Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 06:59:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90  (gelezen 6248 keer)

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1341
Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Gepost op: 30 November 2016, 19:04:40 »
Hi allen,

Heeft er iemand voor mij enkele voorbeelden hoe de IC eruit zag in de jaren 90 qua samenstelling.
Met name wil ik ook weten of er een BKD rijtuig in deze trein zat wanneer er een plan df in de trein zat. (Omgebouwde plan Enfietsrijtuig)
Helaas op de dvd's die ik heb kan ik er niet goed achterkomen of er een BKD bij zat.
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Mvg,

Antal
« Laatst bewerkt op: 30 November 2016, 19:15:14 door Antal »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2016, 19:13:14 »
Een BKD zat sowieso in de trein. Het fietsenrijtuig is een plan E of L, plan N is een ander type. De samenstelling was heel divers in de jaren '90, wat zou je erin willen hebben?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1341
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2016, 19:22:21 »
Ik heb een plan Df dan en drie plan W en 8 icr's maar helaas ontbreekt er de Bkd. Heb van de ICR een stuk of 3 eerste klasse (A10?) en de rest is icr tweede klasse rijtuigen. (B10?)

Mvg,

Antal

Marcel Kirkels

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2016, 20:04:53 »
Ik woonde vroeger langs deze lijn. Meestal was het een A+B+B+BKD vaak zat er nog een plan W als versterkingsrijtuig bij. In de zomer maanden vaak ook een plan E als fietsrijtuig.

Mvg Marcel

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2016, 20:16:54 »
Hoogtij dagen van de ic Maastricht/ heerlen- Zandvoort waren in totaal 12 bakken   meestal 3 A 1 BKD en 8 B ..de B waren icr of plan W.zomermaanden 7 B en 1 Df..


Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2016, 20:56:11 »
de B-rijtuigen konden ook uit (meerdere) DDM rijtuigen bestaan!

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2016, 21:39:25 »
de B-rijtuigen konden ook uit (meerdere) DDM rijtuigen bestaan!
Inclusief niet werkende stuurstand ;-)

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2016, 22:04:32 »
Heeft er iemand voor mij enkele voorbeelden hoe de IC eruit zag in de jaren 90 qua samenstelling.
Met name wil ik ook weten of er een BKD rijtuig in deze trein zat wanneer er een plan df in de trein zat. (Omgebouwde plan Enfietsrijtuig)
Helaas op de dvd's die ik heb kan ik er niet goed achterkomen of er een BKD bij zat.
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
https://www.youtube.com/user/kokerrok01/videos
https://www.youtube.com/user/6462rene/videos
Op bovenstaande YouTube accounts zijn veel filmpjes uit de 90's te vinden waar de IC's in kwestie in voorbij komen.

Hoogtij dagen van de ic Maastricht/ heerlen- Zandvoort waren in totaal 12 bakken   meestal 3 A 1 BKD en 8 B ..de B waren icr of plan W.zomermaanden 7 B en 1 Df..
Waarbij er dan, als ik me niet vergis, twee rijtuigen van af werden gehaald in Haarlem, anders paste het niet in Zandvoort. ;D
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #8 Gepost op: 01 December 2016, 02:50:27 »
de B-rijtuigen konden ook uit (meerdere) DDM rijtuigen bestaan!
Ja, vooral tijdens de grote ICR revisie kwamen de meeste vreemde samenstellingen voorbij.  ;D

Zomaar een paar leuke:

https://youtu.be/KpdJOLpcTTM?t=80
loc-BKD-A-A-A-A-B-B-A-A

https://youtu.be/KpdJOLpcTTM?t=110
loc-Bvk-Bv-Bv-A-A-A-BKD-B-B-B-B-B

https://youtu.be/7DbhhyIaRGk?t=125
loc-Bvk-Bv-B-A-A-A-B-B-B-BKD-B-Bv

https://youtu.be/YEk-fHy_dv0?t=1
loc-loc-Bvk-Bv-Bv-B-A-A-Bv-BKD-A

https://youtu.be/YEk-fHy_dv0?t=106
loc-Bv-BKD-B-B-B-BKD-A-A-A-loc
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2016, 19:17:37 »
Hier zit ook nog wel genoeg tussen met 11 en 1200en.  :)

https://www.youtube.com/watch?v=XZDPlNJW8GA
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2016, 21:39:56 »


Rond 2002/2003 werden de samenstellingen alleen nog maar bonter. Deze trein had bijvoorbeeld ICRm, Plan W, ICK, ICR en DDM1. Maar goed, dat is net geen jaren 90 meer geweest..

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2016, 21:54:56 »
Werden daar die Belgische K4's ook niet nog eens tussen gepropt?
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2016, 22:12:27 »
K4 rijtuigen werden bijna nooit in de treinen richting Haarlem/Zandvoort ingezet. Enkel een rijtuig wat een keer verdwaald was maar meestal niet langer dan een dag. De K4 rijtuigen reden voornamelijk tussen Den Haag Cs en Venlo/Heerlen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2016, 10:14:27 »
Enkele voorbeelden (met rijtuignummers voor wie dat leuk vindt):

20-04-1993 richting Maastricht of Heerlen:
1201
50 84 21-37 475-4 Plan W
50 84 21-37 473-9 Plan W
50 84 10-77 628-2 ICR A
50 84 10-77 616-7 ICR A
50 84 82-70 913-8 ICR BKD
50 84 20-77 763-5 ICR B
50 84 20-77 734-6 ICR B
50 84 20-77 711-4 ICR B

20-04-1993 richting Zandvoort:
1638
50 84 20-70 801-0 ICR B
50 84 20-77 757-7 ICR B
50 84 20-77 737-9 ICR B
50 84 82-70 591-2 ICR BKD
50 84 10-77 615-9 ICR A
50 84 10-70 565-3 ICR A
50 84 21-37 463-0 Plan W
50 84 20-77 773-4 ICR B
50 84 21-37 508-2 Plan W

20-07-1993 Heerlen - Zandvoort:
1115
50 84 20-77 756-9 ICR B
50 84 20-77 743-7 ICR B
50 84 20-77 702-3 ICR B
50 84 82-70 947-6 ICR BKD
50 84 10-70 668-5 ICR A
50 84 10-77 632-4 ICR A
50 84 21-37 512-4 Plan W
50 84 21-37 517-3 Plan W
50 84 92-37 005-3 Df ex-plan E

02-08-1993 richting Maastricht of Heerlen:
1202
50 84 92-37 003-8 Df ex-plan L
50 84 21-37 458-0 Plan W
50 84 20-70 857-2 ICR B
50 84 20-77 702-3 ICR B
50 84 10-77 626-6 ICR A
50 84 10-70 677-6 ICR A
50 84 82-70 937-7 ICR BKD
50 84 20-77 766-8 ICR B
50 84 20-77 763-5 ICR B
50 84 20-77 754-4 ICR B

24-02-1994 richting Zandvoort:
1220
50 84 20-77 724-7 ICR B
50 84 21-37 515-7 Plan W
50 84 20-70 858-0 ICR B
50 84 82-70 592-0 ICR BKD
50 84 10-70 661-0 ICR A
50 84 10-70 658-6 ICR A
50 84 21-37 532-2 Plan W
50 84 21-37 517-3 Plan W
50 84 21-37 452-3 Plan W
50 84 21-37 508-2 Plan W

26-03-1994 Heerlen - Zandvoort:
1610
50 84 20-77 762-7 ICR B
50 84 20-77 713-0 ICR B
50 84 20-77 761-9 ICR B
50 84 82-70 945-0 ICR BKD
50 84 10-77 635-7 ICR A
50 84 10-70 676-8 ICR A
50 84 21-37 468-9 Plan W

11-08-1994 richting Zandvoort:
1609
50 84 20-77 716-3 ICR B
50 84 20-70 832-5 ICR B
50 84 20-77 767-6 ICR B
50 84 82-70 922-9 ICR BKD
50 84 10-77 606-8 ICR A
50 84 10-77 625-8 ICR A
50 84 21-37 477-0 Plan W
50 84 20-77 714-8 ICR B
50 84 20-77 713-0 ICR B
50 84 92-37 008-7 Df ex-plan E

12-07-1995 richting Maastricht of Heerlen:
1653
50 84 92-37 006-1 Df ex-plan E
50 84 21-37 461-4 Plan W
50 84 21-37 521-5 Plan W
50 84 20-70 812-7 ICR B
50 84 21-37 452-3 Plan W
50 84 20-77 744-5 ICR B
50 84 20-77 753-6 ICR B
50 84 21-37 477-0 Plan W
50 84 82-70 942-7 ICR BKD
50 84 10-70 673-5 ICR A
50 84 10-70 682-6 ICR A

12-07-1995 richting Haarlem:
1601
50 84 10-70 678-4 ICR A
50 84 10-70 651-1 ICR A
50 84 82-70 913-8 ICR BKD
50 84 20-70 862-2 ICR B
50 84 20-70 575-0 ICR B
50 84 20-70 872-1 ICR B
50 84 20-70 574-3 ICR B
50 84 20-70 871-3 ICR B
50 84 26-37 402-3 DDM Bvf (fietsenrijtuig)
50 84 21-37 523-1 Plan W
50 84 21-37 506-6 Plan W

10-07-1997 richting Haarlem:
1642
50 84 10-70 667-7 ICR A
50 84 10-77 606-8 ICR A
50 84 20-70 832-5 ICR B
50 84 82-70 907-0 ICR BKD
50 84 20-77 732-0 ICR B
50 84 20-77 702-3 ICR B
50 84 20-77 742-9 ICR B
50 84 20-77 755-1 ICR B
50 84 20-77 774-2 ICR B
50 84 20-70 818-4 ICR B
50 84 26-37 402-3 DDM Bvf

12-07-2000 richting Maastricht of Heerlen:
1778
50 84 26-37 811-5 DDM Bvk
50 84 10-77 622-5 ICR A
50 84 20-77 705-6 ICR B
50 84 20-70 866-3 ICR B
50 84 10-70 677-6 ICR A
50 84 10-77 608-4 ICR A
50 84 10-77 614-2 ICR A
50 84 82-70 925-2 ICR BKD
50 84 20-70 803-6 ICR B
50 84 20-77 718-9 ICR B
50 84 20-77 721-3 ICR B
50 84 92-37 004-6 Df ex-plan L

27-07-2003 Maastricht - Haarlem:
1766
50 84 92-37 007-9 Df ex-plan E
50 84 20-77 775-9 ICR B
50 84 20-77 139-8 ICR B
50 84 10-70 662-8 ICR A
50 84 20-70 585-9 ICR B
50 84 10-70 675-0 ICR A
50 84 21-37 503-3 Plan W
50 84 22-37 955-4 ICK B
50 84 10-70 676-8 ICR A
50 84 20-77 771-8 ICR B
50 84 22-37 927-3 ICK B
50 84 12-37 024-1 ICK A

02-07-2004 Haarlem - Heerlen:
1761
50 84 26-37 507-9 DDM Bvk
50 84 20-77 147-1 ICR B
50 84 10-77 614-2 ICR A
50 84 10-77 612-6 ICR A
50 84 10-70 672-7 ICR A
50 84 20-70 203-9 ICR B
50 84 20-77 156-2 ICR B
50 84 20-77 113-3 ICR B
50 84 82-70 921-1 ICR BKD
50 84 20-70 212-0 ICR B
50 84 20-70 221-1 ICR B
50 84 92-37 007-9 Df ex-plan E
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1341
Re: Ic van Zandvoort naar Maastricht v.v. In de jaren 90
« Reactie #14 Gepost op: 02 December 2016, 13:59:29 »
Dank voor uitgebreide antwoorden. Ik weet nu dat ik nog een bkd moet scoren en dat ik dan het merendeel mooi kan gaan namaken.  (y)
Ik heb in ieder geval een mooi duidelijk beeld gekregen.

Groetjes,

Antal
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 22:22:26 door Antal »