Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)  (gelezen 4690 keer)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Gepost op: 07 december 2016, 07:58:03 »

wat tegenviel: het koppelen van het stel. Gaat alleen als stel op de zij ligt. koppeling tussen B en AB bak kwam niet 100% dicht met geen mogelijkheid en wilde niks afbreken.... jammer


Gaan alle stellen zo moeilijk met het koppelen, bij mij breekt het angstzweet al uit bij de gedachten , maar zijn er trucjes voor zou een stuk schelen.


mvgr Evert en Bas   

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2016, 08:13:44 »
Ik begrijp dat het probleem vooral is dat de koppelingen naar beneden buigen. Bekend probleem. Een plaatje kunstsof van de juiste dikte op de rails kan dat misschien voorkomen. Bij de Koplopers en de plan v/t helpt dat. De bakken op de kant koppelen en dan het driedelig geheel op de rails tillen, is op den duur ook niet ideaal.

Maar ik ben benieuwd. Het is me een raadsel waarom iedere fabrikant voor zowat ieder nieuw stel maar weer een geheel nieuwe elektrisch geleidende koppeling wil bedenken. Vanwege de tegenstrijdige eisen die aan een elektrisch geleidende koppeling worden gesteld, is dat lastig en mislukt vaak. Maar er zijn goede voorbeelden. Gebruik die ter inspiratie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2016, 08:29:10 »
Maar er zijn goede voorbeelden. Gebruik die ter inspiratie.

Henk, als je die nu even noemt of toont, dan weten wij ook waarover we praten.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2016, 08:31:47 »
Ik snap het wel,  de wensen nemen alleen maar toe. En het blijft mechanisch denk ik altijd een afweging tussen makkelijk koppelen en een goede verbinding.

Maar ik heb koplopers, plan v en plan t, tee ram.  Alles geeft zweetdruppels. Dus als de oplossing er is....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2016, 08:51:53 »
Daar heb ik toevallig weleens over nagedacht Ted.  :)

De meest praktisch oplossing lijkt me toch het platte model van de Koploper en de Piko Hondekop handhaven. Mits daarbij een passend kunststof plaatje wordt geleverd dat je op de rails legt. Dat plaatje voorkomt dat de koppeling naar beneden buigt en kan misschien ook een geleidende vorm krijgen zodat de koppelingen ook niet opzij kunnen. In ieder geval koppelen mijn Koplopers probleemloos met alleen een vlak plaatje kunststof. Ik heb de plan U nog niet, maar mogelijk helpt het hier ook.

Een heel goede vind ik de vierpoler die Heljan heeft ontwikkeld voor ik dacht Van Biervliet en die inmiddels in het assortiment van Viessmann zit. Door de ronde vorm grijpen de koppelingen en de contacten als vanzelf in elkaar zonder dat het geheel een andere kant op kan. Meer polen moet denk ik ook mogelijk zijn.

De allerbeste zijn de Almrose magnetische koppelingen, maar die zijn slechts tweepolig. De magneetjes verzorgen ook de elektrische geleiding. Ik vraag me af of het mogelijk is te koppelen met een magneet met daarbij een apart contactplaatje voor de contacten.

Roco heeft ook al lang geleden een vierpoler ontwikkeld. Er moet eens naar de contacten worden gekeken, want die grijpen niet altijd goed in elkaar. Toch is die koppeling superieur aan de hopeloze gevallen die Roco voor de plan t/v heeft bedacht en die rare dingen op de TEE.  ???

Verder ben ik van mening dat niet verder moet worden gegaan dan vier- of vijfpolig. Voor meer mogelijkheden vind ik de keuze voor twee decoders te prefereren.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2016, 09:15:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2016, 08:54:58 »
Bij de Trix Ram zit ook zo'n plaatje om te koppelen.
Geen problemen meer gehad.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2016, 09:29:59 »
@Henk: Heljan heeft ook al heel lang een vierpolige koppeling met NEM-vork in z'n programma. Volgens mij is dat degene die VanBiervliet ook gebruikt...http://heljan.dk/shop/power-coupler-399p.html

Overigens moet het volgens mij voor de gemiddelde doe-het-zelvert een koud kunstje zijn om met een paar dunne plaatjes styreen een klein steuntje (oid) te bouwen wat onder de koppelingen gelegd/geschoven kan worden.

Rob
« Laatst bewerkt op: 07 december 2016, 09:32:47 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2016, 09:40:02 »
Denk het ook Rob. Maar hoe preciezer het hulpmiddel, hoe beter het werkt. Het is denk ik het beste als koppeling en hulpmiddel tegelijk worden ontwikkeld.

Ik bedoelde dezelfde koppeling van Heljan. Die zit inmiddels ook in het assortiment van Viessmann.
http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p210_H0-Stromfuehrende-Kupplungen--vierpolig--2-Stueck-.html&XTCsid=890f4bfc7e12ef5f066e7c092f1dc652
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2709
    • Richie's homepage
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #8 Gepost op: 07 december 2016, 09:54:12 »
Ik snap het wel,  de wensen nemen alleen maar toe. En het blijft mechanisch denk ik altijd een afweging tussen makkelijk koppelen en een goede verbinding.

Maar ik heb koplopers, plan v en plan t, tee ram.  Alles geeft zweetdruppels. Dus als de oplossing er is....
Bij de GTW stellen van Piko koppelen de bakken probleemloos.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2016, 10:19:39 »
Om afdwalen te voorkomen (hand, eigen boezem en zo... ::)): misschien idee voor een van de mods om perikelen rondom het koppelen zoals hierboven af te splitsen in een apart draadje?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2016, 10:34:44 »
Voor de plan U is het voorlopig ook wel afgehandeld. Het stel heeft kennelijk een koppelprobleem. Mogelijk is de oplossing een dun plaatje dat je op de rails legt onder de koppelingen. Ongeveer de dikte van de afstand bovenkant spoorstaaf, onderkant koppeling. Dat kan ervoor zorgen dat de koppelingen tijdens het aankoppelen goed uitgelijnd blijven en niet wegbuigen. Als iemand succes boekt, horen we het wel. Ik kan nog niks proberen.  :-\
Hoe lang moet dat duren, die decoders?  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2016, 10:52:33 »
Nou, nee, niet echt Henk...

Het stel heeft m.i. geen koppelingsprobleem...



De meest praktisch oplossing lijkt me toch het platte model van de Koploper en de Piko Hondekop handhaven.

Deze koppeling is in essentie dezelfde als die jij hier beschrijft. De U-koppeling heeft de 'notch' alleen aan de bovenkant i.t.t. aan de zijkanten bij Piko en Marklin.

Mits daarbij een passend kunststof plaatje wordt geleverd dat je op de rails legt. Dat plaatje voorkomt dat de koppeling naar beneden buigt en kan misschien ook een geleidende vorm krijgen zodat de koppelingen ook niet opzij kunnen.

... da's wellicht een goed idee, maar je duimen doen het even goed. ;) Dus zoals Chris al eerder schreef:

Bakken op de zijkant op een tafel, duim(en) onder de koppeling(en) houden en rustig de bakken naar elkaar toedrukken totdat je de klik van de 'notch' voelt/hoort. De 'eerste keer' ;) :P zal het een beetje stroef gaan. Dat is de eigenschap van de gebruikte stekerverbinding -> braampjes en veerspanning in de contactbussen. ( Die overigens 8 polig is om juist te voorkomen, dat er een functiedecoder in moet, hetgeen zo maar weer 25 - 30 euro op de aanschafprijs uitmaakt )

Het koppelen en ontkoppelen is m.i. niet moeilijker of lastiger dan bij de Piko HK/ICE3 en Marklin ICE3 dus als je vind dat die ook koppelings 'problemen' hebben, jouw goed recht ;)

Uit mijn RH test bleek, dat na 4 a 5 keer koppelen/ontkoppelen, de bakken gewoon op de rails tegen elkaar gedrukt konden worden, zonder dat daarbij de koppeling overmatig naar beneden zakt. Maar, een vulstukje er onder kan nooit kwaad  :P

En dan maar hopen dat je geen Velaro E320 op de kant moet koppelen en dan het zestiendelig geheel op de rails moet zien te tillen  ;D

Mijn ervaring is ( zo'n 10 jaar al weer bijna ) met 3 delige treinstellen, dat het gekoppeld oppakken prima gaat. Daarboven ( TEE DE-IV ) is het vervelend... dus moet je voor een andere oplossing gaan. Erg fraai zou daar naar mijn mening de oplossing zijn die Apple bij de power 'stekker' van de MacBooks gebruikt ( magnetisch + goud contacten ) ... maar dat zal wel een paar Euri meer kosten... :-\


Grtzz,

Karst

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2016, 10:57:41 »
Voor de plan U is het voorlopig ook wel afgehandeld. Het stel heeft kennelijk een koppelprobleem.
Hier legt Chris het anders helder uit..
Beide baken vastpakken, en met beide duimen onder de koppeling (om ervoor te zorgen dat ze niet naar beneden buigen)
Zo blijven de koppelingen in lijn en dan rustig drukken.
De koppelingen klikken dan in elkaar.

Als dan al twee bakken vast zitten, leg ik het stel op zijn kant en herhaal het met de laatste bak.
Dan zet ik het complete stel op de rails.
Zou toch geen probleem moeten zijn, dat koppelen.
Groeten Joop, machinist Lls

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2016, 10:58:53 »
Is het ook niet ;) :P

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2016, 11:01:25 »
Tja Karst, zoals gezegd, ik ga het nog beleven.
Persoonlijk vind ik het toch wel heel prettig als een stel op de rails is te koppelen en niet in zijn geheel op de rails moet worden getild. Daar zit een risico aan.

Als ik de foto zo bekijk dan is de plaatjesmethode bij deze koppeling ook wel heel gemakkelijk uitvoerbaar.

Het koppelen en ontkoppelen is m.i. niet moeilijker of lastiger dan bij de Piko HK/ICE3 en Marklin ICE3 dus als je vind dat die ook koppelings 'problemen' hebben, jouw goed recht ;)

Niet zo'n goed voorbeeld Karst. Juist bij deze stellen was de vraag naar vervangende koppelingen veel groter dan de fabrikanten hadden verwacht. Op den duur ging Piko stellen kanabaliseren om gebroken koppelingen te kunnen vervangen.

Mensen rapporteren hier dat ze koppelen lastig vinden. Oplossingen worden aangedragen. Meer is het niet.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2016, 11:28:03 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.