Maar het kan dus zijn dat treinen op een baan met een gesloten ringleiding effectief net iets langzamer rijden vanwege capaciteit daling (op modelspoor niveau waarschijnlijk minimaal) dan bij een open ringleiding.
(Terwijl ik dit schrijf bedenk ik mij dat de rails ook geleid [anders rijden de treinen ook niet] dus effectief heb je altijd een gesloten systeem).
Yep, en aangezien meer mensen dat nu inzien, zullen we deze onzin dit sprookje dan ook uit de encyclopedie halen?
Mag een centrale voedingsleiding rondlopen?Daarover verschillen nog de meningen en dit zorgt iedere keer voor een discussie op het Forum van Beneluxspoor.net. Het is echter aan te bevelen om een centrale voedingsleiding niet rond te laten lopen. Dit heeft geen wetenschappelijke basis, maar is een aanbeveling, daar een gesloten lus zou kunnen werken als een 'afgestemde ontvangst-antenne' en daardoor gevoelig zou kunnen zijn voor stoorsignalen. De meest gebruikte vorm is een stam met aftakkingen, dit is voor de meeste banen de geschikte vorm. Ook is het aanleggen van de CVL in ster-vorm een mogelijkheid.
*** wat een gelul weer, ...
Even afgaande op de theorie van de ringlustechniek, waar ik in mijn dagelijks werk mee te maken heb zie ik maar één mogelijke reden waarom een ringleiding niet gesloten zou mogen zijn en dat is looptijdsverschillen van de digitale signalen.
Maar volgens mij geeft DCC bijvoorbeeld als geen spec op hoe stijl een flank moet zijn .....
@Bert, nee, niet echt.
Is er dan, mede gezien jouw dagelijks werk en de daarbij behorende opleiding, geen wetenschappelijke berekening te geven bij welke lengtes de looptijdverschillen problemen gaan veroorzaken? Of moeten we daarvoor met onze ringleiding minstens eenmaal rond de aarde?
Ja hoor, dat is wel gespecificeerd.