Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)  (gelezen 4711 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2016, 11:03:51 »
Citaat van: Karst Drenth
...Uit mijn RH test bleek, dat na 4 a 5 keer koppelen/ontkoppelen, de bakken gewoon op de rails tegen elkaar gedrukt konden worden, zonder dat daarbij de koppeling overmatig naar beneden zakt...

;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #16 Gepost op: 07 december 2016, 11:22:09 »
Ik vind de koppeling geweldig: vooral het feit dat deze 8-polig is. Hij zal wel niet los te koop zijn, anders wilde ik die wel. Het is alleen geen koppeling zoals de beugelkoppeling, haakkoppeling etc., die je naar elkaar rijdt en die dan koppelt. Het lijkt me ook niet dat koppelen en ontkoppelen regelmatig moet. Tenslotte werd een plan U ook duurzaam gekoppeld. Alleen als die van de baan de doos in moet of van de doos op de baan. En inderdaad: op zijn kant leggen, dan kun je er met je vingers aan de onderkant goed bij en druk je ze zo in elkaar en maak je ze weer los. De truc met het plaatje eronder snap ik ook, maar het risico van beschadiging van het kortkoppelmechanisme lijkt me dan wel groter: met doordrukken druk je daarop en als je het stel op de kant legt en koppelt heb je dat risico minder.

Tip voor een volgende: maak ze kant onafhankelijk door aan de rechterkant 4 pennen te zetten en links 4 bussen. Is voor de plan U niet erg, want die hoort maar op één manier in elkaar.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 07 december 2016, 12:37:16 door Ivo tB. Reden: domme tip »
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #17 Gepost op: 07 december 2016, 11:34:59 »
Sorry Ivo. Maar ik gebruik die plaatjesmethode al jaren en het risico dat jij benoemt is nog nooit opgetreden. Kan me er ook weinig bij voorstellen.

Fabrikanten moeten uitgaan van de doorsnee modelspoorder en niet van de subtiliteit van de eigen ontwerpers. Mensen rapporteren hier dat ze koppelen lastig vinden. Kan best meevallen. Ik ga het nog zien. Maar gelijk roepen dat het niet waar kan zijn, is ook wat typisch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #18 Gepost op: 07 december 2016, 12:36:48 »
Tip voor een volgende: maak ze kant onafhankelijk door aan de rechterkant 4 pennen te zetten en links 4 bussen. Is voor de plan U niet erg, want die hoort maar op één manier in elkaar.
Als ik erover nadenk is dit een leuk idee, maar elektrisch onzin, want je verbind dan niet de juiste polen met elkaar. Dus ik streep deze suggestie door  :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2016, 12:43:16 »
Sorry Ivo. Maar ik gebruik die plaatjesmethode al jaren en het risico dat jij benoemt is nog nooit opgetreden. Kan me er ook weinig bij voorstellen.

Blijkbaar ben ik onhandig of mijn zoon, want die heeft zo wel eens een Piko koppeling van een Hondekop kapot gemaakt

Citaat
Fabrikanten moeten uitgaan van de doorsnee modelspoorder en niet van de subtiliteit van de eigen ontwerpers.

Eens. Goede oplossing kan ook zijn goede handleiding. Anders is misschien de enige oplossing beugelkoppeling zonder kortkoppeling. Het wordt voor fabrikanten ook steeds lastiger door aan ene kant hoge eisen (ben ik van ;) ) en gemiddelde modelspoorder. Het wordt moeilijk beide te helpen. Ik geloof dat Märklin nog steeds het degelijks is, maar voor mij soms (zeker niet altijd) iets minder

Citaat
Mensen rapporteren hier dat ze koppelen lastig vinden. Kan best meevallen. Ik ga het nog zien. Maar gelijk roepen dat het niet waar kan zijn, is ook wat typisch.

Ook eens. Het is dus ook wel waar dat een speciale handeling beter werkt dan ze op de rails staand tegen elkaar aan te drukken. Dan krijg ik het ook niet voor elkaar


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 08 december 2016, 20:48:37 door Bert van Gelder. Reden: Quotes gemaakt »
mvg,
Ivo

*

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #20 Gepost op: 07 december 2016, 13:30:37 »
"modelspoorder" : een persoon die in model (diverse schalen) de werkelijkheid van het spoorbedrijf zoveel mogelijk probeert na te bootsen.
Zie bijvoorbeeld de opmerkingen over de kleur van raamranden, plaatsing van vignetten etc.
Nu lijkt mij dat in de werkelijke wereld van de Plan U het koppelen van bakken ook het nodige werk vraagt. Dus ja, de "echte modelspoorder" zal blij moeten zijn met de extra arbeid die bij het koppelen van het model verricht moet worden.  ;D


Groet,

Gerard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #21 Gepost op: 07 december 2016, 13:51:13 »
Blijkbaar ben ik onhandig of mijn zoon, want die heeft zo wel eens een Piko koppeling van een Hondekop kapot gemaakt


Met een plaatje eronder als hulpmiddel Ivo?
Kijk het gaat mis als de koppelingen niet correct uitlijnen, heel vaak doordat de koppelingen naar beneden gaan buigen. Het hulpmiddel moet er nu net voor zorgen dat de koppelingen correct uitlijnen. En mijn ervaring is dan zelfs dat de koppelingen opeens heel gemakkelijk vastklikken. Over die koppelingen is meestal best goed nagedacht. Er wordt kennelijk alleen weinig rekening gehouden buigende koppelbomen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #22 Gepost op: 07 december 2016, 14:06:33 »
Huishoudelijke mededeling: ik heb de koppelingszaken van het plan U draadje afgesplitst.

Reinout-de-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #23 Gepost op: 08 december 2016, 13:44:48 »
Vroegah... Mocht je blij zijn dat je überhaupt frontseinen in je niet gemotoriseerde deel had... Of je zat opgescheept met een doos van een meter lengte omdat alle wagons van het treinstel verlicht waren...

Met de huidige lijst van eisen die gesteld worden mag je blij zijn dat je het met 8 pennetjes redt...
Storingsvrij over wisselstraten: 2 aders
Schakelbare Verlichting in de wagons: 2 aders
Front en sluitseinen: 3 aders voor de simpelste uitvoering.
Dan zit je al op 7 stuks... Stel dat je de verlichting op de collectieve retour zet, dan heb je bij 8 pinnetjes nog twee aders voor speciale functies over...
Als je dat met aparte decoders wilt dekken wordt dat een heel dure grap (functie decoder in de stuurstand, licht controller in de wagon, motor sturing en sound gebeuren in de motorwagen)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #24 Gepost op: 08 december 2016, 14:18:57 »
@IvanZon wat jij allemaal beschrijft wordt nog met één decoder en een vijfpolige koppeling bereikt, bijvoorbeeld in de Mätrix Koploper. Bij zoveel functies is het niet meer aan de orde om alles direct uit een decoder te voeden. De decoder wordt dan alleen schakelaar op afstand met de voeding in de rijtuigen.

Met een vijfpolige koppeling en een decoder in iedere kopbak is meer te schakelen dan ik ooit zou willen. Zijn er drie polen voor drie functies in de tussenrijtuigen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2017, 22:52:01 »
Dit draadje even nieuw leven ingeblazen. Heb plan U netjes kunnen koppelen, volgens de methode van Karst, maar krijg ze nu niet meer uit elkaar of moet er een vorm van "geweld" gebruikt worden?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Koppelingen treinstellen (o.a. plan U)
« Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2017, 07:20:57 »
Gewoon op de rails de bakken voorzichtig uit elkaar trekken.

Ik zet de stellen trouwens ook op de rails in elkaar.  :)



Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.