Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 22:39:31
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 22:39:05
Modelbaan Beltheim. door DJV
Vandaag om 22:34:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:21:01
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 21:49:04
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 21:32:42
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:18:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari door R1954
Vandaag om 21:16:32
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:57:01
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door henk
Vandaag om 20:53:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
Vandaag om 19:06:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 18:49:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 17:33:48
Frie ?? door VAM65
Vandaag om 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
Vandaag om 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Montanbahn
Vandaag om 15:33:59

Auteur Topic: Roco versterkers 10764 doorverbonden, kortsluiting door verschillende trafo's?  (gelezen 3129 keer)

Quinzeedied

• Offline Offline
Ik ben bezig met een modelbaan in opbouw, deze baan is voor mij vooral bedoeld om allerlei technieken uit te proberen. Een van de nieuwigheden was de overstap naar digitaal, door middel van een Roco Multimaus-set, afkomstig uit een startset, met 36VA-transformator (Roco 10850). Ik gebruik de digitale aansturing voorlopig alleen voor de treinen, wissels en seinen wil ik voorlopig gewoon ouderwets bedienen, vind ik wel zo leuk. :)

Qua omvang is het niet helemaal nodig, maar ik wilde ook uitproberen om de baan te voeden met een tweede versterker 10764, die dan fungeert als booster. Ik wilde sowieso al een tweede Multimaus hebben, en de makkelijkste manier om hier aan te komen was een (tweedehands) complete set met ook een versterker erbij. Enig verschil met de andere set is de transformator, dit is nog een oude versie van 50 VA (Roco 10725).

Ik heb de baan opgedeeld in twee helften, die elektrisch volledig van elkaar geïsoleerd zijn. Als ik beide segmenten op dezelfde versterker aansluit (dus zonder booster), werkt alles ook prima, zonder problemen met de overgangen. De aansluitingen L/R moeten dus kloppen.

Sluit ik een tweede versterker aan (en 1 van de 2 secties op deze versterker), dan is het anders. De tweede versterker werkt prima als booster, want binnen beide secties rijden de locs prima. Gaat een loc echter van de ene naar de andere sectie, dan treedt er een kortsluiting op (vooral bij rustig rijden en lange locs, dan duurt de kortsluiting lang genoeg om systeem eruit te gooien).

Ik heb de track-out-kabels nagelopen, deze zijn op identieke wijze aangesloten op de linker en rechter draden van de sporen. Omdraaien heeft (zoals verwacht) dan ook geen effect.

Zoeken via google (ook binnen deze site) levert verder niet heel veel andere oplossingen, een enkele keer wordt een spanningsverschil geopperd als mogelijke oorzaak, hoewel dat altijd veel discussies geeft. Het enige verschil tussen de versterkers bij mijn opstelling is de transformator, dus mogelijk zou daar de oorzaak moeten liggen  ???

Voordat ik onnodig een andere transformator aanschaf, kan de oorzaak inderdaad liggen bij het verschil in transformators? Of zie ik nog andere mogelijke oplossingen over het hoofd...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Roco versterkers 10764 doorverbonden, kortsluiting door verschillende trafo's?
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2016, 12:11:47 »
Verschil in trafo's is de meest voor de hand liggende oorzaak van dit probleem.
Wat zijn de gegevens van beide trafo's?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Roco versterkers 10764 doorverbonden, kortsluiting door verschillende trafo's?
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2016, 12:24:00 »
Er zijn nog wel andere oplossingen voor om dit probleem te kunnen oplossen.
Neem maar even contact met mij op via info[at]rosoft[punt]info

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2016, 12:24:17 »
Voor mijn baan heb ik dezelfde configuratie, alleen zowel versterker als de booster elk met een identieke trafo als voeding (10725), en dat levert geen enkel probleem op.
Wat me zo te binnen schiet, een ongetwijfeld overbodige vraag: als je twee stuks MultiMaus hebt, zijn ze dan wel beide op de versterker aangesloten? En niet de ene op de versterker en de andere op de booster?
Ik heb de ingangen Master en Slave op de booster met een blind stekkertje geblokkeerd. Voor de zekerheid.

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2016, 12:40:12 »
Hoi Quin,
jaaaaren geleden heb ik al gemeld dat als je verschillende trafo's met andere voltages voor de 10764s gebruikt, dat er dan bij de overgangen een kortsluiting kan ontstaan. Zelfs een verschil van 1V is voldoende hiervoor. Dit komt omdat de uitgangsspanning van de 10764 niet ter regelen is, maar vast gerelateerd is aan de ingangsspanning.
De MM is gevoelig genoeg om dit op te pikken en ziet dit verschil als kortsluiting.
Ik heb het ondervonden bij in tractie rijden. Gewoon dezelfde trafo's en klaar. By the way, de 36 VA is een gelijkstroom trafo(18V), en de 50VA een wisselstroom trafo (16V).  Ook is er nog een oudere variant trafo (10718) van 40VA, welke wisselspanning is bij 15Volt.
Ook combineren van de 10725 en de 10718 zal je hetzelfde resultaat opleveren. Rara hoe weet ik dat...  8)
Succes, Hans  :)

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2016, 13:59:03 »
Aan allen dank voor de snelle reacties!
Ik zal vanavond nog even de exacte configuraties doorgegeven, maar een nieuwe transformator lijkt me dan wel de beste oplossing.

Kan ik dan eigenlijk beter voor de nieuwe gelijkstroomversie (10850) kiezen, of beter zoeken naar een tweedehands 10725? Op dit moment heb ik geen zware configuratie nodig, maar misschien ooit wel...

Wat me zo te binnen schiet, een ongetwijfeld overbodige vraag: als je twee stuks MultiMaus hebt, zijn ze dan wel beide op de versterker aangesloten?

Zeker, dat had ik gelukkig ooit al wel gelezen in de diverse topics. Scheelt weer wat weggesmolten elektronica geloof ik? :)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2016, 14:55:58 »
@Quinzeedied, @44, booster en versterker zijn gewoon respectivelijk de Engelse en Nederlandse naam voor één en hetzelfde apparaat... Het volgende is dan ook een beetje dubbelop:
een tweede versterker 10764, die dan fungeert als booster.

De MM is gevoelig genoeg om dit op te pikken en ziet dit verschil als kortsluiting.
Dat is ook niet zo gek, als je twee spanningsbronnen met 1V verschil op elkaar aan sluit krijg je dan ook ongeveer een oneindig grote stroom ;D ;D Interne weerstanden kunnen dit natuurlijk wel een beetje opvangen maar deze moet dan op de hoogste spanningsbron al meer dan 0,3Ohm zijn en dan is enige vorm van gebruiker niet meegenomen. Met andere woorden, al snel heb je meer dan 1Ohm nodig om dat aan te kunnen. En als je de boel efficiënt bouwt (of een booster met gereguleerde uitgangsspanning pakt) ga je dat niet hebben  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2016, 15:38:13 »
@Timo: dat is zeker waar. Maar het is wel een handige manier om onderscheid te kunnen maken tussen het apparaat waar de MM op aangesloten wordt en de MM-loze tegenhanger.

Citaat
Scheelt weer wat weggesmolten elektronica

Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat er zou gebeuren als je dat doet, maar ik heb me laten verzekeren dat het sowieso funest is voor in elk geval één van beide apparaten.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2016, 16:01:19 »
Op de vorige rijdag met onze modulebaan hadden wij ook steeds kortsluiting op een sectiescheiding, hoewel we daar de keren ervóór geen last van gehad hadden. Voor beide secties werd de grote Roco trafo 10725 als voeding gebruikt.
In een poging om dat op te lossen hadden we vorige week op onze laatste rijdag onze 3 secties met drie boosters elk aangestuurd met een nieuw aangeschafte schakelende voeding van 18V 3A:
https://www.aliexpress.com/item/18V3A-5-5-2-5-5-5-2-1-mm-AC-DC-Adaptor-18V-3A-switching/32631462715.html?spm=2114.13010608.0.0.cJrQVI

Deze keer hebben wij geen enkele keer een kortsluiting gekregen en we hebben zelfs niets kunnen merken van loks die ook maar enige last hadden van onze 2 sectiescheidingen.
Hopelijk is het nu opgelost.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 16:04:56 door St00mboy »

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2016, 22:35:18 »
Nog even een terugkoppeling:
Inmiddels heb ik een nieuwe adapter binnen (vooralsnog de 10850), het de aansturing werkt nu zonder problemen.
Dank voor de adviezen!  (y)

@Quinzeedied, @44, booster en versterker zijn gewoon respectivelijk de Engelse en Nederlandse naam voor één en hetzelfde apparaat... Het volgende is dan ook een beetje dubbelop:

Het zijn echter ook de termen die Roco zelf aanhoudt voor de kastjes, dus dat praat dan wel zo makkelijk  ;)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2016, 10:59:24 »
Maar hoe doet Roco dat in het Engels dan? ??? ???

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2016, 11:07:39 »
Digital amplifier en digital booster....
Reinier

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2016, 11:26:44 »
Ja, het is in de digitale modeltreinwereld van meet af aan de gewoonte om de versterker in de centrale (of die bij de centrale wordt geleverd) versterker te noemen en een extra versterker als booster aan te duiden. Daar kan je van alles over vinden, maar die gewoonte nog veranderen gaat alleen maar een hoop onduidelijkheid opleveren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.