Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:16:49
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Wim Vink
Vandaag om 16:13:58
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:21:48
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
  

Auteur Topic: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor  (gelezen 2859 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Beste forumleden,

Ik heb een enkelsporige baandeel dat naar een rangeeremplacement van 4 sporen met stootjukken leidt.
Er liggen tussen de onderlinge 4 rangeersporen wissels zodat de locomotief na ontkoppelen om kan rijden naar een leeg spoor en dan weer naar het enkelspoor kan vertrekken. Het enkelspoor sluit weer aan op het dubbelspoor baanvak

Hoe moet het enkelspoor zowel als de 4 rangeersporen welke 2 zijdig worden bereden van spanning voorzien?


Met vriendelijke groet,

Peter   

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2016, 13:22:13 »
Analoog of digitaal?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2016, 13:44:45 »
Sorry digitaal. Ik zal even proberen een plaatje er bij te downloaden

Peter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2016, 13:50:01 »
Op één punt aansluiten is genoeg. Dat is nou net het aardige van digitaal.

Als het omvangrijk wordt misschien op wat meer punten aansluiten in verband met mogelijk spanningsverlies.
Als je gaat automatiseren heb je onderbrekingen en apart aangesloten secties nodig, maar dat is een verhaal apart.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2016, 14:02:11 »
Henk en Klaas,

Het is een plattegrond uit het programma Scarm helaas krijg ik dat niet via uploaden op deze site.
Heeft 1 van jullie nog suggesties hoe ik dit moet doen?

Peter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2016, 14:07:23 »
Plan exporteren en hier uploaden?

Maar wat wil je precies Peter? Wil je handmatig met de treinen over die sporen rijden?
Of wil je de boel automatisch laten rijden?

Als je het eerste wil, dan is er niets bijzonders aan het aansluiten. Alle sporen horen dan tot dezelfde stroomkring.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2016, 14:09:24 »
Scarm baanplan exporteren naar jpg (file en dan export) en dan deze jpg (afbeelding uploaden) hier plaatsen.
Succes,

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2016, 14:19:04 »
Hierbij het baangedeelte waar het om gaat:




Misschien is dit duidelijker nogmaals er wordt digitaal gereden met het programma koploper.

Peter
« Laatst bewerkt op: 09 November 2016, 15:34:19 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2016, 14:53:14 »
Nou, dat is nogal simpel. Het is een baanplan zonder keerlussen, dus je kunt alles gelijkgepoold aansluiten.
Waar zie je eigenlijk een probleem?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2016, 14:58:45 »
Klaas,

Ik dacht bij het terugrijden aangezien de plus en min dan eigenlijk andersom zitten.


Peter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2016, 15:05:37 »
Nee, dat is analoog zo. Bij digitaal blijft de polariteit op de rails altijd hetzelfde. De rijrichting wordt pas in de decoder bepaald.

Maar hoe wil je Koploper gaan gebruiken? Als hier ook automatisch wordt gereden, dan moet je secties maken zoals in de handleiding van Koploper staat. Ik kan me ook voorstellen dat je op zo'n rangeerterrein handmatig gaat rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2016, 15:07:31 »
Maar je rijdt digitaal, je draait de spanning nooit om. Dat gebeurd in de loc op de decoder  ;) Dat is juist het leuke van digitaal rijden  ;)

En voor Koploper moet je secties/blokken me bezetmelding maken, maar dat is op de rest van de baan niet anders.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2016, 16:01:23 »
Ik dacht bij het terugrijden aangezien de plus en min dan eigenlijk andersom zitten.
Daarom was mijn eerste vraag ook: analoog of digitaal? Je rijdt digitaal, maar je denkt blijkbaar nog analoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 10 November 2016, 09:34:53 »
Bedankt Henk, Klaas en Timo ik dacht inderdaad nog even analoog.
En ja er komen net als in de rest van het baanontwerp secties in het rangeergedeelte.

Zit nog even met de ongedetecteerde secties kun je die via een ringleiding naar de centrale diodeschakeling aansluiten?
Je krijgt dan wel een lange leiding geeft dit geen problemen? Zit er geeen maximum aan het aantal ongedecteerde secties die je op de diodeschakeling aansluit?
 

Peter

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 10 November 2016, 09:44:14 »
Het maximum van ongedetecteerde secties op 1 centrale diodeschakeling wordt bepaald door de stroom die er gaat lopen. En die wordt weer bepaald door het aantal treinen dat gelijktijdig op die secties rijdt/staat.
Je kan er ook voor kiezen om per sectie een diodeschakeling tussen te voegen. Dat kost je wel meer diodes, maar het spaart een draad in je ringleiding.  En zelf vind ik het overzichtelijker, maar dat is een persoonlijke mening.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.