Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot decoder-aansturing  (gelezen 8918 keer)

JaapV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2017, 15:46:09 »
Hallo Bert,

Ik ben gebruiker van de ESU ECoS en ben nog in het stadium van het mij eigen maken van digitale besturing.
Op dit moment ben ik de aansturing van seinen met gebruikmaking van de DR4018 aan het uitproberen.
Onderwerp is het DB uitrij-lichtsein Hp00, Hp1, Hp2 en Sh1. Ik stelde vast dat de output van de DR4018 met preset 8 niet de verwachte signalen voor dit sein opleverde. Dit werd bevestigd door jouw informatie in dit topic.

Omdat ik de aanschaf van een compatibele decoder wil vermijden heb ik gekeken of de signalen bruikbaar zijn voor een "interface" die de 2-adressen methodiek van de ECoS omzet naar enkelvoudige signalen per seinbeeld.
ESU toont op de FAQ-pagina de mogelijkheid van toepassing van de Switchpilot wisseldecoder in combinatie met een extension-unit.
Hierdoor geïnspireerd heb ik een schakeling gemaakt met 2 relais, die door de ECoS aangeleverde signalen gestuurd worden met als resultaat de omzetting naar bruikbare seinbeelden.

Ik ben nieuw op dit forum en het is mij niet duidelijk hoe ik een ppt-bestand als bijlage kan sturen; als je interesse hebt in de schakeling, laat mij dan even weten hoe dit te sturen.

Groeten, Jaap

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2017, 16:50:41 »
Hallo Jaap,

Welkom op het forum!  (y)
Je kunt hier - zeker voor beginnende (digitale) gebruikers - een heleboel interessante informatie vinden.

Ik begrijp dat je voor de ESU ECos aansturing van DB-lichtseinen een eigen oplossing hebt gevonden via relais, geïnspireerd door de ESU SwitchPilot/Extension oplossing van ESU zelf.

Graag zou ik de door jou gekozen oplossing eens willen bekijken. Het uploaden van ppt-bestanden is echter volgens mij in het forum zelf niet mogelijk. Ik heb je daarom een PB gestuurd waarin mijn privé email-adres staat, dan kun je het bestand (voorlopig) even rechtstreeks aan mij sturen.

Vast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Bert

JaapV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2017, 17:48:04 »
Goedemiddag,

Als vervolg op de vraag van Bert heb ik de signalen aan de uitgang van de DR4018 genoteerd als functie van de door hem aangegeven te onderzoeken seinbeelden.
Preset DR4018 ingesteld op 2 (tweelichtsein met fader effect; 4 x 2 adressen).

Het is belangrijk te weten dat de ECoS 2 signaalvarianten onderscheidt; dit is in te stellen in het configuratiescherm van het betreffende sein in de ECoS. De varianten laten een verschillend resultaat zien, dus worden hier beide varianten aangegeven.

Ik heb de meetresultaten verwijderd omdat ze uitgevoerd zijn met de DR4018 ingesteld met preset 2.
Later zal blijken dat met deze instelling geen juist beeld wordt gevormd van het schakelgedrag van de ECoS.
Voor degenen, die toch de soldeerbout ter hand willen nemen om bijgaande schakeling te maken:
Wacht daar even mee en lees de bijdrage van Bert_Apd (reaktie #22) waarin hij een schakeling voorstelt waarmee dit sein een 100% mooi seinbeeld geeft zonder tussenkomst van een interface!

Hieronder de beschrijving van een elektromechanische oplossing (stenen tijdperk):
De door de ECoS aangeboden DR4018 signalen leveren voor de 3-standen seinen bruikbare seinbeelden op. Voor 4-standen seinen zijn er geen 4 signalen uniek voor elk van de seinbeelden, zonder dat er nog een licht ongewenst aangestuurd wordt. Dit geldt voor Sh1 in variant 2.
Dit is op te lossen door een schakeling met 2 relais tussen de DR4018 en het sein als interface te plaatsen:


 
Gebruik voor de relais 5V exemplaren, waarbij Vcc van elk van de relais van een 5V zenerdiode moet worden voorzien. Zorg ook voor gelijkrichting van  Vcc met bijvoorbeeld een 1N4007 diode en plaats eveneens een diode over de polen van de relaisspoelen om de inductie van de spoelen tijdens uitschakelen te onderdrukken.

Hieronder een plaatje van het resultaat:

   

Het fadereffect bij het wisselen van de seinbeelden blijft voldoende zichtbaar en als er printrelais gebruikt worden is er ook praktisch geen geluid hoorbaar tijdens de seinbeeld wisselingen.

Het zou natuurlijk wel eleganter zijn als het probleem door middel van configuratie van de DR4018 kan worden opgelost, want een relaisoplossing is wel van het stenen (analoge) tijdperk!
     
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2017, 20:00:21 door JaapV »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2017, 14:51:36 »
Hallo Jaap,

Bedankt voor je uitgebreide test en toelichting met plaatjes!  (y)

De mogelijkheid van de twee (sein)varianten was mij tijdens het testen bij de firma Bentink niet opgevallen, met welke ik getest heb weet ik niet... :'(

Tijdens mijn testen heb ik gezien dat steeds maar één van de twee adressen werd aangestuurd: òf het eerste, òf het tweede. Dus niet twee tegelijk... Misschien moet ik Johan (Bentink TD) nog eens vragen of ik mijn test nog eens kan herhalen en kijken naar de mogelijkheden met de seinvariant.

Je oplossing om met je relais-schakeling toch via de ECoS twee-adresmethode via de DR4018 het DB uitrijsein (Hp00/Hp1/Hp2/Sh1) aan te sturen is een leuke oplossing en het tweede plaatje laat zien dat het goed werkt.

Volgens mij een goed bruikbare methode voor de eventuele ECos/DR4018 gebruikers.  (y)
Ik ben benieuwd naar hun reacties en aanvullende suggesties.

Zoals ik al meldde ga ik ook nog even verder zoeken naar de mogelijkheden van de DR4018 in combinatie met de ECoS seinaansturing.

Het zou natuurlijk wel eleganter zijn als het probleem door middel van configuratie van de DR4018 kan worden opgelost, want een relaisoplossing is wel van het stenen (analoge) tijdperk!     

Wie weet wat voor andere oplossingen er hier nog gemeld gaan worden...  ::)

Mocht jij nog verdere "uitvindingen" doen dan zie ik die wel in dit draadje verschijnen...  ;D

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2017, 14:58:39 door Bert_Apd »

JaapV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2017, 18:24:32 »
Hallo Bert,

Om het gedrag van de signalen aan de output van de DR4018 proberen vast te leggen heb ik de meting herhaald maar nu met de DR4018 ingesteld met preset 0.
Voor elke sein zowel variant 1 als variant 2 van de ECoS bekeken. Pulslengte van het signaal is ingesteld op 250 ms.
Variant 2 blijkt wel 2 adressen aan te sturen met elkaar overlappende tijdsintervallen. Daarom is het tijdstip vastgelegd waarop het commando vanuit de ECoS gegeven (t1) wordt met daarop vervolgens de waargenomen signaalwisseling op t2 en tenslotte op t3
Op t4 is de DR4018 weer stand-by.
Onderstaand het resultaat voor de lichtsignalen: (zwart is: uitgang is laag, dus sein wordt aangestuurd)



Hieronder het resultaat voor de vormseinen:



Ik hoop dat dit overzicht het schakelgedrag van de DR4018 als die door een ECoS wordt aangestuurd verduidelijken zal en wellicht leidt tot een slimme cocktail van CV-instellingen in de DR4018, die mooie seinbeelden als resultaat hebben!

Groeten,

Jaap
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2017, 16:48:23 door JaapV. Reden: Correctie seinbeschrijving »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2017, 18:56:08 »
Hallo Jaap,

Mooi overzichtje van de ECoS schakelvolgordes bij variant 1 en variant 2.  (y)

Ik ga er eens even goed voor zitten om het te bestuderen.  ;)

Kom er later op terug.

Groeten,
Bert

PS: Klopt het dat de schakelvolgordes bij variant 1 afwijken van je eerdere constatering in reactie #17?
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2017, 18:58:37 door Bert_Apd. Reden: PS toegevoegd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #21 Gepost op: 18 januari 2017, 10:30:44 »
Hallo Jaap,

Even een vraagje tussendoor...

Voor elk sein zowel variant 1 als variant 2 van de ECoS bekeken. Pulslengte van het signaal is ingesteld op 250 ms.

Waar heb je deze pulslengte van 250 ms ingesteld, in de ECos of de DR4018?

Als dit in de ECos is, is deze 250 ms dan ook tevens de "wachttijd" voordat de ECoS een volgende schakelopdracht voor het tweede adres geeft?

Groeten,
Bert

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #22 Gepost op: 18 januari 2017, 16:10:32 »
Hallo Jaap (en alle andere geïnteresseerden),

Als ik je schema goed heb begrepen dan stuurt ECoS het DB Uitrijsein via variant 2 altijd met twee adressen als volgt aan (volgorde is even niet belangrijk):

   #1R  + #2R  = Hp00 (dubbel rood)
   #1G  + #2R  = Hp1   (groen)
   #1G  + #2G  = Hp2   (groen + geel)
   #1R  + #2G  = Sh1   (rood + wit/wit)

Als dit klopt dan heb ik ook een oplossing via de DR4018. Daarbij is geen extra schakel-interface nodig, instelling op preset 7 (NS Seinen) en een extra diode zijn voldoende om via de ECoS met seinvariant 2 een functionerend DB Uitrijsein te krijgen...

Het DB Uitrijsein dient dan wel als volgt aangesloten te worden:

         

Om dit te realiseren is voor de Viessmann uitrijseinen (Hp00/Sh1/Hp1/Hp2) dus een gewijzigde aansluiting op de DR4018 nodig:
 
    - eerste schroefje:    rode draad (rt2)
    - tweede schroefje:  common plus sein (draad met diode)
    - derde schroefje:     witte draad (ws) (in bovenstaand schema voor de duidelijkheid even blauw gekleurd)
    - vierde schroefje:    groene draad (gn)
    - vijfde schroefje:     niets
    - zesde schroefje:    gele draad (ge)

      NB: Let op de benodigde diodeschakeling tussen de draden rt1 en rt2/ws.
             Voor de juiste weergave van Hp2 dient tussen de draden gn en ge eveneens een
             extra diode te worden geplaatst, geleidend van gn naar ge, hierdoor gaat de
             groene led eveneens branden zodra de gele led brandt.


De schakeling via preset 7 werkt met in totaal 4 adressen, waarvan in deze ECoS oplossing de eerste twee het DB seinbeeld bepalen (Hp00/Hp1/Hp2/Sh1), het derde niet gebruikt wordt (blijft #3R rood) en het vierde gebruikt kan worden voor de dag/nacht-dimming.

De uitgangen worden nu via de ECoS als volgt geactiveerd:

     #1R  #2R   [#3R]  =  Uitgang 1 actief:  Hp00 - rode led + 2e rode led via diode
     #1G  #2R   [#3R]  =  Uitgang 3 actief:  Hp1   -  groene led
     #1G  #2G   [#3R]  =  Uitgang 4 actief:  Hp2   - gele led + groene led via diode 1)
     #1R  #2G   [#3R]  =  Uitgang 2 actief:  Sh1    - witte leds + rode led via diode

                         1) Zonder of met verkeerd om gemonteerde diode knippert de groene led!


Voor zover ik via mijn testopstelling heb kunnen nagaan werkt bovenstaande aansluiting correct.


Aan het eind van je overzicht in reactie #19 schreef je het volgende:

Ik hoop dat dit overzicht het schakelgedrag van de DR4018 als die door een ECoS wordt aangestuurd verduidelijken zal en wellicht leidt tot een slimme cocktail van CV-instellingen in de DR4018, die mooie seinbeelden als resultaat hebben!

Is dit wellicht een bruikbare oplossing?  ::)

Ik ben benieuwd...

Groeten,
Bert

« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 14:15:16 door Bert_Apd. Reden: tekst aangevuld »

JaapV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2017, 16:33:12 »
Hallo Bert,

Dank zij jouw vraag kom ik erachter dat mijn vertaling "pulslengte" incorrect is voor de in te stellen eigenschap. Het Duitse woord is "Schaltdauer" en moet dus vertaald worden naar schakellengte.
Deze schakellengte is in te stellen in de ECoS voor elk magneetartikel in het configuratiescherm van het betreffende magneetartikel. Deze is in te stellen van 33 tot 2500 ms.

In de gebruiksaanwijzing van de ECoS staat: "Die Schaltdauer soll ein zuverlässiges Schalten ihres Magnetartikels gewährleisten".
Ik heb de schakelduur op het maximum gezet en het resultaat is dat:
nadat de 1e schakelpuls is geschakeld er een wachttijd van ca. 2s is voordat de volgende schakelpuls gestuurd wordt, waarna weer ca.2 s wachttijd is tot de laatste schakelpuls.

De pulslengte - de tijd tussen het laag- en weer hoog worden van de uitgang- lijkt niet te veranderen; ik schat deze op ca. 1s

Groet,

Jaap




JaapV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2017, 17:34:11 »
Hallo Bert,

Je hebt ons geholpen het stenen tijdperk weer te verlaten!!! (y)

De seinbeelden komen prachtig door met een optisch goed geslaagd fadereffect.
Wat waardevol is het om de denkkracht in een forum te mobiliseren om oplossingen te vinden voor zaken die knellen.....

Met vriendelijke groeten,

Jaap

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2017, 18:38:40 »
Jaap,

Mooi dat het ook aan de ECoS werkt, testen via de MultiMaus is altijd even een onzekere factor...  ;)

Voor de DB hoofdseinen is er dus via Preset 7 (cq seintype = 1 in CV131-134) een oplossing, voor die seinen moet je voor de bediening via de ECoS dan wel vier adressen reserveren, waarvan er maar twee gebruikt worden.

Ik ga nog even door met puzzelen: We hebben ook nog de (licht)voorseinen met Vr0/Vr1/Vr2...

Uit jouw schema komt volgens mij onderstaande schakeling bij variant 2:

      #1R  +  #2R  =  Vr0  (geel/geel)
      #1G  +  #2G  =  Vr1  (groen/groen)
      #1G  +  #2R  =  Vr2  (groen/geel)

Is er binnen de ECoS geen combinatie ( #1R + #2G ?) die gebruikt wordt voor het "donker schakelen" van het voorsein?

Eigenlijk koppel ik liever een voorsein aan dezelfde aansturing van zijn hoofdsein, waarbij het eventueel "donker schakelen" van het voorsein afhankelijk is van de stand van het erbij staande hoofdsein. Dit is eenvoudig op te lossen via een optocoupler aangestuurd door de groene led van het hoofdsein erboven: geen groen licht --> voorsein uit/donker.
Wanneer echter het voorsein gekoppeld is aan meerdere uitrijseinen is de aansturing iets ingewikkelder...  :-\

Je hoort weer van me.  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2017, 20:42:04 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvulling: hoofdsein "erboven" »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2017, 20:47:49 »
Hallo Jaap, Jelmer en alle andere geïnteresseerden,

Inmiddels is de door mij gevonden oplossing voor het DB Voorsein (Vr0, Vr1, Vr2) door Jaap getest aan de ECoS en het blijkt naar tevredenheid te werken.

De DR4018 oplossing werd in eerste instantie gevonden via preset 7 met de Seinconfiguratie (CV131/132/133/134) = 2 en een aanvullende diodeschakeling.
Preset 7 in combinatie met Seinconfiguratie 2 komt echter overeen met preset 8, zodat ook deze bruikbaar is.

Bij de verdere uitwerking voor alle DB lichtseinen zal dan ook preset 8 als basis worden genomen, waardoor tevens het aantal aan te passen CV's geminimaliseerd wordt.

In onderstaand plaatje is het aangepaste aansluitschema van het DB voorsein te zien, links schematisch (zoals ook in de DR4018 handleiding), rechts specifiek uitgewerkt voor de Viessmann voorseinen:

       

Let er op dat de extra diodes tussen de DR4018 en de weerstanden van het sein geplaatst dienen te worden omdat anders de spanning over de diodes te laag kan worden waardoor sommige leds mogelijk niet gaan branden.

De schakeling via preset 8 werkt met in totaal 4 adressen, waarvan in deze specifieke ECoS oplossing met seinvariant 2 de eerste twee het DB seinbeeld bepalen (Vr0/Vr1/Vr2), het derde niet gebruikt wordt (blijft #3R rood) en het vierde gebruikt kan worden voor de dag/nacht-dimming.

De uitgangen worden nu via de ECoS als volgt geactiveerd:

     #1R  #2R   [#3R]  =  Uitgang 1 actief: Vr0 - geel/geel via de diodeschakeling
     #1G  #2G   [#3R]  =  Uitgang 4 actief: Vr1 - groen/groen via de diodeschakeling
     #1G  #2R   [#3R]  =  Uitgang 3 actief: Vr2 - groen/geel via de diodeschakeling


In onderstaande foto is een voorbeeld te zien hoe de bedrading vanuit de DR4018 met de 4 diodes op de Viessmann bedrading kan worden aangesloten:

         

De bovenste draden zijn de standaard aansluitingen naar het Viessmann sein (ge1, C+, ge2, gn1, gn2).
De onderste draden (rood/zwart/geel/groen) zijn aangesloten op de uitgangen van de DR4018:

   - rood:    uitgang 1, aansturing voor Vr0 (geel/geel)
   - zwart:   common plus (C)
   - geel:     uitgang 3, aansturing voor Vr2 (groen/geel)
   - groen:  uitgang 4, aansturing voor Vr1 (groen/groen)

Tenslotte nog een foto van de test-opstelling met het voorsein in de stand Vr2:

         


Ik zal binnenkort een volledige oplossing geven waarbij de DB voorseinen, inrijseinen en uitrijseinen op één en dezelfde DR4018 met preset 8 via de ECoS seinvariant 2 (twee adressen) kunnen worden aangestuurd. Voor de juiste werking van het DB Uitrijsein blijft het noodzakelijk dat voor dit sein Seintype 1 (CV131-134) ingesteld wordt.

Ik wil met deze oplossing niet beweren dat de DR4018 nu de seindecoder voor de ESU ECoS is. Ik heb alleen willen aangeven dat het voor de ESU ECoS gebruikers die al gebruik maken van de DR4018 het ook mogelijk is om de DR4018 te gebruiken voor de DB lichtseinen. En dat was waar Jaap in reactie #15 naar op zoek was....  ;)

Voor het uitzoekwerk en testen aan de ESU ECoS wil ik Jaap nogmaals bedanken, we weten nu dat het ook echt werkt!  (y)

Jaap, misschien is het leuk om ook eens een schakelschema (zoals in reactie #19) te maken voor de in de ECoS aanwezige NS lichtseinen. Als ik mij goed kan herinneren zijn naast de NS en DB seinen verder alleen nog de NMBS seinen in de ECoS opgenomen. Klopt dat?


@Jelmer (reactie #2):

Had jij misschien nog specifieke wensen met betrekking tot ESU ECoS en de DR4018?


Uiteraard zijn vragen en suggesties van andere forumleden altijd welkom!

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 14:16:43 door Bert_Apd. Reden: tekst aangevuld »

JaapV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2017, 14:53:38 »
Hallo Bert,

Het is weer een prachtig stuk documentatie geworden! (We geraken weer verder van het stenen tijdperk.... :D).

Op de ECoS zijn nog vier 3-voudige seinen, die tot dusverre onbesproken bleven:

CFL   3-voudig
SNCB 4-voudig
SNCF 3-voudig
NS     3-voudig

Het schakelgedrag van de DR4018 is weer vastgelegd met preset instelling 0
Voor de beelden van deze seinen kent de ECoS geen varianten toe; er wordt telkens 1 adres geschakeld.

Hier is het overzicht:



Zoals is te zien is het schakelgedrag voor deze seinen heel eenduidig; met nog 1 schakeling erbij en de ECoS is niet langer meer buitenbeentje als het gaat over het aansturen van seinen!

Met vriendelijke groeten,

Jaap

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2017, 17:31:11 »
Let er op dat de extra diodes tussen de DR4018 en de weerstanden van het sein geplaatst dienen te worden omdat anders de spanning over de diodes te laag kan worden waardoor sommige leds mogelijk niet gaan branden.
Die snap ik niet Bert... Enige wat die diode doet is de spanning naar het sein met nog eens 0,7V verlagen... Voor de ledjes maakt niet allemaal niet uit.

En kan je met deze diode methode nu 2 seinen op 3 OUT's instellen? Of is er een andere voordeel/vereiste die ik zo snel even over het hoofd zie?  ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

JaapV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Vraag aan gebruikers van ESU ECOS 2 mbt tot adresaansturing
« Reactie #29 Gepost op: 23 januari 2017, 18:31:18 »
Hallo Timo,

Die snap ik niet Bert... Enige wat die diode doet is de spanning naar het sein met nog eens 0,7V verlagen... Voor de ledjes maakt niet allemaal niet uit

Timo
De opmerking van Bert met betrekking tot de spanning over de diodes hangt samen met een proefschakeling tijdens de testfase, waar ik één gemeenschappelijke anode weerstand had gebruikt om "het simpel te houden".
Deze schakeling leidde uiteindelijk tot een spanningsval van 0,4 V over de LED's linksonder en rechtsboven met het gevolg dat ze niet in geleiding gingen.
Als de schakeling zo wordt gebouwd als door Bert aangegeven (elke LED een kathodeweerstand) is er niets aan de hand.

Met vriendelijke groeten,

Jaap