Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Montanbahn
Vandaag om 09:38:02
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:21:07
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:49
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 09:02:33
MiWuLa door gdh
Vandaag om 09:01:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:59:08
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Jelmer
Vandaag om 08:53:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 08:27:30
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 06:49:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
  

Auteur Topic: 220V transformator op 230V  (gelezen 5319 keer)

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
220V transformator op 230V
« Gepost op: 11 November 2016, 17:33:36 »
Is het mogelijk om oude 220v transformatoren te gebruiken nu we tegenwoordig 230 hebben. Komt er dan niet te veel juice op spoor of wissels/verlichting. Ik gebruik een oude fleischmann trafo om wissels aan te sturen en evt een klein stukje analoog spoor. Is er een formule om te berekenen hoeveel V er uit komt bij 230v als de trafo op 220/15is ontworpen bijv?

Dank

« Laatst bewerkt op: 11 November 2016, 18:56:16 door vleesman »
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2016, 17:49:15 »
Ja, dit is een bekend 'misverstand'

Vroeger was 220V de norm, maar de toleranties waren vrij hoog. Tegenwoordig is de norm 230V, maar de tolerantie kleiner, waardoor de piekspanning vrijwel gelijk is gebleven...

Gr, Bert

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2016, 18:04:11 »
Hallo,


Vroeger heb ik zo iets op school bij natuurkunde geleerd!   Je kan het nog steeds terug vinden op wikipedia en zo.

Dit is te berekenen met de formule Np/Ns = Up/Us

Waarbij Us de secundaire spanning is
            Up de primaire spanning is
            Ns het aantal wikkelingen aan de secundaire zijde is en
            Np het aantal wikkelingen aan de primaire zijde is.

Als het een gewone trafo is, zonder elektronica aan de secundaire zijde (laagspanning), verandert de uitgangsspanning van 15 V naar 15,6 V.

De genoemde spanningen zijn natuurlijk slechts nominale spanningen. Zij kunnen in werkelijkheid wat lager of hoger zijn. 


vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2016, 18:30:27 »
 (y)
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2016, 18:41:47 »
Het is vrij simpel.
Als je de trafo die van origine gemaakt is om 14V te geven bij 220V gaat voeden met 230V dan zal de secundaire spanning toenemen met (220-230)/220 = 4,5%. Dus als die spanning 14V was zal hij nu 14V + 4,5% zijn is 14,6V. Was de spanning 16V dan wordt het nu 16,7V.

Voor wissels en seinen maakt het dus niets uit.

gr. Frits
Groet Frits

Rudy1

  • Gast
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2016, 18:45:47 »
De huidige norm is 230/400V, dit was 220/380V.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2016, 22:25:03 door Rudy1 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2016, 19:05:13 »
Ik zou me er niet zo veel zorgen over maken. Ooit aan de trafo meten? Ondanks dat het een 15V trafo is zal hij onbelast/met lage last misschien wel tegen de 20V geven.

Maar het klopt wel, percentage toename primair (230V kant) is gelijk aan de percentage toename secundair.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2016, 19:11:36 »
De huidige norm is 240/400V, dit was 220/380V.
Nee, het is nu 230/400V

De netspanning is niet precies 230V, het varieert afhankelijk van de belasting. In het 220V tijdperk was de tolerantie +/- 10%, dus de maximale waarde kon 242V worden. Nu is bij 230V de tolerantie wat kleiner, +/- 6%. De maximale waarde kan daardoor bijna 244V worden. Het verschil met vroeger is zo klein dat je je daarover geen zorgen moet maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: 220 V transformator op 230 V
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2016, 19:15:40 »
Citaat van: Rudy1
De huidige norm is 240/400V...
Ow, sinds wanneer?
Het is 230 V +10%/-15%.

Citaat van: locvanpuffelen
...De genoemde spanningen zijn natuurlijk slechts nominale spanningen. Zij kunnen in werkelijkheid wat lager of hoger zijn.
Ja, heb je de werkelijke spanning wel eens gemeten? Ik heb dit ding in de meterkast zitten



en dit in een stopcontact.

Het blijkt dat waar ik woon de spanning nooit op 230 V komt, zit meestal rond 225 V maar zakt soms tot onder de 210 V waardoor de inverter van de zonnecellen er mee stopt en een foutmelding geeft dat de netspanning te laag is.

« Laatst bewerkt op: 14 November 2016, 16:44:06 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2016, 20:04:59 »
Citaat
waar ik woon de spanning nooit op 230 V komt, zit meestal rond 225 V

Oooo, Maar betaal je wel voor 230V?  ;D ;D ;D
Groet Frits

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #10 Gepost op: 11 November 2016, 20:27:26 »
Ik betaal per verbruikte kWh  ;)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

geospoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #11 Gepost op: 11 November 2016, 23:18:31 »
Ik betaal per verbruikte kWh  ;)
Je betaald niet per kiloWatt Hour(kWh) maar per gebruikte kiloWatt (kW)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #12 Gepost op: 11 November 2016, 23:21:19 »
Ahum.... kijk jij wel eens op je stroomrekening?
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #13 Gepost op: 11 November 2016, 23:34:17 »
Je hoeft niet eens op de rekening te wachten. Kijk gewoon op de meter, boven of onder of naast het telwerk staat toch echt kWh. Het ding telt kilowatturen, geen kilowatts.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1563
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #14 Gepost op: 11 November 2016, 23:53:29 »
De huidige effectieve netspanning in de EU is 230/400 Vac met +6/-10% tolerantie. Voorheen had de UK 240/415 Vac en "de rest van Europa" 220/380 Vac. Door te spelen met de toleranties is uiteindelijk de huidige netspanningnorm gerealiseerd.

De spanning wordt binnen de toleranties 'gegarandeerd'. Dit houdt in dat zowel vooraan als achteraan de lijn naar de 'centrale' de spanning binnen de norm valt. Afhankelijk van het opgenomen vermogen wordt er meer of minder vermogen bij- of afgeschakeld. Wonende in de buurt van een industriegebied merkten wij derhalve dat vrijdagavond de spanning met stappen van circa 7 volt teruggeschakeld werd en zondagavond weer met dezelfde spanning verhoogd werd. Ik meette destijds met een piekspanningsmeter die met een zuivere sinusvorm naar een effectieve rms waarde relateerde.

De getoonde metingen geven een indicatieve waarde van de netspanning weer. Meestal komt het in de buurt van de rms waarde en voor onze doeleinden is dit afdoende. Het blijft overigens een vraag hoe de energie opname in kWh vastgelegd wordt. Het valt buiten het frame van dit draadje maar wordt ons verbruik op basis van de piekstroom van alle huidige schakelende voedingen in onze apparatuur gebaseerd of op een effectieve stroom/vermogensopname? Ik ben nieuwsgierig of andere forumleden hier meer info over hebben?

Terug naar de vraag. Transformatoren voor 220Vac/50Hz kunnen voor zeg 99% ook bij 230Vac netspanning gebruikt worden. De onbelaste uitgangsspanning zal dan ook ca 5% hoger liggen. Zoals eerder aangegeven zal de uitgangsspanning bij nominale belasting zakken maar moet er rekening mee gehouden worden dat het maximale vermogen niet overschreden dient te worden. Vaak zijn transformatoren ook tegen overbelasting beschermd; wanneer dit  - bij  voorbeeld door zelfbouw - niet aanwezig is moeten er nog extra zekeringen worden aangebracht. Veiligheid voor alles!
Mocht je overigens analoog wisselstroom rijden dan is een waarschuwing op zijn plaats. Zeker bij de 'oude', blauwe Märklin transformatoren is de onbelaste uitgangsspanning veel hoger dan verwacht en zal de daardoor veel hogere omschakelingspuls een geschikte multiprotocoldecoder 'opblazen'. 

Ik hoop hierbij een nuttige bijdrage geleverd te hebben.

Silvolde