Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:32
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door ruudns
Vandaag om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
  

Auteur Topic: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?  (gelezen 11192 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #45 Gepost op: 27 November 2016, 14:44:37 »
Het is eenvoudig, Timo schreef het al:
Citaat van: Timo
Als je een wissel hebt met puntstuk polarisatie ...  isoleer de staven in het verlengde van het puntstuk en verbind deze beide met het puntstuk.
Maar eerst isoleren en dan weer verbinden? Gewoon doorverbinden met het puntstuk dus, of een extra draadje trekken vanaf de common van de wisselschakelaar... Zoiets:

Voor de stand rechtdoor wordt het puntstuk en de rails erachter blauw. De rails worden dus niet echt spanningsloos maar komen op dezelfde potentiaal, dat heeft hetzelfde effect.


El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #46 Gepost op: 01 December 2016, 00:33:02 »
--- gemopper weggehaald door mod ----
« Laatst bewerkt op: 01 December 2016, 11:53:14 door Reinout van Rees. Reden: Gemopper weggehaald »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #47 Gepost op: 01 December 2016, 05:08:58 »
Ook de groeten.
Benieuwd of we nog te horen krijgen dat het niet werkt. Zal wel niet. Ik ben psycholoog genoeg om te zien wanneer mensen moeite hebben om te erkennen dat ze er ook weleens naast kunnen zitten.
Maar goed, wel werkende oplossingen zijn gegeven. Daar is dit forum voor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #48 Gepost op: 01 December 2016, 09:18:50 »
@CupraBandit, we doen allemaal ons best om te helpen. En ja, misschien denken we je dan af en toe te begrijpen maar blijkt dat niet zo te zijn. Op afstand is altijd wat lastig zonder glazen bol ;D En in dat geval geldt dan altijd "Het antwoord is zo goed als de vraag.". Gewoon verder verduidelijken dus in plaats van ondankbaar reageren ;) Verplaats je maar eens in onze schoenen. Dingen begrijpen als je ergens niet standaard termen voor gebruikt leidt makkelijk tot verwarring. Jij weet misschien precies wat je er mee bedoelt maar wij snappen het misschien niet of denken aan iets compleet anders. + en - voor railspanning is daar een voorbeeld van bijvoorbeeld.

Dus, wat probeer je nu te doen? Met de schakelaar de wissel te polariseren? Het spoor erachter te schakelen? Of beide? Voor alle drie zijn opties genoemd hier met als grote nadeel voor de "beide-optie" dat je het spoor NIET van de andere kant moet proberen te berijden omdat je dan sluiting hebt.

Daarna aan jou om dit te proberen (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #49 Gepost op: 01 December 2016, 11:31:22 »
Dus, wat probeer je nu te doen? Met de schakelaar de wissel te polariseren? Het spoor erachter te schakelen? Of beide?

Beide neem ik aan. Hoe je een wissel polariseert met de schakelaar in de aandrijving staat in de gebruiksaanwijzing. Hoe je met de schakelaar het wissel 'denkend' kan maken heeft Erwin al goed beschreven. Vragensteller wil dan kennelijk zowel polariseren als denkend maken en meent dat hij de oplossing heeft gevonden. Maar ik denk van niet.

1. Bij polariseren sluit je een stuk railstaaf (in casu het puntstuk) aan op de middenaansluiting van de omschakelaar en de twee elektrische polen sluit je aan op de buitenste aansluitingen. Op die manier krijgt het punstuk beurtelings de ene of de andere pool aangevoerd.
2. Bij 'denkend' maken volgens de methode Erwin sluit je juist één pool aan op de middenaansluiting van de omschakelaar en twee stukken rails op de buitenste aansluitingen. Op die manier wordt die ene elektrische pool beurtelings met het ene of het andere stuk rail verbonden.

De omschakelaar wordt dus verschillend gebruikt en dat maakt dat de twee doelen niet met één omschakelaar op de manier van vragensteller zijn te bereiken. In het vraag en antwoordspel blijkt ook dat hij niet kan aangeven hoe de andere pool ooit ergens op wordt aangesloten. En blijft überhaupt onduidelijk hoe de twee railpolen op de schakelaar zijn aangesloten. Logisch, want wat hij wil kan niet.

Maar kennelijk houdt hij liever vast aan zijn eigen gelijk, althans in het openbaar. Jammer.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2016, 11:32:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7804
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #50 Gepost op: 01 December 2016, 11:57:11 »
Draadje maar op slot gedaan en één berichtje van TS met gemopper gewist. Meer welles/nietus voegt niets toe en doet af aan de goede tips die zijn gegeven. Dank allen voor die tips/schema's/enz!

Reinout-de-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)