Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 14:50:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 241416 keer)

CeesJ

• Offline Offline
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #960 Gepost op: 26 February 2024, 10:47:15 »
Een van de mooiste modelbaan die ik ooit heb gezien........prachtig met verwondering staan te kijken,

Gr Cees.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #961 Gepost op: 26 February 2024, 14:23:24 »
Zo, de modelbouwshow is achter de rug en alles staat weer thuis. Het was een hoop gesjouw, maar door de positieve reacties was het de moeite waard. De baan heeft z'n vuurdoop gehad. Het opbouwen kost me in m'n eentje ongeveer 3,5 uur en het afbreken en inpakken 1,5 uur.

Technisch ging het meeste goed. Er was één wissel in het schaduwstation dat elektrisch niet wilde schakelen in één richting, maar dat wist ik al en ik had het zo gelaten omdat ik zo snel mijn reserve-aandrijvingen niet kon vinden. Aangezien er toch genoeg sporen zijn, vond ik het wel prima zo.

Ik was niet meer aan automatisering toegekomen. Hardwarematig zit alles er al jaren onder, maar ik kwam niet meer aan de software toe. De bediening ging daarom handmatig met de WLAN Multimaus, die af en toe wat kuren had. Op een meter of 4 van de router was er vaak al geen bereik meer en de Maus viel op een zeker moment ook uit: alleen de displayverlichting bleef branden, maar het display was leeg en de treinen reageerden niet meer. Herstarten ging alleen door de batterijen te verwijderen en er opnieuw in te steken. Verder hadden sommige locs (met name de nieuwe Roco-sik) de neiging om te blijven kruipen, ook al stond de regelaar op 0. Dat leverde een aantal keren een botsing op in het schaduwstation. Halverwege de tweede beursdag waren de (nieuwe) batterijen leeg, maar gelukkig had ik er meer bij me.

Het bedienen van afwisselend de wissels en de locs met zo'n Multimaus is overigens geen feest. Wat een omslachtig gedoe. Automatisering wordt daarom een prioriteit evenals de mogelijkheid om de wissels  buitenom de muis te bedienen. Ik kwam er al snel achter dat ik de wissels in het schaduwstation sneller met de hand kon omzetten. Voordeel was dat ook het defecte wissel gewoon weer kon meedoen.

Ik had de baan voorzien van polycarbonaat ruiten, zodat er een vitrine-effect ontstond en de baan verschoond bleef van nieuwsgierige handen. Ik had daar negatief commentaar op verwacht, maar het tegenovergestelde was waar: meerdere bezoekers lieten weten dat ze het een slimme en mooie oplossing vonden.

Wat betreft de betaalmuur-opmerkingen: Journalisten kosten ook geld, dus het is niet raar dat er geld wordt gevraagd om de krant te kunnen lezen. Met een goedkoop digitaal abonnement kun je alle titels van DPG lezen.

@Reinier Z.  Zou je eens kort kunnen beschrijven hoe je de sloot hebt gemaakt waar de koe ingevallen is? Sloot geverfd en dan blanke lak eroverheen? Wat is de ondergrond? Welke soort verf heb je gebruikt?

Het staat al ergens in dit draadje zoals Martijn al aangaf, maar in het kort: Ondergrond van MDF (om geen houtnerven te zien). Eerst gegrond, daarna gelakt met Monumentengroen (van Histor of Flexa geloof ik). Daarna 3 of 4 lagen hoogglans parketlak aangebracht. Voordat de laatste laag parketlak is aangebracht, heb ik het riet, de eendjes en de bootjes erin geplakt met Kristal Klear. De koe is een latere toevoeging, die heb ik met Kristal Klear bovenop de laatste laag parketlak gelijmd.

Over het water heb ik trouwens veel positieve opmerkingen gehoord. Sommigen dachten dat het epoxy was, of glas of een spiegel, maar het is echt alleen maar lak.

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #962 Gepost op: 17 November 2024, 19:57:21 »
Het was alweer even geleden, maar 's-Heer Heinkenspolder komt uit de mottenballen. Niet in z'n geheel, maar alleen deze module. Niet om naar een modelspoorshow te gaan (dat duurt nog even), maar om naar een besloten zakelijke beurs te gaan om daar een standje van de SGB op te leuken. Alleen is de baan niet ontworpen om slechts één module te tonen, dus er moet even een nieuw wandje omheen, dat tegelijk als skyboard en als transportkist gaat dienen. Er moet nog een dakje en een lampje komen, alles moet nog worden geschilderd en de beurs is donderdag al, dus er moet even worden doorgewerkt  ;D

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #963 Gepost op: 19 November 2024, 22:29:53 »
En een paar stappen verder:

Als de frieslijst gelijmd is, kan de bovenplaat worden vastgeschroefd. Dan moet er nog een plexiglas plaatje voor en er moeten nog een paar pootjes worden gemaakt, zodat de module een eindje boven tafelniveau kan komen te staan, maar dat is allemaal voor morgen.
Reinier

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
« Reactie #964 Gepost op: 19 November 2024, 23:10:24 »
Dat ziet er strak uit , mooi gedaan en afgewerkt !!.

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #965 Gepost op: 20 November 2024, 17:50:30 »
Gadverdamme wat doe jij dat mooi 🤩

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #966 Gepost op: 20 November 2024, 18:01:31 »
 (y) (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

einte

• Tijdperk II - III
  • Offline Offline
    • Modelspoorblog
« Reactie #967 Gepost op: 20 November 2024, 18:52:29 »
Hallo Reinier,

Hier kan ik een hoop van leren, het is mooi geworden!
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #968 Gepost op: 20 November 2024, 20:19:28 »
Dank u heren / voor de veren  :)

Intussen nadert het geklus z'n einde. Plexiglas ervoor (de werkkamer spiegelt er enigszins irritant in), pootjes eronder, rokje eromheen en klaar is 't. Die gekke fliebertjes bovenaan het glas zijn resten van de beschermfolie die klem zitten achter de fries. Maar dat komt morgen wel goed, want dan moet het glas er toch weer even uit om de treinen op het spoor te kunnen zetten.

Reinier

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #969 Gepost op: 21 November 2024, 17:43:06 »
Ziet er prima uit (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #970 Gepost op: 22 November 2024, 11:53:38 »
En uiteindelijk was dit het resultaat:

Inmiddels staat alles weer veilig thuis, te wachten om weer ontmanteld te worden.
Reinier

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #971 Gepost op: 22 November 2024, 14:21:54 »
Een stand waar heel veel werk in is gaan zetten.

Hopelijk had je over de belangstelling geen klagen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #972 Gepost op: 02 February 2025, 11:44:09 »
Afgezien van het intermezzo voor de beurs in november, liggen de werkzaamheden in 's-Heer Heinkenspolder al een jaar stil. Aan die pauze komt nu een einde, want de baan mag binnenkort nog een keer in z'n geheel op reis. Hoewel de baan redelijk af leek te zijn, is dat niet helemaal waar. Er ontbreken nog een aantal details, te beginnen de wisselstellers.

Elk wissel kijgt een steller van Artitec, die alleen maar decoratief is en verder geen functie heeft. Ik heb eerder in dit draadje een steller van MK Modelbouw in elkaar gezet en die ook beweegbaar gemaakt ( https://www.youtube.com/watch?v=GcjbXUH8d3o) zodat deze meebeweegt met het wissel, maar ik heb niet zoveel zin om dat klusje 4x te herhalen. Ik kies dus voor de makkelijke oplossing.

De Artitec-stellers zijn kant-en-klaar, behalve dat er nog wel twee dwarse strippen onder moeten om ze op de wisselhouten te kunnen bevestigen. Het flesje secondenlijm had ik blijkbaar open laten staan en was verstopt, maar na enig gepeuter kwam er toch weer lijm uit, zodat na luttele momenten dit het resultaat was.

Als de wisselstellers straks op z'n plek staan, volgen er nog een aantal klusjes. Zo moeten er nog een drietal hekjes komen rondom het station. Niemand die ze mist, maar ik weet dat ze er horen te staan, dus dat moet dan ook maar even worden afgemaakt. Half februari verhuist de baan tijdelijk naar de woonkamer om in z'n geheel te worden opgebouwd. Dan moet de automatische besturing nog worden geprogrammeerd, waar ik vorige keer niet meer aan toe was gekomen en verder kan ik kan controleren of er nog zaken missen of beschadigd zijn en kan ik testrijden.

De aanstaande reis was ook reden om eens een serie nieuwe foto's te maken, waaronder deze:

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #973 Gepost op: 02 February 2025, 16:09:39 »
Zo ziet het eruit als de stellers op hun plek staan:

Het idee was om de stellers zo te plaatsen dat de hendel in wijst in de richting waarin het wissel meestal ligt. Toen 3 van de 4 stellers op hun plek stonden, bedacht ik dat wissels met een voorkeurstand een half zwart geschilderd gewicht moeten hebben  >:(  Die moesten dus ter plekke nog even worden geschilderd, wat een stuk lastiger is dan op de werkbank.

Het wissel naar de losweg is het enige exemplaar waar de hendel naar het spoor wijst en dat blijkt dus niet zo handig te zijn. Die ga ik dus maar omdraaien.

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #974 Gepost op: 02 February 2025, 19:33:17 »
Het volgende projectje is het hekwerk tussen het stationsgebouw en de goederenberging. Dit maak ik uit een setje van Noch, waar ik de ronde bovenkanten van heb afgesneden om een recht hek te krijgen. Een jaar geleden was ik hier al aan begonnen, maar de tijd ontbrak toen om het af te maken voor de Modelbouwshow. De grote haast van destijds is ook af te zien aan de hekjes, die niet allemaal op dezelfde manier in elkaar geplakt zijn.

Nu nog even kijken welke kleur ze moeten worden. Op oude foto's zijn ze donker, bijna tegen zwart aan. Misschien is een donker beitskleurtje wel aardig.
Reinier