Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 06:49:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 06:45:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Esu Loksound - NS Wadloper? door Sven
Vandaag om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 00:41:44
MiWuLa door Zandmannetje390
Vandaag om 00:11:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
20 August 2025, 23:28:59
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
20 August 2025, 23:12:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
20 August 2025, 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
20 August 2025, 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
20 August 2025, 12:58:18
  

Auteur Topic: Spanningsverval van Weistra regelaar?  (gelezen 2081 keer)

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Gepost op: 14 November 2016, 00:23:41 »
Goedenavond mensen:

Kan iemand mij vertellen hoe groot het spanningsverlies (verschil tussen ingevoerde en uitgevoerde spanning) is voor een Weistra-type PWM regelaar?

Ik wil namelijk weten hoeveel volt ik aan de ingang moet hebben om 14V aan de uitgang te krijgen.

Of is het soms veilig om een 14V motor te voeden met, bijvoorbeeld, 20V PWM met een 70% duty cycle? 

Veel dank!

MVG,

Joost

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2016, 09:59:24 »
spanningsval zal niet veel meer dan 1 V zijn, maar een beetje afhankelijk van het totale vermogen.
20 V PWM 70% blijft natuurlijk 20 V, die 70% betekent dat 70% van de tijd die spanning erop staat, niet zo leuk voor een 14 V motor.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2016, 10:12:57 »
Dat is wel zo, maar bij digitaal rijden komen er ook pulsen van 20V op de motor, en daar blijken ze tegen te kunnen.
Aan de andere kant, waarom zou je het doen? Ik heb zelf ook enkele Weistra's in gebruik, gecombineerd met Permaloog, en die voed ik met 15V gestabiliseerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2016, 12:11:31 »
De vraag was of 20 V PWM 70%  veilig is " om een 14V motor te voeden ".

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2016, 12:21:50 »
Daarvoor moet je weten of een decoder de 70% duty cycle haalt. Ik denk het wel, maar weet het niet zeker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2016, 14:37:37 »
Peter en Klaas: Dank voor de reacties  (y)

Ik vergat er bij te zeggen dat ik analoog rijd. Dus geen decoders.

Als ik het dus goed heb begrepen:

- Ik kan uitgaan van een voeding van 15V, waarmee ik dan plm 13-14 V op de motor krijg. Bij een duty cycle van 100% is dat dus gelijk aan een 14V trafo op maximale spanning. Bij langzaam rijden krijg ik altijd nog 14V op de motor, maar voor minder tijd (minder duty cycle).
- Ik zou indien nodig ook een voeding van 20V kunnen gebruiken mits ik de duty cycle niet boven plm. 70% opvoer.

Ik heb de voeding nog niet gebouwd/gekocht, dus zal ik het op de eerste optie houden.

Nogmaals bedankt!

MVG,

Joost
 




 

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2016, 15:03:28 »
nee, dan blijft de spanning 20 V en als de motor dat niet aankan heb je een probleem.
Je kunt natuurlijk wel een spanningsregelaar gebruiken om de voedingsspanning op 15 V op de regelaar te brengen.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2016, 15:05:26 door peterzoetermeer »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #7 Gepost op: 14 November 2016, 15:12:43 »
Nee hoor, gaat prima (y) Discussie wel vaker gehad en digitaal wordt niet anders gedaan. Mogelijk dat de motor temperatuur ietsjes hoger ligt maar je hebt ook meer torque.

Overigens zit er ook niets in een motor dat instantaan stuk gaat als je er mee spanning over zet. Grootste vijand is warmteproductie. Daarnaast kan de boel natuurlijk mechanisch hard(er) slijten als je de motor enorm snel laat draaien buiten specificaties) door een hoge spanning. Maar limiteer je de duty cycle (of in gewoon Nederlands, ga je niet met je loc racen) is er niets aan de hand. Ook gaat er niets stuk als je dat per ongeluk wel eventjes doet.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #8 Gepost op: 14 November 2016, 16:59:15 »
Die motortjes zijn gemaakt om op dubbelzijdig gelijkgerichte, niet afgevlakte gelijkspanning te werken. Dat betekent bij een effectieve spanning over de motor van exact 14V dat er 100 maal per seconde een topspanning is van 19,8V. Dan heb je ook nog tolerantiezaken waardoor die 14V best wel vaak meer is dan 14V, en dat dus de topspanning regelmatig over de 20V gaat.  Nu is een dubbelzijdig gelijkgerichte, niet afgevlakte gelijkspanning natuurlijk niet hetzelfde als PWM, maar in mijn ervaring is een dergelijke topspanning echt geen probleem.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Spanningsval van Weistra regelaar?
« Reactie #9 Gepost op: 14 November 2016, 23:58:01 »
Citaat van: fc_del_nordeste
Kan iemand mij vertellen hoe groot het spanningsverlies... is voor een Weistra-type PWM regelaar?
Als ik het schema bekijk; over D1 en T3 valt ieder 0,7 V = 1,4 V, over R9 van maximaal 0,25 ohm valt met een 100 mA motortje 0,02 V, totaal dus nog geen 1,5 V.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #10 Gepost op: 15 November 2016, 14:56:57 »
D1 had ik al niet meer meegerekend.
Volgens mij kan je die maar beter weglaten.
Er is hier al een hele discussie geweest over de werking van de kortsluitbeveiliging die zelfs instelbaar is met de weerstanden R9.
Niemand is blijkbaar ooit op het idee gekomen om D1 hierop aan te passen, dit zou een 1N4001 moeten zijn, maar die kan maar 1A aan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #11 Gepost op: 15 November 2016, 15:21:44 »
De diode is een veiligheidsvoorziening tegen verkeerdom aansluiten van de voeding. Het oorspronkelijke idee van Martin Weistra was om de schakeling te voeden uit de uitgang van een gewone treintrafo. Je kon dan ook de inkomende spanning nog instellen. De diode moest dan beschermen tegen verkeerdom draaien van de regelknop op de trafo.
In een vaste opstelling kan je de diode weg laten.

Een diode van 1A is overigens ruim genoeg. Een gewone trein in H0 of N zal die stroom normaal niet halen. En de stroombewaking zet je dan op 1A. Niks aan de hand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #12 Gepost op: 15 November 2016, 19:13:05 »
nee, dan blijft de spanning 20 V en als de motor dat niet aankan heb je een probleem.
Je kunt natuurlijk wel een spanningsregelaar gebruiken om de voedingsspanning op 15 V op de regelaar te brengen.
Ik heb een motortje dat nominaal op 9 Volt draait gewoon aan een decoder gehangen. Ja, je moet de boel dan wel temmen om een HSL-monster te voorkomen, maar ook hogere toerentallen waren geen probleem.

Als het motortje ineens begint te krijsen, draait het te hard: het lager kan zijn 'lagerende' eigenschappen dan niet meer opbrengen.
Vaak merk je echter daarvoor al wel dat het spul te hard draait, omdat het motortje dan gewoon bijgeluiden gaat produceren.

De spanning opvoeren bij lage toerentallen wordt door veel frequentieregelaars in de wisselstroomtechniek ook gedaan en ook al zijn dat vaak borstelloze motoren, het idee is hetzelfde.