Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HO bovenleiding Nederlands door Sobat Kras
Vandaag om 13:48:39
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Marc tramt
Vandaag om 13:47:41
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:35:36
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Rien Ridderhof
Vandaag om 13:31:38
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 13:29:08
Projekt 083-338 door Gert van Opbroek
Vandaag om 12:07:59
Dode Buxus-plant voor op je baan? door zuylen
Vandaag om 11:51:39
Open dagen Modelspoorvereniging Hilversum - 20 en 21 Oktober 2018 door zuylen
Vandaag om 11:27:33
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:31:16
Hema by Lima door Locofiel
Vandaag om 10:27:30
Helemaal opnieuw digitaal beginnen door Rick
Vandaag om 10:22:34
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:51:33
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 09:50:20
NL Baan in Canada door Wim Vink
Vandaag om 09:44:05
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Rotterdam
Vandaag om 09:36:39
Berghuizer papierfabriek door Harold Content
Vandaag om 09:22:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
Vandaag om 09:09:03
Trams van de HTM in 1/87 door Den Zoeterdam
Vandaag om 09:07:46
Stationsplein Baden Baden door Petertrein81
Vandaag om 08:54:59
Tentoonstelling MTD Edegem 2018 door g-j
Vandaag om 08:50:05
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:27:48
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 07:07:16
Het ontstaan van Trammenlandt door Daniels
Vandaag om 06:57:20
Heerwijk in H0 (Trambaan) door Marc tramt
Vandaag om 06:54:49
De laatste wagens. door gtw6016
Vandaag om 06:16:35
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Chris Westerduin
Vandaag om 02:17:57

Auteur Topic: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot decoder-aansturing  (gelezen 3819 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #30 Gepost op: 23 januari 2017, 18:35:31 »
Ahh, ja, dat komt omdat je dan verschillende types ledjes parallel gaat schakelen. Parallel schakelen is al geen goed idee en met verschillende kleuren vragen om problemen ;)

Maar als iedere led een eigen weerstand heeft dan voegt de diode in de C niets meer toe.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #31 Gepost op: 23 januari 2017, 22:57:36 »
Hoi Timo,

Maar als iedere led een eigen weerstand heeft dan voegt de diode in de C niets meer toe.

Klopt helemaal, maar de Viessmann seinen hebben "van huis uit" al een (sper)diode in de C, zie de zwarte draad met diode tussen de weerstanden op de foto met de detail-aansluiting.

Ik heb deze reeds aanwezige sperdiode voor de duidelijkheid in het rechter aansluitschema dan ook maar even getekend, het is niet de bedoeling om in de common nogmaals een extra diode op te nemen.

In de door mij (deels) overgenomen schematische aansluitvoorbeelden uit de DR4018 handleiding (schema aan de linkerzijde) staat in de common iets getekend wat op een (gemeenschappelijke) weerstand lijkt voor alle leds.
Sluit je de leds met extra diode(s) aan zoals daar getekend dan loop je bij een te lage spanning het risico dat bij "geel/geel" de gele led linksonder niet mee brandt en bij "groen/groen" de groene led rechtsboven. Dit fenomeen trad bij Jaap op.
Om het vervolgens "simpel" te houden heb ik mijn suggestie gedaan om de extra diodes tussen de DR4018 en de weerstanden van het Viessmann sein te plaatsen, dat voorkomt in één keer alle problemen.  ;)

En kan je met deze diode methode nu 2 seinen op 3 OUT's instellen? Of is er een andere voordeel/vereiste die ik zo snel even over het hoofd zie?  ::)

Nee, in totaal kunnen op één DR4018 nog steeds (maar) vier DB lichtseinen met drie of meer seinbeelden worden aangesloten, zoals dat ook met de andere presets 7 t/m 12 het geval is.

Maar er is wel een voordeel/vereiste: met behulp van de door mij aangegeven aansluitvoorbeelden is nu het mogelijk om via de DR4018 ook met de twee-adresaansturing van de ESU ECoS de daarmee corresponderende DB seinbeelden te creëren. Dit is met de standaard DR4018 oplossing via preset 8 niet mogelijk aangezien daarbij de betreffende seinbeelden met een combinatie van drie adressen aangestuurd worden en de combinaties daarvan niet overeenkomen met de aansturing vanuit de ESU ECoS.

Zie daartoe de ESU ECoS aansturing in reactie #19 en de DR4018 handleiding bladzijde 10 (DB Seinbeelden):

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2017, 23:39:05 door Bert_Apd »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2017, 00:14:16 »
@Bert_Apd, ik had het een beetje anders begrepen. Maar inderdaad, zoals ik al eerder meldde, diodes parallel aansluiten is nooit een goed idee. En al helemaal onwerkbaar als je er nog een diode mee in serie zet. Vuistregel, iedere (serie schakeling van) led(s) zijn eigen weerstand, altijd.

Nee, in totaal kunnen op één DR4018 nog steeds (maar) vier DB lichtseinen met drie of meer seinbeelden worden aangesloten, zoals dat ook met de andere presets 7 t/m 12 het geval is.
Jammer  :-\

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2017, 21:34:17 »
Hallo Jaap,

Ik heb hier de complete oplossing (schematisch) getekend voor een tweetal voorseinen, een inrijsein en een uitrijsein.

De basisinstelling voor de DR4018 is Preset 8 via CV47 = 8 in combinatie met ECoS schakelvariant 2.

Voor het DB voorsein en DB inrijsein zijn verder geen CV-aanpassingen meer nodig, via Preset 8 staat namelijk het daarvoor vereiste Seintype 2 (CV131-134) al correct ingesteld.
Alleen voor het DB uitrijsein dient voor de juiste werking Seintype 1 (NS Sein) in de betreffende CV uit de reeks CV131-CV134 ingevuld te worden.

Het aantal CV-aanpassingen is dus eigenlijk minimaal, de grootse aanpassing zit in de aansluiting van de seinen.

Hierbij het schematische plaatje:

Let erop dat elk sein vier DCC-adressen vereist, dus bovenstaande opstelling neemt in totaal 16 opeenvolgende adressen in beslag. Binnen de ECoS moet je dus per sein steeds 4 adressen opschuiven.

Per sein worden de seinbeelden bepaald door de eerste twee adressen, via het vierde adres is (indien gewenst) dag/nacht-dimming mogelijk:

- DB Inrijsein:

#1 R  +  #2 R   =  Hp0
     #1 G  +  #2 R   =  Hp1
     #1 G  +  #2 G   =  Hp2

- DB Uitrijsein:

#1 R  +  #2 R   =  Hp00
     #1 G  +  #2 R   =  Hp1
     #1 G  +  #2 G   =  Hp2
     #1 R  +  #2 G   =  Sh1

- DB Voorsein:

#1 R  +  #2 R   =  Vr0
     #1 G  +  #2 G   =  Vr1
     #1 G  +  #2 R   =  Vr2

- DB Bloksein (via één adres):

#1 R                 =  Hp0
     #1 G                 =  Hp1

R = Rood (Afbuigend)
     G = Groen (Recht)

Via mijn DR5000/MultiMaus en via de DR5000/Koploper "ECoS schakeling" werkt dit correct.
Zie jij kans om dit ook op jouw ECoS/DR4018 combinatie op correcte werking te testen?

Als ik het schema in jouw antwoord #27 bekijk is voor de overige seinen die in ECoS beschikbaar zijn (NS, NMBS, SNCF en CFL) schakelvariant 2 dus niet beschikbaar: er wordt steeds maar één adres geschakeld, òf het eerste, òf het tweede...   :-[

Dat maakt het implementeren van deze ECoS seinbeelden op de DR4018 niet gemakkelijker, zoniet onmogelijk...
Ik kom daar echter nog op terug.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 22:04:45 door Bert_Apd »