Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
Vandaag om 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
Vandaag om 23:06:10
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Frank103
Vandaag om 23:05:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
Vandaag om 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 22:06:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
Vandaag om 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
Vandaag om 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
  

Auteur Topic: Openrijden wissel  (gelezen 2583 keer)

fisherman

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Openrijden wissel
« Gepost op: 01 November 2016, 12:44:47 »
hallo
ik had bij Encyclopedie gelezen( Hier is echter wel een 'maar' aan verbonden, bij 'digitaal bedrijf' mogen de wissels absoluut niet opengereden worden, anders ontstaat er kortsluiting op het puntstuk. Dit omleggen door de treinen zelf )
 dat ik in mijn schaduwstation bij het uitrijden hier op moest letten omdat ik digitaal ga rijden (FOTO) mijn wissel zo ja hoe los ik dit op



grt.theo
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 11:14:37 door 44. Reden: titel aangepast »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: uitrijden wissel
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2016, 13:02:06 »
Dit zijn hele oude Lima wissels met een plastic (= niet spanningvoerend) puntstuk. Geen enkel probleem dus.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5849
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: uitrijden wissel
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2016, 13:04:56 »
Open rijden van wissels kan in H0 wel, mits de wissels een kunststof puntstuk(ken) hebben.
Kan alleen bij H0, andere schalen is het niet aan te raden.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26962
    • Pagina van klaas
Re: uitrijden wissel
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2016, 13:22:17 »
Zolang het puntstuk niet gepolariseerd is is het geen probleem om een wissel open te rijden. Dat heeft niks met digitaal te maken, bij analoog geldt hetzelfde.
Normaal gesproken hoor je een wissel niet open te rijden, maar aan de uitgang van een schaduwstation vind ik het niet erg. Op onze clubbaan doen we dat ook. Daar liggen uitrijwissels waar de hele aandrijving van af is gehaald. Die veren dus ook niet meer terug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: uitrijden wissel
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2016, 13:23:56 »
Dit heeft absoluut niet met digitaal rijden te maken maar met het feit dat de het puntstuk gepolariseerd is. Doe je dit niet is openrijden geen probleem. Wel is het zo dat bij digitaal bedrijf het puntstuk polariseren gebruikelijker is dan analoog.

Encyclopedie foutje dus...  ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: uitrijden wissel
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2016, 15:25:55 »
je 1ste wissel,de linker lijkt me kapot.
Kan me tenminste niet voorstellen tenminste dat die railstaaf tegen je wissel aan hoort te drukken  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re: uitrijden wissel
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2016, 15:50:41 »
Als je een rail aan dat wissel koppelt dan komt de railstaaf vanzelf weer goed te liggen, dus nog prima te gebruiken. Heb ik ook wel gehad. Eventueel kun je de railstaaf dan via lijm ook nog weer wat beter vast zetten.

Zoals aangegeven heeft het open rijden te maken met puntstuk polarisatie, dus niet met digitaal of analoog, zelfs niet met het kunststof of metaal zijn van je puntstuk.

Wel is mijn ervaring dat bij wissels waar de aandrijving er nog wel aan zit (of de veer er in elk geval nog in zit) en het wissel dus wel altijd in een standaard stand komt te staan, dat je dan sneller een ontsporing hebt van lichte wagons of de loopwielen van mijn stoomloks.

Regards,
Roelco



Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: uitrijden wissel
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2016, 15:51:37 »
Dit heeft absoluut niet met digitaal rijden te maken maar met het feit dat de het puntstuk gepolariseerd is.

Encyclopedie foutje dus...  ::)

Timo

Niks foutje encyclopedie! Staat toch duidelijk genoeg aangegeven:
<citaat>"Wissels waarvan het puntstuk gepolariseerd is, mogen we, zoals hierboven reeds aangegeven is, absoluut niet openrijden."</citaat>
Er staat nergens dat het specifiek met digitaal te maken heeft.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: uitrijden wissel
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2016, 16:07:49 »
Zeker wel fout encyclopedie! ;D Wel het juiste artikel openen Fred! ;) Als je de quote van Theo (in zijn geheel) zoekt in de encyclopedie kom je maar één artikel tegen namelijk schaduwstations. En daar staat het toch echt fout  ;) :police:

Zoek je niet op de hele quote kan je ook bij het hartstuk polariseren artikel komen maar de tekst daar is toch net anders (en daarmee wel correct) en die quote jij. Maar die quote is toch echt anders dan die van Theo ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: uitrijden wissel
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2016, 18:39:03 »
Verrek, u heb gelijk. :o Het staat daar inderdaad anders. Geef het maar even door aan de auteur. :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: uitrijden wissel
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2016, 11:04:46 »
schaduwstations. En daar staat het toch echt fout  ;) :police:

Heb de tekst aangepast.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.