Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 16:18:34
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:16:24
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:10:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:55:44
3D/RM-IG Snpss Ruwhoutwagon van Thingiverse in H0, uit de 3D printer. door nighttrain1
Vandaag om 15:52:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:52:05
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 15:40:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door AndréDev
Vandaag om 15:37:24
DR4018 werkt niet goed door Ronald Koerts
Vandaag om 15:31:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:15:10
Toon hier je (model)treinfoto's door Frans8800
Vandaag om 15:04:46
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 14:55:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door NS1220
Vandaag om 14:55:02
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 14:54:19
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door puntenglijder
Vandaag om 14:49:07
BNLS-Werkspoor - Class 58 door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:47:01
SLT in H0 voor Kleindrecht door Rob Ellerman
Vandaag om 14:39:46
Doornvliet door Chris Westerduin
Vandaag om 14:38:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:21:10
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 14:06:33
Werkplaats - (Baanplan H0) door Frans Peeters
Vandaag om 13:14:46
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door brutus1
Vandaag om 13:14:37
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:10:42
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door bask185
Vandaag om 12:57:26
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 12:53:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:17:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:12:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Nullem
Vandaag om 12:05:07
Italiaanse autotransportwagen in Nederland door verst107
Vandaag om 12:02:02
  

Auteur Topic: Albulabahn in H0m  (gelezen 24918 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
    • Albulamodell forum
Albulabahn in H0m
« Gepost op: 20 september 2016, 20:18:18 »
Hallo,

Het leek mij goed om ook eens te laten zien waar ik zoal mee bezig ben. Al jaren wordt er gebouwd aan een "langs de wand" layout, met als thema de Albulalinie van de Rhätische Bahn. Smalspoor in H0m biedt de mogelijkheid op relatief beperkte ruimte toch een werkelijkheidsgetrouwe weergave van de layout te bereiken. Bovendien is er in de loop der jaren enorm veel voor te verkrijgen, waardoor praktisch elke treinsamenstelling nagebootst kan worden.
Uiteindelijk opgezet als tweeverdiepingsconcept met een open spiraal om de twee lagen met elkaar te verbinden.
Alles zoveel mogelijk open zowel uit oogpunt van bereikbaarheid, als vanwege de zichtbaarheid van de treinen. Ik vond het langzamerhand zonde wanneer een trein het grootste deel van zijn reis alleen maar te horen is.
Wel is er zeer nadrukkelijk op gelet dat alle uitgebeelde en geplande motieven zo goed mogelijk naar voorbeeld zijn, niet alleen qua ligging, maar ook in de juiste volgorde en in de juiste hellingsrichting. Natuurlijk is niet de gehele Albulalinie nagebouwd, maar wel enkele passende motieven.
Als stations zijn uiteindelijk Filisur, Preda en St. Moritz nagebouwd, de laatste in eerste instantie als uit de hand gelopen opstelstation. Daarover later meer. Het geheel bestond uit 26 modules of beter gezegd, segmenten, alhoewel, zowel Filisur als St. Moritz zijn heel eenvoudig transportabel en worden een tot twee maal per jaar meegenomen naar een Modultreffen bij de "Rheinische Freunden der Rhätische Bahn".

Door een onverwachte verhuizing moest een deel van de segmenten worden opgegeven, de nieuwe ruimte was flink wat smaller als voorheen. Gelukkig was een deel van de segmenten alleen maar in ruwbouw gereed en het station Preda is als geheel verkocht aan een mede RhB liefhebber.
Zodoende is er nu sinds 3 jaar een nieuwe opzet, waarbij er ruimte kwam voor uitbreiding vanuit St. Moritz richting Bernina. De nog steeds gebruikte spiraal leende zich bij uitstek om gebruikt te worden onder de "Grümkurve", een bijna R1-achtige scherpe bocht direct na station Alp Grüm, een op 2100m hoogte gelegen uitzichtpunt.
Filisur vormt nog steeds de basis van het geheel op de onderste verdieping, kon zelfs nog iets verlengd worden, maar verder moest de onderste verdieping opnieuw opgezet worden.
Voor de duidelijkheid: er wordt gereden vanuit het ruim opgezette schaduwstation, quasi Chur, naar boven naar Filisur en dan verder via de spiraal naar boven uitkomend in St Moritz, het eindpunt van de Albulalijn. Hier is aansluiting naar de Berninalijn, uitkomend in Alp Grüm. Vanuit dezelfde spiraal is er dan een aftakking naar het eindstation van de Berninalijn, quasi als Tirano. Deze hangt boven mijn werktafel, handig bij onderhoud en programmeren.
Gereden wordt met Lenz DCC, geheel op de hand met handregelaars.

Welnu, waar te beginnen, ik ben al sinds het begin op het Zwitserse Albula-Modell Forum actief en hier is de hele historie van de bouw uitgebreid beschreven en bediscussieerd. Het is dus lastig om ergens middenin te beginnen en het leek me dan ook wel aardig om een recente youtube film te plaatsen.
Hier is het resultaat van een ombouw van de kleinste rangeerlok ("traktor") met LED verlichting (standaard alleen attrappen), Sound-decoder en Bufferkondensator. Zo loopt dit lokje praktisch vloeiend en met het bijbehorende geluid, en zo is de "kiemcel" Filisur ook een beetje zichtbaar, alle gebouwen en toebehoren zijn zelfbouw.

<a href="https://www.youtube.com/v/wWofWXPg03U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/wWofWXPg03U</a>

Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 20 september 2016, 20:52:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel, schaal toegevoegd »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4120
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2016, 20:55:25 »
Heerlijk, die RhB. Dat vraagt om meer!
(waarom heb je zolang gewacht met dit draadje... ;) )

Ben heel benieuwd.

Gr, Bert

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2016, 00:19:05 »
Dit ziet er erg goed uit! Ik ben benieuwd naar de rest en blijf je zeker volgen.
Groetjes, Wouter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6092
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2016, 11:23:56 »
Rijdt lekker, dat lokje! (M'n dochter zou er de bewoording "lief, klein en schattig" voor gebruiken... :) )

In hoeverre klopt de (rangeer-)verlichting met het voorbeeld? Bij jou wisselt de verlichting met de rijrichting. In NL rijdt men nu bij rangeren met één pitje aan. Zelf rij ik bij mijn duitse 1970 voorbeeld met "doppel-A", dus alle drie pitten aan allebei de kanten aan. Veel variatie, vandaar m'n vraag.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2016, 19:34:16 »
Het bewuste lokje is slechts 5cm lang, dus die bewoordingen zijn wel passend, ja.

Ik moet zeggen dat ik wat betreft de verlichtingswissel het mij een beetje gemakkelijk heb gemaakt: bij de RhB rangeert men met aan beide zijden 3 punts verlichting. Als Zugfahrt is de Zwitserse gewoonte 3 lampen voor en 1 rechtsonder achter gebruikelijk.
Dat laatste is overigens prima te schakelen, maar, zie boven. De echte Rangeerschakeling vind ik gewoon niet handig omdat ik dan tijdens het rangeren niet aan de lok kan zien welke kant hij opgaat!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6672
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2016, 20:03:53 »
Rijd als een zonnetje, dat kleine ding.  (y)
Mvh Steef

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 637
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2016, 20:25:56 »
Hoi Michiel,

Leuk dat je ook hier je baan laat zien. ik ben benieuwd naar de volgende beelden  (y)
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

Klik hier voor mijn foto's

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2016, 20:41:42 »
Zit een beste brulpijp op dat kleine ding!  (y)

Ziet er erg goed uit, ook ik ben erg benieuwd naar het vervolg!

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2016, 21:03:55 »
Het Rangeerlokje is een zgn. Thermische Rangiertraktor uit 1965, 4 Cyl.Cummins Diesel, 82pk serie Tm 2/2, die maakten inderdaad een soort vrachtwagengeluid.
Deze rijden inmiddels nauwelijks meer, maar waren tot voor kort veelvuldig aanwezig op de kleinere stations in Graubünden.

Het omgebouwde model met alle "Zurüstteile" en extra smalspoorkoppeling uitgerust:



Het luidsprekertje is in het dak verwerkt, hier zitten eveneens microstekkertjes om de kap van het chassis te kunnen halen voor onderhoud:



De Esu Loksound Micro V4 is dwars achterin gemonteerd,
De "Power"module is uit elkaar gehaald ivm de beschikbare ruimte, het printje zit tussen de motor en de decoder in,
Je ziet hier ook hoe de SMD LED's in de lamphuizen zijn ingelegd:



De bedrading naar de lampen toe is onder het "Riffelblech" weggewerkt, hier zijn twee kanalen ingefreesd, het Ns-plaatje dekt dit weer af:



Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3190
  • Modelspoor is emotie...
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2016, 21:04:40 »
Mooi gedaan, best geluid in dat kleine ding (y)

Grtn, Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2016, 21:34:40 »
Ok, dan heb ik eerst wat plaatjes van Filisur uit "de oude doos", een fotosessie in de open lucht met verschillende lichtinval, waarbij er op gelet is dat de stand van de zon in elk geval ook in het echt op dezelfde wijze 's-morgens vroeg voor zou kunnen komen.
Dit soort opnames tonen een van de grote voordelen van Modulebouw: fotografie buiten bij daglicht!
De foto's stammen uit 2009, Filisur zo omstreeks 2002, het laatste jaar voor de renovatie. Fijnere details ontbreken nog wat, alsmede de bovenleidingsdraden, dat is overigens nog steeds zo.



















Hier nog een opname waar Filisur in een Moduletreffen ingebouwd is:



Inmiddels wordt Filisur niet meer verplaatst, maar wordt St. Moritz voor deze bijeenkomsten ingezet.

Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel

RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #11 Gepost op: 21 september 2016, 21:45:34 »
Schitterende foto's  (y)
Als je niet beter weet, zou je zeggen dat het foto's van een werkelijke situatie zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2016, 22:41:31 »
Och wat een sfeertje! Echt heerlijk!  (y)

Alsof je 's ochtends vroeg net je tentje uit gekomen bent en over het natte gras van de camping naar het toiletgebouw loopt, terwijl je ziet dat het normale leven al lang weer begonnen is.

Ik kom weer helemaal in de vakantie- en bouwstemming, zeer inspirerend draadje dit! 
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Erjen89

  • Machinist Bij NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 112
  • Zwitserland grootspoor, modelspoor.
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2016, 08:14:11 »
Schitterend heel mooi gemaakt!!!
Machinist het mooiste vak wat er is.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 504
    • RhB-Modelbaan
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #14 Gepost op: 22 september 2016, 08:43:07 »
Michiel,

Het is nu voor het eerst dat ik deze baan gefotografeerd zie in de buitenlucht. En ik wordt er stil van! Het is ongelofelijk hoe het jou lukt om de werkelijkheid te benaderen. We weten allemaal dat dit heel moeilijk is. En dit is niet je enige baandeel. Je moet hier heel veel tijd in gestoken hebben. En natuurlijk een heel vaste hand om dit te bereiken in H0m.
En eh, de herkomst van jouwe avators is nu duidelijk. Grischuna komt wel heel erg mooi uit in het zonlicht.

Het is een genot om dit te zien. Tegelijker tijd geeft het mij ook het besef dat ik dit niet bereiken kan. Maar het geeft wel veel inspiratie om weer door te gaan met bouwen. Fijn dat je je werk ook hier laat zien.

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.