Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?  (gelezen 10554 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #45 Gepost op: 27 November 2016, 14:44:37 »
Het is eenvoudig, Timo schreef het al:
Citaat van: Timo
Als je een wissel hebt met puntstuk polarisatie ...  isoleer de staven in het verlengde van het puntstuk en verbind deze beide met het puntstuk.
Maar eerst isoleren en dan weer verbinden? Gewoon doorverbinden met het puntstuk dus, of een extra draadje trekken vanaf de common van de wisselschakelaar... Zoiets:

Voor de stand rechtdoor wordt het puntstuk en de rails erachter blauw. De rails worden dus niet echt spanningsloos maar komen op dezelfde potentiaal, dat heeft hetzelfde effect.


El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #46 Gepost op: 01 December 2016, 00:33:02 »
--- gemopper weggehaald door mod ----
« Laatst bewerkt op: 01 December 2016, 11:53:14 door Reinout van Rees. Reden: Gemopper weggehaald »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #47 Gepost op: 01 December 2016, 05:08:58 »
Ook de groeten.
Benieuwd of we nog te horen krijgen dat het niet werkt. Zal wel niet. Ik ben psycholoog genoeg om te zien wanneer mensen moeite hebben om te erkennen dat ze er ook weleens naast kunnen zitten.
Maar goed, wel werkende oplossingen zijn gegeven. Daar is dit forum voor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #48 Gepost op: 01 December 2016, 09:18:50 »
@CupraBandit, we doen allemaal ons best om te helpen. En ja, misschien denken we je dan af en toe te begrijpen maar blijkt dat niet zo te zijn. Op afstand is altijd wat lastig zonder glazen bol ;D En in dat geval geldt dan altijd "Het antwoord is zo goed als de vraag.". Gewoon verder verduidelijken dus in plaats van ondankbaar reageren ;) Verplaats je maar eens in onze schoenen. Dingen begrijpen als je ergens niet standaard termen voor gebruikt leidt makkelijk tot verwarring. Jij weet misschien precies wat je er mee bedoelt maar wij snappen het misschien niet of denken aan iets compleet anders. + en - voor railspanning is daar een voorbeeld van bijvoorbeeld.

Dus, wat probeer je nu te doen? Met de schakelaar de wissel te polariseren? Het spoor erachter te schakelen? Of beide? Voor alle drie zijn opties genoemd hier met als grote nadeel voor de "beide-optie" dat je het spoor NIET van de andere kant moet proberen te berijden omdat je dan sluiting hebt.

Daarna aan jou om dit te proberen (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #49 Gepost op: 01 December 2016, 11:31:22 »
Dus, wat probeer je nu te doen? Met de schakelaar de wissel te polariseren? Het spoor erachter te schakelen? Of beide?

Beide neem ik aan. Hoe je een wissel polariseert met de schakelaar in de aandrijving staat in de gebruiksaanwijzing. Hoe je met de schakelaar het wissel 'denkend' kan maken heeft Erwin al goed beschreven. Vragensteller wil dan kennelijk zowel polariseren als denkend maken en meent dat hij de oplossing heeft gevonden. Maar ik denk van niet.

1. Bij polariseren sluit je een stuk railstaaf (in casu het puntstuk) aan op de middenaansluiting van de omschakelaar en de twee elektrische polen sluit je aan op de buitenste aansluitingen. Op die manier krijgt het punstuk beurtelings de ene of de andere pool aangevoerd.
2. Bij 'denkend' maken volgens de methode Erwin sluit je juist één pool aan op de middenaansluiting van de omschakelaar en twee stukken rails op de buitenste aansluitingen. Op die manier wordt die ene elektrische pool beurtelings met het ene of het andere stuk rail verbonden.

De omschakelaar wordt dus verschillend gebruikt en dat maakt dat de twee doelen niet met één omschakelaar op de manier van vragensteller zijn te bereiken. In het vraag en antwoordspel blijkt ook dat hij niet kan aangeven hoe de andere pool ooit ergens op wordt aangesloten. En blijft überhaupt onduidelijk hoe de twee railpolen op de schakelaar zijn aangesloten. Logisch, want wat hij wil kan niet.

Maar kennelijk houdt hij liever vast aan zijn eigen gelijk, althans in het openbaar. Jammer.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2016, 11:32:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #50 Gepost op: 01 December 2016, 11:57:11 »
Draadje maar op slot gedaan en één berichtje van TS met gemopper gewist. Meer welles/nietus voegt niets toe en doet af aan de goede tips die zijn gegeven. Dank allen voor die tips/schema's/enz!

Reinout-de-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)