Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:52:14
gangelt uithulp verkoop stand door dennie
Vandaag om 15:44:26
Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 15:37:34
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jelmer
Vandaag om 15:35:39
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 15:26:50
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 15:25:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
  

Auteur Topic: Spanningsverval van Weistra regelaar?  (gelezen 2211 keer)

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Gepost op: 14 November 2016, 00:23:41 »
Goedenavond mensen:

Kan iemand mij vertellen hoe groot het spanningsverlies (verschil tussen ingevoerde en uitgevoerde spanning) is voor een Weistra-type PWM regelaar?

Ik wil namelijk weten hoeveel volt ik aan de ingang moet hebben om 14V aan de uitgang te krijgen.

Of is het soms veilig om een 14V motor te voeden met, bijvoorbeeld, 20V PWM met een 70% duty cycle? 

Veel dank!

MVG,

Joost

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2016, 09:59:24 »
spanningsval zal niet veel meer dan 1 V zijn, maar een beetje afhankelijk van het totale vermogen.
20 V PWM 70% blijft natuurlijk 20 V, die 70% betekent dat 70% van de tijd die spanning erop staat, niet zo leuk voor een 14 V motor.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2016, 10:12:57 »
Dat is wel zo, maar bij digitaal rijden komen er ook pulsen van 20V op de motor, en daar blijken ze tegen te kunnen.
Aan de andere kant, waarom zou je het doen? Ik heb zelf ook enkele Weistra's in gebruik, gecombineerd met Permaloog, en die voed ik met 15V gestabiliseerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2016, 12:11:31 »
De vraag was of 20 V PWM 70%  veilig is " om een 14V motor te voeden ".

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2016, 12:21:50 »
Daarvoor moet je weten of een decoder de 70% duty cycle haalt. Ik denk het wel, maar weet het niet zeker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2016, 14:37:37 »
Peter en Klaas: Dank voor de reacties  (y)

Ik vergat er bij te zeggen dat ik analoog rijd. Dus geen decoders.

Als ik het dus goed heb begrepen:

- Ik kan uitgaan van een voeding van 15V, waarmee ik dan plm 13-14 V op de motor krijg. Bij een duty cycle van 100% is dat dus gelijk aan een 14V trafo op maximale spanning. Bij langzaam rijden krijg ik altijd nog 14V op de motor, maar voor minder tijd (minder duty cycle).
- Ik zou indien nodig ook een voeding van 20V kunnen gebruiken mits ik de duty cycle niet boven plm. 70% opvoer.

Ik heb de voeding nog niet gebouwd/gekocht, dus zal ik het op de eerste optie houden.

Nogmaals bedankt!

MVG,

Joost
 




 

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2016, 15:03:28 »
nee, dan blijft de spanning 20 V en als de motor dat niet aankan heb je een probleem.
Je kunt natuurlijk wel een spanningsregelaar gebruiken om de voedingsspanning op 15 V op de regelaar te brengen.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2016, 15:05:26 door peterzoetermeer »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #7 Gepost op: 14 November 2016, 15:12:43 »
Nee hoor, gaat prima (y) Discussie wel vaker gehad en digitaal wordt niet anders gedaan. Mogelijk dat de motor temperatuur ietsjes hoger ligt maar je hebt ook meer torque.

Overigens zit er ook niets in een motor dat instantaan stuk gaat als je er mee spanning over zet. Grootste vijand is warmteproductie. Daarnaast kan de boel natuurlijk mechanisch hard(er) slijten als je de motor enorm snel laat draaien buiten specificaties) door een hoge spanning. Maar limiteer je de duty cycle (of in gewoon Nederlands, ga je niet met je loc racen) is er niets aan de hand. Ook gaat er niets stuk als je dat per ongeluk wel eventjes doet.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #8 Gepost op: 14 November 2016, 16:59:15 »
Die motortjes zijn gemaakt om op dubbelzijdig gelijkgerichte, niet afgevlakte gelijkspanning te werken. Dat betekent bij een effectieve spanning over de motor van exact 14V dat er 100 maal per seconde een topspanning is van 19,8V. Dan heb je ook nog tolerantiezaken waardoor die 14V best wel vaak meer is dan 14V, en dat dus de topspanning regelmatig over de 20V gaat.  Nu is een dubbelzijdig gelijkgerichte, niet afgevlakte gelijkspanning natuurlijk niet hetzelfde als PWM, maar in mijn ervaring is een dergelijke topspanning echt geen probleem.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Spanningsval van Weistra regelaar?
« Reactie #9 Gepost op: 14 November 2016, 23:58:01 »
Citaat van: fc_del_nordeste
Kan iemand mij vertellen hoe groot het spanningsverlies... is voor een Weistra-type PWM regelaar?
Als ik het schema bekijk; over D1 en T3 valt ieder 0,7 V = 1,4 V, over R9 van maximaal 0,25 ohm valt met een 100 mA motortje 0,02 V, totaal dus nog geen 1,5 V.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #10 Gepost op: 15 November 2016, 14:56:57 »
D1 had ik al niet meer meegerekend.
Volgens mij kan je die maar beter weglaten.
Er is hier al een hele discussie geweest over de werking van de kortsluitbeveiliging die zelfs instelbaar is met de weerstanden R9.
Niemand is blijkbaar ooit op het idee gekomen om D1 hierop aan te passen, dit zou een 1N4001 moeten zijn, maar die kan maar 1A aan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #11 Gepost op: 15 November 2016, 15:21:44 »
De diode is een veiligheidsvoorziening tegen verkeerdom aansluiten van de voeding. Het oorspronkelijke idee van Martin Weistra was om de schakeling te voeden uit de uitgang van een gewone treintrafo. Je kon dan ook de inkomende spanning nog instellen. De diode moest dan beschermen tegen verkeerdom draaien van de regelknop op de trafo.
In een vaste opstelling kan je de diode weg laten.

Een diode van 1A is overigens ruim genoeg. Een gewone trein in H0 of N zal die stroom normaal niet halen. En de stroombewaking zet je dan op 1A. Niks aan de hand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3461
    • Mijn van-alles website
Re: Spanningsverval van Weistra regelaar?
« Reactie #12 Gepost op: 15 November 2016, 19:13:05 »
nee, dan blijft de spanning 20 V en als de motor dat niet aankan heb je een probleem.
Je kunt natuurlijk wel een spanningsregelaar gebruiken om de voedingsspanning op 15 V op de regelaar te brengen.
Ik heb een motortje dat nominaal op 9 Volt draait gewoon aan een decoder gehangen. Ja, je moet de boel dan wel temmen om een HSL-monster te voorkomen, maar ook hogere toerentallen waren geen probleem.

Als het motortje ineens begint te krijsen, draait het te hard: het lager kan zijn 'lagerende' eigenschappen dan niet meer opbrengen.
Vaak merk je echter daarvoor al wel dat het spul te hard draait, omdat het motortje dan gewoon bijgeluiden gaat produceren.

De spanning opvoeren bij lage toerentallen wordt door veel frequentieregelaars in de wisselstroomtechniek ook gedaan en ook al zijn dat vaak borstelloze motoren, het idee is hetzelfde.