Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 18:40:53
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06

Auteur Topic: Don't kill my tram...  (gelezen 5792 keer)

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
Don't kill my tram...
« Gepost op: 26 November 2016, 19:27:56 »
Onderstaand een deskundig verhaal met ondertiteling in het Nederlands van een Engelse "Amsterdammer"
over de tramplannen van 2018 bij de ingebruikname van de Noord-Zuid metrolijn.

Van spinnenweb naar visgraat!

Omdat een en ander de plannen in de een wat andere context plaatst is het
interessant voor iedere tram- en metrogeïnteresseerde.

Kijk, luister en huiver....: https://www.youtube.com/watch?v=qg5XTl-qlb0

Met dank aan Otto Dijkstra,
Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2016, 23:11:30 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Marc tramt

• Offline Offline
Re: Don' t kill my tram...
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2016, 22:27:20 »
Rare jongens, die Amsterdammers.  ;D

Boeiend verhaal.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

TAR-Spoor

• Hobbymatig beroepsprutser
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2016, 22:37:36 »
Interessant stuk zeg, Bedankt voor het delen. Omwille van de sfeer zal ik me inhoudelijk maar koest houden.  Wat ik wel grappig vond: de afronding van de tekst in de bovenstaande video op 12:01:

Citaat
"Reistijd verkorten creëert een opwaartse spiraal. Als het ov sneller wordt, trekt dat nieuwe reizigers aan (bronverm.), de meeste reizigers kiezen namelijk voor de snelste vervoerswijze. Daarnaast is de chauffeur korter onderweg waardoor die dag een extra rit kan worden gereden. Dit betekent frequentieverhoging. En vaker rijden trekt weer nieuwe reizigers aan. Zo wordt een positieve, opwaartse spiraal in werking gezet".

spiraal: Gaan die trams steeds sneller rijden dan?

Ps. offtopic: (tram)chauffeur of (tram)bestuurder, of toch trammachinist? hoe heurt het eigenlijk in het Nederlandse taalgebied, en waarom (/niet)?

Groet, Rens
And those who were seen
dancing
were thought to be insane
by those who could not hear
the music.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
Re: Don't kill my tram...
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2016, 00:59:32 »
Heel prettig uitgelegd, iets dat ik zelf niet echt heb begrepen. Dan lijkt "mijn" HTM zo erg nog niet.
Check ook mijn Facebook

knutselaar

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2016, 10:04:35 »
Ik herinner me ook zoiets van de Rotterdamse metro in 1968, Iedereen in die metro en geen enkele tramlijn meer over de Maas. Mensen uit b.v. tuindorp Vreeuwijk konden eerst met lijn 3 (De Schindler trams) rechtreeks van de stad naar huis. Nu moesten ze met een bus vanuit Zuidplein.Gelukkig is men nu wijzer geworden en is er lijn 25 rechtreeks uit de stad naar Vreeuwijk en verder naar Carnisselanden.

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2016, 10:16:59 »
Heel prettig uitgelegd, iets dat ik zelf niet echt heb begrepen. Dan lijkt "mijn" HTM zo erg nog niet.

En, daar ben je natuurlijk ook "bestuurder" voor geworden.

Groeten,

Christoph

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2016, 10:26:04 »
Toch niet helemaal vergelijkbaar. In Rotterdam zat de noord-zuid verbinding aan de randen van de capaciteit en was kwetsbaar vanwege de brugopeningen van de Koninginnebrug. De in eerste instantie bedachte tramtunnel is toen uitgegroeid tot een metro, met het oog op de toekomstige capaciteit en vervoersvraag op die as. Vanuit die redenatie was het logisch dat de tramverbindingen sneuvelden, die waren immers het probleem.
Ik heb niet de indruk dat de Amsterdamse noord-zuidlijn er komt vanwege capaciteitsproblemen met het tramverkeer.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2016, 10:54:53 »
Er rijden geen trams naar Noord.

Cs naar zuid kan met M51. En 5.
Of M53/54 overstappen op M50.

Oftewel die verbinding is er.
In Noord heb je hetzelfde probleem met de bussen als wat je in het centrum met de trams krijgt. Alles naar die stomme metro. Alle bussen in noord gaan naar het buikslotermeerplein om de metro te voeden.

En het busnetwerk in Noord was ook heel fijnmazig.

Als ze dit doorzetten krijg je veel opstand en jaag je een hoop mensen uit het ov. 

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2016, 11:26:34 »
Ps. offtopic: (tram)chauffeur of (tram)bestuurder, of toch trammachinist? hoe heurt het eigenlijk in het Nederlandse taalgebied, en waarom (/niet)?

Het is officieel wagenvoerder, maar (tram)bestuurder keuren we ook goed...  8)

Toch niet helemaal vergelijkbaar. In Rotterdam ...

Het gaat hier om een trend: waar de metro komt, wordt er in het tramnet gekapt; uiteindelijk komen de meeste van deze tramlijnen in de loop de jaren wel weer terug.
Rotterdam is genoemd, maar dit gebeurde bijvoorbeeld ook in Neurenberg en München (er zijn veel meer voorbeelden te noemen).
Het is jammer, dat iedere stad dit steeds weer opnieuw zelf wil ondervinden en niet leert van andere steden.......
Ondertussen is de reiziger de dupe, want tussen het besluit en het terugkeren van het gezonde verstand liggen meestal 20 - 40 jaren.  :(
Misschien maken we dit nog mee, dus noteer maar alvast 1 juli 2038 voor de terugkeer van de eerste 'oude' tramlijn.... 8)

spiraal: Gaan die trams steeds sneller rijden dan?

Dit soort marketingpraatjes leer je helaas alleen op (een verwarmde) school en niet als je 'met je poten in de modder staat'.
Zoals onze Engelse vriend reeds opmerkte: de reiziger gaat niet voor de snelste, maar voor de gemakkelijkste wijze van vervoer.
Wanneer je naar vanuit Zuid naar Noord gaat, staat het buiten kijf, dat het sneller gaat.
Maar hoe zit het vanuit Zuid naar het Centrum?
Hoeveel tijd kost dit met de tram en wat is het tijdsverschil wanneer je moet overstappen van de tram op de metro plus de grotere loopafstanden bij de metro...?
Het staat nergens, maar in mijn perceptie (en waarschijnlijk ook van de reizigers) is dit te verwaarlozen.

Mijn idee zou zijn:
- Laat de Noord-Zuid metro zijn eigen reizigerspotentieel opbouwen, want dat is er ongetwijfeld.
- Laat het tramnet voorlopig intact.
- Evalueer na een jaar of twee of er aanpassingen (lijnen kappen, frequentie verlagen, etc.) nodig / mogelijk zijn.
Dan ben je sneller op het punt, waar Rotterdam, Neurenberg en München na 40 jaren zijn.

Groeten, Rob.
En eh: het GVB van harte beterschap....

Rob Boeser is oktober 2019 overleden

trdl

• Offline Offline
Met trams door de stad rijden is hobbyisme
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2016, 11:40:35 »
Alle,

met trams door de stad rijden brengt nogal wat problemen met zich mee. Spoor en bovenleiding zijn relatief duur in aanleg en onderhoud. De reistijd met een tram is relatief lang – langer dan met metro, bus of vaak zelfs fiets. Een tram is een verkeersdeelnemer die de doorstroming van het overige verkeer in stad belemmert. Bij een aanrijding veroorzaakt een tram relatief veel schade en letsel.

Met een vrije trambaan kun je dit verbeteren, maar dan zijn minder rijstroken in de straat voor het overige verkeer.

Een voordeel is dat de tram geen uitstoot heeft van schadelijke stoffen in de stad.

Velen bij het OV in Amsterdam menen al heel lang dat de tram niet meer in de straat hoort te rijden. De politiek blijkt steeds weer een voortvarende aanpak van de uitbreiding van het metronet in Amsterdam te vertragen.

Volgens mij is de toekomst voor het stadsvervoer ondergronds met in de stad bovengrondse aanvoer en afvoer met vervoermiddelen die van wegen zonder spoor en bovenleiding gebruik maken en die geen schadelijke stoffen uitstoten in de stad.

In nieuwbouwwijken is ruimte voor een vrije trambaan. Op de Amstelveenlijn zien we echter dat er nu al dat er bij de verkeerslichten te weinig groen is voor het overige verkeer. Dat is volgens de verkeersdeskundigen alleen op te lossen met ongelijkvloerse kruisingen.

Groet, Willem

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2016, 11:45:41 »
 Rob dat is een strak plan.

nu GVB nog overtuigen  :-\ :-X :(

Metro is onzinnig in het moeras genaamd Amsterdam.

ja een moeras. je kan met goed fatsoen geen ondergrondse metro bouwen.

zie de oostlijn en nu de noordzuidlijn.

tram hoort wel degelijk in een stad thuis.

ze zijn schoon.
hebben grote capaciteit die je met een bus nooit zal halen.

Amsterdam heeft een prachtig tramnet waar ze zuinig op moeten zijn.

een tramlijn opheffen is makkelijk.
maar een tramlijn terug brengen is erg lastig.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #11 Gepost op: 27 November 2016, 11:51:09 »
Willem.

dus overal in het centrum van Amsterdam heb je liever dubbelgelede bussen van 25M inplaats van trams van 30M?

en draai dat probleem met oponthoud eens om.

de overige verkeersdeelnemers zorgen dat de trams niet kunnen doorrijden en vertragen de boel.

ze moeten gewoon die auto's het centrum uitknikkeren of heel wat meer 1 richting creëren om het zwaar te ontmoedigen.
wordt de lucht ook een stuk schoner van.

Marc tramt

• Offline Offline
Re: Met trams door de stad rijden is hobbyisme
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2016, 12:01:14 »
Een tram is een verkeersdeelnemer die de doorstroming van het overige verkeer in stad belemmert.
Je kunt ook stellen dat het overige verkeer de doorstroming van de tram belemmert.  8)

Citaat
Met een vrije trambaan kun je dit verbeteren, maar dan zijn minder rijstroken in de straat voor het overige verkeer.
En dat kan ook een hele bewuste keuze zijn om het autogebruik in de stad te ontmoedigen.

Uiteindelijk zul je een keuze moeten maken over de beschikbare ruimte en Amsterdam loopt nu tegen de grenzen aan voor wat betreft het verkeer. Dus trams eruit en ruim baan (voor zover mogelijk in Adam) voor de auto, of auto's beperken en ruim baan voor de tram. Beide samen gaat niet lukken.
En metro's in Amsterdam... alles kan, maar gezien de bodemgesteldheid en de hele infrastructuur in die stad een miljarden verslindende optie.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2016, 13:19:54 »
Ik ben inderdaad zelf ook 1 van de mensen die gelooft dat je de NZ lijn als kapstok van het OV in Amsterdam moet gebruiken. Dat houdt niet in dat alle verbindingen vanaf CS moeten verdwijnen maar misschien wel minderen tov het dwars op de NZlijn rijdende lijnen. Maar wat mij veel meer steekt is het dorpse van het OV in en rond Amsterdam. Allemaal baronnetjes die ozo bang zijn dat er ergens een hertog opstaat.  Ik merk gewoon dat een totale visie op het OV in GrootAmsterdam ontbreekt(Groot Amsterdam= Wijk a/Zee-Purmerend-Lelystad-Vianen-Zandvoort) Ieder gaat voor het eigen straatje dus GVB Amsterdam en de anderen laten het de provincies uitvogelen maar vooral niet samen.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #14 Gepost op: 27 November 2016, 15:15:37 »
Het meest aparte vind ik het totale gebrek aan visie in omliggende gemeentes.

@ Luit: dorps? Purmerend kent al jaren een uitgebreid busnetwerk, dat stoelt op het feit dat je vanuit elke uithoek van Purmerend binnen een minuut of 35 op Amsterdam CS staat.
Die verbindingen zijn zo goed, dat de busbaan aan zijn eigen succes ten onder dreigt te gaan: per uur persen zich in de spitsen zo'n 160 bussen over de busbaan langs de Jaagweg.

Straks met de NZ-lijn, is het de bedoeling dat nog maar 25 % of iets dergelijks van de bussen naar CS doorrijdt. De rest stopt in Noord.
Het rare daarbij is dat er niet gekozen is voor een spreiding van de bussen die nog wel naar het CS gaan en de bussen die dat niet doen.
Nee, slechts 1 of 2 lijnen gaan nog naar het CS, maar vanuit de rest van Purmerend heb je gewoon pech: je gaat naar Noord óf (en ik hoop van harte dat dat gaat gebeuren) stapt op je reguliere bus en stapt over in Ilpendam: daar komen namelijk die paar lijnen die nog wél naar het CS gaan.

Het zou een ongelooflijk staaltje machtsvertoon van de reiziger zijn als die massaal besluit dat die Noord-Zuid lijn en de daarbij behorende plannen nooit zijn idee zijn geweest en EBS dwingt de Stadsregio iets beters te laten verzinnen.

De Purmerendse reiziger zit niet te wachten op een overstap op een tochtig, lawaaïig station (het perron ligt slecht afgeschermd tussen een verkeersriool) en ik zet ook grote vraagtekens bij de capaciteit als ik lees dat er elke 5 minuten een metro zal vertrekken.
Dat is een frequentie die gerust een lachtertje genoemd mag worden met de plusminus 220 VOLLE bussen die er elk uur aan zullen komen. En dan praat ik alleen nog over het streekvervoer van buiten de stad, de stadsbussen reken ik niet eens mee.

Maar ach, de enquete die EBS zelf gehouden heeft, is ook al weinig representatief: uitgerekend in de zomervakantie is het reizende publiek ondervraagt om te kijken wat de vervoersstromen en bestemmingen zijn. Echt dé manier om een vertekend beeld te krijgen van de bestemmingen van je reizigers.