"Reistijd verkorten creëert een opwaartse spiraal. Als het ov sneller wordt, trekt dat nieuwe reizigers aan (bronverm.), de meeste reizigers kiezen namelijk voor de snelste vervoerswijze. Daarnaast is de chauffeur korter onderweg waardoor die dag een extra rit kan worden gereden. Dit betekent frequentieverhoging. En vaker rijden trekt weer nieuwe reizigers aan. Zo wordt een positieve, opwaartse spiraal in werking gezet".
Heel prettig uitgelegd, iets dat ik zelf niet echt heb begrepen. Dan lijkt "mijn" HTM zo erg nog niet.
Ps. offtopic: (tram)chauffeur of (tram)bestuurder, of toch trammachinist? hoe heurt het eigenlijk in het Nederlandse taalgebied, en waarom (/niet)?
Toch niet helemaal vergelijkbaar. In Rotterdam ...
spiraal: Gaan die trams steeds sneller rijden dan?
Een tram is een verkeersdeelnemer die de doorstroming van het overige verkeer in stad belemmert.
Met een vrije trambaan kun je dit verbeteren, maar dan zijn minder rijstroken in de straat voor het overige verkeer.