Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Oude Fleischmann treinen advies gevraagd  (gelezen 4978 keer)

Jip

• Offline Offline
  • Van alles en niks
Oude Fleischmann treinen advies gevraagd
« Gepost op: 28 September 2016, 12:03:30 »
Hallo,

afgelopen week kreeg ik uit een erfenis twee grote dozen met daarin een trein. Wat ik van mijn man begrepen heb is het ruim 30 jaar geleden dat de trein gereden heeft en dat was ook te zien, zo vies, maar goed alles schoongemaakt. Nu heb ik vroeger wel met treinen gereden alleen dat is veel te weinig basis om te weten wat ik hier mee kan.

Allereerst de technische delen waarvan ik denk dat ik er niks meer mee kan:

Om eerlijk te zijn heb ik een vaag idee wat het is, maar hoe ik het aansluit en of dat zin heeft? Ben benieuwd wat jullie me hierover adviseren.

Dan de loc's

Daarnaast nog diverse rijtuigen en wat industrieel spul. Er is nog al wat schade, het meeste kan ik wel herstellen.

Nu komt de vraag. Zijn deze loc's geschikt om om te bouwen naar digitaal en als ik met digitaal wil beginnen wat zouden jullie me aanraden. Ik ben geen techneut, weet niks van electra en zo meer, maar met een goede handleiding kan ik wel wat.

Hoop dat jullie me willen en kunnen helpen.
alvast bedankt!
Groet Johanna

henk

• Offline Offline
Re: Oude Fleischmann treinen advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2016, 12:34:59 »
Achtereenvolgens zien wij een trafo, wat schakelaars en een verdeelplaat. Die trafo is wel afgeschreven, maar een goede tweedehands trafo koop je voor een paar tientjes. Schakelaars en verdeelplaat blijven in voorkomende gevallen bruikbaar.
De treinen zijn jaren zestig producten van Fleischmann, waaronder het blauwe model van de NS 1200. Het rode treinstel is van Trix. Het is een model van een Nederlands treinstel (de Hondekop), zij het in een kleurstelling die het grote voorbeeld nooit heeft gehad.

Alles is digitaal te maken. Wel is het bij ouder spul meer gedoe en misschien minder geschikt voor een elektronische beginner. Je kan het laten doen, maar dat kost een paar centen.
Mijn advies. Koop een goede trafo en zorg er eerst voor dat deze treinen analoog goed rijden. Bij oude modellen die lang hebben stilgestaan, is dat al een leerzaam klusje. Daarna kan je altijd nog beslissen of je ze digitaal wil maken. Ik zou er analoog mee blijven rijden.
Wil je heel graag digitaal, dan zou ik eerder een digitale startset kopen, bijvoorbeeld een Roco- of Fleischmannset met Multimaus, en dit spul even laten staan.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2016, 12:48:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jip

• Offline Offline
  • Van alles en niks
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2016, 12:59:50 »
Dank Henk voor je uitleg.

Ik vond de rode kleur ook al vreemd. Nu ben ik modelbouwer en figuurschilder en de treinstel een gepaste kleur te geven is geen probleem.
Ik zal op zoek gaan naar een andere trafo want ik heb ook geen enkele behoefte deze aan te sluiten, de stekkers die er aan zitten zijn echt heel oud.

Onder de hondenkop staat alleen Western Germany. De andere zijn van Fleischmann.

Als ik eerst analoog ga testen, heeft iemand een aansluitschema, dus hoe ik alles aan elkaar koppel, met een voorbeeld kan ik wel eerst analoog proberen. Was niet van plan een grote baan te maken, want heb in ons huidige woning niet zoveel plaats. Maar wil wel graag weten of het werkt.
Groet Johanna

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2016, 13:21:30 »
Hallo Jip,
Welkom op het forum.
Misschien heb je wat aan documenten van de Belgische Modeltreinacademie.
En begin dan met dit cursusboek.

Overigens geeft de Encyclopedie van BeneluxSpoor uit veel informatie.
Klik maar links boven aan deze pagina in de zwarte balk.

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2016, 13:22:49 »
Citaat
... Die trafo is wel afgeschreven...

Het is niet alleen een trafo maar zo te zien ook een gelijkrichter/regelaar met een richtingomschakelaar.

Als het netsnoer vergaan is zou je die kunnen vervangen, zou verder nog goed kunnen werken.

Citaat
heeft iemand een aansluitschema

Dat is niet zo moeilijk, 'trafo' in het stopcontact en de twee andere aansluitingen aan de rails.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2016, 13:35:32 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2016, 13:39:57 »
Ik zou ook geen risico nemen met de trafo, oude isolatie van de bedrading en zo, ook intern!. Risico van affikken is een stuk groter. Een mooie tweedehands van Roco of zo is makkelijk te vinden en werkt makkelijker zonder schakelaartjes.

En waar is een schema voor nodig? Uit een trafo komen 2 draadjes voor de rijspanning. Deze sluit je elk aan op een van de 2 rails en klaar :) Al die schakelkastjes zijn voor wissels en seinen en niet nodig om de treinen te laten rijden. Een wat modernere en veiliger transformator heeft 2 aansluitingen voor de rails, en meestal ook 2 aansluitingen voor wisselstroom accessoires zoals wissels en zo. Dus deze heb je niet nodig om even proef te rijden.

De Trix hondekop is inderdaad de verkeerde kleur maar er klopt wel meer niet van, ik zou hem gewoon zo laten. Mooi origineel houden. Heb je de rest van het treinstel ook? En heb je er ook rails bij?

Veel plezier met het spul!

Mvg,

Robert.

Jip

• Offline Offline
  • Van alles en niks
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2016, 13:57:06 »
Hallo allemaal,

allereerst dank voor alle reacties. Voor de duidelijkheid, ik ben een noob op dit gebied, de trein is bij toeval bij mij beland en ik wil inderdaad proberen te kijken of het nog werkt.
De trafo vertrouw ik niet. In de bak zaten drie, twee met stekker en 1 niet en lading oude kabel.

De hondenkop heeft naast de loc een middenstuk en eindstuk. Daar waren de ramen van kapot, die heb ik deels weer hersteld. Verder zijn er meerdere wagons en zo.

Ik zal op zoek gaan naar een simpele trafo en voor jullie is het misschien allemaal simpel, voor mij is het leren en daarom had ik ook de vraag gesteld, dank allen voor het meedenken.
Groet Johanna

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #7 Gepost op: 28 September 2016, 14:08:15 »
Je kan alles eens uitproberen. Het kan idd best zijn dat alles nog werkt.
De Trafo kan idd. best nog ok zijn. Maar het is sterk aanbevolen om op z'n minst de stekker te gaan vervangen.
Alleen zijn de metalen trafo's uit de tijd en de huidige trafo's zitten in een veiliger plastieken behuizing.

Op beurzen, via de 2èhands webstekjes en bij de vakhandelaar in de buurt kan je idd voor een leuk prijsje een degelijke trafo aanschaffen. (bij de vakhandelaar is dit veelal een uit een startset geplukte gloednieuwe trafo)
Maar voor een kleine meerprijs, kan je al eens een leuke, al dan niet digitale startset aanschaffen.
Anderzijds kan je de trafo toch gaan recycleren en deze gaan gebruiken om eventuele verlichting bepaalde plekjes op de baan in sterke te regelen.

Hier op de Benelux zijn talrijke ombouwprojecten te vinden.
En ook op het web zijn talrijke voorbeelden te vinden. vb: 
http://www.tcsdcc.com/Customer_Content/Installation_Pictures/HO_Scale/Fleischmann/1380%20V60/1380.html (kan ook met een decoder met eenzelfde afmeting van een eender ander merk)

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 September 2016, 14:34:22 »
Dank Henk voor je uitleg.

Ik vond de rode kleur ook al vreemd. Nu ben ik modelbouwer en figuurschilder en de treinstel een gepaste kleur te geven is geen probleem.

Kan altijd, maar het model is door Trix in het groen en in het rood uitgebracht. De Hondekop was een elektrisch treinstel (vandaar die pantograven op het dak) en was in die jaren groen. Daar heeft Trix een model van gemaakt.
Er reed ook een driedelig dieseltreinstel in Nederland rond met een dergelijke ronde neus en dat stel was rood. Nu viel de verkoop van de Trix Hondekoppen nogal tegen en dus heeft Trix een serie rood gespoten in de hoop dat het voor dat driedelige dieselstel door kon gaan. Er werd toen wat minder kritisch gekeken. Maar de kleur is dus af fabriek.

Fleischmann heeft onder 6755 een stevige regeltrafo die je voor een paar tientjes in goede staat tweedehands op Marktplaats of beurzen kan vinden.

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2016, 15:16:16 »
Die trafo... is die niet heel oud Marklin? Ik kan mij uit mijn herinnering herinneren dat ooit een vriendje zo'n trafo bij zijn trein had.

Ik ben misschien nog al nostalgisch van aard, ik vind het wel leuk dat zo'n erfenis zulke artikelen omhoog haalt.
Ooit ben ik met soort gelijk materiaal begonnen met mijn eerste doos.
Natuurlijk zijn de modellen uit die tijd niet zo natuurgetrouw. Ze waren toen op de markt gebracht als speelgoed.
Op zich zou je een baan kunnen maken met deze oude materialen als basis. Een ouderwetse speelgoed baan. Mogelijk kun je via andere kanalen nog wel meer oud materiaal te pakken krijgen.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2016, 16:06:46 »
Er staat Kleinbahn op, dus ik denk dat het Kleinbahn is.  ;) Die waren nieuw al niet geweldig.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 28 September 2016, 16:18:11 »
Als je gaat besluiten om te zien of ze rijden,zou ik wel 1st de treinen goed schoonmaken.
De kappen eraf,alles schoonmaken qua tandwielen en motor,drupje nieuwe olie hier en daar,ik denk namelijk dat als dat niet gebeurt dat oud aangekoekte vuiligheid en smeermiddel je rij plezier zo om zeep helpen.
Kan ook niet anders,spullen die zoveel jaar stil zijn geweest,stof hebben verzameld en niet worden schoongemaakt,die zijn niet zo mee werkend zonder "grote beurt"  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 September 2016, 16:28:31 »
zoek iemand in je buurt , die wil helpen/voordoen met onderhoud en testen
Die heeft dan misschien een trafo om te testen.
Als het werkt en om te bouwen is zonder veel kosten,kanje zelf van alles wat je nodig hebt aanschaffen

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #13 Gepost op: 28 September 2016, 16:29:16 »
Citaat
Er staat Kleinbahn op, dus ik denk dat het Kleinbahn is. Die waren nieuw al niet geweldig.
Ockham's razor...  ;)

Kleinbahn, toch nog 115 euro nieuw... Er zit een AC en DC uitgang op.

« Laatst bewerkt op: 28 September 2016, 16:31:52 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #14 Gepost op: 28 September 2016, 16:58:12 »
Die trix lekker rood laten , zonde om de orginaliteit om zeep te helpen.
En die bruine Italiaanse lok zie je ook maar heel zelden.
De andere twee 100 in een dozijn  ;D