Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald69
Vandaag om 17:08:18
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:54:01
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
  

Auteur Topic: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018  (gelezen 11686 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #75 Gepost op: 12 February 2017, 20:01:56 »
Henk,

Ik heb je een PB gestuurd met verdere vragen.

Groeten,
Bert

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #76 Gepost op: 13 February 2017, 19:22:22 »
Hallo Henk (en Ger natuurlijk),

Ik ga jouw vraag toch maar even binnen de topic van Ger beantwoorden aangezien de combinatie van wissels en (NS) seinen samen op één DR4018 ook voor Ger met zijn wissel- en ontkoppelmotoren interessant kan zijn.

Henk heeft op zijn met preset 7 ingestelde DR4018 alleen op de eerste 4 OUTs twee NS seinen aangesloten.
De rest van de uitgangen (OUT5 - OUT8) zijn (nog) ongebruikt. En daar wil Henk wissels op aansluiten met een spoelaandrijving, die normaal op een DR4018 met preset 0 worden aangesloten.
Het eerste wisseladres van de DR4018 is door Henk ingesteld op adres 50.

Dit zijn dus de door Henk gewenste aansluitingen op de DR4018:

         


In het onderstaand overzicht heb ik aangegeven welke CV-aanpassingen op de DR4018 met preset 7 gedaan moeten worden om een viertal wissels met spoelaandrijving (puls) op de nog vrije uitgangen OUT5 t/m OUT 8 aan te sluiten.
Alle geel gemarkeerde CV's dienen te worden aangepast met de erbij aangegeven waarden:


         


Alle aanpassingen nog even op een rijtje:

1. In de CV's 121 t/m 128 de waarde 143 zetten (puls voor wisselspoel)

2. In de CV's 133 en 134 de waarde 0 zetten (OUT5 t/m OUT8 zijn geen lichtseinen)

3. In de CV's 191 en 215 de waarde 0 zetten (Function-mapping voor seinen op OUT5 t/m OUT8 weghalen)

4. De Function-mapping voor de vier wisseladressen op OUT5 t/m OUT8 weer invullen:

    - CV 190 =     1
    - CV 193 =     2
    - CV 196 =     4
    - CV 199 =     8
    - CV 202 =   16
    - CV 205 =   32
    - CV 208 =   64
    - CV 211 = 128

Deze CV-aanpassingen kunnen via POM-programmering (lok-adres 9999) direct op de op het hoofdspoor aangesloten DR4018 gedaan worden. De aanpassingen worden na het beëindigen van de POM-programmering direct actief.

Na deze aanpassingen heeft de DR4018 onderstaande 12 adressen:

  - adres 50 t/m 53 voor het eerste   NS drielichtsein aangesloten op OUT1 en OUT2
  - adres 54 t/m 57 voor het tweede NS drielichtsein aangesloten op OUT3 en OUT4

  - adres 58 voor het wissel aangesloten op OUT5
  - adres 59 voor het wissel aangesloten op OUT6
  - adres 60 voor het wissel aangesloten op OUT7
  - adres 61 voor het wissel aangesloten op OUT8


Mochten er op deze aangepaste DR4018 te zijner tijd toch nog wissels moeten worden aangesloten die via een wisselmotor aangestuurd worden (al of niet voorzien van de hulpschakeling), dan dienen per wissel de twee betreffende CV's uit de reeks 121 t/m 128 met de onderstaande waardes gevuld te worden:

  - Voor wisselmotor-aansturing zonder tijdsbegrenzing (preset 6) de waarde 11
  - Voor wisselmotor-aansturing met tijdsbegrenzing (preset 13) de waarde 139

Ik neem aan dat daarmee de vraag van Henk beantwoord is.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 19:40:16 door Bert_Apd »

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #77 Gepost op: 13 February 2017, 20:12:18 »
Dag Bert,

Zo zou ik het precies willen zoals op het
plaatje is weergegeven.
Ik ga mij erin verdiepen en nogmaals bedankt.

mvg Henk

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #78 Gepost op: 14 February 2017, 05:20:45 »
Hoi Bert,

Goed dat dit voorbeeld hier neergzezet is! Zo is het inzichtelijker hoe e.e.a. tot stand komt.  (y)
Met groet,

Ger.