Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door gdh
Vandaag om 18:58:18
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
  

Auteur Topic: 8baan met kopstation (foto')  (gelezen 5661 keer)

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #15 Gepost op: 24 November 2007, 18:46:36 »
Holterberg daar ben ik denk ik eens op geweest :-X
nee hier in Friesland is het nog vlakker alleen maar terpen van max. 8 meter :o

Rijssensvosje

  • Gast
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #16 Gepost op: 24 November 2007, 18:49:14 »
Ik denk dat ik hier gewoon mee doorborduur. En er maar een mooie brug en gallerij in verwerk. Ik moet er tenslotte zelf naar kijken en mn plezier aan beleven. En als iemand het n spaghetti baan vindt, tja.

ReesCees

  • Gast
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2007, 18:51:32 »
Fozzy, als de ruimte je ontbreekt kun je toch je thema daar op aanpassen? Kleine baan, korte treinen en geen IC treinstellen van 8 of meer bakken.

Maak anders een klimspiraal in je banenplan want dan kun je wel makkelijker een stuk de hoogte in op een betrekkelijk kleine ruimte.

@Beusi: 2x1,2 is in H0 toch gauw zo'n 4x 2,4 en dan komt Fozzy toch wat meters omgerekend te kort (raar onderschrift trouwens).

Kees-Jan

Rijssensvosje

  • Gast
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2007, 19:01:16 »
Als je in n klimspiraal ca. 10cm moet stijgen hoevaak moet je dan rond? En kan je dan ook R2 gebruiken van Roco? Of is dat weer te krap en is R3 echt het minimum?


ReesCees

  • Gast
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #19 Gepost op: 24 November 2007, 19:03:33 »
De stijging is maximaal 3cm per meter, lege er een draadje langs en meet dat op.

R2 van roco is dat minder dan 440mm radius? dan zou ik het niet doen ivm lange wagons en treinstellen die daar niet fijn doorheen rijden.

Kees-Jan

Rijssensvosje

  • Gast
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #20 Gepost op: 24 November 2007, 19:09:09 »
R2 = 358mm
R3 = 434,5mm
R4 = 511,1mm allemaal 30°

volgens Roco catalogus

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #21 Gepost op: 24 November 2007, 19:20:44 »
Citaat van: Kees-Jan link=topic=7198.msg110535#msg110535
  (raar onderschrift trouwens).

Kees-Jan

is al weg, het was een grapje uit onze familie. Ik hoop niet dat ik hier iemand mee heb geraakt ofzo? Anders is dat zoiezo nooit de intentie geweest.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2007, 02:52:06 door Peter Korsten. Reden: Citaat gerepareerd. »

ReesCees

  • Gast
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #22 Gepost op: 24 November 2007, 22:59:04 »
Fozzy,

Gezien je treinen en treinenwens zou ik dan niet onder de R3 gaan (das minimaal dus).

Beusi: top!

Kees-Jan

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #23 Gepost op: 24 November 2007, 23:09:39 »
Euh...hier in Overijssel zijn ook bergen...Lemelerberg, Archemerberg, Nijverdalseberg, EN  niet te vergeten de Holterberg.   :-[

Dat zijn geen echte bergen maar heuveltjes.

Vond dit op wikipedia:
Citaat
Het is in Nederland gebruik om reeds zeer lage heuvels of glooiingen aan te duiden met de term "berg", bijvoorbeeld de bekende Grebbeberg ten oosten van de Utrechtse plaats Rhenen die slechts +50 m NAP telt maar die voor Nederlandse begrippen toch enigszins "bergachtig" aandoet vanwege de abrupte overgang naar de vlakke Gelderse Vallei op +7 m NAP.

Voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bergen_in_Nederland

Maar die hellingen zijn echt te stijl, zou meer een baan zijn voor een tandrad treintje. Je kan beter het ene spoor een stuk laten dalen dan hoef je die andere ook minder te laten stijgen.

mvg,

Matthijs

ReesCees

  • Gast
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #24 Gepost op: 24 November 2007, 23:13:22 »
Met een hele cirkel R3 (r=43,5 cm) kun je dus bij een stijgingspercentage van 3% ongeveer 8,3cm omhoog.

Das genoeg voor H0 (let wel op de pantograven).

Kees-Jan

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #25 Gepost op: 24 November 2007, 23:29:31 »
Je kan beter het ene spoor een stuk laten dalen dan hoef je die andere ook minder te laten stijgen.

Dat is ook wat ik bedoelde met m'n opmerking op de vorige pagina. Laat het ene spoor 6 centimeter de tafel in dalen dan hoeft het andere spoor maar 6 centimeter omhoog.

Overigens mag je wat mij betreft zoveel spoor op de tafel leggen als je zelf wilt. De één maakt graag een baan die zo natuurgetrouw mogelijk is, de ander wil gewoon zoveel mogelijk rijden op zoveel mogelijk rails.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #26 Gepost op: 25 November 2007, 09:11:12 »
Dat zijn geen echte bergen maar heuveltjes.

Vond dit op wikipedia:
Voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bergen_in_Nederland

Maar die hellingen zijn echt te stijl, zou meer een baan zijn voor een tandrad treintje. Je kan beter het ene spoor een stuk laten dalen dan hoef je die andere ook minder te laten stijgen.

mvg,

Matthijs

50 meter hoog is in N-spoor toch al gauw 31 cm en in H0 dan 57 cm, dus het kan makkelijk!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #27 Gepost op: 25 November 2007, 10:58:41 »
Matthijs,
Wij vinden dat bergen!  ;D

mvg,
 Sander (tukker in hart en nieren en alle andere organen)
mvg,
 Sander

Rijssensvosje

  • Gast
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #28 Gepost op: 25 November 2007, 11:01:00 »
Nou en of, wij wonen ook nog in BERGentheim.
 ;)

Rijssensvosje

  • Gast
Re: 8baan met kopstation (foto')
« Reactie #29 Gepost op: 25 November 2007, 11:54:27 »
Goed het ging ff op een enorm zijspoor.... :-|

Ik ga dr nog es over slapen, en denken of ik een spiraal maak of nog iets heel anders bedenk.
Jullie lezen/zien het wel.