Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 15:50:22
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels
door
Spoorloos
Vandaag
om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
Les Billards du Vivarais
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
Vandaag
om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
19 Toen
door
PlanU
Vandaag
om 11:01:05
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Roco en Fleischmann
|
Lofzang op een Fleischmann BR 01
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
14
Omlaag
Auteur
Topic: Lofzang op een Fleischmann BR 01 (gelezen 45539 keer)
jerrytrein
Offline
Berichten: 5811
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #150 Gepost op:
25 januari 2021, 16:52:50 »
Is er niet iemand met een bijbel van de duitse carsten
Gelogd
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 812
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #151 Gepost op:
25 januari 2021, 21:58:23 »
Maak je geen zorgen Peter (Silver Fox),
Volgens mij was het niemands idee om je van gemakzucht te beschuldigen. Bedankt voor de linkjes, dat is weer leuke informatie! Uit de catalogi haal ik het volgende.
In 1957 wordt onder cat. nr. 1361 een BR 03 gepresenteerd als opvolger van cat. nr. 1360, een BR 01. Die is dan uit het assortiment verdwenen. Afgaande op de tekeningen (echte foto's zijn het niet) is hier wel sprake van een ander model.
In 1962 wordt model 1361 aangepast en als "Neuheit" gepresenteerd, opnieuw als BR 03. Het belangrijkste zichtbare verschil lijkt te zijn de vernieuwing van de frontseinen: slanker en drie in plaats van twee. Ook de 1364 (BR 41) wordt vernieuwd, zo te zien met dezelfde aanpassingen.
Maar in 1963/64 is
hetzelfde
model 1361 opeens veranderd van BR 03 naar BR 01!
Ik had gehoopt dat de gegevens over het voorbeeld, die in de catalogus genoemd worden, misschien uitsluitsel zouden geven. Maar de cijfers zijn voor beide modellen hetzelfde en zitten, vergeleken met wat ik op Wikipedia vind (en in mijn eigen Eisenbahn Journal)
vér boven het gewicht van de BR 01: 160t volgens Fleischmann, 109t volgens Wikipedia
tussen het vermogen van de Br 03 en de BR 01 in: 2000 PSi volgens Fleischmann, 1980 en 2200 volgens Wikipedia
De andere fora doen ongeveer hetzelfde als wij hier: bladeren in de oude catalogi en speculeren. Een interessant argument vóór BR 03
lees ik daar wel
: bij het grote voorbeeld waren de ketel en tender van de 03 en 41 gelijk in de oorspronkelijke uitvoering. Fleischmann kon dus in 1957, tegelijk met de BR 41 ook een 03 uitbrengen.
Misschien dat de foto's van de voorbeelden in de catalogi nog kunnen wijzen op wat Fleischmann
bedoelde
.
Maar, mijne dames en heren, ik concludeer dat mijn vaders BR 01, inderdaad... een BR 03 is.
«
Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 22:49:16 door Ferdinand Bogman
»
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #152 Gepost op:
27 januari 2021, 10:14:49 »
Dus als ik het nu goed begrijp bracht Fleischmann voor het eerst pas in 1967 een model van de Br 01 op de markt en dat was de 01 220. Vóór dat jaar waren het in feite allemaal modellen van een Br 03.
Gerard schreef al:
"De 01 220 uit 1968 (sic) was echt het eerste model van een 01 met neubaukessel van Fleischmann dus 'Zwarte Gigant".
Ik had dat aanvankelijk (verkeerd) opgevat in de zin dat het vóór 1967 om modellen van een Br 01 met "Altbaukessel" zou gaan.
Uit de linkjes van Silver Fox en Quinzeedied kan blijken dat Fleischmann vóór 1967 onder meer dezelfde ketel gebruikte als voor de Br 41. Dat klopte in zoverre dat bij het grote voorbeeld de 41'-er inderdaad de ketel deelde met de Br 03 en niet met de Br 01.
Het door Ferdinand getoonde model is vanaf 1963 tot 1966 geproduceerd en is derhalve minstens 55 jaar oud.
Leuk, dat uitzoekwerk !
Peter
«
Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 11:56:04 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 812
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #153 Gepost op:
27 januari 2021, 13:44:01 »
Nog twee opmerkingen en dan houd ik erover op:
Ten eerste: Hans Grasmaijer wees er al op dat Fleischmann tot 1957 als nummer 1360 een lokomotief in het assortiment heeft, die wordt gepresenteerd als een BR 01. Dus de 1362/4170 (01 220) is niet de eerste BR 01, los van de vraag of de als BR 01 gepresenteerde 1361 (01 182) eigenlijk een BR 03 is.
Wat mij op het tweede punt brengt: wij kijken vanuit de 21ste eeuw met bijna wetenschappelijke nauwkeurigheid naar modellen van tot zeventig jaar oud. In die tijd was waarschijnlijk de indruk die een model gaf, belangrijker dan de natuurgetrouwheid. Modelspoor was nog bezig het speelgoedstadium te ontstijgen. De 01 220 was niet voor niets een sensatie: een sprong voorwaarts in die ontwikkeling. Waar we nu alweer smalend over zouden kunnen doen: afmetingen op schaal 1:85, geen kortkoppeling tussen lok en tender, grove weergave van het drijfwerk, geen losse leidingen op de ketel, geen geluid!
Het is dus net zo verdedigbaar om Fleischmanns interpretatie te volgen en deze modellen, met alle onvolkomenheden, te nemen voor wat zij ze noemden.
Inderdaad, leuk uitzoekwerk!
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #154 Gepost op:
28 januari 2021, 21:17:03 »
Tijd voor wat plaatjes (i.p.v. de tekeningen in de resp. catalogi).
Fleischmann's 01 1952 met cat.nr.
1360.
Bron
(wordt zelfs vermeld in de lijst van Modellbau-Wiki maar met als belangrijke "Bemerkung": "ohne Vorbild").
Het (fictieve) loknummer staat zowel op het machinistenhuis als op de rookkastdeur afgebeeld. Anders dan men zou vermoeden kan uit de achtereenvolgende catalogi blijken dat dit model pas in 1953 op de markt kwam, hoewel hier ook andersluidende berichten over bestaan. In het startjaar 1952 zou zij nog van Wagner "Windleitblechen" zijn voorzien, althans volgens de catalogus van 1952. Daar heb ik zo gauw nog geen foto van gevonden.
Fleischmann's Br 03 met cat.nr.
1361
(vanaf 1957).
Bron
Het (fictieve) loknummer staat wederom op het machinistenhuis en de rookkastdeur vermeld. Voor het eerst wordt het cat.nr. erin verwerkt in plaats van het jaar van eerste productie.
Dit model van een Br 03 hoort weliswaar niet in dit draadje thuis, maar de rechtvaardiging om er toch een foto van te plaatsen ligt in het feit dat de catalogus van 1963-64 hetzelfde model plotseling omdoopt tot een Br 01 met behoud van het cat.nr. 1361 en niet als "Neuheit". Kennelijk moest dit zo geruisloos mogelijk gebeuren.
Naast enkele andere details is ook de ketel ten opzichte van die van de 1360 enigszins gewijzigd. Of die laatste ketel nu wel of niet in oorsprong een model was van een (Altbau) ketel van een Br 01 (of toch van een Br 03) is inderdaad niet zo interessant. Ik ben het volstrekt eens met Ferdinand dat e.e.a. bekeken moet worden door de bril van de vijftiger jaren en dan kan ik alleen maar constateren dat Fleischmann een voor die tijd al geweldige prestatie leverde.
Dat mijn hart verpand is aan de 01 220 heeft slechts te maken met de toevalligheid van mijn geboortejaar. Los hiervan ontwikkeld er zich bij mij door dit intermezzo een lichte neiging om alle versies van Fleischmann's Br 01 te willen verzamelen.
Deze bijvoorbeeld.
Bron
Een versie die voor mij weer een nieuw raadsel oplevert. Het zou gaan om cat.nr. 1362
, maar daar trap ik niet meer in.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Besselspoor
Offline
Berichten: 5017
Team Mitropa - OHMB
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #155 Gepost op:
29 januari 2021, 11:18:50 »
Ja dit is gewoon een 1362/4170 maar dan een beetje opgeleukt. Het was (is) vooral in Duitsland sport om loc's te perfectioneren met kitjes van M+F en Weinert, dat kan heel ver gaan tot en met wielstellen die meer kosten dan de rest van de loc.
Wel leuk om hier al die verschillen uit te zoeken en documenteren, er wordt gelukkig steeds meer oude info gedigitaliseerd.
«
Laatst bewerkt op: 29 januari 2021, 11:25:17 door Besselspoor
»
Gelogd
RETROBAHN A.G.
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #156 Gepost op:
29 januari 2021, 12:53:55 »
Aha ! Een gepimpte versie dus. Laat de verkoper dat dan in de omschrijving van het kavel zetten. Op deze manier schiet ik weer in de stress, denkende dat ik iets gemist heb.
Even nog de puntjes op de i: de 01 220 heeft twee verschillende cat.nrs. gekregen. Vóór 1968 was dat nr. 1362. Daarna is het nr. 4170 geworden. Althans, dat lees ik op
deze
website. Fleischmann introduceerde in dat jaar de huidige nummering. Omdat de Zwarte Gigant in 1967 als "Neuheit" op de markt kwam heeft zij dus alleen dat jaar het nr. 1362 gehad. Voor de doosjes fetisjisten een "collectors item". Mij kan het niet schelen.
Voor dat hierboven afgebeelde "vintage" model van de 01 1952 werd trouwens in 2019 nog 150 euro betaald, excl. kosten. De waarde zou nog hoger geweest zijn als het model was voorzien van "Schienenschleifer", een al in het introductiejaar 1952 afgedankte methode van stroomafname. Ik citeer:
"Die Stromaufnahme erfolgte anfangs über zwei federnd angebrachte, pilzförmige Schienenschleifer, welche direkt die Versorgungsspannung aus den Schienen entnahmen. Diese Lösung erwies sich schnell als unbefriedigend, weshalb wohl bereits Ende 1952 die auch heute praktizierte Stromabnahme über die Räder verwirklicht wurde. Entsprechend gesucht zu absoluten Liebhaberpreisen sind auch die Loks mit diesem Schienenschleifer in möglichst neuwertigem Zustand".
Bron
Bessel, heb je die Fleischmann Kuriers al binnen gekregen ? Ik ben op zoek naar de aankondiging daarin van de 01 220.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Besselspoor
Offline
Berichten: 5017
Team Mitropa - OHMB
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #157 Gepost op:
29 januari 2021, 13:00:13 »
Ik heb die Fleischmann Kuriers ja, ik zal van het weekend de artikelen voor je inscannen
De nieuwe nummering van Fleischmann was trouwens vanaf 1970. Toen werd de Anna geïntroduceerd en startte de nieuwe reeks met 4000, in de volgende jaren'71 en '72 stonden er dan steeds twee nummers bij elk artikel in de catalogus, met uitzondering van de nouveaute's. Gezien de voorraden die destijds gehouden werden zijn ongetwijfeld nog lang artikelen met oude nummers verkocht.
«
Laatst bewerkt op: 29 januari 2021, 13:25:46 door Besselspoor
»
Gelogd
RETROBAHN A.G.
zuylen
Offline
Berichten: 4465
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #158 Gepost op:
29 januari 2021, 13:11:53 »
Ondanks het verouderde aandrijfconcept vind ik die Fleischmann 01 toch nog wel prettig "stil" rijden.(ik heb het over het latere cat nr 4170) Ook met mijn geïnstalleerde ESU 4.0 decoder! Geluid heeft ie natuurlijk niet. En ik heb dat "stil" maar tussen aanhalingstekens gezet. Want de nieuwe aandrijfconcepten zijn tegenwoordig geruisloos. Maar toen liepen de motortjes, zeker die van de 01, toch ook niet slecht. De later door Fleischmann BR 78 maakt daar in tegen weer een hoop kabaal. Maar over die loc hebben we het nu niet.
Conclusie: Van mij mag die Fleischmann 01 nog steeds dienst blijven doen!
Ik weet ook dat er een vroege versie gemaakt is van de 01 of 03 was waar de motor in het machinstenhuis zat. Bij de 4170 zit die in de tender verstopt.
«
Laatst bewerkt op: 29 januari 2021, 13:16:29 door zuylen
»
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4465
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #159 Gepost op:
29 januari 2021, 13:17:39 »
Die "nieuwe" versie met gebruineerde wielen kende ik nog niet!
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #160 Gepost op:
29 januari 2021, 13:46:28 »
@Besselspoor:
@zuylen:
De in 1967 geïntroduceerde 01 220 was de eerste Br 01 met de motor in de tender. De versies vóór dat jaar hadden de motor nog in het machinistenhuis, zoals hieronder valt te zien.
Bron
Van de onder cat.nr. 4169 geïntroduceerde 01 164 zijn er een aantal uitgevoerd met gebruineerde wielen (niet allemaal, zie het wrak van
Karst
, die onder meer laat zien hoe je dat zelf kan doen).
De laatste versie onder cat.nr. 99 4169 is de 01 187, ook met gebruineerde wielen.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 29 januari 2021, 13:57:47 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #161 Gepost op:
02 februari 2021, 14:24:57 »
Met dank aan Bessel kan ik hier ter verdere completering de Fleischmann Kurier uit 1967 plaatsen, waarin de 01 220 als "Neuheit" werd aangekondigd. Een iets uitgebreidere tekst dan in de Nederlandstalige Fleischmann Revue en in de beursnieuwtjes (zie elders in dit draadje).
Oeps, dit is wel heel erg groot !
Eerst uitvogelen hoe ik ook al weer moet verkleinen, voordat ik verder ga.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12332
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #162 Gepost op:
02 februari 2021, 14:53:32 »
Ja de 01 staat er tussen
Zo trots waren de gebroeders Vleesman op hun producten.
eigen foto
affiche via Harry Becker
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #163 Gepost op:
02 februari 2021, 15:03:20 »
Ha, ha,..Vleesman, ja. Net als dat Lord Mountbatten eigenlijk van Battenberg heette. Dat viel bij die Engelsen niet zo goed, dus hij verengelste zijn naam.
Maar Hans, die affiche was dus geen catalogus ? Ik ken eigenlijk geen affiches van Fleischmann. Dank voor het plaatsen !
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12332
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
«
Reactie #164 Gepost op:
02 februari 2021, 15:08:20 »
Je ziet hier de voor en achterkant. Als je goed kijk zie je de ophanggaatjes links en rechts boven nog zitten. Deze dubbelzijdige platen werden door Harry Becker/Hobbytime veelvuldig gebruikt bij manifestaties en tentoonstellingen. Deze is zelfs met het Sleutelspoor mee geweest naar Frankrijk en Bristol in het VK (Wales)
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
14
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Roco en Fleischmann
|
Lofzang op een Fleischmann BR 01