Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: DB 01 220 verbeteren en revisie.  (gelezen 6018 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Gepost op: 23 oktober 2016, 21:42:02 »
Door het draadje van Peter (Charp), Lofzang op een Br 01 weer op het spoor van mijn 01 220 gebracht en ik wil deze lok meteen weer een beetje op het peil van nu brengen.
In bovengenoemd draadje al het een ander over mijn 01 220 laten weten maar we gaan hier maar verder en gedeeltelijk opnieuw beginnen waarbij meteen maar vertellen wat er aan gedaan wordt.
Mijn 01 220 is vrijwel op gelijke wijze en in dezelfde tijd tot mij gekomen als die van Peter, alleen mijn 01 was van een ander soort, het soort dat van pukkeltjesrail hield, maar ook zij heeft mij nooit in de steek gelaten en nam de walgelijkste hellingen zonder morren. Toen door de pubertijd heen kwam en dus geen pukkeltjesrail meer reed heb ik haar in de steek gelaten en heeft ze niet meer gereden. Wel kijk ik nog regelmatig in haar gele verpakking en haal haar er nog voorzichtig uit maar rijden gaat niet meer bij mij omdat alles tweerail is.
Al een paar keer heb ik er aan gedacht haar weer gelijkstroomwielen te geven of nylon busjes te draaien en op haar assen te zetten zodat ze weer lekker kan gaan buiten spelen, het is er tot nu toe nog niet van gekomen.
Zij was mijn allereerste verbeteringsproject, ergens in begin zeventiger jaren. Ze is geheel kaal geweest, alle ingegoten verdiepingen in het frame welke het barframe moesten voorstellen zijn door mij uitgeboord/gevijld, wielen dunner gedraaid zodat de spaken mooier leken enz. enz., alles volgen een beschrijving in een modelbouwtijdschrift of Fleischmann-Kurier.
Natuurlijk ook geweatherd op laat twintigste eeuwse manier.

Destijds ook wat plaatjes gemaakt op mijn toemalig baantje, de beruchte krakeling met wat uitbreidingen.








Afgelopen tijd een paar nieuwe platen van de lok gemaakt, ik had haar al een tijdje niet meer gezien had, je kan jaren gebruik in het harde leven aan haar aan zien, tijd om haar eens naar het AW te sturen.
IMGP8005a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP8008a by G. van Vliet, on Flickr

Naar het AW sturen gaat natuurlijk niet zonder Betriebsbuch.
Kort na het kopen van deze lok in 1972 heb ik voor al mijn toenmalige lokomotieven een Betriebsbuch gemaakt zoals ze destijds in Fleischmann Kurier 43 stonden.








Mocht de lok eens wat verder komen als het inzetgebied van haar Bw. Dan hoort zij dit boek bij haar te hebben, zeker als zij in Lümmeln verzeild raakt, Herr Blaffhart is nogal kien op dit soort zaken….
Je kan trouwens zien dat de lok in mei 1979 voor het laatst in het AW. is geweest om een kortkoppeling tussen lok en tender in te bouwen, dat was overigens geen succes. Begin 1978 is de lok in het Bw. Voor het laatst wat bijgewerkt met verf.
Na deze acties is zij in de doos verdwenen, af en toe eens bekeken, maar heeft nooit meer gereden.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2016, 21:48:59 »
Revisie is niet aan de orde dus.
Restauratie voor weder indienststelling op wat voor schaal ook komt eerde in de buurt.

Mooi dit soort draadjes. ;D ;D (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2016, 21:50:12 »
Ondertussen is de lok in het AW. aangekomen, zijn de schaden en aandachtspunten opgenomen en onderdelen besteld.
Om te beginnen zijn wat onderdelen aangeschaft om uit te wisselen met de huidige uitvoering. Het gaat voornamelijk om de wielen van het onderstel op de foto welke wel van nylon bussen zijn voorzien in tegenstelling tot mijn 3-rail uitvoering.


Het frame van mijn lok zal wel worden gebruikt omdat dit al is uitgevijld voor de barframe imitatie.
Wellicht ga ik er ook nog een geluidsdecoder inzetten.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2016, 21:53:44 »
Meteen is maar begonnen met de aanpassing van het nieuwe frame en de wielen. In tegenstelling tot eerdere plannen toch het nieuwe frame maar gekozen om verder te gebruiken, het oude is door allerlei experimenten met kortkoppelen en zo wat erger beschadigd als ik dacht.
De nieuwe wielen zijn aan de achterzijde uitgedraaid waardoor de spaken minder dik zijn en de spaken slanker lijken. Dat had ik bij de verbouwing van het oude frame en wisselstroomwielen ook al gedaan en dit knapte het model goed op. Alle spaken moeten na het uitdraaien van bramen worden ontdaan wat best een klus is, gelukkig heb ik hier een mesvijltje voor.
In het frame alle verdiept aangeven gaten in het barframe uitgefreesd en daarna verder rechthoekig uitgevijld. Of alle gaten goed zijn zoals in het echie weet ik niet maar als de wielen er weer op zitten lijkt het best aardig.


Het valt me trouwens op dat alleen de drijfwielen hogere flenzen hebben voor de pukkeltjesrails, scheelt in doorsnede een mm.
De andere wielen voor de drierailversie zijn hetzelfde als op het tweerail frame alleen zonder nylon bussen voor de stroomscheiding dus moeten ook vervangen worden.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2016, 22:13:43 »
Vandaag het frame en de wielen gespoten.
IMGP8090a by G. van Vliet, on Flickr

Ook de tender geheel gedemonteerd en schoongemaakt, het onderstel in de remolie gezet zodat de overdreven zwarte vervuiling er vanaf gaat en later wat zuiniger vervuild kan worden.
Op de foto het alweer gedeeltelijk gemonteerde model van de tender.
De tenderwielen eerst zwart geverfd omdat de spaken niet doorbroken zijn omdat achter de spaken de aandrijftandwilen zitten. Door de wielen eerst zwart te verven en later de spaken rood komt er meer diepte in de wieltjes.
Het drijfwerk en stoomverdeling is geheel schoongemaakt, er zat nogal wat verf in de scharnierpunten waardoor het hele drijfwerk wat stroef liep en soms de drijfwielen stilstonden... De Koppelstangen alvast geschilderd.
Alle drijfstangen zijn smaller gevijld, ziet er wat natuurlijker uit als de dikke Fleischmann drijfstangen.
IMGP8093 by G. van Vliet, on Flickr

Tot slot de bakjes met onderdelen.
IMGP8094 by G. van Vliet, on Flickr

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2016, 23:06:42 »
Het spreekt voor zich dat ik jouw wedervaren met de grootste interesse nauwlettend zal volgen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2016, 20:37:48 »
De afgelopen week niet veel tijd gehad om wat te doen aan de 01.
In korte sessies het een en ander geschilderd en gespoten en de kap van de enorme smeerzooi bevrijd die ik er in de zeventiger jaren op had gesmeerd om de kap te 'weatheren'.
De gedeelten die opnieuw gespoten waren met krijtpoeder weer geweatherd, nu met wat meer mate dan voorheen.
IMGP8158a by G. van Vliet, on Flickr
Hier het oude frame en het nieuwe bewerkte frame frame. Later besloten de houder van de rookgenerator te verwijderen zodat er mogelijk wat meer ruimte komt om een luidsprekertje te kunnen plaatsen van een sounddecoder.
Ondertussen moest ook Eurospoor nog bezocht worden en van de nood een deugd gemaakt om bij Peetoom een stel loopwielen te kopen voor deze lok, de originele loopwielen vond ik altijd wat iel afsteken bij de rest.
Dat klopt ook wel want de 01en hadden ergens boven het volgnummer 150 wielen loopwielen met een diameter van 1000mm.:87 = 11,5mm. Fleischmann heeft voor deze lok 9,5mm wielen toegepast dus eigenlijk te klein.
11,5mm wielen worden net te groot en zouden tegen de zuigerstangbeschermhulzen aanlopen dus voor 10,5mm wielen gekozen met lage flens, staat een stuk beter.
IMGP8161b by G. van Vliet, on Flickr
Vandaag alle gespoten onderdelen weer op het frame gezet en afgesteld. De kappen heb ik tijdelijk op het frame gezet om te zien hoe alles staat.
IMGP8162a by G. van Vliet, on Flickr
Staat inderdaad beter dan de kleine loopwielen
IMGP8008b by G. van Vliet, on Flickr

Nu eens gaan kijken of het na dik dertig jaar wel lukt om lok en tender kort te koppelen. :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2016, 21:40:00 »
Kort koppelen zal wel gaan
Eerder of zij dan door de bogen komt

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2016, 22:14:58 »
Dat was vroegâh ook het probleem. :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2016, 16:20:25 »
Die 10,5 mm vooloopwielen staan haar inderdaad veel beter. Van Weinert ?

Ben benieuwd naar de verdere vorderingen.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #10 Gepost op: 08 november 2016, 17:09:06 »
Nee, Romfort.
Ben even een weekje niet aanwezig bij mijn werkbankje dus het ligt even stil.
Wel bezig geweest met het kortkoppelen, wellicht gaat dit werken met een kleine Symoba waarvan de pen net buiten het lokframe steekt en op de tender het fabrieks-scharnierpunt.
Verder al wat rondgesnuffeld naar een Loksound, wellicht lukt dit met een 20mm speakertje in de ketel. Ruimte zat nu de houder voor de rookgenerator verdwenen is.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2016, 17:54:15 »
Kan je de originele koppeling niet aanpssen
waar nu het vaste punt in de loc zit een pennetje solderen met een sleuf naar achter
dan halverwege nog een pennetje ,en dan een Y vorm maken
Denk dat je niet eens een veertje nodig hebt
de tender duwt de loc dus komt hij altijd weer terug
net zoiets als met wagons
Eventueel aan de tender vast maken zodat daar een vast punt zit

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2016, 23:56:43 »
Iets dergelijks al gedaan maar dat werkte niet omdat het scharnierpunt dan te ver naar voren zit en de uitslag van de lok te ver naar buiten komt.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2016, 22:29:32 »
Het gaat de laatste weken wat langzaam maar er is vooruitgang.
Uiteindelijk op een kleine Symoba uitgekomen. Voor de normale kortkoppeling is geen plek dus moet er een vast boom tussen tender en lok komen.
De pen voor de kortkoppelinghouder moet in dit geval gelijk met de achterzijde van de lok komen en op de tender heb ik een gewoon draaipunt toegepast omdat twee kortkoppelingmechanismen dit keer geen verschil maakt met een gewoon draaipunt, waarschijnlijk door de grote uitslag van de lok. Om de pen van de Symoba gelijk met de achterzijde van de lok te krijgen moest er een stuk uit het onderframe worden gezaagd, hier ziet men vrij weinig van als de tender tegen de lok staat.

IMGP8175 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP8171 by G. van Vliet, on Flickr

Om de Symoba zo goed mogelijk te bevestigen zonder lijmen is er van styreen een houder gesneden die in de ruimte onder het machinistenhuis past. Deze styreenhouder kan eventueel wel worden vastgelijmd.

IMGP8170 by G. van Vliet, on Flickr

Ook bij de tender moet er wat materiaal worden verwijderd waarbij meteen een aantal mislukt pogingen tot kortkoppelen uit de jaren zeventig zijn verdwenen. ;D
Het hele handeltje komt nu wel mooi een boog door inclusief S bogen.
IMGP8178 by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2016, 22:40:27 »
Dit zijn serieuze ingrepen ! Petje af. Hoe krap zijn die bogen die nog haalbaar zijn ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB