Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0  (gelezen 264085 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #660 Gepost op: 27 maart 2020, 21:38:49 »
De barst zit er nog in er is echter wel een laagje verf overheen gegaan, een geheel vind ik net iets mooier.

De bak moet er steeds professioneler uit gaan zien, er zitten al heel wat uurtjes in, wil een lust voor het oog maken.
Maar daar is wel meer voor nodig....
Net zoiets als bijvoorbeeld dit:

Stoep maken met echte tegeltjes van Juweela.

Zoals in post 462 al te lezen was is eerst het karton met de tegelprint van Magnorail verwijdert.


Daarna is de ondergrond voor de stoep schoongemaakt en de gaten aangesmeerd met lakplamuur van Alabastine.


Nu is er een gladde en vlakke ondergrond om dubbelzijdig tape op te plakken om daar weer de eerste Juweela tegels op te bevestigen.


Tegels zo neer gelegd.


Haastige spoed is zelden goed, wat blijkt dat de tegels een onder en een bovenkant hebben, een zeer kleine kleur nuance verschil. Aan de bovenzijde zit een hele kleine grijze gloed en zijn de tegels wat afgerond.


Links nog door elkaar, in het midden de fout liggende reeds verwijdert en rechts ligt alles weer goed.


Net als in het echt, liggen er ook tegels tussen met een klein hoekje eraf.
Of een rij 3/4e tegels.


Hier moet een stoeprandput en een op/afrit verschijnen.


Materiaal om stoepranden mee te maken en bredere strip voor de op/afrit.


De bestelde putten kijk eens wat fijn qua maat, met liniaal er bij om te zien hoe groot het werkelijk is.


De put van Sven, van de Tramfabriek.nl nog blank.


Klaar om geschilderd te worden, stoepput moet zwart worden, de omliggende opvulbanden grijs achtig net als de op/afrit.

Er werd ook nog een bushalte bezorgd.


Hier op de stoep gedumpt.


Halte is al voorzien van een reclamebord van een modelspoorshop die niet meer onder ons is.


Gras is weg maar de halte moet de grond nog in.


Halte wordt op echt zand geplaatst.


Onkruid tussen de tegels.


Voegen worden volgedrukt met voegmiddel van Juweela, juist van dit merk, omdat dit geen sluier achter laat.


Na het voegen wordt ontspannen water in gedruppeld.


Boel is nu aan het drogen.



Met de stoep ben ik klaar.

Wordt vervolgt, ….. met een volgend project......

106374
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2020, 09:11:55 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #661 Gepost op: 27 maart 2020, 21:51:09 »
Dat gaat er goed uitzien.

 (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #662 Gepost op: 27 maart 2020, 23:30:41 »
Handig,
die stoeprand op de bakscheiding

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #663 Gepost op: 27 maart 2020, 23:36:23 »
Allemachtig!  mooi spul, dat Juweela... 8)
Even een stoepje leggen is puur ministratenmakerij... (y)

Vriendelijke groet, Tis
********

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #664 Gepost op: 28 maart 2020, 10:27:09 »
@Richard,

Een klerewerk, maar wel mooi hoor. De inperfectie (hoekjes er af en zo), maakt het inderdaad net echt.

Gr, Hans

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5981
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #665 Gepost op: 28 maart 2020, 12:56:18 »
Een goede up-grade. (y)
groetjes Dion

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #666 Gepost op: 29 maart 2020, 09:36:14 »
Mooi geworden naamgenoot  (y)
Groeten,
Richard

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #667 Gepost op: 08 april 2020, 21:58:15 »
Heren, dank voor de complimenten.

ALS JE NIET BEKEND BENT MET ELEKTRICITEIT, MAAK DIT ONDERSTAANDE DING DAN ZEKER NIET NA!!!

Puntlasapparaat om bovenleiding rijdraad mee te maken.

Nodig: oude magnetron transformator, voor klein puntlaswerk een magnetron uit de keuken,
Wil je wat meer, zoek dan een met meer vermogen, een oude uit een bedrijfskeuken of restaurant.
1 stuk ader 35mm2.
2 kabelschoenen 35mm2 met boutaansluitgat 6mm.
2 stukken koper strip, 15mmx4mm
2 puntlaspolen
1 werkende schakelaar uit een bijvoorbeeld magnetron
Materiaal voor omkasting
2 houten latten om las armen van te maken
Aansluitsnoer met aangegoten stekker, met minimaal 3x 1,5mm2
2 componenten staallijm.

Ik heb er een uit een DeLongie 700watt magnetron, weet zeker dat `m het deed, toen ik de stekker in het stopcontact deed ging deze direct aan, de deur was wel dicht.
De stekker er uit gehaald, deur open en wat staalkrullen erin gedaan deur dicht en de stekker in het stopcontact, toen deed die het nog beter, serieus vuurwerk van binnen.
Snel de stekker er weer uit voor definitief als leven van magnetron, op naar een tweede leven..  ;D
Deze transformator is echt goed.  ;D

De transformator uitgebouwd.
De minischakelaars ook er uit gehaald.
Deur schakelaar laten zitten was defect.

De transformator door geslepen op de lasnaden.
Ook de primaire spoel eruit gehaald, daaronder zit de secundaire spoel, deze moet eruit en komt niet meer terug.


De primaire spoel zit er inmiddels weer in, tussen de spoelen zaten pakjes met metalen plaatjes, deze zijn weer terug geplaatst.


Normaal (ook in het voorbeeld filmpje van youtube) wordt er 2 ringen in de transformator ingelegd, ik had ruimte voor 3 en heb er ook 3 ingelegd.
Met wat lijmklemmen hou ik ze op hun plek.


Vervolgens smeerde ik 2 componenten staallijm op de 3 poten van de transformator.
Vervolgens de plaat er weer op wurmen en stevig aanklemmen met lijmklemmen en minimaal 24uur ingeklemd laten.


Als de lijm is uitgehard, is de transformator klaar.
Nog een mooi lang stuk 35mm2 ader steekt uit de transformator.


Na wat testjes en nadenken hoe lang ik de puntlas-armen maak.
Na het vinden van stukje koper strip uit een oude groepenkast die ik nog had liggen, bepaald hoe lang de ader uiteinden moge zijn.
Best kort eigenlijk, afgeknipt en voorzien van kabelschoenen.
Een recht en een op de kop.


Hier de koperen strips in de armen weggewerkt.


De boel elektrisch aangesloten en bezig met houten kistje omheen aan het maken.


Dit is `m dan, het puntlas apparaat.

Tijd voor een test:


Diverse keren 2 stukjes ijzer afval aan elkaar gebakken, dit kwam na wrikken weer los.
Dat kan diverse redenen hebben:
Test materiaal te dik, te groot, hoeveelheid stroom door het materiaal te klein, of niet krachtig genoeg op elkaar gedrukt, polen niet goed gepositioneerd op het samen te smelten materiaal.

Maar het werkt wel.
Binnenkort maar eens testen met ander materialen.


Inspiratie film tot de bouw van dit apparaat heb ik op youtube gevonden in de vorm van deze; video maar zet het geluid uit, want het is Engels en Russisch door elkaar. Veel kijk plezier

ALS JE NIET BEKEND BENT MET ELEKTRICITEIT, MAAK DIT DING DAN ZEKER NIET NA!!!
Beter dubbel gewaarschuwd dan vergeten.


Wordt vervolgt, …..

107857
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 22:38:10 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #668 Gepost op: 09 april 2020, 22:06:52 »
Do’nt try this at home

Even wat testjes uitgevoerd met het zelfbouw puntlasapparaat:
Secundaire wikkeling 2,3 volt op de polen.
Bij volle kortsluiting loopt er een forse stroom, (de ampère tang van m`n werk gaat tot 600 ampère),
En gaf bij de test een “E” aan bij het lossen van de inschakelknop gaf `m heel even na de “E” 593 ampère aan.
"E" is meer stroom dan de meter aan kan.


Mooi weer, nog wat stukjes ijzer en wat sensemir wat later bleek en een stuk tig lasdraad.


De resultaten.
De Tig lasdraad spatte uit elkaar, onbruikbaar blijkbaar.
Zelf zien? Kijk maar.

Het apparaat voldoet nog niet helemaal aan m`n verwachtingen, de bovenste pool is nog veel te beweeglijk.
Mede daardoor lukt het klemmen van het werkstuk niet goed.
En de onderste pool is nu rond, deze moet worden afgevlakt.

 
Naast puntlassen kan `m ook gebruikt worden om mee weerstand te solderen, maar dan moeten er wat aanpassingen aan worden uitgevoerd.

Maar dan nog geldt: Als je geen verstand hebt van elektriciteit, begin er dat niet aan, en maak dit apparaat niet na!!!

Wordt vervolgt, …..

108094  
« Laatst bewerkt op: 09 april 2020, 22:08:23 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #669 Gepost op: 10 april 2020, 10:17:55 »
moet er niet wat meer kracht worden uitgeoefend op de contactpunten?
zo dat het te lassen materiaal wat in elkaar geperst wordt ?

Willem.
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #670 Gepost op: 10 april 2020, 10:45:38 »
De onder of bovenkant moet in ieder geval vlak zijn.
Bij pinpassen hangt veel af van de vorm van de elektrodes.
Het vlak maken van een punt doe ik altijd op de draaibank.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #671 Gepost op: 10 april 2020, 10:46:45 »
Ik bedoel uiteraard puntlassen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #672 Gepost op: 10 april 2020, 16:54:45 »
Heb hier weinig ervaring mee dus alle tips zijn welkom.  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #673 Gepost op: 10 april 2020, 18:54:57 »
Het hangt er ook veel vanaf wat je puntlast .
Als je zeg maar rijdraden wil puntlassen,dan moet de stift boven en onder vlak zijn.
Krachtbepaling word vaak bepaald door de dikte van het materiaal.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #674 Gepost op: 10 april 2020, 19:48:03 »
De resultaten.
De Tig lasdraad spatte uit elkaar, onbruikbaar blijkbaar.
Zelf zien? Kijk maar.
Naar mijn mening duurt het veeel te lang, wat op een te lage stroom, te dik materiaal of te lage contactdruk ligt. Op m'n werk hadden we zo'n ding en dat was echt 'pats' werk: binnen een fractie van een seconde zat de boel aan elkaar.
Naast puntlassen kan `m ook gebruikt worden om mee weerstand te solderen, maar dan moeten er wat aanpassingen aan worden uitgevoerd.
Nou... ik moet er niet aan denken. Mijn 160 VA trafo die bij 9 Volt en normaal gebruik 16 Ampère kan leveren is al aan de forse kant voor de meeste verbindingen die ik leg (dunne messing buisjes en dergelijke), een (min of meer) onbegrensde magnetrontrafo die over de 600 ampere kan leveren is amper goed te regelen: naast een hele dikke variac of pittige triac-regeling vanwege het vermogen van de trafo, zul je slechts een klein regelbereik overhouden, anders wordt de stroom veel te groot.
Maar dan nog geldt: Als je geen verstand hebt van elektriciteit, begin er dat niet aan, en maak dit apparaat niet na!!!
Nu, een opmerking dan: ik zie dat je (aan het uiterlijk te zien) een microswitch uit een magnetron gebruikt hebt, ik vermoed van de deurbeveiliging.
Het nadeel is dat die schakelaars relatief vaak sneuvelen bij magnetrongebruik, omdat velen de deur 'onder last' (lees: ingeschakeld) opentrekken.

Dat onder last schakelen is nog al eens de oorzaak dat de contacten vastbakken. In een gewone magnetron is dat niet zo'n probleem, omdat er 2 schakelaars in serie staan. Maar die zijn wel zodanig bedraad dat als het misgaat, er keiharde kortsluiting gemaakt wordt en de zekering van de magnetron of de automaat in je meterkast uitschakelt.

Dat wordt bij de puntlas-opstelling moeilijk en betekent dat je zal moeten uitschakelen door de stekker te trekken. Misschien een punt van aandacht om dat anders op te lossen.