Ik wil beginnen met een micro-layout, dit is overzichtelijk en kostenbesparend.
Om met een laag budget te beginnen zou ik eens naar de beurs in Houten gaan.Voor minder dan 100 euro kun je dan alles bij elkaar hebben: een trafo, wat rails en een loc of motorwagen.Minimum cirkel in HO is toch al gauw 90 cm, zodat je minimaal een plaat van 1x1 m nodig hebt.Of neem smalspoor, dat is wel iets duurder maar kleinere bogen mogelijk.Een rondje rijden gaat snel vervelen.Ik zou een A naar B baantje overwegen met een paar wissels.
Beste Pieter 88, Ik heb zelf veel hulp gehad bij de volgende site: http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/beginnen-met-de-modeltreinen-en-modelspoor-hobby.html. Starten met een modelbaan kan lukraak: je ziet vanzelf wel waar je uitkomt en hoe het uiteindelijk gaat worden, gewoon rails neerleggen en gaan. Maar dit kan ook veel frustratie leveren.Goed gefundeerd beginnen is een andere methode: hierbij zoek je vooraf de juiste schaal, regio, onderwerp en ga je van daaruit aan de slag. Voor het eerste zou ik zeggen haal ergens een startersset en begin vast met rondjes rijden. Bij het tweede adviseer ik je om bijvoorbeeld SCARM of Xtrackcad aan te schaffen zodat je wel overwogen een basis kunt maken waarmee je in de praktijk kunt uitwerken. Wel nog een tip als je echt een starter bent: Maak het niet te moeilijk. Of beter gezegd: Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Al doende leert men en wordt je stukje bij beetje beter, maar probeer niet direct de beste en meest gedetaileerde baan neer te leggen. Dat geeft alleen maar frustratie. Heb plezier en dat is het enige wat telt bij het spelen met deze hobby.Groet, Arbhin
Echter ik kan niet vinden welk type trein hier reed, heeft iemand enige idee wat het treintype is op onderstaande foto (gemaakt door mijn in Jonkoping, 2 jaar terug). De ramen lopen niet gelijk door en het materieel staat niet op de site van SJ railways.