Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
Vandaag om 15:32:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 15:00:08
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 14:54:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 14:25:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00

Auteur Topic: Digitaal rijden  (gelezen 9221 keer)

GertMeering

• Offline Offline
Digitaal rijden
« Gepost op: 26 October 2016, 00:20:47 »
Hallo ,

Doordat ik door de bomen het bos niet meer zie , stel ik hier eens wat vragen.

Ik heb een kleine Nederlands pendelbaantje , nu wil ik graag digitaal rijden en dat doe ik al met de roco multimaus.
Ik moet nu alleen nog de wissels en seinen digitaal hebben.

Was van plan om de Digi Centrale Dr5000 aan te schaffen + de benodigde schakeldecoders enz.

Het rijden via de Pc lijkt mij veel te ingewikkeld , heb ik die Centrale wel nodig ?
Of kan ik het ook alleen af met schakeldecodes voor wissels en seinen , er kunnen toch maar maximaal 2 treinstellen te gelijk op de baan rijden.

Ik lees veel maar , je leest op een gegeven moment zo veel dat je het niet meer weet.
Digitaal rijden ( simpel ) zoals met de roco multimaus
Digitaal rijden met de PC
Digitaal rijden met Roco Z21 app ? Is dat misschien iets voor mij... en wat heb ik allemaal nodig.

Het is best lastig om precies te weten te komen wat ik nodig ben voor zo'n kleine pendelbaan.

En moet ik dan het rails nog doormidden snijden / 1 a 2 delen isoleren om de sein werkend te houden of is dat niet meer nodig met digitaal rijden.

Veel vragen ....

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Deetrein

• Offline Offline
Re: Digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2016, 00:37:26 »
Hallo Gert, al in de encyclopedie gekeken?
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Baanbesturing

Zelf rijd ik digitaal met de Roco multimaus en bestuur wissels en seinen gewoon via (Fleischmann)schakelaars met de hand.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2016, 02:00:40 »

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2016, 06:50:47 »
Waarom wil je de wissels en seinen digitaal bedienen?
Dat kan de Maus overigens ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2016, 07:55:41 »
Hoi,

Ik heb een kleine Nederlands pendelbaantje , nu wil ik graag digitaal rijden en dat doe ik al met de roco multimaus.

Je rijdt nu al digitaal. Je hebt namelijk een Roco multimaus en dat is digitaal rijden. Zoals je zelf al aangeeft.

Ik moet nu alleen nog de wissels en seinen digitaal hebben.

Waarom wil je dat?

Het is best lastig om precies te weten te komen wat ik nodig ben voor zo'n kleine pendelbaan.

Je moet jezelf de vraag stellen: Hoe wil je je baan besturen? Zet dat eens op papier. Of in dit draadje.

met vriendelijke groet,

Ronald Koerts.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gérard Drost

• Offline Offline
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2016, 10:11:01 »
Gert geeft aan een pendelbaan te hebben waar maximaal 2 treinen op pendelen. Dit betekent dat er 2 kopstationnetjes/haltes zijn met ieder 2 sporen. Bij ieder station ligt dus 1 wissel. De treinen zullen dus bij toerbeurt heen en weer rijden. Daarbij moet de trein naar het vrije spoor op het station kunnen rijden en daarvoor moet een wissel omgelegd worden. En als je automatisch wilt rijden, moeten de wissels gedigitaliseerd worden.

Voor de seinen hoeft in de rails geen aanpassing verricht te worden. Deze staan alleen voor het visuele langs de baan. In ieder geval wel mooi.

Wordt er automatisch gereden, dan is er wel een terugmelder nodig. Hiervoor moet wel in de rails enige aanpassingen verricht worden. De centrale wil graag weten waar de trein zich bevind op de baan. Als deze op het station gearriveerd is, kan de andere trein direct of met enige vertraging vertrekken.

Diverse fabrikanten hebben terugmelders in hun programma. Het beste is centrale en terugmelder van de zelfde fabrikant te gebruiken.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2016, 11:05:37 »
En als je automatisch wilt rijden, moeten de wissels gedigitaliseerd worden.
En dat is een enorme aanname ;) Er zijn wel systemen om automatisch te rijden zonder PC maar om te zeggen dat ik deze nu zo fijn vind  :-\

Deze staan alleen voor het visuele langs de baan. In ieder geval wel mooi.
Ook dit is een (zowaar nog grotere) aanname. Namelijk dat er een systeem is wat de loc's via de adressen automatisch aanstuurt. Maar je kan automatisch rijden ook meer klassiek doen met stopsecties of überhaupt niet automatisch rijden (maar bijvoorbeeld wel stopsecties aan te leggen als veiligheidsvoorziening).

Zoals Ronals al aan gaf, waarom wil je de wissels en seinen voorzien van decoders? Dit is alleen echt nodig als je automatisch wilt gaan rijden (via een slimme centrale of een PC). Doe je dat niet gaat er naar mijn idee weinig boven een duidelijk analoog tableau om je wissels en seinen aan te sturen.

En dan komen we nog bij computergestuurd rijden. Dit is er ook in verschillende smaken. De meeste denken hierbij altijd alleen aan het "Ik druk op start en leun achterover"-automatisch maar een PC kan bijvoorbeeld ook alleen maar de beveiliging regelen en zorgen dat jij niet botst als je rijdt. En natuurlijk alles daar tussen in (bijvoorbeeld hoofdbaan geen omkijken naar, zijspoor/rangeren handmatig).

En automatisch rijden kan ook nog altijd meer via een analoge manier van blokbeveiliging en stopsecties. En dan is het wel mogelijk langzaam te remmen en de lichten aan te laten.

Met andere woorden, wat verwacht jij van een ander digitaal systeem dan de MultiMaus? Want de MultiMaus IS al gewoon volledig digitaal.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2016, 11:57:57 »
Bedankt voor alle informatie ..

Zoals Gérard Drost al zei :
Citaat
Gert geeft aan een pendelbaan te hebben waar maximaal 2 treinen op pendelen. Dit betekent dat er 2 kopstationnetjes/haltes zijn met ieder 2 sporen. Bij ieder station ligt dus 1 wissel. De treinen zullen dus bij toerbeurt heen en weer rijden. Daarbij moet de trein naar het vrije spoor op het station kunnen rijden en daarvoor moet een wissel omgelegd worden. En als je automatisch wilt rijden, moeten de wissels gedigitaliseerd worden.

De baan is voorzien van 8 wissels waarvan 6 bij het kopstation en 2 bij de schaduwstation.Dan heb ik 10 NS seinen in gebruik.
Waarom wil ik de seinen en wissels digitaliseren ?
Tja goeie vraag , makkelijker?

Ik zag namelijk een filmpje over de ''Roco Z21 app'' , dit leek mij wel een heel handige app om de wissels in ieder geval te bedienen.
https://youtu.be/Arly9tCsdrc

De seinen , ik gebruik seinen van NSParts en hebben een eigen decoders .. je kan 2 seinen aansluiten op de decoder en die met elkaar verbinden.
Je hebt hiervoor dus eigenlijk niets nodig.

Misschien moet ik het inderdaad wat simpeler houden en wat ik heb handmatig gaan bedienen.

Mark been

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 October 2016, 12:07:24 »
Ik heb ook de z21 gebruikt en ben later overgestapt op de digikeijs centrale. De digikeijs heeft alle mogelijke bussen aan boord zodat je van alles er op kan aansluiten. Dat is zeker voor in de toekomst handig.
Hoewel de z21 voor jou doel ook best goed kan werken kan ik je toch de dr5000 aanraden.

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 October 2016, 13:19:40 »
Misschien moet ik het inderdaad wat simpeler houden en wat ik heb handmatig gaan bedienen.

Ja, een klassiek schakeltableau werkt ook.
Misschien moet je je eens in de Roco app verdiepen. Ik ken hem niet, maar het lijkt me mogelijk daarmee gemakkelijk rijwegen in te stellen. Het is wel handig als bij het instellen van een rijweg de wissels en seinen in één keer de juiste stand innemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2016, 13:51:51 »
Hoi,

Waarom wil ik de seinen en wissels digitaliseren ? Tja goeie vraag , makkelijker?

Je hebt dus nog niet de decoders van NS-parts? En voor de wissels blijkbaar ook nog niet. Hoe zet je de wissels nu om?

Ik zag namelijk een filmpje over de ''Roco Z21 app'' , dit leek mij wel een heel handige app om de wissels in ieder geval te bedienen.

Filmpje ook bekeken. ik heb een z21 met een app op de slimme telefoon en tablet. Ik zal er eens induiken. Het was niet echt mijn favoriete app. Ik was er mee aan het stoeien. Het ding wilde niet echt wat ik wilde.   ::) Goed dat kan ook aan mij liggen  ;D

Ik heb alle wissels digitaal aangestuurd. Met de multimaus ben je iedere keer adressen aan het intikken. Dat is niet even handig met wisselstraten. Dat heb ik nu al gemerkt. Goed ik mag graag handmatig rijden. Daarom ooit aan gedacht om een schakeltableau te maken, dan wel digitaal. Daar zijn ook verschillende zelfbouw en koopoplossingen voor. Lenz heeft componenten (decoders) waarmee je digitale componenten kan aansturen.

Zover ben ik nog niet. Ik heb nu een experiment gaande met de z21 en itrain: z21 en itrain schakelbord. Eens kijken hoe dat bevalt. :)

Moet ook maar eens weer de z21-app aanslingeren. En dan kijken of je nu ook wisselstraten kan instellen. Dan zou het interessant worden voor veel mensen. Dan heb je een digitaal schakeltableau. :)

@Mark Been:

Ik heb ook de z21 gebruikt en ben later overgestapt op de digikeijs centrale.

Wat waren voor jou de redenen om over te stappen? Wil je dat uitleggen?

Hoewel de z21 voor jou doel ook best goed kan werken kan ik je toch de dr5000 aanraden.

Waarom kan je Gert de DR5000 aanbevelen? Omdat jij hem hebt? Wat is daar de achterliggende gedachte van?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Mark been

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2016, 14:40:35 »
Ik ben overgestapt omdat ik ook met koploper rijdt. De z21 kan daar standaard niet mee omgaan dus heb je een andere interface nodig en die werkte bij mij niet zoals ik wou.
De DR5000 is gewoon zeer compleet en zoals ik al opmerkte heeft die alle denkbare bussen aan boord zodat die allerlei systemen aankan (bezetmelders bijvoorbeeld, r-bus en ook s88)

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2016, 15:16:38 »
De Z21 app kan je inderdaad een soort tableau geven. Of je dat makkelijker vind moet je zelf beslissen. Ik ben zelf niet zo'n fan ervan omdat je moet kijken waar je drukt wat je bij een echt tableau en een MultiMaus niet hebt.  Voordeel is wel dat je het makkelijk meeneemt.

Eigenlijk blijft de belangrijkste vraag van mijn vorige post nog een beetje onbeantwoord:
Met andere woorden, wat verwacht jij van een ander digitaal systeem dan de MultiMaus?

En daarop inhakende, wat verwacht jij van de baan en seinen. Zijn deze voor de sier? Met andere woorden, jij zet de "juiste" seinbeelden zelf? Of wil je dat er een vorm van beveiliging/automatisering is?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 October 2016, 15:58:11 »
@Mark:

Ik ben overgestapt omdat ik ook met koploper rijdt. De z21 kan daar standaard niet mee omgaan dus heb je een andere interface nodig en die werkte bij mij niet zoals ik wou.

Dat is dus voor jou de reden om over te gaan naar een andere centrale.

De DR5000 is gewoon zeer compleet en zoals ik al opmerkte heeft die alle denkbare bussen aan boord zodat die allerlei systemen aankan (bezetmelders bijvoorbeeld, r-bus en ook s88)

Heeft Gert dat nu allemaal nodig? Al die extra aansluitbussen en systemen aan boord? Hij wil graag de wissels en seinen makkelijker besturen. Hij weet nog niet eens of dat digitaal gemakkelijker is dan wat hij nu doet. Kan jij dat met de DR5000 gemakkelijker?

Groeten Ronald.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 26 October 2016, 17:29:47 »
Om de wissels te bedienen heb je die APP toch helemaal niet nodig, hetzelfde gaat gewoon rechtstreeks met de Multi-Maus.
Waarom moeilijker dan noodzakelijk.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net