Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal? door Eric B
Vandaag om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
  

Auteur Topic: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018  (gelezen 11724 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Gepost op: 27 October 2016, 21:05:31 »
Hoi allemaal

Ik zoek een goeie methode om de Digikeijs 4018 te beschermen tegen het doorbranden van de motor hulpschakeling zoals die hier in de encyclopedie is beschreven.
Wat heb ik aan de hand? Af en toe brand er een transistor op de hulpschakeling door. De oorzaak daarvan zoek ik in slechte kwaliteit transistoren. We hebben een 40 tal hulpschakelingen onder de baan en in 3 gevallen ging er één in rook op. Vervelend neveneffect is dat de uitgang van een 4018 dan ook de geest geeft. Da's minder.
De motoren die geschakeld worden zijn al beveiligd met een weerstand waardoor de stroom max. 1amp. kan zijn: de weerstand brand simpelweg door. Het gaat hierbij om Fulgurex wisselmotoren. Niet heel spannend dus.
Nu echter de vraag: hoe bescherm ik de 4018 tegen dit vervelende effect? Weet iemand hoe ik tussen de  4018 en de hulpschakeling een beveiliging kan inbouwen?

Zou er erg mee geholpen zijn, hoor het dus graag.

Grt,

Ger
« Laatst bewerkt op: 27 October 2016, 21:16:24 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2016, 21:55:22 »
Je kan in de C-draad aan de 4018 een z.g. Multifuse opnemen. Dat is een PTC weerstand die in koude toestand een zeer lage weerstand heeft, maar boven een bepaalde stroom zodanig opwarmt dat hij plotseling een hoge weerstand krijgt. Na afkoeling wordt hij weer laag.
Bij een Multifuse worden meestal 2 stroomwaardes opgegeven, de lage waarde is de waarde die hij nog kan hebben, de hoge waarde is de waarde waarbij hij in sperring gaat. De hoge waarde is vrijwel altijd 2 keer zo groot als de lage. In jouw geval zou een 0,5-1A voldoen.

Ik vraag me trouwens af hoe je meer dan 1A door een Fulgurex motortje krijgt. Die dingen hebben van zichzelf zo'n hoge weerstand dat dat bijna niet mogelijk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2016, 22:21:00 »
Hoi Klaas,

Dank. Dat is de middelste pool van iedere uitgang, als ik het goed heb?

En tja, wat er vandaag gebeurde: tijdens het instellen van de puls om de wissel zonder overbelasting netjes om te laten gaan begon één van de transistors te roken en gaf de geest. Ik zat er met mijn neus bovenop. Kreeg geen kans om de stroom te onderbreken. Weg was 'ie. Ik was het het zó zat dat ik de Fulgurex heb losgekoppeld en analoog heb getest: geen centje pijn.
Ik heb natuurlijk maar zeer beperkte elektrotechnische kennis, vandaar dat ik de transistoren de schuld geef. Ik kocht er 60 voor €7,-, sambal en kroepoek kreeg ik er gratis bij. Ik had allicht beter moeten weten...

Zo'n PTC, is dus min of meer zelf herstellend? En wat de installatie betreft: gewoon aan één kant in de schroefklem en aan de andere kant het draadje naar de hulpschakeling?

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2016, 22:24:20 »
De spanning wordt toch gewoon met de schakelaar op de aandrijving uitgezet, dus stroom loopt er niet meer.
De vraag is meer welke transistoren gebruik je en welke schakeling. Er zijn ook gewoon decoders die rechtstreeks geschikt zijn voor de aandrijving van motoren. ;)

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 27 October 2016, 22:27:04 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2016, 22:31:33 »
Hoi Wim,

Dat klopt, de puls schakelt idd alles af, maar toch ging tijdens de puls een transistor in rook op. Zoveel spannends zit er niet achter elkaar, maar toch gaat er iets mis.

@Klaas: welk type adviseer je me qua voltage?  60V?
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2016, 22:35:32 »
Wim, zoals hier in de encyclopedie beschreven staat en dan met de aanpassing voor de Digikeijs, de 648. En ze werken goed, op een enkele exemplaren na...
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2016, 22:59:59 »
Ger, wat de installatie betreft, je kan hem tussen de klem en de draad monteren, maar zelf ben ik niet zo'n voorstander van komponenten die los in een draad zwabberen. Zie je geen mogelijkheid om het op het printje van de hulpschakeling er nog tussen te zetten?

60V lijkt me wel een geschikte waarde.

Ik begin intussen ook te denken dat je een partij gammele transistors hebt gekocht. Normaal gesproken zijn die transistors makkelijk in staat om de optredende stroom te verwerken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #7 Gepost op: 27 October 2016, 23:09:33 »
Hoi Klaas,
Dat denk ik ook, helaas. Temeer omdat het merendeel prima werkt. Ik zal morgen eens een printje erbij pakken. Maar ik ben bang dat er geen plek meer is. Ik heb echter ook op de hulpschakelingen schroefconnectors gezet, dus bij wijze van proef heb ik ze snel in en uitgebouwd. Heb er één gevonden van 60V en 650 mA. Is dat een te verdedigen kandidaat? Of toch voor een wat zwaardere gaan? 0,9 A bijvoorbeeld?

http://brigatti.nl/contents/nl/d2032_Multifuse_.html#p15512

Verder nog een vraag: dat ding laat dus minder door naarmate de warmte toeneemt. En als de warmte téveel toeneemt? Brandt het ding dan ook gewoon door?

Grt

Ger
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2016, 23:15:46 »
Ik zou eerder voor 500mA gaan. Want meer zal dat motortje nooit trekken.

Bij de shop die je laat zien zijn ze wel duur. Bij Conrad zijn ze de helft goedkoper.

Hij brandt niet door. Doordat zijn weerstand toeneemt zal de stroom afnemen. En al zou hij doorbranden, dan is dat minder erg dan een uitgefikte tor in de 4018.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2016, 23:19:17 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2016, 23:17:31 »
Top! Ik ga op zoek! Dank voor je hulp zover.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #10 Gepost op: 27 October 2016, 23:35:11 »
Hij brandt niet door. Doordat zijn weerstand toeneemt zal de stroom afnemen. En al zou hij doorbranden, dan is dat minder erg dan een uitgefikte tor in de 4018.

Inderdaad, daar is het me om te doen.  (y)
Met groet,

Ger.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6331
  • ***
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2016, 10:32:09 »
Is het geen gek idee om zo'n ptc op te nemen in de voedingslijn van de decoder zelf. Zo heb je er maar één per decoder nodig ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2016, 10:56:44 »
Nog even ter herinnering: bij de DR4018 zijn de Commons (C) van OUT1 t/m OUT4 en die van OUT5 t/m OUT8 per groep onderling doorverbonden (intern twee aparte voedingscircuits).
Voor de uitgangen 1 t/m 8 kun je dus de C van OUT1 gebruiken en voor de uitgangen 9 t/m 16 de C van OUT5.

Dan heb je tussen de DR4018 en de hulpschakelingen maar twee ptc-weerstanden nodig per DR4018 in plaats van acht.

En met het voorstel van Ruud uiteraard nog maar één...  ;)

Aanvulling:

Maar wat ik, net zoals Wim Ros (reactie #3), niet begrijp is wat de oorzaak is van de blijkbaar hoge en/of langdurige stroomvraag van de wisselmotoren. De Fulgurex wisselmotoren hebben toch microswitches die de stroom (mits juist aangesloten) aan het eind van het omlopen onderbreekt?

Zie de microswitches op je eigen foto:



Deze microswitches maken een tijdbegrensde (puls)aansturing via de DR4018 (preset 6 --> 13) niet noodzakelijk, de stroom wordt sowieso beperkt tot het omlopen... Of bereiken de wisselmotoren door blokkade hun eindstand niet en dus ook hun "eindafschakeling" niet?
« Laatst bewerkt op: 28 October 2016, 15:23:52 door Bert_Apd. Reden: Zie aanvulling... »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #13 Gepost op: 28 October 2016, 11:04:04 »
Aha. Dat scheelt weer een aantal soldeerinkjes... dus op 1 en 5 zo'n weerstand en klaar. Dat verklaard ook de uitval van 4 uitgangen... met maar 1 opgeblazen uitgang weer wat geleerd!!
Met groet,

Ger.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2016, 11:12:43 »
Ik heb nog wat aangevuld in mijn eerdere reactie #12...

... Of bereiken de wisselmotoren door blokkade hun eindstand niet en dus ook hun "eindafschakeling" niet?
« Laatst bewerkt op: 28 October 2016, 15:25:17 door Bert_Apd »