Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:22:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 22:17:54
Uhlenbrock Iris door aukevanwieren
Vandaag om 22:17:31
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 21:57:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
Vandaag om 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57

Auteur Topic: Baan voor mijn zoontje  (gelezen 25436 keer)

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
Re: Baan voor mijn zoontje
« Reactie #135 Gepost op: 01 December 2016, 14:55:42 »
Hangt ervan af of je lief bent geweest.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 01 December 2016, 14:58:59 »
Haha nou ja zeg !!! Natuurlijk ben ik ik ontzettend lief geweest, daar twijfel je toch niet aan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #137 Gepost op: 01 December 2016, 15:22:38 »
Duidelijk wel als je zoveel moeite doet voor zijn kado.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 01 December 2016, 15:28:15 »
haha, nou ja zeg voor je kind heb je toch alles over?

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #139 Gepost op: 01 December 2016, 15:30:33 »
Nou... Die van mij houdt niet van modeltreinen. Dan wordt "alles" wel wat minder.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 01 December 2016, 15:33:38 »
Ja een zoon die niet van modeltreinen houdt dat is zeker niet aanvaardbaar !!!!  Ik zou hem omruilen haha

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 06 December 2016, 10:07:15 »
Zo inmiddels heeft zoontje van de verre buurman een klein rondje gekregen met een oud treintje en wat wagonnetjes maar mijn mannetje is er wild enthousiast over en er bijna niet bij weg te slaan. Inmiddels ook een soort van legostadje in de maak en wat siku autootjes haha. ( rijd met een oude transformer zoiets maar dan groen :http://www.roco.cc/en/productsearch/0-0-0-0-0-0-0-004005/products.html )

Het spoor wat we gekregen hebben is Roco R spoor dus gewoon het simpelste spoor.  vraagjes hierover + zie linkje

http://www.roco.cc/en/product/22661-0-0-2-1-0-0-005003/products.html ( dit soort spoor dus )

1) deze bocht van roco de R3 daar kunnen toch de meeste locs en lange treinen wel over rijden toch of is de radius nog te klein? radius 42cm
2) Kan je dit spoor ook digitaal maken? Of moet je dan naar het G gleis van Roco? Kan je R Gleis aansluiten of het G gleis?

Dan had ik nog wat knutselvraagjes voor mezelf maar misschien moet dat in een ander forum:

1) Als je een spoor wil opvullen met Das Klei hoe ga je dan te werk? Op de plaats waar je het wil opvullen gaan lijmen en dan de klei uitsmeren en op maat maken?  minstens 1mm aan de binnenkant van de rails vrijhouden voor de wielen lijkt me of 2 mm

2) Heeft iemand ervaring met het onderstaande materiaal?
https://www.modelbouwkrikke.nl/modelbouw/contents/nl/p9915_me-poly-ispol-polysterol-plaat-wit-25x50-cm.html

kan je dit makkelijk snijden? kan je het verven? Ik zie ook evergreen plaatjes die veel kleiner zijn en ook veel duurder dus er zit verschil in het materiaal maar dit is in verhouding veel goedkoper dus er moet wel wat bij zijn

Bedankt alvast weer iedereen,

wie weet hebben jullie nog een leuke modelspoor kado gekregen van Sinterklaas

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #142 Gepost op: 06 December 2016, 11:55:14 »
Zoals ik hier geleerd heb (zie mijn ander draadje over modulebouw) is dakplaat (roofmate) beter.
Wat ook mogelijk is: een mulitplex/spaanplaat/MDF plaat als onderlaag met ondervloer materiaal erover (dat blauwe spul, niet de witte rollen).

Stukken goedkoper dan speciaal gefabriceerd materiaal.
Hoe duurder je materiaal hoe minder gemakkelijk je er ook in gaat werken, want oei als ik toch mis snij. Tenminste dit heb ik bij mijzelf. Ik voel gelijk de euromunten van het materiaal afglijden als ik er in werk, wat met goedkoper materiaal veel minder is.

Succes
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #143 Gepost op: 06 December 2016, 12:45:53 »

Het spoor wat we gekregen hebben is Roco R spoor dus gewoon het simpelste spoor.  vraagjes hierover + zie linkje

http://www.roco.cc/en/product/22661-0-0-2-1-0-0-005003/products.html ( dit soort spoor dus )

1) deze bocht van roco de R3 daar kunnen toch de meeste locs en lange treinen wel over rijden toch of is de radius nog te klein? radius 42cm
2) Kan je dit spoor ook digitaal maken? Of moet je dan naar het G gleis van Roco? Kan je R Gleis aansluiten of het G gleis?

De gedachte dat het ene railsysteem wel en het andere niet digitaal kan moet je loslaten. Alle railsoorten die nu verkocht worden zijn voor analoog als ook digitaal geschikt.

Voor de duidelijkheid in dit draadje is het beter het R gleis maar gewoon Rocoline te noemen en het G gleis Geoline. Dan begrijpt iedereen wat je bedoelt ;) Door elkaar gebruiken van beide is praktisch gezien wat onhandig vanwege het hoogteverschil (bedding en geen bedding) maar zou wel kunnen.

Ja, op 42 cm boogstraal rijdt het meeste spul prima, daar houden de fabrikanten rekening mee.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #144 Gepost op: 06 December 2016, 13:18:06 »

Geen probleem. Lange treinen rijden daar goed over.

Wat Ronald H. al aangaf. Digitaal heeft niets te maken met welk spoor je gebruikt. Hoe de trein bestuurt maakt niets uit. Zie het maar als een weg. Het maakt voor de weg uit of je nu benzine, diesel of elektrisch auto rijdt. Je kan er er gewoon over heen. Er zijn geen aparte wegen voor benzine, diesel of elektrische auto's. Dat geldt ook voor modeltreinen. Je kan ieder type rails gebruiken om analoog of digitaal mee te rijden.

Dan had ik nog wat knutselvraagjes voor mezelf maar misschien moet dat in een ander forum:

Nope, dat hoeft niet :)

1) Als je een spoor wil opvullen met Das Klei hoe ga je dan te werk? Op de plaats waar je het wil opvullen gaan lijmen en dan de klei uitsmeren en op maat maken?  minstens 1mm aan de binnenkant van de rails vrijhouden voor de wielen lijkt me of 2 mm

Zie even in de Encyclopedie. Daar staat veel informatie in:  onder andere dit artikel Straatspoor in model. Er zijn nog meer methodes.

2) Heeft iemand ervaring met het onderstaande materiaal?
https://www.modelbouwkrikke.nl/modelbouw/contents/nl/p9915_me-poly-ispol-polysterol-plaat-wit-25x50-cm.html

Ik zou even naar de bouwmarkt gaan voor een heel (groot) pak. Dat is een stukkie goedkoper. Je kan het gewoon snijden met een piepschuimsnijder. Eventueel kan je ook overstappen op "roofmate" of gelijkaardig spul kopen. Dat is harder en gewoon met messen, raspen en ander houtbewerkingsgereedschap te bewerken.

Succes!

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2016, 13:20:13 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 06 December 2016, 13:27:09 »
Okey sorry dat ik onduidelijk was dan in de soorten spoor. Al het spoor kan dus digitaal dat is duidelijk !!!! Dank dank

Tjee dat Roofmate is wel heel erg prijzig. jullie bedoelen dit ondervloer plaat?

https://www.gamma.nl/assortiment/firstfloor-blueline-ondervloerplaat-blauw-7-m/p/B456654?q=fh_location%3d%2f%2fcatalog01%2fnl_NL%2f%24s%3dondervloer%2ffh_item_type%3e%7bproduct%7d%26fh_lister_pos%3d6%26fh_start_index%3d0%26fh_refview%3dsearch%26fh_view_size%3d20%26date_time%3d20161206T000000%26fh_modification%3d%26fh_sort%3d-_match_rate%252C-%2524r1%26fh_secondid%3db_product_b021456654

Maar is het onderstaande wel geschikt voor het maken van huisjes bijv: Dat lijkt mezelf nog wel leuk een paar geveltjes te maken voor hem en ook leuk om zelf te doen. Hou wel van knutselen dus

Ronald Koerts: ik zal even in de encyclopedie gaan kijken hoor
« Laatst bewerkt op: 06 December 2016, 13:29:56 door marieke4444 »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #146 Gepost op: 06 December 2016, 14:01:14 »
Hoi,

Tjee dat Roofmate is wel heel erg prijzig. jullie bedoelen dit ondervloer plaat?

Ik heb het even verkeerd gelezen. Je wilt het voor huisjes gaan gebruiken  ::) Je kan roofmate (XPS-plaat) gebruiken voor het maken van het landschap. Bergen en hoogteverschillen. Als dat iets te duur is kan je uitwijken naar gewoon piepschuim: isolatieplaat polystyreen 100x50x5 cm 5 platen dat is goedkoper.

Maar is het onderstaande wel geschikt voor het maken van huisjes bijv: Dat lijkt mezelf nog wel leuk een paar geveltjes te maken voor hem en ook leuk om zelf te doen. Hou wel van knutselen dus https://www.modelbouwkrikke.nl/modelbouw/contents/nl/p9915_me-poly-ispol-polysterol-plaat-wit-25x50-cm.html

Ondervloerplaten kan je ook gebruiken voor gevels / huisjes maar echt stevig wordt het niet. Ik vond het niets. Het ging mij iets te snel stuk. Voor gevels kan je inderdaad wat je aangeeft gebruiken. Zie ook eens Artikel over Styreen in de Encyclopedie. Dat gaat wel goed. Op het forum worden heelveel gebouwen van styreen gebouwd. Er staan heelveel draadjes daar over :) Je kan ook eventueel karton gebruiken, zie Werken met papier en karton.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 06 December 2016, 14:07:03 »
Hey hey

Ja ik weet dat veel mensen huisjes maken van Styreen, maar kwam deze platen tegen en die waren mijn inziens niet al te duur. Maar polysterol plaat is eigenlijk hetzelfde ongeveer als Styreen?

Nou zo verkeerd heb je het niet gelezen hoor. Ik wilde huisjes maken, maar ik wilde ook kijken hoe ik het spoor kon opvullen.  Heb inmiddels een linkje gekregen hoe je een spoor kan gaan opvullen met das Klei. Heel mooi gedaan is dat maar of ik dat zelf kan weet ik niet, had zelf gedacht aan een stripje karton of weet ik veel wat tussen het spoor en die aankleden meet van die wegen van Faller die je kan kopen en plakken. Maar dat Klei lijkt wel veel mooier

Die 5cm platen in je Linkje Ronald zijn ook zeker interessant als je bergen wil maken of iets wil gaan verhogen. !! Dank je wel. Het is wel spul wat volgens mij vreselijks rommel teweegbrent als je erin moet gaan snijden

gsoonius

• Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 06 December 2016, 15:24:22 »
Hoi..., U zou ook hier eens kunnen kijken....( https://www.youtube.com/user/thebige61/playlists )
,vind ik persoonlijk een makkelijke manier van landschap maken. (y)
(Ik weet natuurlijk niet hoe U bent met de Engelse taal)
Maar door te kijken leer je een hoop en kan Uw zoontje ook meedenken over wat hij wil voor scenery.
groetjes en veel succes,
  Gerard
« Laatst bewerkt op: 06 December 2016, 16:12:21 door gsoonius »

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 06 December 2016, 15:29:39 »
Heel interessant Youtube linkje. Mijn engels is wel aardig. Red me ermee dus dat komt wel goed. Lijken me interessant filmpjes ! Mijn dank daarvoor

Trix treinen passen dus ook op het Roco spoor heb ik begrepen. Maar hebben de treinen van Trix ook weer een aparte koppeling of passen de wagonnetjes van Trix achter een Roco trein en andersom of moet je ook hier de koppelingen wisselen?
« Laatst bewerkt op: 06 December 2016, 16:11:59 door marieke4444 »