Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30

Auteur Topic: Starten met H0 waar te beginnen?  (gelezen 4624 keer)

Pieter88

• Offline Offline
Starten met H0 waar te beginnen?
« Gepost op: 08 November 2016, 03:15:16 »
Beste Spoorliefhebbers,

Aan de titel lijkt het misschien alsof ik nog geen informatie heb opgezocht, maar ik kwam naar dit forum vanwege een project. Echter heb ik mij deze avond verdiept in de vele topics, filmpjes en foto's en ben ik aangestoken door het spoormodelbouwvirus. Ik heb daarbij al diverse topics bekeken op dit forum en ook enkele handleidingen / tutorials van NP projects. Echter bij het maken van een keuze voor eventueel aan te schaffen onderdelen liep ik vast. Ik heb namelijk al vaker getwijfeld om te starten maar ik heb een beperkt budget en daarom altijd weggekeken. Echter ik ben redelijk ervaren nu met 3d printen en heb mijn eigen 3d printer, en hoop zo wat kosten te kunnen besparen.

Ik wil beginnen met een micro-layout, dit is overzichtelijk en kostenbesparend. Nu wilde ik eigenlijk een starterset aanschaffen maar dan krijg je gelijk zo'n nutteloze loc met wagons en dat vind ik een beetje zonde. Ik kwam op marktplaats een gunstig geprijsd onderstel tegen van een Mat 64 (fleischmann), echter zonder aandrijving/motorwagen. Nu wil ik hier middels 3d printen een behuizing om heen zetten (het ontwerp heb ik reeds liggen van een ander project), echter nu zoek ik eigenlijk gewoon de basics om daar een rijdende trein om heen te bouwen, dus;

- Een aandrijving/motorwagen (alleen het onderstel) (willekeurig merk)
- Een 'afstandsbediening' om de motorwagen te besturen
- Genoeg rails om een leuk rondje te kunnen leggen op een micro layout (iemand enig idee wat de absoluut minimale 360 graden bocht is op H0?)

Gezien ik vaak wissel van interesse/project is het voor mij niet relevant of de rails/wissels/etc toekomst bestendig zijn, mij kennende zal ik mijzelf concentreren op meerdere losse micro layouts, en wellicht in een later stadium een wat grotere route. Echter met google en dit forum kwam ik geen losse motorwagens tegen. Wel losse motors, en losse draaistellen, maar geen combinatie. Wellicht kan iemand mij in de juiste richting wijzen. Gezien het beperkt budget, het feit dat het gaat om een losse micro layout en dat ik nieuw ben in modelbouw mag ik het zo goedkoop mogelijk, zonder dat het echt baggerkwaliteit is.

Ik hoor graag feedback,
Groeten, Pieter.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
Re: Starten met H0 waar te beginnen?
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2016, 08:08:01 »
Om met een laag budget te beginnen zou ik eens naar de beurs in Houten gaan.
Voor minder dan 100 euro kun je dan alles bij elkaar hebben: een trafo, wat rails en een loc of motorwagen.

Minimum cirkel in HO is toch al gauw 90 cm, zodat je minimaal een plaat van 1x1 m nodig hebt.
Of neem smalspoor, dat is wel iets duurder maar kleinere bogen mogelijk.

Een rondje rijden gaat snel vervelen.
Ik zou een A naar B baantje overwegen met een paar wissels.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2016, 13:33:20 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2016, 11:11:57 »
Beste Pieter 88,

Ik heb zelf veel hulp gehad bij de volgende site: http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/beginnen-met-de-modeltreinen-en-modelspoor-hobby.html.
Starten met een modelbaan kan lukraak: je ziet vanzelf wel waar je uitkomt en hoe het uiteindelijk gaat worden, gewoon rails neerleggen en gaan. Maar dit kan ook veel frustratie leveren.
Goed gefundeerd beginnen is een andere methode: hierbij zoek je vooraf de juiste schaal, regio, onderwerp en ga je van daaruit aan de slag.
Voor het eerste zou ik zeggen haal ergens een startersset en begin vast met rondjes rijden.
Bij het tweede adviseer ik je om bijvoorbeeld SCARM of Xtrackcad aan te schaffen zodat je wel overwogen een basis kunt maken waarmee je in de praktijk kunt uitwerken.

Wel nog een tip als je echt een starter bent: Maak het niet te moeilijk. Of beter gezegd: Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Al doende leert men en wordt je stukje bij beetje beter, maar probeer niet direct de beste en meest gedetaileerde baan neer te leggen. Dat geeft alleen maar frustratie.
Heb plezier en dat is het enige wat telt bij het spelen met deze hobby.

Groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2016, 11:27:14 »
Mat64 op een R1 cirkeltje zou ik trouwens ook niet doen,daar is een treinstel niet echt geschikt voor.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2016, 11:48:58 »

Ik wil beginnen met een micro-layout, dit is overzichtelijk en kostenbesparend.

Helemaal mee eens Pieter. Maar.... strikt genomen onder de "Carl Arendt norm" (www.carendt.com) is een micro-layout grofweg 3600 cm2. Dat mag dan in elke vorm gebruikt worden, een voorbeeld is (in centimeters) bv 120 lang en 30 diep. Of; 90 lang en 40 diep. bij een rondloper met een R1 radius zit je al boven die norm.
In jou geval zou ik een rondloper afraden en lekker een rangeerdingetje gaan bouwen. Of zoals vriend Jan van Remmerden ooit deed met "Oss-West":

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8841.msg155454.html#msg155454

Geen startset maar lekker los kopen waarbij je keuze gewoon veel groter is. Onder je beperkte budget zijn er nieuw en gebruikt voldoende mogelijkheden.

Just my 2 cents :)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2016, 12:47:38 »
Hi Pieter,

Kijk eens bij de BNLS forum baan. Een kleine module welke een onderdeel kan vormen van een grotere baan. Zie hier voor alle losse modules.
Wellicht dat dit concept je op weg kan helpen. Het is bedoelt als laagdrempelige ingang naar modulebouw en bouwen.

Edit: fotootje geleend van Geer63: Dit is een klein deel van de totale baan. Gewoon even voor de beeldvorming.

Gr.

Edsko
« Laatst bewerkt op: 08 November 2016, 12:50:37 door Edsko Hekman »

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2016, 18:29:20 »
Om met een laag budget te beginnen zou ik eens naar de beurs in Houten gaan.
Voor minder dan 100 euro kun je dan alles bij elkaar hebben: een trafo, wat rails en een loc of motorwagen.

Minimum cirkel in HO is toch al gauw 90 cm, zodat je minimaal een plaat van 1x1 m nodig hebt.
Of neem smalspoor, dat is wel iets duurder maar kleinere bogen mogelijk.

Een rondje rijden gaat snel vervelen.
Ik zou een A naar B baantje overwegen met een paar wissels.
Bedankt voor de reactie, houten is voor mij helaas wat uit de route, ik denk dat de kosten in brandstof het prijsverschil overstijgen, ik zal 2 interessante (goedkope) startsetjes maar ik weet niet of ze perfect zijn;
http://www.woutersmodelbouw.nl/roco-digitale-startset-ice/ - deze lijkt mij heel mooi, maar ik vind het een tikje zonde om deze uit elkaar te slopen voor een eigen ontwerp.
https://www.conrad.nl/nl/piko-h0-57091-h0-mytrain-startset-personentrein-met-stoomlocomotief-van-de-db-1210137.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=CIn0oJ_WmdACFUI_Gwod7ggNjw&tid=211354628_16664501708_pla-62293577359_pla-1210137&WT.srch=1
Deze is lekker goedkoop, maar is wel een stoomtrein, ik weet niet hoe makkelijk dat is om te bouwen naar een dieselloc met het onderstel?

Beste Pieter 88,

Ik heb zelf veel hulp gehad bij de volgende site: http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/beginnen-met-de-modeltreinen-en-modelspoor-hobby.html.
Starten met een modelbaan kan lukraak: je ziet vanzelf wel waar je uitkomt en hoe het uiteindelijk gaat worden, gewoon rails neerleggen en gaan. Maar dit kan ook veel frustratie leveren.
Goed gefundeerd beginnen is een andere methode: hierbij zoek je vooraf de juiste schaal, regio, onderwerp en ga je van daaruit aan de slag.
Voor het eerste zou ik zeggen haal ergens een startersset en begin vast met rondjes rijden.
Bij het tweede adviseer ik je om bijvoorbeeld SCARM of Xtrackcad aan te schaffen zodat je wel overwogen een basis kunt maken waarmee je in de praktijk kunt uitwerken.

Wel nog een tip als je echt een starter bent: Maak het niet te moeilijk. Of beter gezegd: Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Al doende leert men en wordt je stukje bij beetje beter, maar probeer niet direct de beste en meest gedetaileerde baan neer te leggen. Dat geeft alleen maar frustratie.
Heb plezier en dat is het enige wat telt bij het spelen met deze hobby.

Groet,

Arbhin
Ik had al op die site gekeken maar sommige dingen twijfelde ik een beetje over, vandaar het topic. Wel veel nuttige informatie op die site, daarop ook mijn keuze gebaseerd voor een aantal dingen.

Best Edsko en Ronald, hartelijk dank voor de informatie over BNSL modules, dat was eigenlijk precies wat ik zocht/in gedachten had, ik had eigenlijk een tweetal ideeën maar ze zijn alletwee nogal ambitieus.

- Het eerste idee is om een scene te maken van het Station in Jonkoping, Zweden, ik ben daar regelmatig op vakantie langs gereden en de snelweg en het spoor lopen daar langs een prachtige bergwand van het grootste meer in zweden wat bijna mediterraan aan doet. Na het station is Jonkoping loopt deze lijn door op enkel spoor, prima na te bouwen. Echter ik kan niet vinden welk type trein hier reed, heeft iemand enige idee wat het treintype is op onderstaande foto (gemaakt door mijn in Jonkoping, 2 jaar terug). De ramen lopen niet gelijk door en het materieel staat niet op de site van SJ railways.

- Het tweede idee is om een autotrein na te maken, aangezien ik een periode werkzaam ben geweest bij het laden en lossen van auto's. Ik zal de trein wel wat moeten inkorten aangezien ze meestal in 600 meter lengte rijden. Voordeel is hier de brede keuze uit verschillende locs die de afgelopen jaren hebben gereden met deze treinen. Iemand enig idee wat qua prijs/beschikbaarheid de beste loc zou zijn? Hieronder een selectie van de meest voorkomende;

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2016, 19:29:58 »
Echter ik kan niet vinden welk type trein hier reed, heeft iemand enige idee wat het treintype is op onderstaande foto (gemaakt door mijn in Jonkoping, 2 jaar terug). De ramen lopen niet gelijk door en het materieel staat niet op de site van SJ railways.

https://nl.wikipedia.org/wiki/SJ_Y31
Reinier

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2016, 20:14:09 »
Dat is een Y31 van Krösatågen Pieter. Die zijn er nog niet in model.
Er is opzich wel genoeg te verkrijgen voor dat deel van Zweden.

https://m.youtube.com/watch?v=pSYOAK6e6w8
Mvh Steef

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2016, 03:13:27 »
Bedankt voor de snelle reacties, naar aanleiding van jullie feedback heb ik besloten dat ik modulair wil gaan werken, waarbij een cirkel binnen 1 module niet haalbaar is. Ik heb daarbij een ambitieus, doch slecht getekend moduleplan opgetekend om mij de komende periode zoet te houden. Daarnaast ben ik nu trots eigenaar van een Lima Hondekop starterset. Wellicht niet de beste kwaliteit, maar leuk om mee te experimenten, ik ben al van plan om de standaard kop te verzagen en te vervangen door een gedetailleerder ge3d-print exemplaar  ;D. Het begin van een collectie  :). Ik ben nog wel benieuwd wat jullie van mijn baanplannen vinden;

Alle modules bestaan uit afmetingen van 72 x 50 cm.
Module 2) (om te beginnen) een Nederlands rangeerterrein (naar voorbeeld van het sloegebied te Vlissingen), met een weg/rotonde en een huisje, lekker simpel. Hierop wil ik een DB lock neerzetten met diverse autotrein wagons.
Module 1) aanvulling op module 1, het mallard viaduct van het sloegebied waarbij de A58 onder het viaduct doorloopt (het viaduct ga ik 3d printen), zo krijgt de vers aangekochte mat 54 een plekje.

De andere 2 modules hebben als thema scandinavie, dit past wellicht niet goed bij de eerste 2 modules, maar ik heb het zo gedesigned dat ze voorlopig aan elkaar passen maar er is ook meer dan voldoende ruimte voor toekomstige uitbreidingen.

Module 3) (nogmaals lelijk getekend) het is de bedoeling om hierbij het laden van een ICE van Hamburg naar Kopenhagen na te bootsen. Daarbij plan ik een deel van de Veerboot te 3d printen en de rest op een achtergrondafbeelding te laten zien. Ook komt er een (verhoogde) weg waar auto's de veerboot kunnen betreden. Uiteraard speelt hierin de ICE een hoofdrol.
Module 4) Hier wil ik het eerste stukje nabootsen van de Sontbrug, het stuk waarbij de tunnel van Kopenhagen overgaat in de brug richting Malmo. Doel is om een klein stukje van de brug te 3d printen waarbij de autosnelweg boven het spoor loopt, daarna gaan de autoweg en de rails apart richting de tunnel. Hierbij heb ik het zo bedacht dat module 3 en 4 gebruik maken van dezelfde 'tunnel' hierdoor kunnen door ruimtegebrek de beoogde deense IC3 en de ICE in dezelfde tunnel verborgen staan. Ik heb uitgevonden dat een Deense IC3 helaas momenteel niet tot moeilijk beschikbaar is als model. Gezien het relatief simpele uiterlijk wil ik deze dan ook ambitieus zelf gaan ontwerpen en printen.

De modules zijn zo uitgewerkt dat ze van makkelijk naar (heel) moeilijk gaan, zodat ik langzaam de moeilijkheidsgraad opschroef. Uiteindelijk doel is om het Zweden - Denemarken - Duitsland traject verder uit te breiden en het sloegebied traject uit te breiden tot een volwaardige autotrein.

Wellicht ben ik wat ambitieus maar ik ben nieuwsgierig naar jullie reacties over het idee. (ik heb overigens rekening gehouden met een beperkt hoogteverschil in de modules van minder dan 3%)

Edit:/ wat plaatjes nog ter verduidelijking van de sloebrug/ peberholm / ICE hamburg

« Laatst bewerkt op: 09 November 2016, 03:28:19 door Pieter88 »

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2016, 10:21:08 »
Zit die '2' niet een beetje in de weg daar op dat emplacement?

Geintje.
Leuk ontwerp, vooral de deling door een achterplaat kan elk deel zijn eigen sfeer krijgen. Ik ben benieuwd naar de uitwerking.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2016, 12:04:18 »
De BNLS-modulebaan staat zeker open voor beginners!
Je zou een module van 120x60cm ook zo kunnen aanleggen, dat hij zowel in je thuisbaan, als in de BNLS-baan past.
De BNLS-baan is juist opgestart om beginners en gevorderden met elkaar in contact te brengen, zodat ze van elkaar kunnen leren.

Ik vind je ontwerp zeer onconventioneel, en daardoor ook heel leuk (y)
Wel een kanttekening: de trein rijdt heel langzaam de veerboot tussen Puttgarden en Rødby op.
Wil je een beetje racen met je Hondekop, dan ziet het er raar uit met die veerboot.
Maar ook leuk.

Hoogte verschil in de modules lijkt me niet nodig. De rails kunnen altijd op dezelfde hoogte liggen. De hoogteverschillen vang je dan op met het reliëf in het landschap. Het landschap zakt en stijgt, de sporen liggen altijd op dezelfde hoogte tov de vloer.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly