Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 14:25:30
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Exact-Train 2025 door hervé
Vandaag om 13:56:24
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)  (gelezen 5724 keer)

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Gepost op: 20 November 2016, 13:30:12 »
Waarschijnlijk een vraag die al 1000x beantwoord is... Maar voor deze absolute leek toch noodzakelijk om hiervoor een eigen draadje te plaatsen...

Ik rij dus met LGB in de tuin. Ik heb nu wat rijtuigen aangeschaft maar die zijn allen zonder verlichting. Het lijkt me enorm gaaf om, nu het wat langer donker is, met verlichting in de rijtuigen te rijden.

Na wat zoekwerk kwam ik de set van Conrad tegen. Nette prijs, maar volgens mij moet je zowel de aansturing als de ledstrips los kopen? Een ander addertje onder de rails wat ik las in de begeleidende PDF, is dat de verlichting wel constant brandt vanaf 2,5V ongeveer, maar als je echt helemaal analoog rijdt (wat ik dus doe), dit pas vanaf zo'n 12,5 V is!!! Dan racen de locs over de baan, dat is echt veel te veel!

Kortom, zijn er betaalbare sets die ook met een lagere bedrijfsspanning werken?

Of, nog beter, kun je zoiets ook zelf fabrieken?

Ieder rijtuig krijgt z'n eigen stroomopname via de wielen.
Groeten, Henri

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2016, 13:58:11 »
Welke set van Conrad bedoel je?
De simpelste oplossing is batterijen in elk rijtuig.
Iets ingewikkelder is mijn Permaloog systeem. Zie mijn website
Daartussenin is nog van alles mogelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2016, 14:05:31 »
Ondanks de schaal zijn de meeste LGB rijtuigen bij mijn weten niet heel lang. Er zijn heel veel merken die ledstrips verkopen met de noodzakelijke electronica opgebouwd. Die beginnen analoog al bij zeer lage spanning te branden.
Voor zelfbouw zoek eens onder ledrol op het forum.
En hier vond ik een mooie oplossing voor semi-permanente verliching.
http://www.ralfwagner.de/rmb/bau/0310_dauerzugbeleuchtung/index.html

Om welke rijtuigen gaat het?
Welke set van Conrad bedoel je?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2016, 14:07:07 »
iets kopen waar je wat aan hebt, kun je vergeten, zelf maken dus.
eigenlijk is het heel eenvoudig, je heb een stroombron nodig, die onafhankelijk van het voltage (het voltage van de rekspanning varieert) een bepaalde stroom door de (LED) verlichting haalt.
Je minimale spanning is bepalend voor hoeveel LED's je in serie kan zetten, maar 1 LED lukt altijd wel.
Bij Märklin analoog bv lukt het best om 2 LED's in serie te laten branden, om heel langzaam te kunnen rijden, verbruiken die toch zo'n 6 Volt, heb je er meer nodig, gewoon meer van die stroombronnen in een rijtuig inbouwen.
Het is dus even meten, wat is je minimale rijspanning, wisselstroom of gelijkstroom.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2016, 14:16:54 »
Deze sturingsset: https://www.conrad.nl/nl/led-verlichtingselektronica-voor-rijtuigverlichting-219706.html
Met deze strips: https://www.conrad.nl/nl/bijpassende-led-strips-geel-10-leds-gedempt-licht-219707.html?sc.ref=Product%20Details

Ik heb drie verschillende typen rijtuigen, ieder rijtuig heb ik 2x.


De LGB 3011, overbekend van alle startsets


LGB 3050 Abteilwagen


LGB 3064, hier heb ik twee kleurvarianten van.

Groeten, Henri

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2016, 14:28:42 »
En ik kom zowaar een 'op maat gemaakt' artikel tegen: http://www.grootspoorgroep.nl/doehetzelf/gloeiendespijkers.pdf

Had ik dus nog niet goed genoeg gezocht...
Groeten, Henri

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2016, 14:35:01 »
Die werkt met gloeilampjes. Dat zou ik vandaag de dag niet meer doen. Bovendien houden die er ook mee op bij een lage spanning.
Vandaag de dag doe je zoiets met leds, die hebben bij veel minder stroomverbruik dezelfde lichtopbrengst.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2016, 14:38:47 »
En jij weet vast wel een eenvousig schemaatje voor een spanning die permanent pakweg 3 volt blijft Klaas?  :)
Dan twee of drie leds parallel met iedereen een eigen weerstand en Stainz is voor een paar euro per rijtuig klaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2016, 14:46:47 »
kijk eens op de site van Klaas bij Frontseinen, schakeling 6, moet net lukken met 3 Volt (bij 2 V LED's).
Hier staan er ook 3 parallel, kunnen er net zo goed 6 of 8 zijn, kwestie van de weerstand van 15 ohm aanpassen.
Ik heb trouwens geleerd nooit LED's parallel te zetten, maar misschien weet Klaas hier meer van.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2016, 14:52:55 »
Zelfbouwen lijkt mij het beste als je beetje verstand van elektronica hebt. Ik zou een combinatie van een bruggelijkrichter, een antiflikker  elco, een DC-DC converter, een voorschakel weerstandje en een serie parallel geschakelde LED's nemen.
Indien er behoefte is aan een schema dan wil ikwel iets tekenen.

groet Frits
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2016, 15:05:52 »
Ik heb trouwens geleerd nooit LED's parallel te zetten, maar misschien weet Klaas hier meer van.
In dit geval kon het niet anders, omdat de leds al bij een zo laag mogelijke spanning moeten gaan branden. Het alternatief was om voor elke led apart een stroombegrenzer te zetten. Maar dat ging me net iets te ver.
Overigens valt het best mee met dat parallel zetten van leds, maar je moet dan bij voorkeur leds uit dezelfde partij gebruiken.

Het nadeel van deze schakeling is dat je bij een hogere spanning het overtollige deel in warmte staat op te stoken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2016, 15:10:32 »
Mja, maar vermogen is bij LGB niet het belangrijkste punt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2016, 15:12:20 »
Het nadeel van deze schakeling is dat je bij een hogere spanning het overtollige deel in warmte staat op te stoken.

Dat is de reden dat ik een DC-DC converter adviseer. Dat is een soort van schakelende voeding waardoor er veel minder warmte gedissipeerd moet worden.

gr. Frits
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2016, 15:19:46 »
Dat is inderdaad een betere oplossing, maar wat jij linkt is een stepdown convertor. Die kan de spanning alleen maar verlagen. Wat Stainz nodig heeft is een DC/DC convertor die bij een ingangsspanning van 2 tot 20V altijd een uitgang van b.v. 5V levert. Dus een step up/step down.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #14 Gepost op: 20 November 2016, 15:21:12 »
In dit geval kon het niet anders, omdat de leds al bij een zo laag mogelijke spanning moeten gaan branden. Het alternatief was om voor elke led apart een stroombegrenzer te zetten. Maar dat ging me net iets te ver.
Overigens valt het best mee met dat parallel zetten van leds, maar je moet dan bij voorkeur leds uit dezelfde partij gebruiken.

Het nadeel van deze schakeling is dat je bij een hogere spanning het overtollige deel in warmte staat op te stoken.
het is dan slim om flink felle led's te nemen en die dan op een laag pitje te zetten, bv 2 mA.
Zet je er dan 10 parallel, gebruik je nog maar 20 mA.
Het totale vermogen wordt dan 0,020 A X 16 V= 0, 320 Watt (bij "vol gas"=16 V)