Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Don't kill my tram...  (gelezen 5975 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Don't kill my tram...
« Reactie #15 Gepost op: 27 November 2016, 15:36:27 »
Inderdaad Dorps en of je nu uit Purmerend,Hoorn , Zaanstad komt en dan vergeet ik de andere kanten van adam nog,   er is toch geen gezamelijk  . Zoals ik er tegenaan kijk is het vooral een speeltje van het GVB en vallen de "boeren" gewoon buiten de boot.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Met trams door de stad rijden is hobbyisme
« Reactie #16 Gepost op: 27 November 2016, 17:39:55 »
Volgens mij is de toekomst voor het stadsvervoer ondergronds met in de stad bovengrondse aanvoer en afvoer met vervoermiddelen die van wegen zonder spoor en bovenleiding gebruik maken

Dit was de algemene overtuiging in de jaren '60 en '70: tunnels bouwen en alles op rails onder de grond, zodat alles op asfalt erboven vrij baan had....

Dit blijkt achteraf een kostbaar wishful thinking te zijn geweest...
Nog afgezien van het gevoel van onveiligheid, dat veel mensen hebben op ondergrondse stations, kost het miljoenen per kilometer tunnel, om dit allemaal aan te leggen.
Vandaar dat de vervoersprognoses wel eens opgeleukt worden om de rentabiliteit aan te tonen... 8)
Maar wat iedereen in het enthousiasme vergat, was dat deze tunnels ook onderhoud vergen en dat blijkt met het verstrijken der jaren steeds een veelvoud van deze miljoenen te kosten.
En niets doen is geen optie in verband met de veiligheid.... Zie Essen, Mühlheim, Bochum, Brussel, etc. , etc.

In Amsterdam met zijn moerasveenblubber, waarop onze, ook in de video, geprezen constructeurs de tunnels gebouwd hebben, wordt dit m.i. in de toekomst een bodemloze put.
Ik wens ze in onze hoofdstad veel moed, beleid en trouw om dit in de toekomst in goede en veilige banen te leiden.


Een tram is een verkeersdeelnemer die de doorstroming van het overige verkeer in stad belemmert.
Met een vrije trambaan kun je dit verbeteren, maar dan zijn minder rijstroken in de straat voor het overige verkeer.

Dat is echt de omgekeerde wereld, zoals Marc (Tramt) ook al terecht opmerkt.
De slechte bereikbaarheid van Amsterdam wordt NIET veroorzaakt door de trams en de bussen, maar door het overige wegverkeer.
In Frankrijk, waar in de laatste 20 jaren zo' n 14 nieuwe trambedrijven zijn verschenen, heeft men het probleem van de slechte bereikbaarheid van de binnensteden bij de grondoorzaak aangepakt  (y)
Ik neem even Bordeaux als voorbeeld:
- de binnenstad autoluw gemaakt
- de trams rijdt probleemloos door de (nieuwe) voetgangersgebieden
- grote parkeergarages aan de rand van de stad met een tramhalte
- voor de prijs van minder dan een enkeltje bij de HTM, stal je daar je auto en rijdt met alle inzittenden (zelfs met de hond) naar de stad; c' est simple que bonjour   8)
Hebben ze dus in deze miljoenenstad geen metro's in tunnelbuizen nodig....


Bij een aanrijding veroorzaakt een tram relatief veel schade en letsel.

Zullen we het eens gaan hebben, wat meestal de oorzaak is van die aanrijding?
Ik adviseer iedereen om eens video' s van cabineritten te gaan bekijken in onze steden en te constateren hoe het wegverkeer zich gedraagt ten opzichte van de tram.....
Wie durft, checkt mijn YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCid_khefgi1yfxjpfCx5GtA en kijkt onder de afspeellijst Cabin rides .


Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7623
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Don't kill my tram...
« Reactie #17 Gepost op: 27 November 2016, 17:59:58 »
Metro en met name de noord-zuid lijn, in de Amsterdamse blubber is de domste keuze die ooit gemaakt is.
Eigenlijk bizar en te gek voor woorden hoe het GVB men nu over de ruggen van de reizigers hun de kolossale blunders proberen goed te maken en te verdoezelen.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2016, 19:11:37 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Don't kill my tram...
« Reactie #18 Gepost op: 27 November 2016, 18:13:05 »
De metro is een superieure manier van openbaar vervoer. Daar kan geen tram of bus tegenop. Je hoort wel vaker dat men bij het in gebruik nemen van een nieuwe metrolijn wenst te snijden in de tramverbindingen. Daar komt meestal weinig van terecht. Voor Rotterdam kan beter de vergelijking worden gemaakt met de ingebruikname van de verbinding tussen Kralingse Zoom en Dijkzigt, later verlengd naar Marconiplein, in de jaren tachtig. Toen waren er ook voornemens te snijden in de tramverbindingen. Werd heel snel weer teruggedraaid.

In Amsterdam zijn ze vooral goed in het bedenken van problemen. Die Brit heeft zich goed aangepast.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2016, 18:16:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Wie gaat er over het OV in Amsterdam en omstreken ?
« Reactie #19 Gepost op: 27 November 2016, 19:08:34 »
Alle,

voor zover ik weet gaat de Stadsregio Amsterdam over het OV in Amsterdam en de omliggende gemeentes.
De Stadsregio is een samenwerkingsverband van 15 gemeentes in groot Amsterdam en is ondermeer namens deze gemeentes opdrachtgever voor regionaal en lokaal OV. Daaronder ook de metro-, tram- en buslijnen en de veren die GVB exploiteert. 

GVB is feitelijk een vervoerder. Er zijn meer vervoerders, voor zover ik weet exploiteren andere vervoerders wel buslijnen maar geen metro- of tramlijnen of veren. Een afdeling van GVB (Rail Services) doet het operationele beheer en onderhoud van het Amsterdamse metro- en tramnet, dat eigendom is van de gemeente Amsterdam.
De gemeente Amsterdam -- niet het GVB -- is ook de opdrachtgever voor nieuwe metro- en tramtrajecten.

Voorstellen voor een verandering in het openbaar vervoer in en rond Amsterdam moeten we volgens mij richten aan (een van) de gemeentes die ze dan kan inbrengen bij de Stadsregio.

Sinds 2006 is er een nog een ingang: De Reizigers Advies Raad (RAR) die de Stadsregio Amsterdam adviseert over beleid en strategie voor het OV in het concessiegebied.

Groet, Willem

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 833
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Don't kill my tram...
« Reactie #20 Gepost op: 27 November 2016, 22:15:27 »
ze moeten gewoon die auto's het centrum uitknikkeren of heel wat meer 1 richting creëren om het zwaar te ontmoedigen.
wordt de lucht ook een stuk schoner van.

 ja ja, net als New York...alles een richting en wel 4-6 baans...geen luchtverontreiniging en weinig opstoppingen... :)
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Don't kill my tram...
« Reactie #21 Gepost op: 28 November 2016, 16:24:13 »
De metro is een superieure manier van openbaar vervoer. Daar kan geen tram of bus tegenop.

Helemaal mee eens  (y)
Maar dan voor steden als Londen, Parijs, Moskou, Tokio, etc., die allemaal groter zijn dan de hele provincie Utrecht..  8)

Met kleinere steden (nogmaals, zie: Bordeaux) kun je het massavervoer veel goedkoper met (lagevloer)trams afwikkelen, mits:
- niet gehinderd door samenrijdend wegverkeer (bv. vrije baan of autoluw en voorrang bij verkeerslichten),
- hoge frequenties,
- gekoppelde eenheden.
Een bijkomend voordeel voor de reizigers is dan het in- en uitstappen op straatniveau, in plaats van meters aan trappen omhoog of omlaag...


De gemeente Amsterdam -- niet het GVB -- is ook de opdrachtgever voor nieuwe metro- en tramtrajecten.

Dat is juist.
De opdrachtgevers zijn de stadsregio' s of provincies, maar de wijze waarop de vervoersopdracht ingevuld wordt, tegen het bedrag van de aanbesteding, wordt bepaald door de vervoerder(s).


Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Don't kill my tram...
« Reactie #22 Gepost op: 28 November 2016, 17:02:41 »
Helemaal mee eens  (y)
Maar dan voor steden als Londen, Parijs, Moskou, Tokio, etc., die allemaal groter zijn dan de hele provincie Utrecht..  8

Ook in stedelijke gebieden van het formaat Rotterdam/Den Haag en Amsterdam.
Toevallig afgelopen zomer in Bordeaux geweest en heel handig van de tram gebruik gemaakt. Maar het autovrije gebied is klein en de trams bestrijken een beperkt deel van het stedelijk gebied. Lang niet de hele agglomeratie zoals in Rotterdam/Den Haag en Amsterdam wel wordt beoogd. Dan worden de reistijden te lang. Zo snel gingen de trams in Bordeaux ook weer niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.