliegreizen: een lijnvlucht heeft ook andere passagiers als een chartervlucht.

Jammer, maar het concept van reizen is verworden tot transport van A->B.
Dat was het toch altijd al? ;)
  ;)

@ Marc: Je hebt ook volledig gelijk. Ik race ook liever in een dag met de trein naar London of Spanje dan daar 26 uur over te doen. Alhoewel, die keer dat ik dat deed (met de nachttrein vanaf Gare Paris Austerlitz, om vervolgens half gaar via een boemeltje tussen Toulouse en Narbonne de Talgo te nemen naar Alicante) geeft mij nog steeds wel goede herinneringen.
Maar goed, met wat geluk ga ik volgend voorjaar via Düsseldorf naar Wenen.

@ Steyn: Dank je

Groet,
michel

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2016, 08:57:33 »
Fijn dat dit draadje geopend is. Het was mij vorige week ook al opgevallen dat de laatste City Night Line geheel aan dit forum voorbij leek te gaan.

Het was een mooi afscheid vrijdagavond in Amsterdam. Veel belangstelling van spoorwegliefhebbers en pers (NOS Journaal, SBS6). Het treinpersoneel wilde graag op de foto en deelde kerstsnoepgoed uit. NS had ervoor gezorgd dat de laatste CNL wat eerder werd voorgereden en bovendien zou vertrekken van een wat ruimer bemeten perronspoor (spoor 2 i.p.v. spoor 10). Met ongeveer 5 minuten vertraging vanwege uitgelopen interviews van de pers met de machinist, vertrok de laatste City Night Line luid toeterend van Amsterdam Centraal, rijtuigen met zich meenemend waarvan een deel misschien wel nooit meer in Nederland terug zal komen.

Enkele rijtuigen van het type WLABmz 173.1 en Bvcmbz 249.1 zijn inmiddels al gespot in de nieuwe Nightjet-kleuren van de ÖBB, dus daar is wel weer nieuw emplooi voor, maar hoe de toekomst van de Bvcmz 248.5 en de BDcm 874.1 eruit ziet weet ik niet.


Groeten,
Arjen

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2016, 10:30:05 »
 :'(
Nachttreinen .... vergane glorie ....

Waar zijn de tijden van weleer dat ik als kleine jongen op Hoek van Holland rondliep kijkend naar waar de rijtuigen vandaan kwamen?
Dat we door een gebrekkig duits sprekende Russische conducteur (met grammofoonplaat in z'n pet) werd uitgenodigd om een kijkje te nemen in de russische slaapwagen, kompleet met samovar?

Er is veel veranderd ....

Nu 2x de CNL gebruikt voor de wintersport.
Vrijdag avond instappen in Utrecht en lekker gaan liggen.
De volgende morgen onder de douche en vervolgens genietend van de ontwakende (witte) wereld met "ontbijt op de kamer".
Op Innsbruck een echte capu bij Bakker Luetz en vervolgens nog een stukje met de EC naar Italie.
Een stuk ontspannender dan dat gejaag over de Duitse snelwegen ......
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Dit jaar maar genoegen genomen met een extra overstap in Dusseldorf.
Ben benieuwd of het product met de exploitatie door de OBB veel afwijkt, eind januari weten we het.


mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 13 December 2016, 22:58:53 »
:'(
Nachttreinen .... vergane glorie ...

Ik geloof dat de nachttrein nog steeds een toekomst heeft, al was het dan alleen maar in een niche. Er zal wel iets moeten veranderen in de houding van overheden en bijvoorbeeld de tariefstelling voor infraheffingen. EETC heeft bijvoorbeeld in Frankrijk het bijltje erbij neer moeten gooien door oneerlijke en volgens mij ook met Europese regels strijdige tarieven. Verder moeten we ons afvragen waarom een internationale (nacht)trein zich financieel zelf moet kunnen bedruipen, terwijl er bakken geld bij moeten voor sommige binnenlandse stoptreinen en gedecentraliseerde treindiensten. En dat vindt dan iedereen heel gewoon.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2016, 00:10:08 »
Eens, wat is er comfortabeler dan 's avonds instappen en de volgende morgen uitgeslapen op je bestemming aankomen?
Of het zichzelf allemaal moet bedruipen? Tja, wat is de definitie van "zichzelf"?
Ga je elke individuele verbinding bekijken?
Ga je een bepaalde A-B relatie bekijken?
Ga je een regio bekijken?
Wat dat betreft kan de spoorwereld nog een hoop leren van de luchtvaart ......

Ik geloof zeker in de toekomst van lange afstands spoorverbindingen, ongeacht overdag of 's nachts.
Niet alleen qua comfort, ook qua reistijd is de trein tot 750km een goed alternatief voor vliegen.

Nu de tarieven nog .....
« Laatst bewerkt op: 14 December 2016, 08:45:22 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2016, 08:16:51 »
Wat dat betreft kan de spoorwereld nog een hoop leren van de luchtvaart ......
Zoals twee uur van te voren al aanwezig zijn?  ::) ;D :angel:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2016, 10:30:36 »
Zoals twee uur van te voren al aanwezig zijn?  ::) ;D :angel:
Ik heb mijn post nogmaals gelezen, maar kon dat argument niet vinden ......  ;D

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2016, 13:40:40 »
Je vliegt zeker nooit?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 15 December 2016, 07:03:12 »

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 15 December 2016, 14:28:51 »
Hoezo?

Groet,
Michel
1: Ik vind de tarieven voor internationale treinreizen aan de hoge kant in vergelijking met de luchtvaart
2: In de luchtvaart kan ik tot een jaar vooruit reserveren, bij het spoor 3 maanden