Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ben
Vandaag om 12:02:55
Projekt 083-338 door charp
Vandaag om 12:02:49
Vermindering reizigers bij NS door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:01:41
Kap van Roco Sik verwijderen door Carl
Vandaag om 12:00:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:54:58
Halling 2021 Rotterdamse E1 tram door Dwergsein
Vandaag om 11:51:23
Wienerlokfabrik Br 46 Kriegslok 3 door Karben
Vandaag om 11:30:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:23:53
Wie kan dit solderen voor mij? door sncf231e
Vandaag om 11:20:04
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door NS264
Vandaag om 11:17:24
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 11:16:54
DCC++ EX door Hans1963
Vandaag om 11:15:32
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
Vandaag om 10:50:35
Faller Car System, probleem met aansluitingen. door Fritsprt
Vandaag om 10:41:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 10:26:17
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Eric B
Vandaag om 10:23:16
Spoor stroomloos schakelen met omzetten van wissel, analoog door johnflorijn
Vandaag om 10:13:42
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 10:10:08
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:58:18
BR 03 154 met Günther ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:52:48
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
Vandaag om 08:44:12
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
Vandaag om 08:36:45
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 07:42:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:13:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
06 maart 2021, 23:44:57
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door NS264
06 maart 2021, 22:53:27
D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie door MathieuN
06 maart 2021, 22:49:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
06 maart 2021, 22:27:30
Bouw diorama tolhuisje aan de tramlijn van "Ol Graitje". door MOVisser
06 maart 2021, 22:24:05
Rosestraat in 0m/0, bouwdraadje door Marc tramt
06 maart 2021, 21:52:01
  

Auteur Topic: Lofzang op een Fleischmann BR 01  (gelezen 22608 keer)

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 4992
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #150 Gepost op: 25 januari 2021, 16:52:50 »
Is er niet iemand met een bijbel van de duitse carsten

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #151 Gepost op: 25 januari 2021, 21:58:23 »
Maak je geen zorgen Peter (Silver Fox),

Volgens mij was het niemands idee om je van gemakzucht te beschuldigen. Bedankt voor de linkjes, dat is weer leuke informatie! Uit de catalogi haal ik het volgende.

In 1957 wordt onder cat. nr. 1361 een BR 03 gepresenteerd als opvolger van cat. nr. 1360, een BR 01. Die is dan uit het assortiment verdwenen. Afgaande op de tekeningen (echte foto's zijn het niet) is hier wel sprake van een ander model.

In 1962 wordt model 1361 aangepast en als "Neuheit" gepresenteerd, opnieuw als BR 03. Het  belangrijkste zichtbare verschil lijkt te zijn de vernieuwing van de frontseinen: slanker en drie in plaats van twee. Ook de 1364 (BR 41) wordt vernieuwd, zo te zien met dezelfde aanpassingen.

Maar in 1963/64 is hetzelfde model 1361 opeens veranderd van BR 03 naar BR 01!

Ik had gehoopt dat de gegevens over het voorbeeld, die in de catalogus genoemd worden, misschien uitsluitsel zouden geven. Maar de cijfers zijn voor beide modellen hetzelfde en zitten, vergeleken met wat ik op Wikipedia vind (en in mijn eigen Eisenbahn Journal)
  • vér boven het gewicht van de BR 01: 160t volgens Fleischmann, 109t volgens Wikipedia
  • tussen het vermogen van de Br 03 en de BR 01 in: 2000 PSi volgens Fleischmann, 1980 en 2200 volgens Wikipedia
De andere fora doen ongeveer hetzelfde als wij hier: bladeren in de oude catalogi en speculeren. Een interessant argument vóór BR 03 lees ik daar wel: bij het grote voorbeeld waren de ketel en tender van de 03 en 41 gelijk in de oorspronkelijke uitvoering. Fleischmann kon dus in 1957, tegelijk met de BR 41 ook een 03 uitbrengen.
Misschien dat de foto's van de voorbeelden in de catalogi nog kunnen wijzen op wat Fleischmann bedoelde.

Maar, mijne dames en heren, ik concludeer dat mijn vaders BR 01, inderdaad... een BR 03 is.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 22:49:16 door Ferdinand Bogman »
"Slapende" rijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een baan te bouwen. Alvast lid omdat het kriebelt.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #152 Gepost op: 27 januari 2021, 10:14:49 »
Dus als ik het nu goed begrijp bracht Fleischmann voor het eerst pas in 1967 een model van de Br 01 op de markt en dat was de 01 220. Vóór dat jaar waren het in feite allemaal modellen van een Br 03.

Gerard schreef al: "De 01 220 uit 1968 (sic) was echt het eerste model van een 01 met neubaukessel van Fleischmann dus 'Zwarte Gigant". Ik had dat aanvankelijk (verkeerd) opgevat in de zin dat het vóór 1967 om modellen van een Br 01 met "Altbaukessel" zou gaan.

Uit de linkjes van Silver Fox en Quinzeedied kan blijken dat Fleischmann vóór 1967 onder meer dezelfde ketel gebruikte als voor de Br 41. Dat klopte in zoverre dat bij het grote voorbeeld de 41'-er inderdaad de ketel deelde met de Br 03 en niet met de Br 01.

Het door Ferdinand getoonde model is vanaf 1963 tot 1966 geproduceerd en is derhalve minstens 55 jaar oud.

Leuk, dat uitzoekwerk !


Peter
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 11:56:04 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #153 Gepost op: 27 januari 2021, 13:44:01 »
Nog twee opmerkingen en dan houd ik erover op:

Ten eerste: Hans Grasmaijer wees er al op dat Fleischmann tot 1957 als nummer 1360 een lokomotief in het assortiment heeft, die wordt gepresenteerd als een BR 01. Dus de 1362/4170 (01 220) is niet de eerste BR 01, los van de vraag of de als BR 01 gepresenteerde 1361 (01 182) eigenlijk een BR 03 is.

Wat mij op het tweede punt brengt: wij kijken vanuit de 21ste eeuw met bijna wetenschappelijke nauwkeurigheid naar modellen van tot zeventig jaar oud. In die tijd was waarschijnlijk de indruk die een model gaf, belangrijker dan de natuurgetrouwheid. Modelspoor was nog bezig het speelgoedstadium te ontstijgen. De 01 220 was niet voor niets een sensatie: een sprong voorwaarts in die ontwikkeling. Waar we nu alweer smalend over zouden kunnen doen: afmetingen op schaal 1:85, geen kortkoppeling tussen lok en tender, grove weergave van het drijfwerk, geen losse leidingen op de ketel, geen geluid!

Het is dus net zo verdedigbaar om Fleischmanns interpretatie te volgen en deze modellen, met alle onvolkomenheden, te nemen voor wat zij ze noemden.

Inderdaad, leuk uitzoekwerk!
"Slapende" rijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een baan te bouwen. Alvast lid omdat het kriebelt.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #154 Gepost op: 28 januari 2021, 21:17:03 »
Tijd voor wat plaatjes (i.p.v. de tekeningen in de resp. catalogi).



Fleischmann's 01 1952 met cat.nr. 1360. Bron (wordt zelfs vermeld in de lijst van Modellbau-Wiki maar met als belangrijke "Bemerkung": "ohne Vorbild").



Het (fictieve) loknummer staat zowel op het machinistenhuis als op de rookkastdeur afgebeeld. Anders dan men zou vermoeden kan uit de achtereenvolgende catalogi blijken dat dit model pas in 1953 op de markt kwam, hoewel hier ook andersluidende berichten over bestaan. In het startjaar 1952 zou zij nog van Wagner "Windleitblechen" zijn voorzien, althans volgens de catalogus van 1952. Daar heb ik zo gauw nog geen foto van gevonden.




Fleischmann's Br 03 met cat.nr. 1361 (vanaf 1957). Bron




Het (fictieve) loknummer staat wederom op het machinistenhuis en de rookkastdeur vermeld. Voor het eerst wordt het cat.nr. erin verwerkt in plaats van het jaar van eerste productie.

Dit model van een Br 03 hoort weliswaar niet in dit draadje thuis, maar de rechtvaardiging om er toch een foto van te plaatsen ligt in het feit dat de catalogus van 1963-64 hetzelfde model plotseling omdoopt tot een Br 01 met behoud van het cat.nr. 1361 en niet als "Neuheit". Kennelijk moest dit zo geruisloos mogelijk gebeuren. 

Naast enkele andere details is ook de ketel ten opzichte van die van de 1360 enigszins gewijzigd. Of die laatste ketel nu wel of niet in oorsprong een model was van een (Altbau) ketel van een Br 01 (of toch van een Br 03) is inderdaad niet zo interessant. Ik ben het volstrekt eens met Ferdinand dat e.e.a. bekeken moet worden door de bril van de vijftiger jaren en dan kan ik alleen maar constateren dat Fleischmann een voor die tijd al geweldige prestatie leverde.

Dat mijn hart verpand is aan de 01 220 heeft slechts te maken met de toevalligheid van mijn geboortejaar. Los hiervan ontwikkeld er zich bij mij door dit intermezzo een lichte neiging om alle versies van Fleischmann's Br 01 te willen verzamelen.

Deze bijvoorbeeld.


Bron


Een versie die voor mij weer een nieuw raadsel oplevert. Het zou gaan om cat.nr. 1362 ???, maar daar trap ik niet meer in.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4468
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #155 Gepost op: 29 januari 2021, 11:18:50 »
Ja dit is gewoon een 1362/4170 maar dan een beetje opgeleukt. Het was (is) vooral in Duitsland sport om loc's te perfectioneren met kitjes van M+F en Weinert, dat kan heel ver gaan tot en met wielstellen die meer kosten dan de rest van de loc.
Wel leuk om hier al die verschillen uit te zoeken en documenteren, er wordt gelukkig steeds meer oude info gedigitaliseerd.

« Laatst bewerkt op: 29 januari 2021, 11:25:17 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #156 Gepost op: 29 januari 2021, 12:53:55 »
Aha ! Een gepimpte versie dus. Laat de verkoper dat dan in de omschrijving van het kavel zetten. Op deze manier schiet ik weer in de stress, denkende dat ik iets gemist heb.

Even nog de puntjes op de i: de 01 220 heeft twee verschillende cat.nrs. gekregen. Vóór 1968 was dat nr. 1362. Daarna is het nr. 4170 geworden. Althans, dat lees ik op deze website. Fleischmann introduceerde in dat jaar de huidige nummering. Omdat de Zwarte Gigant in 1967 als "Neuheit" op de markt kwam heeft zij dus alleen dat jaar het nr. 1362 gehad. Voor de doosjes fetisjisten een "collectors item". Mij kan het niet schelen.

Voor dat hierboven afgebeelde "vintage" model van de 01 1952 werd trouwens in 2019 nog 150 euro betaald, excl. kosten. De waarde zou nog hoger geweest zijn als het model was voorzien van "Schienenschleifer", een al in het introductiejaar 1952 afgedankte methode van stroomafname. Ik citeer:

"Die Stromaufnahme erfolgte anfangs über zwei federnd angebrachte, pilzförmige Schienenschleifer, welche direkt die Versorgungsspannung aus den Schienen entnahmen. Diese  Lösung erwies sich schnell als unbefriedigend, weshalb wohl bereits Ende 1952 die auch heute praktizierte Stromabnahme über die Räder verwirklicht wurde. Entsprechend gesucht zu absoluten Liebhaberpreisen sind auch die Loks mit diesem Schienenschleifer in möglichst neuwertigem Zustand".
Bron

Bessel, heb je die Fleischmann Kuriers al binnen gekregen ? Ik ben op zoek naar de aankondiging daarin van de 01 220.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4468
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #157 Gepost op: 29 januari 2021, 13:00:13 »
Ik heb die Fleischmann Kuriers ja, ik zal van het weekend de artikelen voor je inscannen (y)



De nieuwe nummering van Fleischmann was trouwens vanaf 1970. Toen werd de Anna geïntroduceerd en startte de nieuwe reeks met 4000, in de volgende jaren'71 en '72 stonden er dan steeds twee nummers bij elk artikel in de catalogus, met uitzondering van de nouveaute's. Gezien de voorraden die destijds gehouden werden zijn ongetwijfeld nog lang artikelen met oude nummers verkocht.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2021, 13:25:46 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3998
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #158 Gepost op: 29 januari 2021, 13:11:53 »
Ondanks het verouderde aandrijfconcept vind ik die Fleischmann 01 toch nog wel prettig "stil" rijden.(ik heb het over het latere cat nr 4170) Ook met mijn geïnstalleerde ESU 4.0 decoder! Geluid heeft ie natuurlijk niet. En ik heb dat "stil" maar tussen aanhalingstekens gezet. Want de nieuwe aandrijfconcepten zijn tegenwoordig geruisloos. Maar toen liepen de motortjes, zeker die van de 01, toch ook niet slecht. De later door Fleischmann BR 78 maakt daar in tegen weer een hoop kabaal. Maar over die loc hebben we het nu niet.
Conclusie: Van mij mag die Fleischmann 01 nog steeds dienst blijven doen!

Ik weet ook dat er een vroege versie gemaakt is van de 01 of 03 was waar de motor in het machinstenhuis zat. Bij de 4170 zit die in de tender verstopt.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2021, 13:16:29 door zuylen »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3998
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #159 Gepost op: 29 januari 2021, 13:17:39 »
Die "nieuwe" versie met gebruineerde wielen kende ik nog niet!

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #160 Gepost op: 29 januari 2021, 13:46:28 »
@Besselspoor:  (y)

@zuylen:

De in 1967 geïntroduceerde 01 220 was de eerste Br 01 met de motor in de tender. De versies vóór dat jaar hadden de motor nog in het machinistenhuis, zoals hieronder valt te zien.


Bron

Van de onder cat.nr. 4169 geïntroduceerde 01 164 zijn er een aantal uitgevoerd met gebruineerde wielen (niet allemaal, zie het wrak van Karst, die onder meer laat zien hoe je dat zelf kan doen).

De laatste versie onder cat.nr. 99 4169 is de 01 187, ook met gebruineerde wielen.


Peter

« Laatst bewerkt op: 29 januari 2021, 13:57:47 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #161 Gepost op: 02 februari 2021, 14:24:57 »
Met dank aan Bessel kan ik hier ter verdere completering de Fleischmann Kurier uit 1967 plaatsen, waarin de 01 220 als "Neuheit" werd aangekondigd. Een iets uitgebreidere tekst dan in de Nederlandstalige Fleischmann Revue en in de beursnieuwtjes (zie elders in dit draadje).





Oeps, dit is wel heel erg groot ! 

Eerst uitvogelen hoe ik ook al weer moet verkleinen, voordat ik verder ga.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10995
    • sleutelspoor
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #162 Gepost op: 02 februari 2021, 14:53:32 »

Ja de 01 staat er tussen


Zo trots waren de gebroeders Vleesman op hun producten.

eigen foto
affiche via Harry Becker
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #163 Gepost op: 02 februari 2021, 15:03:20 »
Ha, ha,..Vleesman, ja. Net als dat Lord Mountbatten eigenlijk van Battenberg heette. Dat viel bij die Engelsen niet zo goed, dus hij verengelste zijn naam.

Maar Hans, die affiche was dus geen catalogus ? Ik ken eigenlijk geen affiches van Fleischmann. Dank voor het plaatsen !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10995
    • sleutelspoor
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #164 Gepost op: 02 februari 2021, 15:08:20 »
Je ziet hier de voor en achterkant. Als je goed kijk zie je de ophanggaatjes links en rechts boven nog zitten. Deze dubbelzijdige platen werden door Harry Becker/Hobbytime veelvuldig gebruikt bij manifestaties en tentoonstellingen. Deze is zelfs met het Sleutelspoor mee geweest naar Frankrijk en Bristol in het VK (Wales)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.