Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Gewoon wat busfoto's door Ronald69
Vandaag om 15:38:03
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: 220V transformator op 230V  (gelezen 4687 keer)

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
220V transformator op 230V
« Gepost op: 11 november 2016, 17:33:36 »
Is het mogelijk om oude 220v transformatoren te gebruiken nu we tegenwoordig 230 hebben. Komt er dan niet te veel juice op spoor of wissels/verlichting. Ik gebruik een oude fleischmann trafo om wissels aan te sturen en evt een klein stukje analoog spoor. Is er een formule om te berekenen hoeveel V er uit komt bij 230v als de trafo op 220/15is ontworpen bijv?

Dank

« Laatst bewerkt op: 11 november 2016, 18:56:16 door vleesman »
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2016, 17:49:15 »
Ja, dit is een bekend 'misverstand'

Vroeger was 220V de norm, maar de toleranties waren vrij hoog. Tegenwoordig is de norm 230V, maar de tolerantie kleiner, waardoor de piekspanning vrijwel gelijk is gebleven...

Gr, Bert

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2016, 18:04:11 »
Hallo,


Vroeger heb ik zo iets op school bij natuurkunde geleerd!   Je kan het nog steeds terug vinden op wikipedia en zo.

Dit is te berekenen met de formule Np/Ns = Up/Us

Waarbij Us de secundaire spanning is
            Up de primaire spanning is
            Ns het aantal wikkelingen aan de secundaire zijde is en
            Np het aantal wikkelingen aan de primaire zijde is.

Als het een gewone trafo is, zonder elektronica aan de secundaire zijde (laagspanning), verandert de uitgangsspanning van 15 V naar 15,6 V.

De genoemde spanningen zijn natuurlijk slechts nominale spanningen. Zij kunnen in werkelijkheid wat lager of hoger zijn. 


vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2016, 18:30:27 »
 (y)
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2016, 18:41:47 »
Het is vrij simpel.
Als je de trafo die van origine gemaakt is om 14V te geven bij 220V gaat voeden met 230V dan zal de secundaire spanning toenemen met (220-230)/220 = 4,5%. Dus als die spanning 14V was zal hij nu 14V + 4,5% zijn is 14,6V. Was de spanning 16V dan wordt het nu 16,7V.

Voor wissels en seinen maakt het dus niets uit.

gr. Frits
Groet Frits

Rudy1

  • Gast
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2016, 18:45:47 »
De huidige norm is 230/400V, dit was 220/380V.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2016, 22:25:03 door Rudy1 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2016, 19:05:13 »
Ik zou me er niet zo veel zorgen over maken. Ooit aan de trafo meten? Ondanks dat het een 15V trafo is zal hij onbelast/met lage last misschien wel tegen de 20V geven.

Maar het klopt wel, percentage toename primair (230V kant) is gelijk aan de percentage toename secundair.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: 220v transformator op 230v
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2016, 19:11:36 »
De huidige norm is 240/400V, dit was 220/380V.
Nee, het is nu 230/400V

De netspanning is niet precies 230V, het varieert afhankelijk van de belasting. In het 220V tijdperk was de tolerantie +/- 10%, dus de maximale waarde kon 242V worden. Nu is bij 230V de tolerantie wat kleiner, +/- 6%. De maximale waarde kan daardoor bijna 244V worden. Het verschil met vroeger is zo klein dat je je daarover geen zorgen moet maken.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: 220 V transformator op 230 V
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2016, 19:15:40 »
Citaat van: Rudy1
De huidige norm is 240/400V...
Ow, sinds wanneer?
Het is 230 V +10%/-15%.

Citaat van: locvanpuffelen
...De genoemde spanningen zijn natuurlijk slechts nominale spanningen. Zij kunnen in werkelijkheid wat lager of hoger zijn.
Ja, heb je de werkelijke spanning wel eens gemeten? Ik heb dit ding in de meterkast zitten



en dit in een stopcontact.

Het blijkt dat waar ik woon de spanning nooit op 230 V komt, zit meestal rond 225 V maar zakt soms tot onder de 210 V waardoor de inverter van de zonnecellen er mee stopt en een foutmelding geeft dat de netspanning te laag is.

« Laatst bewerkt op: 14 november 2016, 16:44:06 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2016, 20:04:59 »
Citaat
waar ik woon de spanning nooit op 230 V komt, zit meestal rond 225 V

Oooo, Maar betaal je wel voor 230V?  ;D ;D ;D
Groet Frits

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2016, 20:27:26 »
Ik betaal per verbruikte kWh  ;)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

geospoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2016, 23:18:31 »
Ik betaal per verbruikte kWh  ;)
Je betaald niet per kiloWatt Hour(kWh) maar per gebruikte kiloWatt (kW)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2016, 23:21:19 »
Ahum.... kijk jij wel eens op je stroomrekening?
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2016, 23:34:17 »
Je hoeft niet eens op de rekening te wachten. Kijk gewoon op de meter, boven of onder of naast het telwerk staat toch echt kWh. Het ding telt kilowatturen, geen kilowatts.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: 220V transformator op 230V
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2016, 23:53:29 »
De huidige effectieve netspanning in de EU is 230/400 Vac met +6/-10% tolerantie. Voorheen had de UK 240/415 Vac en "de rest van Europa" 220/380 Vac. Door te spelen met de toleranties is uiteindelijk de huidige netspanningnorm gerealiseerd.

De spanning wordt binnen de toleranties 'gegarandeerd'. Dit houdt in dat zowel vooraan als achteraan de lijn naar de 'centrale' de spanning binnen de norm valt. Afhankelijk van het opgenomen vermogen wordt er meer of minder vermogen bij- of afgeschakeld. Wonende in de buurt van een industriegebied merkten wij derhalve dat vrijdagavond de spanning met stappen van circa 7 volt teruggeschakeld werd en zondagavond weer met dezelfde spanning verhoogd werd. Ik meette destijds met een piekspanningsmeter die met een zuivere sinusvorm naar een effectieve rms waarde relateerde.

De getoonde metingen geven een indicatieve waarde van de netspanning weer. Meestal komt het in de buurt van de rms waarde en voor onze doeleinden is dit afdoende. Het blijft overigens een vraag hoe de energie opname in kWh vastgelegd wordt. Het valt buiten het frame van dit draadje maar wordt ons verbruik op basis van de piekstroom van alle huidige schakelende voedingen in onze apparatuur gebaseerd of op een effectieve stroom/vermogensopname? Ik ben nieuwsgierig of andere forumleden hier meer info over hebben?

Terug naar de vraag. Transformatoren voor 220Vac/50Hz kunnen voor zeg 99% ook bij 230Vac netspanning gebruikt worden. De onbelaste uitgangsspanning zal dan ook ca 5% hoger liggen. Zoals eerder aangegeven zal de uitgangsspanning bij nominale belasting zakken maar moet er rekening mee gehouden worden dat het maximale vermogen niet overschreden dient te worden. Vaak zijn transformatoren ook tegen overbelasting beschermd; wanneer dit  - bij  voorbeeld door zelfbouw - niet aanwezig is moeten er nog extra zekeringen worden aangebracht. Veiligheid voor alles!
Mocht je overigens analoog wisselstroom rijden dan is een waarschuwing op zijn plaats. Zeker bij de 'oude', blauwe Märklin transformatoren is de onbelaste uitgangsspanning veel hoger dan verwacht en zal de daardoor veel hogere omschakelingspuls een geschikte multiprotocoldecoder 'opblazen'. 

Ik hoop hierbij een nuttige bijdrage geleverd te hebben.

Silvolde