Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 12:34:57
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bellejt
Vandaag om 12:16:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:15:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:36:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
  

Auteur Topic: Ringleiding of niet?  (gelezen 5988 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 23 October 2016, 15:09:28 »
De verbindingen met aangesloten railverbinding zullen voor DCC minder geschikt zijn vanwege de te dunne draaddikte. Aanbevolen dikte voor DCC-toevoer minstens 0,50 mm2.

Valt wel mee hoor... ik ken heel veel DCC-banen waar men 0,14mm2 en 0,20mm2 gebruikt heeft om de rails aan te sluiten. De 0,5mm2 dikte komt ergens anders vandaan dan dat het speciaal voor DCC nodig zou zijn. Meer vanwege het amperage dat een geluidslok met rookgenerator en een sleep met verlichte rijtuigen kan opnemen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 23 October 2016, 15:31:51 »
Zolang je met regelmaat een draad aan de rails aan sluit is de draaddikte niet zo'n probleem  :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 23 October 2016, 15:39:48 »
De 0,5mm2 dikte komt ergens anders vandaan dan dat het speciaal voor DCC nodig zou zijn.
Dat zou ook ontstaan kunnen zijn doordat iemand 0,5 mm2 verwarde met 0,5 mm.
Zelf gebruik ik voor de spooraansluitingen telefoondraad van 0,5 mm, en dan een blank stukje koperdraad zonder isolatie. Dat stukje draad eindigt onder de plaat in een kroonsteen waar ik dan met een dikkere draad verder ga. Dat stukje telefoondraad is ongeveer 5 cm lang en dat is geen enkel probleem.
De draadjes die in een loc naar de motor of naar de decoder gaan zijn vaak dunner en ook langer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 23 October 2016, 16:33:52 »
Dag Jeroen,

Wanneer je enkel en alleen met de huidige geproduceerde modelspoor loc's en stellen gaat rijden, dan zijn aansluitclips met ontstoringscondensatoren overbodig.
En bij digitaal rijden zijn ze zeker uit ten boze  :police: ! Bij mijn Piko A aansluitblokken zijn de condensoren aan de aansluitklippen weggeknipt!
Op vandaag zijn de modeltreinen, tv's en andere huishoudtoestellen al van de fabriek uit voorzien van allerhande elektronica, die eventuele storingen opheffen.
Enkel indien je met de oudere spullen van Lima/Jouef/Piko/ of oud Marklin spullen met ompoolrelais gaat rijden, kunnen er eventuele storingspieken ontstaan.

Wat je wenst te gebruiken voor de ringleiding, kies je volledig zelf (ieder z'n meug).
Persoonlijk geef ik de voorkeur voor een zwart/rood tweelingsnoer, gebruikt bij de luidsprekerboxen, die op een aantal plaatsen onderbroken is door contactpunten, voor vertakkingen naar de baan en met een verdere vertakking voor de ringleiding.
Toen ik nog 3R~ reed, had ik ook nog een 2è eenkleurige tweelingsnoer 'wisselstroom' ringleiding voor het aansturen van verlichtingen e.d. op de baan.

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2016, 22:40:10 »
@Ronald / Timo: wat gebeurt er als je een heel dun draadje gebruikt voor de ringleiding en inderdaad een paar hele zware treinen laat rijden? Valt de trein dan uit/gaat langzamer rijden? Of wordt de draad te heet/smelt hij?  ???  En als je inderdaad regelmatig aftakkingen maakt van de ringleiding naar de rails, wordt de stroom dan verdeeld of zo?

* heeft totaal geen kaas gegeten van elektra *  :)

« Laatst bewerkt op: 23 October 2016, 22:53:26 door Rondje_HO »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2016, 22:56:39 »
Voor een ringleiding wordt in het algemeen tamelijk dikke draad gebruikt en dat is voornamelijk om het spanningsverlies zo laag mogelijk te houden. Hoe groter de draadlengte, hoe dikker die moet zijn.
De stroom gaat van de ringleiding naar de rails via de aansluitdraadjes. De stroom wordt inderdaad over die draadjes verdeeld, maar de meeste stroom zal door de aansluiting lopen die het dichtst bij de loc is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #21 Gepost op: 23 October 2016, 23:00:01 »
Aha!  :)  Bedankt.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #22 Gepost op: 24 October 2016, 11:24:26 »
Waarom heb je die ringleiding eigenlijk nodig? Alleen als je computergestuurd gaat rijden of altijd bij digitaal?
Groet, Frank

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #23 Gepost op: 24 October 2016, 11:31:13 »
Eigenlijk ook bij analoog. Het maakt niet uit welk systeem je gebruikt. Digitaal of Analoog. Het is beter om op meerdere punten je baan aan te sluiten op de voeding. Sluit je op één punt je baan aan dan kan het door slechte contacten bij raillassen e.d. minder spanning op de spoorstaven staan waardoor je treinen langzamer gaan rijden. Dat is goed waarneembaar bij analoog. Bij digitaal kan een lok ook stil gaan staan of niet reageren op commando's van de centrale.

Bij geautomatiseerd of computergestuurd (die twee zijn niet hetzelfde) heb je meestal toch al je baan in blokken (elektrisch gescheiden baanvakken) opgedeeld met eigen voedingspunt. Dan speelt het iets minder. Maar om de boel te verdelen is dan een centrale voedingsleiding of ringleiding aan te bevelen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #24 Gepost op: 24 October 2016, 12:06:12 »
Mijn spoorbaan is analoog, en daar heb ik ook een ringleiding aangelegd. Die is alleen niet direct herkenbaar. Alle draden van ringleiding, wisselsturingen, terugmeldingen en bezetmeldingen zitten in één bundel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #25 Gepost op: 24 October 2016, 13:38:10 »
Helder, dank. Ga ik dus ook zorgen voor meer voedingspunten straks.

Groet, Frank
Groet, Frank

jeroen5822

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #26 Gepost op: 10 November 2016, 17:01:52 »
hoi jan, beetje late reaktie  van mij
maaar als ik het goed begrijp heb ik die aansluitclip dus helemaal niet nodig ... zolang er vanuit het digi station maar draden aan de rails vast zitten; is het eigenlijk al goed?


grtz jeroen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #27 Gepost op: 10 November 2016, 17:47:19 »
Inderdaad. Zo doet de halve modelspoorwereld al een hele tijd.  :angel: Gewoon de draadjes aan de rails solderen Dan eventueel naar een ringleiding en zo naar de centrale / transformator.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #28 Gepost op: 10 November 2016, 20:34:51 »
Citaat van: Rondje_HO
... wordt de stroom dan verdeeld of zo?
Ja, maar hoe de stroom zich precies verdeelt is moeilijk te zeggen.
De rail, de verbindingen en de ringleiding vormen een soort ladder met allemaal lussen. Als je de weerstand van ieder draadje weet, kun je in theorie uitrekenen wat de stromen zijn.
Wat je zeker weet is dat de som van de stromen naar een knoop = 0 en de som van de spanningen in een lus = 0. Zie wetten van Kirchhoff.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2016, 20:49:25 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Ringleiding of niet?
« Reactie #29 Gepost op: 11 November 2016, 00:01:59 »
Maar om de boel te verdelen is dan een centrale voedingsleiding of ringleiding aan te bevelen.
Er zijn dus twee mogelijkheden d.m.v.:
a) een centrale voedingsleiding;
b) een ringleiding.
Type a) komt in aanmerking als er een zogenoemd hondenbotbaan aanwezig is. Het beste is dan om vanuit het midden van de baan één hoofdleiding naar links en één hoofdleiding naar rechts te maken. Vanaf die hoofdleidingen worden aftakkingen gemaakt naar de rails.
Type b) komt in aanmerking bij banen die een groot oppervlak hebben, waarbij de sporen zich voornamelijk aan de buitenranden bevinden. Denk daarbij aan oppervlakken van bv. 4x4 m. Als je dan op slechts één punt gaat voeden, dan is het eind van de leiding vaak in de buurt van het voedingspunt. Een relatief korte verbinding tussen dat eind en de voeding is dan het beste. Daarmee heb je dan een echte ringleiding gemaakt. Het komt er dan op neer dat de doorsnede van het geheel in feite verdubbeld is, waardoor het spanningsverlies in het midden van de ring (veelal) gehalveerd is en aan het eind van de oorspronkelijke centrale voedingsleiding bijna geheel verdwenen is.

Ook bij een heel lange hondenbotbaan kun je overwegen om bij de keerlussen een extra voedingsleiding aan te sluiten die direct naar het voedingspunt in het midden van de baan gaat. Het spanningsverlies bij de keerlussen is dan nog maar de helft.

Het beste is om de centrale leiding en/of ringleiding van 0,75 à 1,5 mm2 te maken. Voor de korte aftakkingen naar de rails is 0,14 à 0,25 mm2 voldoende.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.