Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Dave.......
Vandaag om 02:47:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51

Auteur Topic: Trein reageert vreemd na kortsluiting  (gelezen 4339 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Trein reageert vreemd na kortsluiting
« Gepost op: 08 December 2016, 08:31:41 »
Beste modelbouwers,

Ik had onlangs een kortsluiting op mijn digitale baan. Ik rijd AC met als centrale een Intellibox IR en bestuurd door Koploper. De IB heeft een eigen voeding en de baan is opgedeeld in twee delen die elk gevoed worden door een booster.

Nadat ik laatst een kortsluiting had op de baan, heb ik enkele treinen die afwijkend reageren.

Bij het inschakelen van de spanning op de baan geven enkele treinen met geluidsmodule een geluidsignaal (bijvoorbeeld de HC fluit, of typhoon). Dit gebeurt elke keer wanneer de spanning op de rails komt. Ook wanneer een van deze treinen ergens geen contact maakt en ik deze een zetje geef, klinkt het geluid weer.

Nog vervelender vind ik mijn Beneluxtrein met reeks 25.5. Ik heb in Koploper twee blokken ingevoerd waar deze loc zijn motorgeluid moet inschakelen. De trein rijdt normaalgesproken door in dat blok. Na de opgetreden kortsluiting stopt de 25.5 in de twee vlokken waar hij zijn motorgeluid had moeten inschakelen, schakelt de loc om en rijdt de trein in de verkeerde richting weer terug.

Kijk ik in het rijscherm van Koploper dan ligt het pad voor deze trein nog gewoon zoals deze hoort te liggen, waarmee ik het vermoeden heb dat Koploper niet de oorzaak is van dit vreemde gedrag. Dat de oorzaak vermoedelijk niet aan Koploper ligt haal ik ook op uit het feit dat enkele andere modellen dus een geluidsignaal afgeven zodra ik de baanspanning inschakel, ook als Koploper op dat moment niet actief is.

Herkend iemand deze vreemde storing?

Kan het zijn dat er instellingen in de IB terecht zijn gekomen, waardoor enkele treinen zich nu vreemd gedragen of moet ik dit probleem in de decoderinstellingen van het desbetreffende materieel zoeken?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

• Offline Offline
Re: Trein reageert vreemd na kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2016, 08:53:45 »
Als ik afvink.
Koploper zal niet snel iets oplopen van een sluiting. Resteren de centrale, een bezetmelder of de decoders.
De decoders lijken de meest voor de hand liggende oorzaak. Je kan om te beginnen een van de decoders een reset geven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2016, 09:17:28 »
Eens! Vooral ook omdat je schrijft dat enkele treinen dit gedrag vertonen. Dat vertaal ik als niet allemaal!

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2016, 10:18:15 »
Nadat ik laatst een kortsluiting had op de baan, heb ik enkele treinen die afwijkend reageren.
Bij het inschakelen van de spanning op de baan geven enkele treinen met geluidsmodule een geluidsignaal (bijvoorbeeld de HC fluit, of typhoon). Dit gebeurt elke keer wanneer de spanning op de rails komt.
Eens! Vooral ook omdat je schrijft dat enkele treinen dit gedrag vertonen. Dat vertaal ik als niet allemaal!
Hallo Jeroen, bedoel je dat al je loks met geluiddecoders dit gedrag vertonen, of slechts enkele daarvan ?
Mijn verdenking ligt bij de centrale, en dan specifiek denk ik dat er een probleem is met 1 van de functies. Misschien was ten tijde van de kortsluiting een opdracht tot het geven van functie X actief en door de kortsluiting lijkt dus nu de centrale elke keer bij het opstarten het bevel tot functie X te geven.

Nog vervelender vind ik mijn Beneluxtrein met reeks 25.5. Ik heb in Koploper twee blokken ingevoerd waar deze loc zijn motorgeluid moet inschakelen. De trein rijdt normaalgesproken door in dat blok. Na de opgetreden kortsluiting stopt de 25.5 in de twee vlokken waar hij zijn motorgeluid had moeten inschakelen, schakelt de loc om en rijdt de trein in de verkeerde richting weer terug.
Vreemde suggestie, maar ik zou eens proberen met een standaard multimeter eens de spanning in die 2 secties te meten. Dit klinkt vreemd, daar een DCC signaal symmetrisch is en je dus niks zou moeten meten. Misschien is er iets mis gegaan in die secties, waardoor er daar nu een assymmetrisch signaal staat (die je dan met je multimeter kan meten). Dan zou de beneluxtrein misschien met een ABC-reactie (van Lenz) kunnen reageren.
Voor wie het nog niet wist. Het ABC-systeem van Lenz zorgt ervoor dat als een DCC-decoder een assymetrisch signaal ziet in een sectie dat hij afremt tot stop en in sommige gevallen zelfs automatisch van richting verandert.

Om uit te kunnen sluiten dat het om de decoders gaat kan je ze 1 voor 1 resetten (niet altijd handig, daar bijv. bij de Beneluxtrein dan je specifieke functieinstelling verloren gaat), maar eerst zouden wij willen weten of alle betroffen decoders van hetzelfde merk zijn.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2016, 11:19:54 »
Je kan met de multimeter kontroleren of het DCC signaal symmetrisch is ,in de meetfunctie DC  moet je niets meten en in de functie AC moet je ca 20V meten. Als je toch in de DC functie wat meet is het signaal asymmetrisch geworden. Mss een bezet melder in het betreffende blok die nog maar in een richting doorlaat?
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 December 2016, 11:26:07 »
Bedankt voor de reacties.

De treinen die afwijkend gedrag vertonen zijn:

Artitec DE-2 HC fluit bij opstarten
Artitec DE-1 Continu typhoongeluid bij opstsrten
Roco Plan T HC fluit bij opstarten
Van Biervliet 25.5 klikgeluid (schakelaar?) bij opstarten en spontaan keren in blokken waar deze trein het motorgeluid aan had moeten zetten.

Mijn Roco Plan V heeft ook sound, maar die doet normaal.

In de 25.5 zit een ESU decoder, dus geen Lenz die een ABC reactie kan geven.

Kun je in de IB ook geluidfuncties e.d. automatisch laten bedienen? Zou het kunnen dat daar instellingen in terecht zijn gekomen?

Jeroen

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 December 2016, 11:29:29 »
Niet helemaal, Peter:

... AC met als centrale een Intellibox IR ...

Dus kan het maar zo zijn dat Jeroen ook MM protocol gebruikt. In  tegenstelling tot een zuiver DCC signaal, bevat MM wel een gelijkspanningscomponent van een paar volt.

Mss een bezet melder in het betreffende blok die nog maar in een richting doorlaat?

Hier kan alleen Jeroen het verlossende antwoord op geven, maar het is niet gebruikelijk bij 3rail om de stroomvoorziening van een sectie via de bezetmelder te laten lopen.

Aangezien het probleem niet alle treinen betreft, ben ik het met Henk eens. Probeer eerst eens een reset van de decoder van een van deze treinen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 December 2016, 11:32:09 »
Ik rijd AC met als centrale een Intellibox IR en bestuurd door Koploper.
Laten we allereerst deze volhardende spraakverwarring uit de wereld helpen, jij rijdt geen AC. Wat jij hier waarschijnlijk probeert te zeggen is dat je 3-rail rijdt  ;)

Dat loc's geluid maken herken ik als de betreffende functie op de centrale nog aan staat en je de spanning inschakelt. Dus even op de centrale kijken of bijvoorbeeld die fluit ook werkelijk actief is na het inschakelen. Zou kunnen dat Koploper en de centrale het daar nu even niet over eens zijn.

Het omkeren van de trein is wel raar, Koploper geeft daar dus geen commando voor. En gaat geeft dus ook melding spooktrein? Is dit toevallig het deel waar je sluiting had? En nadat de trein van richting is gewisseld, is de richting van die loc op je centrale ook gewisseld of niet? In het laatste geval is het met zekerheid de decoder (tenzij de centrale zo door de war is dat wat op het scherm staat niet overeen komt met wat hij doen....). En dan zou het best ABC kunnen zijn. Inderdaad meten en/of proberen ABC (en analoog) eens uit te zetten op die decoder.

Dus kan het maar zo zijn dat Jeroen ook MM protocol gebruikt. In  tegenstelling tot een zuiver DCC signaal, bevat MM wel een gelijkspanningscomponent van een paar volt.
Oef, klopt ja. Hoe gaat ABC daar eigenlijk mee om? :o

Resetten decoders vind ik wel een paardenmiddel. Zeker omdat dat geenszins verklaart waarom een loc spontaan omdraait aangezien de loc geen weet zou mogen hebben waar het zich bevind (en het dus niet steeds op dezelfde plek zou mogen zijn).

Citaat van: Jeroen Water link=topic=71918.msg3221706250#msg3221706
In de 25.5 zit een ESU decoder, dus geen Lenz die een ABC reactie kan geven.
Hoho, het is dan wel een "uitvinding" van Lenz maar veel andere fabrikanten hebben het ook ingebouwd. ESU zeker  ;)

Laatste vragen, welke trein heeft de sluiting gemaakt?

En is de 25.5 voorzien van een irritant relais om te schakelen tussen sleper voor en sleper achter?

Timo
« Laatst bewerkt op: 08 December 2016, 11:36:56 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 December 2016, 11:57:26 »
En als je simpel in koploper de opdrachten verwijderd, en dan test wat er gebeurd

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 December 2016, 20:06:10 »
Niet helemaal, Peter:

Hier kan alleen Jeroen het verlossende antwoord op geven, maar het is niet gebruikelijk bij 3rail om de stroomvoorziening van een sectie via de bezetmelder te laten lopen.

Aangezien het probleem niet alle treinen betreft, ben ik het met Henk eens. Probeer eerst eens een reset van de decoder van een van deze treinen.

De meeste treinen.op mijn baan rijden in het DCC format, zodat ik 28 rijstappen kan benutten in plaats van 14. Alle probleemtreinen rijden in dat DCC.

Stroomvoorziening van het spoor loopt bij mijn baan inderdaad niet via de bezetmeldsecties. Deze secties zijn geheel geïsoleerd t.o.v. de rest van het spoor.

Vragen van Timo ga ik nog uitzoeken.

Jeroen

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2016, 21:11:48 »
De meeste, dus dat betekend dat er altijd MM aanwezig is en het niet uit staat. Dit maakt het railsignaal wat asymmetrisch.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2016, 21:26:45 »
OK Jeroen ,
Ik snap het ,jij hebt het Marklin 3 rail systeem ,dan loopt de rijstroom niet door de bezet melders,dus daar zit je probleem ook niet in.
 Sukses verdert.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #12 Gepost op: 09 December 2016, 09:57:33 »
OK Jeroen ,
Ik snap het ,jij hebt het Marklin 3 rail systeem ,dan loopt de rijstroom niet door de bezet melders,dus daar zit je probleem ook niet in.
 Sukses verdert.  ;)
Peter
Ho ho,
dat kan nog steeds. Indien de rijstroom niet door de bezetmelder loopt, wordt dus de bezetmelding gegenereerd wanneer een as de ingang van de melder verbindt met massa (de andere railstaaf). Als er een beschadiging in de melder zit (bijv kortsluiting), kan dat altijd nog voor een extra asymmetrie van het signaal zorgen, daar er nu een last aan massa hangt (en nee, die is niet altijd 0 V).

Sowieso zou ik bij alle decoders, indien het gemeldt wordt in de handleiding het ABC-gedrag uitschakelen. Ook zou ik de multi-courante decoders die  op DCC rijden de automatische herkenning deactiveren en ze permanent op DCC alleen overschakelen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 December 2016, 19:37:00 »
Hoi

Waarom de IB niet eens een reset naar fabrieksinstelling geven? Misschien is het probleem dan opgelost.

Bart

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 December 2016, 19:55:25 »
Voordat ik van alles ga resetten, wil ik eerst weten wat er nu loos is.

Gisteren heb ik als test de typhoon van de DE-2 gecontroleerd. Deze stond na opstarten van de IB uit. Ik heb de typhoon toen bediend met de IB en daarna weer uit gezet. Toen de spanning van de baan en IB en daarna alles weer ingeschakeld. Geen.typhoongeluid vande DE-2, dus dat leek positief. Daarna Koploper opgestart en toen klonk het typhoongeluid weer  >:(

Ik heb inmiddels ook geconstateerd dat de boosters zo nu en dan 3x groen en 1x rood knipper aangeven. Ze doen dat nooit tegelijk, maar de ene keer is het de ene booster en de andere keer de andere. Na een of twee keer de noodstop en de go op de IB bediend te hebben is dit euvel weer over.

De handleiding geeft aan dat er een verkeerde spanning op de baan staat. Wat ik dan niet snap, waarom is dit af en toe en niet constant?

Ik ga eerst proberen deze storing op te sporen. Tips zijnzeker welkom!

Jeroen