Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Iris door Hasenwald
Vandaag om 19:16:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19

Auteur Topic: Baan voor mijn zoontje  (gelezen 25429 keer)

marieke4444

• Offline Offline
Re: Baan voor mijn zoontje
« Reactie #150 Gepost op: 10 December 2016, 11:52:24 »
Even een wiskundig vraagje:

Het baantje van mijn zoontje is nu wat klein dus ga het sowieso uitbreiden. Nu heeft hij dus 30graden bochten in de variant R2 ( Rocoline , radius 420mm ) nu wil ik kijken om voor kerst wat spoor bij te gaan kopen zodat hij dus dubbelspoor krijgt ipv enkelspoor.

Wat moet ik nu gaan kopen voor de buitenbocht? Moet ik gewoon R3 ( Rocoline gaan kopen met een radius van 480mm ) of gewoon het R2 Rocoline 420mm kopen en dan de bocht wat later beginnen en eventueel met korte tussenstukjes werken?

als het even doorrekent 2x420 mm is 840mm dus 84cm en de andere komt op 96cm ik vind het verschil nogal groot van 12cm dan

Ik mocht vrouwen niet te kort doen maar het wiskundig inzicht is vaak niet goed haha

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 10 December 2016, 12:01:36 »
het verschil voor de hele boog is inderdaad 12cm. Maar dat betekent dat de sporen dus 6cm van elkaar afliggen en dat is een standaard maat zodat de rijtuigen niet botsen in de bochten. Als je treintafel breed genoeg is zou ik altijd de R3 bochten kopen.

succes Frits
Groet Frits

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 10 December 2016, 13:32:22 »
Okey het eenvoudigste is dan dus de R3 Rocoline te gaan nemen. Dat is inderdaad 6cm verschil tussen de sporen maar is de standaard afmeting voor het verschil tussen de sporen niet 6,5cm van middelpunt spoor naar middelpunt spoor? Wat dus inhoudt dat er ongeveer 3cm ruimte zitten tussen de sporen?

Marieke

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 10 December 2016, 13:49:23 »
Omdat plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden

Overigens is wat jij R2 noemt eigenlijk R3  :) Je zou er dus R4 bij moeten kopen. Of als je weinig ruimte hebt R2. Dan kan je een binnenbocht maken. Let wel op dat als je in detoekomst met lange wagons (30cm) wil gaan rijden dat sommige ypen niet of niet goed door een R2 bocht kunnen. Daarnaast is een R2 bocht zo krap dat het erg onrealistisch is maar het is persoonlijk of je je daar druk om maakt.

gr. Frits
Groet Frits

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 10 December 2016, 13:55:03 »
Marieke,

Rocoline heeft veel verschillende railsstukken, recht, boog, wissel, enzovoort. De ontwerpers van Rocoline hadden daarbij een bepaald idee. Dat noemen ze de geometrie van de rails. Zie dat maar als een soort plan hoe de diverse railsstukken op elkaar aansluiten.

Uitgangspunt is een soort rasterpatroon, waarbij de railsaansluitingen tegenover elkaar komen te liggen. Door de juiste combinaties te kiezen past dan alles perfect op elkaar.

De geometrie wordt beschreven in
Zie http://www.ewmb.de/media/products/Roco_LINE_Gleisgeometrie.pdf

In de kleine blauwe tekeningen zie je precies hoe dat patroon kan worden aangehouden en je kunt precies zien welke railsnummers op elkaar aansluiten.

Sander

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 15 December 2016, 13:23:39 »
Hey idereen weer,

Nou mijn zoontje is nog steeds druk in de weer met zijn baantje. Dus denk dat het geen opwelling is geweest.

Nu had ik nog even een bouwkundig vraagje:

Ik wil een 12mm mdf plaat als ondergrond voor hem gaan kopen zoals hier is geadviseerd. Hij speelt nu op een plaatje van 4mm dik. Zolang die op de grond ligt is er geen probleem. Maar mrtje heeft inmiddels wat blokken gevonden en deze onder de plaat gedaan zodat hij er met autootjes onder kan door rijden en dan buigt de plaat dus ( redelijk ) wat door.

Aangezien het verhogen van een 12mm plaat heel wat kracht kost dacht ik als ik nou de 12 mm plaat ga kopen en deze ga verhogen met:

DIT

Dus deze isolatieplaten ( wat  afsnijden van de kant zodat hij daar met autootje kan rijden ) van 4cm dik op de 12 mm plaat plakken of leggen en daar weer de plaat van 4mm mdf op ga leggen dan hoeft de baan niet worden afgebroken en kan hij aan de kant met wat autootjes rijden .

Maar zijn deze isolatieplaten wel stevig genoeg of vallen deze met een beetje druk zo uitelkaar en verzakt alles?
« Laatst bewerkt op: 15 December 2016, 18:29:41 door 44 »

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #156 Gepost op: 15 December 2016, 14:25:49 »
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van MDF. Het is een makkelijke en goedkope plaat, maar persoonlijk vind ik ze te zwaar en de buitenzijden van de plaat zijn stevig en hard, maar de binnenkant is zacht.
Mijn advies is om de 4mm mdf plaat op maat van de rails te 'ver'zagen en een Multiplex plaat van 8mm te halen voor daaronder.
Dan kan je zoon de rails op de 4mm MDF leggen en daar blokken onder stoppen, zodat hij een viaduct heeft voor de auto's (ik snap het wel ik heb daar op 8 jarige leeftijd zelf ook mee geëxperimenteerd.
Het mooist is dan de 4mm plaat opzagen in dunnere delen van ongeveer 'rail' formaat, zodat hij een soort van verplicht de juiste afstand moet hebben voor het maken van een overbrugging.

Ik hoop dat je iets met deze info kunt.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 15 December 2016, 14:40:27 »
zeker kan ik wel wat met die info !!!! Dank je wel

Tja als meisje speelde ik met poppen haha maar als jij zegt dat je het herkent wat mijn zoontje doet zal het wel goed komen haha. geintje

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #158 Gepost op: 15 December 2016, 14:43:51 »
Nee, ik zou ook niet voor MDF gaan omdat het inderdaad loodzwaar is. Dan eerder multiplex. Maar ik vind het idee om een schuimplaat onder de huidige plaat te doen wel een goed idee. Piepschuim zou zelfs kunnen werken, alleen is dat niet zo slijtvast als geperst schuimplaat.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #159 Gepost op: 15 December 2016, 15:26:17 »
Met poppen spelen is ook een vorm van modelbouw.
In ieder geval het groot in het klein.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 15 December 2016, 16:04:39 »
Okey multiplex dus en maakt het dan nog wat uit of het multiplex hardhout is of multiplex berken? 12mm is wel genoeg toch of moet je 18mm hebben als je later wel op balkjes wil zetten?

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 15 December 2016, 17:59:59 »
Ik zou geen hardhout nemen. Dat is zwaarder en er komen ellendige harde splinters vanaf, die heel diep in je vingers kunnen dringen.  Berken of populieren multiplex vind ik geschikter.
Reinier

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #162 Gepost op: 15 December 2016, 18:14:16 »
Hoi,

12mm is meer dan genoeg.... 18mm is wat overdreven. Hardhout? Kan maar is niet nodig. Berken of populieren multiplex is goed zat.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 16 December 2016, 09:48:50 »
Okey 12 mm is genoeg.  Mannen lijken hier niet zo onzeker over de lengte en dikte hihi en komen resoluut met 12mm

Nog even een totaal andere vraag ( wat nog niet aan de orde is maar wat ik me afvroeg ):

Ik vind de startersetjes van bijv Roco een leuke prijs hebben  als je kijkt wat je ervoor krijgt. : trein, spoor wagonnetjes multimaus z21start
De vraag is nu: Als je nu 2 van die startsetjes koopt kan je dan ook beide multimausen  + z21 gaan gebruiken? De ene bijv voor de binnenbaan de andere voor de buitenbaan ( bijvoorbeeld he !! )

Kan dat of komen de Multimausen en de z21 met elkaar in de war omdat ze niet weten met welke ze moeten communiceren. Dus dat multimaus die je wil gebruiken voor de binnenbaan ook dan contact kan gaan maken met de z21 van de buitenbaan

Eh is de vraag duidelijk? hoop het haha

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #164 Gepost op: 16 December 2016, 10:01:37 »
Je sluit twee multimauzen op één z21 aan. Een stroomvoorziening en digitale hersens dus, twee controllers. Maar als je de z21 zonder start neemt, of de upgrade koopt naar WiFi, kun je een multimaus en een telefoon gebruiken om de baan te besturen. Ik meen dat we het daar in het begin over gehad hebben. Hoef je maar één startset te kopen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.