Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot decoder-aansturing  (gelezen 8923 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #30 Gepost op: 23 januari 2017, 18:35:31 »
Ahh, ja, dat komt omdat je dan verschillende types ledjes parallel gaat schakelen. Parallel schakelen is al geen goed idee en met verschillende kleuren vragen om problemen ;)

Maar als iedere led een eigen weerstand heeft dan voegt de diode in de C niets meer toe.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #31 Gepost op: 23 januari 2017, 22:57:36 »
Hoi Timo,

Maar als iedere led een eigen weerstand heeft dan voegt de diode in de C niets meer toe.

Klopt helemaal, maar de Viessmann seinen hebben "van huis uit" al een (sper)diode in de C, zie de zwarte draad met diode tussen de weerstanden op de foto met de detail-aansluiting.

Ik heb deze reeds aanwezige sperdiode voor de duidelijkheid in het rechter aansluitschema dan ook maar even getekend, het is niet de bedoeling om in de common nogmaals een extra diode op te nemen.

In de door mij (deels) overgenomen schematische aansluitvoorbeelden uit de DR4018 handleiding (schema aan de linkerzijde) staat in de common iets getekend wat op een (gemeenschappelijke) weerstand lijkt voor alle leds.
Sluit je de leds met extra diode(s) aan zoals daar getekend dan loop je bij een te lage spanning het risico dat bij "geel/geel" de gele led linksonder niet mee brandt en bij "groen/groen" de groene led rechtsboven. Dit fenomeen trad bij Jaap op.
Om het vervolgens "simpel" te houden heb ik mijn suggestie gedaan om de extra diodes tussen de DR4018 en de weerstanden van het Viessmann sein te plaatsen, dat voorkomt in één keer alle problemen.  ;)

En kan je met deze diode methode nu 2 seinen op 3 OUT's instellen? Of is er een andere voordeel/vereiste die ik zo snel even over het hoofd zie?  ::)

Nee, in totaal kunnen op één DR4018 nog steeds (maar) vier DB lichtseinen met drie of meer seinbeelden worden aangesloten, zoals dat ook met de andere presets 7 t/m 12 het geval is.

Maar er is wel een voordeel/vereiste: met behulp van de door mij aangegeven aansluitvoorbeelden is nu het mogelijk om via de DR4018 ook met de twee-adresaansturing van de ESU ECoS de daarmee corresponderende DB seinbeelden te creëren. Dit is met de standaard DR4018 oplossing via preset 8 niet mogelijk aangezien daarbij de betreffende seinbeelden met een combinatie van drie adressen aangestuurd worden en de combinaties daarvan niet overeenkomen met de aansturing vanuit de ESU ECoS.

Zie daartoe de ESU ECoS aansturing in reactie #19 en de DR4018 handleiding bladzijde 10 (DB Seinbeelden):

         


Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2017, 23:39:05 door Bert_Apd. Reden: DB Seinbeelden DR4018 toegevoegd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2017, 00:14:16 »
@Bert_Apd, ik had het een beetje anders begrepen. Maar inderdaad, zoals ik al eerder meldde, diodes parallel aansluiten is nooit een goed idee. En al helemaal onwerkbaar als je er nog een diode mee in serie zet. Vuistregel, iedere (serie schakeling van) led(s) zijn eigen weerstand, altijd.

Nee, in totaal kunnen op één DR4018 nog steeds (maar) vier DB lichtseinen met drie of meer seinbeelden worden aangesloten, zoals dat ook met de andere presets 7 t/m 12 het geval is.
Jammer  :-\


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2017, 21:34:17 »
Hallo Jaap,

Ik heb hier de complete oplossing (schematisch) getekend voor een tweetal voorseinen, een inrijsein en een uitrijsein.

De basisinstelling voor de DR4018 is Preset 8 via CV47 = 8 in combinatie met ECoS schakelvariant 2.

Voor het DB voorsein en DB inrijsein zijn verder geen CV-aanpassingen meer nodig, via Preset 8 staat namelijk het daarvoor vereiste Seintype 2 (CV131-134) al correct ingesteld.
Alleen voor het DB uitrijsein dient voor de juiste werking Seintype 1 (NS Sein) in de betreffende CV uit de reeks CV131-CV134 ingevuld te worden.

Het aantal CV-aanpassingen is dus eigenlijk minimaal, de grootse aanpassing zit in de aansluiting van de seinen.

Hierbij het schematische plaatje:

       


Let erop dat elk sein vier DCC-adressen vereist, dus bovenstaande opstelling neemt in totaal 16 opeenvolgende adressen in beslag. Binnen de ECoS moet je dus per sein steeds 4 adressen opschuiven.

Per sein worden de seinbeelden bepaald door de eerste twee adressen, via het vierde adres is (indien gewenst) dag/nacht-dimming mogelijk:

 - DB Inrijsein:

     #1 R  +  #2 R   =  Hp0
     #1 G  +  #2 R   =  Hp1
     #1 G  +  #2 G   =  Hp2

  - DB Uitrijsein:

     #1 R  +  #2 R   =  Hp00
     #1 G  +  #2 R   =  Hp1
     #1 G  +  #2 G   =  Hp2
     #1 R  +  #2 G   =  Sh1

  - DB Voorsein:

     #1 R  +  #2 R   =  Vr0
     #1 G  +  #2 G   =  Vr1
     #1 G  +  #2 R   =  Vr2

   - DB Bloksein (via één adres):

     #1 R                 =  Hp0
     #1 G                 =  Hp1

     R = Rood (Afbuigend)
     G = Groen (Recht)

Via mijn DR5000/MultiMaus en via de DR5000/Koploper "ECoS schakeling" werkt dit correct.
Zie jij kans om dit ook op jouw ECoS/DR4018 combinatie op correcte werking te testen?


Als ik het schema in jouw antwoord #27 bekijk is voor de overige seinen die in ECoS beschikbaar zijn (NS, NMBS, SNCF en CFL) schakelvariant 2 dus niet beschikbaar: er wordt steeds maar één adres geschakeld, òf het eerste, òf het tweede...   :-[

Dat maakt het implementeren van deze ECoS seinbeelden op de DR4018 niet gemakkelijker, zoniet onmogelijk...
Ik kom daar echter nog op terug.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 22:04:45 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvullingen/opmaak »

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot decoder-aansturing
« Reactie #34 Gepost op: 04 januari 2020, 00:23:13 »
Hallo,

Vandaag ook aan het stoeien gegaan met mijn Ecos2 en DR4018 om mijn Duits sein aan de praat te krijgen. Via een ander topic over seinen icm dr4018 al veel geleerd.

Er wordt de hele tijd over preset gesproken. Klopt het dat op de Ecos 2 dit als waarde wordt aangegeven?

Ik wil een DB uitrijsein instellen, dan geef ik cv132 op en waarde 8
Dus om een preset te veranderen pas ik de waarde aan?
Hoop dat ik op de juiste weg zit.

Alvast bedankt,

Gr Niek


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot decoder-aansturing
« Reactie #35 Gepost op: 04 januari 2020, 08:12:30 »
Er wordt de hele tijd over preset gesproken. Klopt het dat op de Ecos 2 dit als waarde wordt aangegeven?

Een present is een aantal standaard configuratie die je met één CV aanpassing kan instellen. Bij het ingeven van een Present zal de DR4018 zelf een aantal andere CV's op de juiste waarde zetten. Bij de ECoS programmeer je gewoon CV-waardes in bepaalde CV's. In het geval van een standaard present zet je via je ECoS voor lokdecoder 9999 de CV47 op een bepaalde waarde. Het is gewoon standaard CV-waardes programmeren / instellen als bij een lokdecoder.

Ik wil een DB uitrijsein instellen, dan geef ik cv132 op en waarde 8

Dat is het aanpassen van een standaard CV van de DR4018. Ik durf even niet te zeggen wat je daarmee aanpast. Dat staat gewoon in het boekje van de DR4018.

Dus om een preset te veranderen pas ik de waarde aan?

Door in CV47 een bepaalde waarde te programmeren stel je dus alle CV-waarden juist in voor die configuratie, bijvoorbeeld NS-seinen, DB-seinen of juist alleen aan/uit-schakelaars. Als je dat gedaan hebt kan je eventueel individuele CV-waarden voor bepaalde zaken (Zoals specifieke uitgang, dimmen, enzovoort) aanpassen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot decoder-aansturing
« Reactie #36 Gepost op: 04 januari 2020, 09:55:03 »
Hallo Niek,

Nog even een paar aanvullingen op het antwoord van Ronald.

Vandaag ook aan het stoeien gegaan met mijn Ecos2 en DR4018 om mijn Duits sein aan de praat te krijgen.

Is deze DR4018 nog helemaal nieuw en ongebruikt of zijn er al andere zaken zoals wissels op aangesloten?

Ik wil een DB uitrijsein instellen, dan geef ik cv132 op en waarde 8
Dus om een preset te veranderen pas ik de waarde aan?

Een preset (dit is het Engelse woord voor voorinstelling) stel je in via CV47.

Door de waarde 8 in CV47 te schrijven stel je de gehele DR4018 in voor het aansluiten van in totaal 4 Duitse lichtseinen van het type hoofdsein: Preset 8.  Normaal zijn dan geen verdere aanpassingen van andere CV's meer nodig.

Aangezien echter de ECoS een eigen, vaste schakelmethode voor seinen heeft (twee adressen) die niet past op de schakelmethode van de DR4018 (drie adressen), dienen er een aantal van de Digikeijs handleiding afwijkende aanpassingen te worden gedaan. Voor het aansluiten van een DB uitrijsein dient in ieder geval een CV uit de reeks CV131-134 (type sein) aangepast te worden, welke CV is afhankelijk van de OUT's waarop het betreffende sein wordt aangesloten. Ook is de aansluiting van het sein afwijkend.
Zie daartoe de uitleg en het plaatje in reactie #33.

Overigens zijn de in deze topic genoemde aanpassingen alleen van toepassing wanneer je je baan volledig via de ECoS bestuurt, wanneer je je baan via software op je PC bestuurt en de ECoS slechts gebruikt als "doorgeefluik" zijn deze aanpassingen niet nodig.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 13:30:24 door Bert_Apd. Reden: Laatste alinea "Overigens" toegevoegd »

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot decoder-aansturing
« Reactie #37 Gepost op: 04 januari 2020, 19:08:18 »
Bert en Ronald, dank voor de antwoorden. Het is alweer een stuk duidelijker.

De DR4018 heb sinds kort om mee te stoeien met mijn Ecos. Wissels programmeren en bedienen is geen enkel probleem. Alvorens ik met de seinen aan de slag ging heb de DR4018 eerst weer terug gezet naar de fabrieksinstellingen.

Morgen wil ik verder gaan met het proberen om het sein via Ecos goed te kunnen bedienen.
Dus als het goed begrijp schrijf ik de decoder naar CV 47 waarde 8. Dit gaat neem ik aan op de exact de zelfde manier indien hem als schakeldecoder zou gebruiken, dus weerstand op out 1 en C. programeerknop   enz enz. Ik moet zelf dan nog wel kijken hoe ik dan de cv’s voor de diverse out’s kan aanpassen. Maar even de Ecos handleiding induiken.

Gr Niek

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot decoder-aansturing
« Reactie #38 Gepost op: 04 januari 2020, 20:24:55 »
https://www.youtube.com/watch?v=mDFMC43I1Zc&feature=share

Ben toch nog even aan de slag gegaan. Ik heb de decoder geschreven naar cv 46 waarde 8. Voor de rest niks gedaan en toch werkt het sein op twee uitgangen. Heb ik nu per ongeluk iets goed gedaan of is dit pure toeval...

Gr Niek

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot decoder-aansturing
« Reactie #39 Gepost op: 04 januari 2020, 20:48:31 »
Hallo Niek,

Ik heb de decoder geschreven naar cv 46 waarde 8. Voor de rest niks gedaan en toch werkt het sein op twee uitgangen.

Ik neem aan dat je via CV-programmeren de waarde 8 naar CV47 hebt geschreven...

Met deze instelling kun je in principe DB Hoofdseinen schakelen, maar om via het ECoS scherm de juiste seinbeelden te verkrijgen dienen een aantal aanpassingen te worden gedaan.

Op het ECoS scherm zie ik dat je een DB Inrijsein hebt gedefinieerd. Heb je bij het definiëren van dit sein op de ECoS ook "schakelvariant 2" opgegeven? Zonder deze opgave schakelt de ECoS slechts één van de twee adressen, terwijl voor gebruik met de DR4018 beide adressen geschakeld dienen te worden.

Verder dient het DB Inrijsein als volgt te worden aangesloten:

         

Let ook op de noodzakelijke diode tussen de aansluitingen 3 en 4, zonder deze diode brandt bij het seinbeeld Hp2 in plaats van groen/geel alleen de gele lamp...


Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 21:14:02 door Bert_Apd. Reden: Aansluitschema nogmaals toegevoegd »