BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor => Topic gestart door: mwdb op 20 september 2016, 20:18:18

Titel: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 20 september 2016, 20:18:18
Hallo,

Het leek mij goed om ook eens te laten zien waar ik zoal mee bezig ben. Al jaren wordt er gebouwd aan een "langs de wand" layout, met als thema de Albulalinie van de Rhätische Bahn. Smalspoor in H0m biedt de mogelijkheid op relatief beperkte ruimte toch een werkelijkheidsgetrouwe weergave van de layout te bereiken. Bovendien is er in de loop der jaren enorm veel voor te verkrijgen, waardoor praktisch elke treinsamenstelling nagebootst kan worden.
Uiteindelijk opgezet als tweeverdiepingsconcept met een open spiraal om de twee lagen met elkaar te verbinden.
Alles zoveel mogelijk open zowel uit oogpunt van bereikbaarheid, als vanwege de zichtbaarheid van de treinen. Ik vond het langzamerhand zonde wanneer een trein het grootste deel van zijn reis alleen maar te horen is.
Wel is er zeer nadrukkelijk op gelet dat alle uitgebeelde en geplande motieven zo goed mogelijk naar voorbeeld zijn, niet alleen qua ligging, maar ook in de juiste volgorde en in de juiste hellingsrichting. Natuurlijk is niet de gehele Albulalinie nagebouwd, maar wel enkele passende motieven.
Als stations zijn uiteindelijk Filisur, Preda en St. Moritz nagebouwd, de laatste in eerste instantie als uit de hand gelopen opstelstation. Daarover later meer. Het geheel bestond uit 26 modules of beter gezegd, segmenten, alhoewel, zowel Filisur als St. Moritz zijn heel eenvoudig transportabel en worden een tot twee maal per jaar meegenomen naar een Modultreffen bij de "Rheinische Freunden der Rhätische Bahn".

Door een onverwachte verhuizing moest een deel van de segmenten worden opgegeven, de nieuwe ruimte was flink wat smaller als voorheen. Gelukkig was een deel van de segmenten alleen maar in ruwbouw gereed en het station Preda is als geheel verkocht aan een mede RhB liefhebber.
Zodoende is er nu sinds 3 jaar een nieuwe opzet, waarbij er ruimte kwam voor uitbreiding vanuit St. Moritz richting Bernina. De nog steeds gebruikte spiraal leende zich bij uitstek om gebruikt te worden onder de "Grümkurve", een bijna R1-achtige scherpe bocht direct na station Alp Grüm, een op 2100m hoogte gelegen uitzichtpunt.
Filisur vormt nog steeds de basis van het geheel op de onderste verdieping, kon zelfs nog iets verlengd worden, maar verder moest de onderste verdieping opnieuw opgezet worden.
Voor de duidelijkheid: er wordt gereden vanuit het ruim opgezette schaduwstation, quasi Chur, naar boven naar Filisur en dan verder via de spiraal naar boven uitkomend in St Moritz, het eindpunt van de Albulalijn. Hier is aansluiting naar de Berninalijn, uitkomend in Alp Grüm. Vanuit dezelfde spiraal is er dan een aftakking naar het eindstation van de Berninalijn, quasi als Tirano. Deze hangt boven mijn werktafel, handig bij onderhoud en programmeren.
Gereden wordt met Lenz DCC, geheel op de hand met handregelaars.

Welnu, waar te beginnen, ik ben al sinds het begin op het Zwitserse Albula-Modell Forum actief en hier is de hele historie van de bouw uitgebreid beschreven en bediscussieerd. Het is dus lastig om ergens middenin te beginnen en het leek me dan ook wel aardig om een recente youtube film te plaatsen.
Hier is het resultaat van een ombouw van de kleinste rangeerlok ("traktor") met LED verlichting (standaard alleen attrappen), Sound-decoder en Bufferkondensator. Zo loopt dit lokje praktisch vloeiend en met het bijbehorende geluid, en zo is de "kiemcel" Filisur ook een beetje zichtbaar, alle gebouwen en toebehoren zijn zelfbouw.

https://www.youtube.com/v/wWofWXPg03U

Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Bert van Gelder op 20 september 2016, 20:55:25
Heerlijk, die RhB. Dat vraagt om meer!
(waarom heb je zolang gewacht met dit draadje... ;) )

Ben heel benieuwd.

Gr, Bert
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Wouter_ op 21 september 2016, 00:19:05
Dit ziet er erg goed uit! Ik ben benieuwd naar de rest en blijf je zeker volgen.
Groetjes, Wouter
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Reinout van Rees op 21 september 2016, 11:23:56
Rijdt lekker, dat lokje! (M'n dochter zou er de bewoording "lief, klein en schattig" voor gebruiken... :) )

In hoeverre klopt de (rangeer-)verlichting met het voorbeeld? Bij jou wisselt de verlichting met de rijrichting. In NL rijdt men nu bij rangeren met één pitje aan. Zelf rij ik bij mijn duitse 1970 voorbeeld met "doppel-A", dus alle drie pitten aan allebei de kanten aan. Veel variatie, vandaar m'n vraag.

Reinout
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 21 september 2016, 19:34:16
Het bewuste lokje is slechts 5cm lang, dus die bewoordingen zijn wel passend, ja.

Ik moet zeggen dat ik wat betreft de verlichtingswissel het mij een beetje gemakkelijk heb gemaakt: bij de RhB rangeert men met aan beide zijden 3 punts verlichting. Als Zugfahrt is de Zwitserse gewoonte 3 lampen voor en 1 rechtsonder achter gebruikelijk.
Dat laatste is overigens prima te schakelen, maar, zie boven. De echte Rangeerschakeling vind ik gewoon niet handig omdat ik dan tijdens het rangeren niet aan de lok kan zien welke kant hij opgaat!

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Simplex op 21 september 2016, 20:03:53
Rijd als een zonnetje, dat kleine ding.  (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: RhB-Mikey op 21 september 2016, 20:25:56
Hoi Michiel,

Leuk dat je ook hier je baan laat zien. ik ben benieuwd naar de volgende beelden  (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: hooidonk op 21 september 2016, 20:41:42
Zit een beste brulpijp op dat kleine ding!  (y)

Ziet er erg goed uit, ook ik ben erg benieuwd naar het vervolg!

Groetjes,
Marten
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 21 september 2016, 21:03:55
Het Rangeerlokje is een zgn. Thermische Rangiertraktor uit 1965, 4 Cyl.Cummins Diesel, 82pk serie Tm 2/2, die maakten inderdaad een soort vrachtwagengeluid.
Deze rijden inmiddels nauwelijks meer, maar waren tot voor kort veelvuldig aanwezig op de kleinere stations in Graubünden.

Het omgebouwde model met alle "Zurüstteile" en extra smalspoorkoppeling uitgerust:

(http://www.Albulabahn.nl/StM2/IMG_1782.jpg)

Het luidsprekertje is in het dak verwerkt, hier zitten eveneens microstekkertjes om de kap van het chassis te kunnen halen voor onderhoud:

(http://www.Albulabahn.nl/StM2/IMG_2082.jpg)

De Esu Loksound Micro V4 is dwars achterin gemonteerd,
De "Power"module is uit elkaar gehaald ivm de beschikbare ruimte, het printje zit tussen de motor en de decoder in,
Je ziet hier ook hoe de SMD LED's in de lamphuizen zijn ingelegd:

(http://www.Albulabahn.nl/StM2/IMG_2085.jpg)

De bedrading naar de lampen toe is onder het "Riffelblech" weggewerkt, hier zijn twee kanalen ingefreesd, het Ns-plaatje dekt dit weer af:

(http://www.Albulabahn.nl/StM2/IMG_2086.jpg)

Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Rob Ellerman op 21 september 2016, 21:04:40
Mooi gedaan, best geluid in dat kleine ding (y)

Grtn, Rob
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 21 september 2016, 21:34:40
Ok, dan heb ik eerst wat plaatjes van Filisur uit "de oude doos", een fotosessie in de open lucht met verschillende lichtinval, waarbij er op gelet is dat de stand van de zon in elk geval ook in het echt op dezelfde wijze 's-morgens vroeg voor zou kunnen komen.
Dit soort opnames tonen een van de grote voordelen van Modulebouw: fotografie buiten bij daglicht!
De foto's stammen uit 2009, Filisur zo omstreeks 2002, het laatste jaar voor de renovatie. Fijnere details ontbreken nog wat, alsmede de bovenleidingsdraden, dat is overigens nog steeds zo.

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3592.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3594.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3600.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3619.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3601.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3597.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3589.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3609.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3617.jpg)

Hier nog een opname waar Filisur in een Moduletreffen ingebouwd is:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2878.jpg)

Inmiddels wordt Filisur niet meer verplaatst, maar wordt St. Moritz voor deze bijeenkomsten ingezet.

Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel

Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: peterha op 21 september 2016, 21:45:34
Schitterende foto's  (y)
Als je niet beter weet, zou je zeggen dat het foto's van een werkelijke situatie zijn.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: hooidonk op 21 september 2016, 22:41:31
Och wat een sfeertje! Echt heerlijk!  (y)

Alsof je 's ochtends vroeg net je tentje uit gekomen bent en over het natte gras van de camping naar het toiletgebouw loopt, terwijl je ziet dat het normale leven al lang weer begonnen is.

Ik kom weer helemaal in de vakantie- en bouwstemming, zeer inspirerend draadje dit! 
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Erjen89 op 22 september 2016, 08:14:11
Schitterend heel mooi gemaakt!!!
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Jan Bennink op 22 september 2016, 08:43:07
Michiel,

Het is nu voor het eerst dat ik deze baan gefotografeerd zie in de buitenlucht. En ik wordt er stil van! Het is ongelofelijk hoe het jou lukt om de werkelijkheid te benaderen. We weten allemaal dat dit heel moeilijk is. En dit is niet je enige baandeel. Je moet hier heel veel tijd in gestoken hebben. En natuurlijk een heel vaste hand om dit te bereiken in H0m.
En eh, de herkomst van jouwe avators is nu duidelijk. Grischuna komt wel heel erg mooi uit in het zonlicht.

Het is een genot om dit te zien. Tegelijker tijd geeft het mij ook het besef dat ik dit niet bereiken kan. Maar het geeft wel veel inspiratie om weer door te gaan met bouwen. Fijn dat je je werk ook hier laat zien.

Met groet, Jan
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: JosJansen op 24 september 2016, 11:45:18
Hoi Michiel,
Prachtig, maar ja dat wist ik al.... ;D
Wanneer deel je St. Moritz en Alp Grum met de forumleden?

Groet,
Jos
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Daniels op 24 september 2016, 19:16:56
Heel gaaf!
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: JaJo op 24 september 2016, 20:12:59
Petje af Michiel! (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 26 september 2016, 23:32:40
Bedankt voor de leuke reacties, gelegenheid om nog wat meer fotomateriaal te laten zien, ook deze keer al wat ouder.
Het is helaas zelfs zo dat deze modules niet meer in deze vorm bestaan.

Preda, de laatste halte voor de doorsteek naar het Engadin via de Albulatunnel, ruim 5km lang, geopend in 1903 en waar nu inmiddels een enorme "Baustelle" is opgezet voor een tweede tunnelbuis. De oorspronkelijke tunnel voldeed niet meer aan de veiligheidseisen, en het bleek gunstiger om een nieuwe tunnel parallel aan de oude te boren.

De situatie op de fotos hieronder is zoals sommigen misschien wel kennen, de oude , maar gemoderniseerde versie van Preda, zoals tot vorig jaar actueel was.
Vochtig, druilerig weer bracht hier een prachtige stemming om buiten wat foto's te maken. Zoals Preda vaak te zien was, deels gehuld in de wolken, het station ligt uiteindelijk ook aan de Alpennordseite op ruim 1800meter.

De gebouwen zijn grotendeels zelfbouw, alleen het Schalthaus is een Gipsafgietsel, wat als halfbouwdoos via Modellbau Atelier Pirovino in Igis (CH) te krijgen is.
Bovenleiding is Sommerfeldt, beetje aangepast, twee modules van 120cm plus een tunnelhoekdeel van 70cm, want uiteindelijk maakte dit station deel uit van een volledige modelbaan, dus totaallengte 310cm.

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3278.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3253.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3315.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3305.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3234.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_3317.jpg)

Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel.

Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: wimk op 27 september 2016, 07:41:44
Volgens mij houdt ie ons voor de gek,en is hij even naar Zwitserland gereden om in het echt deze foto's te maken.
Wat een klasse. Petje af.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Jan Bennink op 27 september 2016, 17:11:20
Heel mooi Michiel,

Dit station van jou had ik nog niet gezien.
Vooral die laatste foto vind ik erg sfeervol.
Weer een mooie herinnering aan een stukje RhB dat niet meer in die vorm bestaat. Geldt zowat voor al jouw stations....
En nu met bovenleidingdraad. De Sommerfeldt draad zie je wel meer dan het echte voorbeeld, maar het is functioneel. Hoe denk jij daar nu over? Zou een andere kleur het beter of juist minder fraai maken?

Met groet, Jan
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: martijn v m op 27 september 2016, 20:29:13
erg mooi

en verse bovenleiding is 1:1 ook meer aanwezig
is tenslotte koperdraad en dat slaat na een tijdje in de buitenlucht en regen groen uit
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 03 oktober 2016, 00:31:22

 De Sommerfeldt draad zie je wel meer dan het echte voorbeeld, maar het is functioneel. Hoe denk jij daar nu over? Zou een andere kleur het beter of juist minder fraai maken?

Met groet, Jan
Uiteraard moesten die draden nog gekleurd worden, iets olijfgroen of zo, maar dat is er niet meer van gekomen. Na de verhuizing is dit station naar een collega RhB bouwer gegaan.
Inmiddels is Alp Grüm gebouwd en hier is geexperimenteerd met aanmerkelijk dunnere draad.
Dat laat ik hier ook nog wel zien.

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Florijngroen op 11 oktober 2016, 18:44:35
mag ik vragen hoe je het stationsgebouw van alp grum hebt gebouwd? er zijn helaas geen bouwsets (meer) van, en ik heb nog niet zo veel ervaring dat ik het zonder bouwtekeningen zelf zou kunnen maken...
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Swiss_fan op 11 oktober 2016, 19:15:21
Ik ben sprakeloos  :o
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Wim1969 op 11 oktober 2016, 19:56:46
Fraai werk, netjes aangelegd (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 12 oktober 2016, 17:57:13
Maar weer eens een plaatje toevoegen, nu een geheel ander gebied, nl de Berninabahn.

Een Alpenbahn in Graubünden CH, die St.Moritz (1775m) via Ospizio Bernina op 2253m met Tirano (429m) in Italie verbindt. Een fascinerende treinreis van twee en een half uur, tegenwoordig bekend van de BerninaExpress, met een maximaal hellingspercentage van 7% en vele keerlussen. De lijn wordt het gehele jaar door bereden, wat in de winter een grote uitdaging is voor mens en materieel. Spectaculaire sneeuwruimacties zijn er dan ook aan de orde van de dag.
Vlak na het hoogste punt bevindt zich het uitzichtspunt Alp Grüm, met aansluitend een voor modelbouwers ideale 180graden bocht met een radius van slechts 45m.
Dit station met aansluitende Grümkurve heb ik in model omgezet en bevindt zich bij mij op de bovenste laag van de modelbaan op een comfortabele ooghoogte van 1.40m.

Hier een eerste indruk van het station:

(http://www.albulabahn.nl/AG/IMG_4024.jpg)

(http://www.albulabahn.nl/AG/IMG_4034.jpg)

(http://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_0259.jpg)

Heb nog geen recente foto's van de Grümkurve gemaakt, alleen van de aanleg.
Alp Grüm heeft een experimentele, opgespannen fijne bovenleiding gekregen, 0,3/0,2 mm en in de Grümkurve is er een "windschiefe" ligging welke door zijdelingse spanning op zijn plaats gehouden wordt.
De bovenleiding is functioneel, en is na enig voorzichtig gemanipuleer eveneens op de modulescheidingen los te halen, zodat de modules nog steeds afgenomen kunnen worden. Dit functioneert inmiddels al 1 1/2 jaar zonder enige draad of soldeerbreuk.

Groeten Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Swiss_fan op 12 oktober 2016, 18:22:37
Echt gaaf
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: martijn v m op 12 oktober 2016, 18:26:29
Heel erg gaaf.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Jan Bennink op 12 oktober 2016, 19:20:14
Meesterlijk Michiel,

En die bovenleiding is helemaal top!  (y) (y) (y)

Groet, Jan
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Dash 8 op 12 oktober 2016, 21:21:03
Sommige foto's moest even goed kijken of het geen 1:1 was. Schitterend!
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Steven! op 13 oktober 2016, 15:10:04
Schitterend!!
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: vanderHoek op 13 oktober 2016, 15:55:43
Geweldig! Van de week toevallig op youtube de rit bekeken. Het ziet er prachtig uit hoe je dit in model hebt nagemaakt.

Met vriendelijke groet,

Martijn
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: JaJo op 13 oktober 2016, 16:20:42
TOP!!!!  (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Reinout van Rees op 13 oktober 2016, 19:00:22
Tijdens de lunch op de beurs in Houten werd, toen het gesprek op kleine lokjes kwam, jouw video nog speciaal genoemd als lichtend voorbeeld van iets kleins en tweeassigs dat tòch als een zonnetje rijdt :)

Reinout
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Geert 84 op 13 oktober 2016, 19:36:57
Prachtig  (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: VFR op 13 oktober 2016, 20:25:18
Wauw! Da's echt! Of nee, misschien toch niet. Naaaaaaaaaaa, ik zie geen verschil.

Dit is werkelijk waar van een bijzondere klasse. En smalspoor is natuurlijk altijd mooi.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 15 oktober 2016, 19:54:50
Hallo,

Dit weekend is in Graubünden een bijzonder weekend: het 20 jarige bestaan van Club 1889 wordt gevierd. Club 1889 is een samenwerkingsverband van diverse verenigingen die zich bezighouden met restauratie en instand houden van historisch treinmaterieel. Er zijn op zaterdag 15 en zondag 16 oktober in totaal 6 treinsamenstellingen, die in een bepaalde dienstregeling af en aan rijden, en als je het goed aanpakt kun je binnen een dag in alle garnituren een keer meereizen. Eigenlijk had ik daar ook aanwezig zullen zijn, maar door onvoorziene en onvermijdelijke omstandigheden is dat niet doorgegaan.

Om nu toch nog een beetje het sfeertje op te pakken heb ik van de week een eenvoudig videootje gemaakt van een van deze historische treinen, in dit geval de "Fliegende Rhätier". Het motorrijtuig is niet helemaal correct, maar dat ziet alleen de kenner (het is het verkeerde nummer, ik zal het maar meteen toegeven), maar verder klopt het helemaal. het gaat in dit geval om een testrit, welke vlak voor het weekend is uitgevoerd om te bekijken of de beoogde aansluitingen ook binnen de bestaande dienstregling kunnen worden gehaald. Daarbij is tevens een oude goederenwagen meegestuurd, deze is bedoeld voor St.Moritz en is beladen met diverse promotiemateriaal en gadgets als aandenken voor dit weekend, maar dat terzijde. (En oh ja, de rails worden er ook een beetje mee aangeveegd).
De fotograaf heeft zich in alle bochten moeten wringen om op tijd de trein op de film te kunnen zetten, en hij was al in St. Moritz voordat hij er erg in had, zo gaat dat nu eenmaal....

Eerst maar eens de reis volgen denk ik:

https://www.youtube.com/v/01DgkUmiB38

De treinsamenstelling gaat nu weer terug naar Landquart via Filisur en Davos en komt morgen weer terug om deel te nemen aan deze bijzondere dagen
Voor wie hier wat meer over wil weten de volgende link:

http://www.club1889.com/aktuell.html (http://www.club1889.com/aktuell.html)

Groeten, Michiel

(ps. kan ik hier ook ipv van de URL een naam opgeven welke dan met de link gekoppeld is?)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: RhB-Mikey op 15 oktober 2016, 21:36:48
O ja hoor dat kan (http://www.club1889.com/aktuell.html)

Leuk hoor! ik ben thuis ook flink aan het bouwen aan een module voor de club baan
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: ingenium op 15 oktober 2016, 21:59:31
Geweldig! (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: BemoPaul op 21 oktober 2016, 15:52:00
Hi Michiel,

Waauw, hoe heb je de sfeer van het "nog niet verpestte Station Filisur" zó fantastisch weten te treffen..?! Complimenten...!!!
Ben net begonnen met de bouw van mijn modelbaantafel, waarop ook de RhB-sfeer in de nineties zichtbaar moet worden, dus heb nog een lange weg te gaan, maar ééns... 
Ik kan op je topic enorm veel inspiratie opdoen..  Zag op Youtube ook een filmpje van een Tm2/2 f114 met sound en led-verlichting, rangerend in "Mini St.Moritz".. Volgens mij ook van jouw hand... Heb je daar wellicht ook een beschrijving/foto's van, ik zou dat zelf zonder "begeleiding" nog niet durven in te bouwen in mijn Tmf2/2-tje, ook een 114..

Met vriendelijke groet, Paul
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 26 november 2016, 00:13:18
In Filisur wordt intussen weer eens verder gewerkt, alhoewel, verder: een stap vooruit en dan weer twee stappen terug bij wijze van: de bedoeling was om in Filisur, nu eindelijk eens te beginnen met de bovenleiding. Filisur als zelfstandig station op verplaatsbare segmenten gebouwd, werd al in 2003 opgezet en diverse malen aangepast en nu ruim 3 jaar geleden na een verhuizing nog iets verlengd.
Dit alles geeft weer een nieuwe kijk op het reeds gebouwde en na jaren wordt je ook steeds kritischer. Zelfs een geheel nieuwe opzet heb ik even in overweging genomen.....
Maar goed, een sierlijke bovenleiding bouw je niet zomaar op; na uitgebreid bestuderen van oude fotos ( Filisur is sinds 2003 ingrijpend gemoderniseerd, dus je kan niet meer even ter plekke alles grondig bekijken) werd duidelijk dat de destijds gekozen posities van de verschillende mastportalen toch niet helemaal klopten. Nu zul je denken, dat maakt toch niet zoveel uit, nou dat maakt dus heel veel uit: ook bij het grote voorbeeld zijn de plaatsen waar de draad afgesteund en iets weggebogen wordt heel nauwkeurig vastgelegd.
En omdat je thuis nu eenmaal toch hier en daar gecomprimeerd hebt begint het probleem, bij wisselstraten kloppen de tegenover elkaar gelegen wisselposities niet altijd goed, daarbij is 5cm vaak al een probleem. Daar komt nog bij dat je ook krappere boogstralen in je wissels hebt en daar sta je dan.
Na veel heen en weer geschuif, uitmeten en vergelijken met de oude fotos heb ik nu een oplossing gevonden: nadat ik het gehele stationsgebouw iets verschoven heb (daar staat een mast tegenaan), met sjablonen enkele alternatieve wisselverbindingen heb uitgelegd is er nu een kompromis uitgekomen dat ik wel acceptabel vindt. Er hoeft nu slechts een afspanmast extra geplaatst te worden op de muur, die er in werkelijkheid niet was, maar goed, wie weet dat nu nog.....

Hier als eerste een beeld van de eigenlijk noodzakelijke veranderingen, die witte strepen dwars op de sporen geven de benodigde ideale positie van de mastportalen weer. De wissels moeten daaronder binnen bepaalde marges gepositioneerd zijn:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2272.JPG)

De voorste drie wissels zouden door langere en slankere exemplaren vervangen moeten worden: slechts daardoor  ontstaan de ideale afspanpunten van de portaalmasten. Als grootste nadeel bleek echter dat het station teveel richting het hotel verschoof: dat is optisch ongunstig, in werkelijkheid is er een grote ruimte tussen de twee, in model ongeveer een meter.
Uiteindelijk werd het station slechts enkele centimeters verschoven zodat het ruimtelijke effekt een beetje behouden bleef.
Alleen de meest rechtse wisselverbinding wordt nu gewijzigd: de oude 12 graden wissels worden vervangen door 9 graad exemplaren, zodat het mastportaal verschoven kan worden.

Hier zijn de oude Bemo code70 rails voorzichtig weggeprepareerd:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2275.JPG)

Hier worden de nieuwe wissels op proef neergelegd:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2276.JPG)

Aansluitdraden, Gaten voor de bedieningsdraad:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2277.JPG)

Helaas, 3x gezaagd en nog te kort: op de verbinding  ontbreekt precies 4 mm:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2278.JPG)

De houten bielzen worden daarna netjes uitgericht en verlijmd:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2279.JPG)

En zo ziet het er dan nu al, losje erop gelegd, uit :

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2281.JPG)

Dat wordt toch al wat, of niet dan? De Masten staan inmiddels ook al op hun nieuwe posities:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2284.JPG)

Wordt vervolgd,

Grüsse, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 26 november 2016, 00:42:22
Voor diegenen die niet zo bekend zijn met het Zwitsere smalspoor, hier een tweetal fotos van station Filisur in de zomer van 2002:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/Scannen05.jpg)

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/Scannen06.jpg)

Destijds waren alle sporen nog min of meer vrij toegankelijk ondanks een toch behoorlijk zwaar treinverkeer, Sneltreinen met tot 14 vierassige sneltreinrijtuigen, Glacierexpress, zware goederentreinen, noem maar op. Wel begrijpelijk dat een en ander flink is aangepakt en gemoderniseerd, maar voor de treinenliefhebber was het toen wel aantrekkelijker.

... Zag op Youtube ook een filmpje van een Tm2/2 f114 met sound en led-verlichting, rangerend in "Mini St.Moritz".. Volgens mij ook van jouw hand... Heb je daar wellicht ook een beschrijving/foto's van....
Dat staat op het Albulaforum uitgebreid beschreven, moet je wel inloggen, ik weet niet of je daar toegang hebt?
O ja hoor dat kan (http://www.club1889.com/aktuell.html)
Is wel handig als je ook kan aangeven hoe....

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Jan Bennink op 26 november 2016, 06:54:42
Er hoeft nu slechts een afspanmast extra geplaatst te worden op de muur, die er in werkelijkheid niet was, maar goed, wie weet dat nu nog.....

Meer als je denkt Michiel ;D Welke mast bedoel je? Eén afspanmast op de muur stond er wel, tussen de uitsparing en de wissellantaarn. Die ga ik gebruiken voor de twee wissels in spoor 2 en 4. Ik meen te kunnen zien dat dit ook in werkelijkheid het geval was. Deze mast is op jouw voorbeeldfoto te zien, achter de Te 2/2, maar niet op jouw modelfoto's.

Op dit moment dus beiden met het zelfde emplacement bezig :). Maar als ik het goed zie gaat er wel 10 jaar tussen zitten. Zo is bij jou de stenenrij in het perron tussen spoor 2 en 3 al verwijderd.

Leuk dat je je werkzaamheden ook hier laat zien (naast het Albulamodellforum), kunnen we een hoop van leren (y) En ik vind het wel wat makkelijker om in mijn eigen taal te kunnen reageren....

met groet, Jan
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Silvolde op 26 november 2016, 11:49:08
Jan, ik heb nog foto's van Filisur uit de 80-er jaren. Ferro Suisse bracht destijds de emplacementsgebouwen en de draaischijf uit.

Rob
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: martijn v m op 26 november 2016, 12:52:11
Wow. Zelfbouw wissels. Gaaf.

Zoizo is RhB gaaf.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 03 januari 2017, 00:11:37
Zo, en nu maar weer eens verder met de verbouwing; de wisselverbinding is inmiddels aangesloten, bedrading ondergronds aangesloten, alsmede de motoraandrijving weer gangbaar gemaakt.
Zoals verwacht rijdt het heel gladjes, wel een verschil met kunststof rail, ondanks de metalen hartstukken. Deze zelfbouwrail is veel vlakker en volledig metaal, zonder onderbrekingen, dat scheelt.

En hier dan de wissels in hun definitieve positie ingebouwd:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2306.JPG)

Heel belangrijk: altijd zorgvuldig de hoogte van de spoorstaven controleren: elke afwijking hier veroorzaakt onregelmatige loop, en ziet er ook niet goed uit:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2305.JPG)

Zo is dan het eindresultaat geworden, bielzen ingekleurd, ballast aangebracht, ingelijmd en hier en daar een beetje verf:

(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2301.JPG)

Wat nu des te meer opvalt in het geheel is, dat aan de linkerzijde 12 graden wissels en aan de rechterzijde met 9,5 graden zijn ingebouwd. Dat ga je hoe dan ook wel zien, althans ik, hmmm, maar eens kijken of er iets, en zo ja wat daar aan te doen valt,

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Swiss_fan op 03 januari 2017, 10:40:07
Ziet er weer prachtig uit!!

Je hebt op het Albula forum een achtergrond van St. Moritz laten zien (in 2013).
http://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2054.JPG (http://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2054.JPG)
Waar zijn die verkrijgbaar?
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: W.Broere op 03 januari 2017, 12:46:03
Hallo Michiel.
Als ik het zo zie, heb jij wel een paar gouden handen.
Echt heel mooi gebouwd.
Petje af man.

Ook een RhB fan.

Groet Wim.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 01 februari 2017, 00:07:01
Je hebt op het Albula forum een achtergrond van St. Moritz laten zien (in 2013).
http://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2054.JPG (http://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2054.JPG)
Waar zijn die verkrijgbaar?
Die zijn niet verkrijgbaar, maar heb ik zelf samengesteld van door mijzelf ter plaatse gemaakte foto's.

Verder is er inmiddels veel gebeurd: de upgrade middels het vervangen van een tweetal wissels brengt weer nieuwe uitdagingen en wensen met zich mee: ook op andere plaatsen dringt zich de wens naar een wat strakker spoorbeeld steeds meer op.
Om kort te gaan, na een periode van bijna 15 jaar heb ik de knoop doorgehakt en ga een nieuwe en naar ik hoop verbeterde versie van Filisur bouwen. Een gedachte die al geruime tijd speelt en steeds weer op een zijspoor werd gezet om allerlei redenen.
Het station werd indertijd voor een veel kleinere ruimte opgezet, is daarna in de loop der jaren tot tweemaal toe iets gewijzigd en verlengd tot de versie die ik hier heb laten zien. Momenteel ingebouwd in een ietwat langere ruimte biedt dat mogelijkheden om het sporenplan iets te strekken en allerlei details in de juiste verhoudingen te plaatsen. Ook kan de bovenleiding dan op een logische en naar voorbeeld juiste wijze worden aangelegd.
Sommigen zullen denken, het was toch allang mooi genoeg? Inderdaad, dat wel, maar in de loop der jaren groeien de verwachtingen met je mee en dat is nu juist de uitdaging.
Het nieuw op te zetten station Filisur zal wederom modulair opgebouwd worden en als zodanig ingepast worden tussen de bestaande modules. Alle bestaande details, gebouwen, bovenleidingsportalen, seinen enz kunnen overgebouwd worden. Ook de techniek ondergronds zal worden hergebruikt, dat scheelt wel veel hoop ik.
Alle wissels zullen in zelfbouw opnieuw worden gemaakt, het zijn er 22....hmm, een hele klus, maar dat is ook de uitdaging natuurlijk.
Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 14 maart 2017, 23:32:26
Vandaag was er weer eens iets bijzonders te zien op Alp Grüm: na lange tijd alleen in Poschiavo ingezet te zijn, reed de oude Bernina rangeerlok De 2/2 151 nu weer eens een keertje naar Ospizio Bernina. Daarbij werd natuurlijk ook Alp Grüm aangedaan en daar kon de netjes onderhouden Lok toch even even op de plaat gezet worden

Net uit de nabije tunnel rijdt de Lok de Grümkurve in, op weg naar Ospizio Bernina, waar de wagens afgezet moeten worden, en de aldaar volgestorte Schotterwagens weer opgehaald moeten worden:

​(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2685.JPG)

Met de twee goederenwagens rijdt de korte sleep Alp Grüm binnen:

​(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2686.JPG)​

En hij is alweer terug, ach, Ospizio Bernina is ook niet zover weg, maar wacht eens, de rangeerder heeft vergeten de wagens af te koppelen, dat personeel ook tegenwoordig...

​(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2690.JPG)​

Maar, het is toch gelukt, en hier wacht de De 2/2 op de reguliere Treinkruising en zijn machinist en rangeerder even rustig een kop koffie aan het drinken aan de bar in de Bahnhofsgaststätte

De twee fotografen zijn intussen druk plaatjes aan het schieten: een unieke kans om dit oude lokje een in bedrijf vast te leggen, want hoelang kan dat nog....?

​(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2691.JPG)​

En nog eens van de andere kant, omdat het toch wel een mooi lokje is:

​(http://www.Albulabahn.nl/Fil/IMG_2696.JPG)​

Zo zie je maar weer, er is altijd wel iets te zien op Alp Grüm, de moeite waard om de volgende keer weer eens te gaan kijken!  :)


Groeten, Michiel.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Swiss_fan op 15 maart 2017, 06:09:54
De sneeuw is dit jaar vroeg weg.
Oh wacht even, het is niet echt 😂👌👍
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Swiss_fan op 16 maart 2017, 07:53:42
Het licht op je baan is ook erg mooi, hoe doe je dat?
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: JaJo op 16 maart 2017, 08:05:40
Puntgaaf!!! (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: sdz1976 op 16 maart 2017, 10:05:50
is idd een knap draadje, dit  (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 03 juni 2018, 23:06:01
Het is al lang geleden dat ik iets in draadje heb geschreven. Enerzijds omdat ik niet meteen met allerhande bouwverslagen op de proppen wilde komen, anderzijds omdat ik ook niet helemaal zeker was of het zwitserse smalspoor hier wel helemaal op zijn plaats is.
Maar goed, na een poosje hier uitgebreid meegelezen te hebben en af en toe wat conversatie, toch maar besloten weer wat aan mijn draadje toe te voegen.

Eind 2016 heb ik besloten om mijn oude station Filisur, welke uit 3 segmenten bestond, in zijn geheel te vernieuwen. het concept was al begin 2000 ontstaan en sindsdien enkele malen aan veranderende omstandigheden aangepast.
Aangezien in de loop der jaren de eigen Lat steeds hoger kwam te liggen, zat er uiteindelijk voor mij niets anders op dan opnieuw beginnen.

Dat betekende concreet: 3 gelijke lichtgewicht segmenten, robuuste segmentkoppelingen, zelfbouwwissels, dus betere railgeometrie, realistische bovenleiding, voorbereiding voor terugmelding, landschapsopbouw zoveel mogelijk naar voorbeeld enz.
Een heel projekt dus.

Nu, anderhalf jaar later is het inmiddels zover dat alles technisch naar behoren functioneert, het mooie weer gaf nu aanleiding om alles eens buiten te fotograferen. Dat is altijd heel plezierig, want de lichtval is zoals in werkelijkheid en je ziet de gebruikte kleuren en strukturen veel beter.

De bouw staat momenteel een beetje stil, maar de volgende stappen zijn natuurlijk het verfijnen van de grasstrukturen en alles wat daar verder aan struikgewas en geboomte bij komt kijken. Daarnaast is er nog een en ander aan de bovenleidingsmasten te doen alvorens deze vast ingebouwd kunnen worden.

Station Filisur wordt wel meer nagebouwd, het is een interessant station, zeker voordat het werd omgebouwd en gemoderniseerd in 2003. De situatie is dan ook voor 2003, de onderstaande fotos heb ik vanmiddag gemaakt:

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_5399.jpg)

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_5387.jpg)

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_5407.jpg)

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_5384.jpg)

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_5391.jpg)

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_5392.jpg)

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_5375.jpg)

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_5424.jpg)

De bouw is uitgebreid stap voor stap beschreven op het Zwitserse Albulamodellforum, daarvoor heb ik onder mijn avatar een Link

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Steven! op 04 juni 2018, 12:42:06
Dit ziet er weer prachtig uit! Super!

Enerzijds omdat ik niet meteen met allerhande bouwverslagen op de proppen wilde komen, anderzijds omdat ik ook niet helemaal zeker was of het zwitserse smalspoor hier wel helemaal op zijn plaats is.
Ik denk dat er genoeg Zwitserland liefhebbers op dit forum zitten. Dus blijf maar foto's sturen :P.

Steven
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Wouter_ op 04 juni 2018, 13:32:01
Dit ziet er weer prachtig uit! Super!
+1

Ik denk dat er genoeg Zwitserland liefhebbers op dit forum zitten. Dus blijf maar foto's sturen :P.
+1 ;D

Btw, je kan ook nog een fantastische foto's maken! Wat een prachtige baan!

Wouter


Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: TinTin op 04 juni 2018, 13:35:43
Hallo Michiel,

je legt de lat voor onze nog te maken clubbaan wel heel erg hoog  (y)
als wij een klein beetje in de buurt komen ben ik al blij.

gr. Erwin

en graag doorgaan met posten!
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Bas, Dordrecht op 04 juni 2018, 13:58:06
Zoals altijd puike plaatjes... (y)

Groeten

Bas
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Martino op 04 juni 2018, 14:53:21
blijf alstublieft foto s posten....FANTASTISCH!!!! (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Wim1969 op 04 juni 2018, 15:19:00
Wow, erg fraai (y) (y)

Toch wel modulair/transportabel gebouwd hè  ;D
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 07 juni 2018, 21:10:21
En dan te bedenken dat het nog maar ruim een jaar geleden is dat het er zo uitzag, toen geen directe reden om buiten te gaan staan fotograferen....

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_5423.jpg)

Die gebouwen had ik natuurlijk al, maar er is sinds die tijd wel wat voortgang geboekt zou je zeggen...

Toch wel modulair/transportabel gebouwd hè  ;D

Echt modulair dan weer niet, maar het hele zaakje kan wel kompakt gestapeld en vervoerd worden. dat biedt allerlei perspectieven!  :D

Groet, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 08 juni 2018, 09:26:36
Om wat meer inzicht te geven in hoe deze stationsmodules zijn gebouwd, zal ik als er belangstelling is, proberen in een aantal bijdragen een en ander een beetje te beschrijven.

Natuurlijk zijn deze stationsmodules niet zomaar uit de vrije hand opgebouwd. Zoals eerder in dit draadje getoond, had dit station een voorganger, hetzelfde station dat al grotendeels, zeg maar afgebouwd was. Op basis van een heel aantal nieuwe eisen, met name wat betreft railgeometrie en bovenleiding (wat eigenlijk rechtstreeks met elkaar verband houdt) is er besloten om het geheel opnieuw op te zetten. Voor de duidelijkheid: het is schaal H0m, dat wil zeggen H0 smalspoor met een spoorbreedte van 12mm, meterspoor in werkelijkheid.

Als eerste is er op papier met behulp van kopieen van wissels en rails, een 1:1 plan aan elkaar geplakt van het beoogde sporenplan. Ik kan iedereen deze werkwijze van harte aanbevelen, het scheelt uiteindelijk heel veel werk en je kan meteen zien hoe het uitpakt. Verder kan je al heel veel details op kwijt en allerlei boringen kun je zo al voorbereiden zodat je later niet voor verassingen komt te staan:

(http://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_2387.JPG)

Het sporenplan is zoveel mogelijk conform werkelijkheid uitgevoerd, waarbij er wat lengte betreft nog steeds concessies gedaan moesten worden. De harde grens was een lengte van 3.45m en dat is inclusief de bocht naar rechts aan de rechterzijde. Dat is eigenlijk nog steeds 60cm te weinig.
Hier de oostzijde van het station met de wisselstraat met de diverse verbindingen. Dit ziet er ingewikkeld uit, in de loop der jaren is er bij het voorbeeld nogal wat veranderd. De wisselgeometrie is ook verschillend, daar heb ik zoveel als mogelijk wel rekening mee gehouden:

(http://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_2401.JPG)

Zo sta je er in de ruimte voor. Vanwege de bouwwerkzaamheden is St.Moritz volgepakt met treinen: voorlopig is er "Busersatzbetrieb":

(http://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_2403.JPG)

Hier zie je hoe de nieuw te bouwen modules, laat ik ze zo maar noemen, in de bestaande layout worden opgenomen:

(http://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_2400.JPG)

Volgende keer verder!

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: martijn v m op 08 juni 2018, 13:41:47
Heel interessant.

En ook erg knap en gaaf dat je de wissels zelf bouwt.

Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Rondje_HO op 08 juni 2018, 13:43:37
Heel erg mooi, zeker die overzichtsfoto's!  :o  Dat geeft hele mooie mogelijkheden om straks te rijden en rangeren  (y)

Met vr. groet, Martijn.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Steven! op 13 juni 2018, 10:54:15
Indrukwekkend hoor!

Steven
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: sdz1976 op 01 juli 2018, 22:37:11

+1


Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 28 augustus 2018, 23:12:06
Nu de zomer langzaam overgaat in, misschien nog wel een zonnig najaar, begint natuurlijk weer het modelspoorseizoen.
Hoewel, er zijn er ook die de hele zomer doorgaan, ofwel juist alleen in de warmere jaargetijden aan de baan werken.
Hoe het ook zij, ikzelf heb de laatste maanden in het geheel niets aan de hobby gedaan, hooguit wat erover gelezen en natuurlijk oa. dit forum wat bijgehouden.....

Het leek me wel passend om zomaar eens een foto te plaatsen van een deel van mijn baan dat ik hier nog niet echt heb laten zien, alhoewel juist dit deel in een redelijk vergevorderd stadium verkeert.
Om het zomerse gevoel nog even vast te houden hier een buitenopname van St. Moritz, met een beetje tegenlicht, wat een mooi effect geeft op de spoorstaven, vond ikzelf.

(https://www.albulabahn.nl/Fil/DSC_3471.jpg)

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Erjen89 op 29 augustus 2018, 00:00:52
WoW, heel mooi, heel netjes gemaakt zoals ik het zo zie, schitterd ;D
Ben eigenlijk wel eens benieuwd naar meer foto's van sankt moritz ;D
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: sdz1976 op 29 augustus 2018, 09:34:49
 (y) (y) (y) 8)

Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Bas, Dordrecht op 29 augustus 2018, 14:37:05
Dat ziet er echt fantastisch uit...

Groeten

Bas
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Swiss_fan op 29 augustus 2018, 14:54:07
Alsof je met een drone boven het echte emplacement hangt.
En het lijnenspel van glimmende railstaven vindt ik ook  prachtig om te zien.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Wim Vink op 29 augustus 2018, 17:49:27
Prachtige baan en fraaie foto's  (y) (y)

Hoop hier nog veel van te zien!!
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Martino op 11 september 2018, 15:09:35
Hoi Michiel, Wederom prachtige foto's van jouw baan...echt heel fraai.
vraagje: wat is de hoogte van jouw beiden verdiepingen? dus vanaf de vloer? en dan specifiek de tussenruimte van de onder en boven delen. Op 1 kant heb ik 60 centimeter diepte en ik vraag me af wat de tussen afstand dan moet zijn om overal goed bij te kunnen...thanks!
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: nkob op 11 september 2018, 15:43:59
Ook dit blijf ik volgen
kees
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 11 september 2018, 19:30:56
@Martino:

Vanwege de dakhelling heb ik net iets minder tussenhoogte als gewenst: ideaal is eigenlijk ongeveer dezelfde hoogte tussen de beide "decks" als dat ze diep zijn. Dus als je 60cm diepte hebt, dan ook ongeveer 60cm tussenhoogte.
Dan kan je de onderste laag als het nodig is, ook op zijn kant zetten: handig voor elektra werkzaamheden.
Het kan met iets minder, dat had ik op mijn vorige adres ook, waar ik een wat ruimer opstelling had.
Nu heb ik 45cm tussenhoogte, dat kan goed om er naar te kijken en te rijden, maar om te bouwen moet je dan de onderste laag iets naar voren kunnen schuiven.

Bovenste laag: spoorhoogte 128cm, dikte 11cm, dan 45cm vrije tussenruimte, dan onderste laag spoorhoogte 72cm:

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_5982.jpg)

Ik heb onder die onderste laag dan ook nog het opstelstation, dat moet je echt zittend "bedienen". Daar heb ik een handig bureaustoeltje op wielen voor.

Groet, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Martino op 11 september 2018, 19:46:01
Bedankt voor de info, Michiel. dit ga ik zeker gebruiken als het zover is. Ik zie dat jij ook gebruik maakt van klimspiralen. wil ik ook gaan doen.  Mijn bovenste modules staan op 130 cm(spoorstaaf) van de grond. dit is dus alleen staand te zien en te bedienen. Dus ik heb voldoende ruimte tot de vloer voor een tweede/onderste laag....nogmaals bedankt en mooie foto's.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Patrick1975 op 12 september 2018, 17:44:15
Heb je draadje door gelezen..... Wat geweldig mooi, die wisselstraat, om te kwijlen :P
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 25 september 2018, 23:51:36
Terugkomend op de nieuwbouw van RhB-station Filisur, hier het vervolg met bouwfoto's en overwegingen,

De drie nieuwe modules zijn inmiddels samengesteld, waarbij de voorste en achterste afdekkingen nog zijn weggelaten. Deze worden later aan de frame's vastgemaakt met de landschapscontouren en aan de achterzijde ook met elk een handgreep in de vorm van een ovale opening.
Aan de voorzijde heb je zo geen zichtbare kopse kanten, wat het een fraaier en rustiger aanzicht geeft.

De modules zijn als een dichte doos opgebouwd: frame met aan beide zijden een volledig verlijmde multiplexplaat: torsiestijf en licht. De onderzijde wordt naderhand voorzien van ruime openingen, zodat je overal goed bij kan.

De dwarssteunen liggen enigszins onregelmatig: dit heeft te maken met de ligging van de wissels en dus de ruimte voor de aandrijvingen.
De modules zijn ondeling verbonden met universele "modulverbinder": een tweetal gefreesde, nauwsluitende pashulzen met een stevige bout en vleugelmoer erdoorheen. Een produkt van Hobby-Ecke Schuhmacher, echt een aanrader, hiermee sluiten de delen steeds weer nauwkeurig aan elkaar.

(http://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_2470.JPG)

Hier is het uit kopieen samengestelde railplan op proef uitgelegd om zo een indruk te krijgen hoe dat het eruit gaat zien.
Aangezien er een grondige planning aan is voorafgegaan kon ik redelijk snel doorwerken.

(http://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_2473.JPG)

En dan het gehele stationsgebied van de andere zijde bezien:

(http://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_2475.JPG)

En de "schatkist": hier zit alles in wat nodig is voor de bouw en afwerking van het nieuwe station: wissels, seinen, bovenleidingsportalen, wissellantaarns, noem maar op.

(http://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_2564.JPG)

Inmiddels was in dit stadium de wisselbouw zo ongeveer afgesloten, dus vandaar die stapel...

Wordt vervolgd,

Groet, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Tulpendaal op 26 september 2018, 06:45:27
Michiel, super mooi die zelfbouw rails met die vele wissels. Ergens heb ik het gemist. Hoe maak jij de wissels vol zelfbouw of met hulp van wisselkits?
Overigens de baan is ook mooi strak (y)
Gr Joke
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Wim Vink op 11 juli 2019, 04:28:17
Hoi Michiel,

Met bewondering heb ik je hele topic eens rustig doorgenomen.
Ik kan alleen maar zeggen: "Wow, wat mooi"  (y) (y)
Blijf je gewoon volgen  :police: :police:
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Martin Hornis op 11 juli 2019, 16:18:27
Vandaag pas gevonden. Schitterend. Het verhaal gaat toch wel verder?
Ergens las ik dat je rekening hebt gehouden met bezetmelders. Is er al sprake van enige automatisering? En hoe doe je dat dan? Worden de seinen echt volgens het grote voorbeeld aangestuurd?
Bij het eerste filmpje (2016) zag ik een wissellantaarn die waarschijnlijk 180° gedraaid moet worden: aan de rechterkant naast het spoor waar de blauwe wagon aan de gereedstaande trein wordt aangekoppeld.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 11 juli 2019, 22:08:25
Aha, inderdaad al wel erg geleden dat ik hier wat geschreven heb, dat "wordt vervolgd" onderaan mijn vorige post hier is wel erg ruim genomen.
Niet dat ik nu meteen het vervolg van het verslag van de nieuwbouw van mijn RhB station Filisur paraat heb, maar als pleister op de wonde heb ik wel een paar plaatjes die misschien even voldoen in afwachting van verdere berichtgeving....

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_60631.jpeg)

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_6531.jpg)

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_6670.jpg)

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_6647.jpg)

Inmiddels is het station zowat toe aan de bovenleiding, maar dat is wat mij betreft een "klus" voor de winter, in principe zijn alle bovenleidingsportalen er klaar voor.
Ik zag nog enkele vragen voorbij komen: de wissels zijn volledig zelfbouw, wat betreft bezetmelders, deze zijn al wel gemonteerd, maar momenteel is er geen enkele sprake van enige automatisering, maar het kan wel. Momenteel heb ik daar niet zo'n behoefte aan. Dat van die wissellantaarn zou best kunnen, het getoonde filmpje betreft echter het oude model van Filisur, dat dus nu inmiddels al 2 jaar vervangen is door een verbeterd exemplaar.
Ik heb wel een nieuwe video, zal het eens opscharrelen en dan laat ik het wel zien.

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Wim1969 op 11 juli 2019, 22:19:47
Prachtig, vooral die bovenste, ga je dat nabouwen?
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Wim Vink op 11 juli 2019, 22:42:21
Mooie baan en mooie foto's  (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 11 juli 2019, 22:59:49
Prachtig, vooral die bovenste, ga je dat nabouwen?

 ;D
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Wim1969 op 11 juli 2019, 23:06:06
 (y) ;D ;D goeie overgang (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Rondje_HO op 12 juli 2019, 11:49:19
Prachtig, vooral die bovenste, ga je dat nabouwen?


Serieus, het heeft me echt een hele tijd gekost voordat ik zag dat het een combinatie was  :P  (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: arnout op 17 juli 2019, 22:47:50
Ziet er allemaal fraai uit.

 Maar een vraag: zijn het nu 2 aparte banen boven
elkaar of zijn ze verbonden via een spiraal? En hoe heb je de dragende constructie
Gemaakt?

Gr Arnout.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 24 januari 2020, 23:16:28
Nu we als Zwitsers-Smalspoor liefhebbers een eigen hoekje hebben gekregen, zag ik dat het alweer lang geleden is dat ik iets heb laten zien.
Nadat Filisur 2.0 grotendeels afgebouwd is, was het dit najaar tijd om eindelijk weer iets te doen aan St.Moritz.
Eindelijk, want dit station is al in 2009 gebouwd en in grote lijnen bedrijfsklaar.
Wat er met name nog ontbrak zijn de fijnere details zoals wissellantaarns en natuurlijk de bovenleiding.
Bovenleiding is veelal een heet hangijzer en wordt logischerwijze als laatste stap van de bouw van een baan beschouwd.
Niet geheel juist overigens, ten eerste is de planning van de bovenleiding reeds bij de eerste aanleg van het sporenplan noodzakelijk, anders kom je later niet uit. Ten tweede zullen de echt fijne details onder de bovenleiding moeten worden aangelegd, want je beschadigt dat bij het draden trekken en solderen. Dus bv. wissellantaarns, hoe lastig ook, pas plaatsen nadat de bovenleiding hangt.

Het station bestaat uit 3 segmenten, waarbij ook de bovenleiding relatief eenvoudig van elkaar te scheiden is dmv kleine haakjes en oogjes.

Hieronder een willekeurige selectie van een aantal foto's waarop te zien is hoe het eruit gaat zien.

Overzicht waarbij het linker deel alleen nog maar met rijdraad is overspannen:zo kun je alvast proefrijden en de draden mooi afstellen:

(https://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2867.jpeg)

(https://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2900.jpeg)

Hier is het zgn. Berninadeel inmiddels ook voorzien van een "Tragseil".
In St. Moritz komen twee stroomsystemen samen: het "Stammnetz" deel van 11kV wisselstroom en "Bernina"deel van 1000V gelijkstroom.
Dat zie je hier aan de rechtse zijde:

(https://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2901.jpeg)

De nieuwste Allegratriebzug, deze is geschikt voor 2 stroomsystemen, zodat deze dus zonder problemen door kan rijden tussen de beide systemen:

(https://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2888.jpeg)

(https://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2890.jpeg)

(https://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2941.jpeg)

Ook aan allerlei details moet worden gedacht, zoals hier tweetal rijdraadisolatoren:

(https://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2694.jpeg)

En een Schaltposten, zoals deze overal rondom stations voorkomen, veelal aan de specifieke locatie aangepast:

(https://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2876.jpeg)

Het is nog best lastig fotograferen want de draden zie je niet zo goed. Dit voorjaar zet ik bij gunstig weer de modules buiten en dan bij daglicht foto's maken.
De bovenleiding bestaat uit een rijdraad van 0,3mm en een bovendraad met hangers van 0,2mm, beide van een bronsdraad legering met hoge treksterkte en bovendien heel goed te solderen.
Alle dwarsdraden, trekdraden en uitleggers ("Spurhalter") zijn gemaakt van snaren 0,3 en 0,4mm.
De rijdraad en hangdraden zijn met miniveertjes op resp.150 en 100gr. afgespannen.
De bovenleiding is zo heel robuust tegen ongewild haken. Daarnaast is er een strikt "lange mouwen verbod" want die blijven natuurlijk heel gemakkelijk hangen.


Groeten, Michiel.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Martin Hornis op 25 januari 2020, 00:00:31
Mooie impressiefoto's met oog voor details. Op de 4e foto staat aan de rechter kant een groen tonend sein. Klopt dat wel?
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Jan Bennink op 25 januari 2020, 09:06:45
Michiel,

Het blijft een genot om naar jouw werk te kijken! En de bouw van de bovenleiding zoals je die in het Albulamodell-forum laat zien geeft zeker aanleiding om (later) ook een poging te wagen, maar ik vrees dat dat mij niet zal lukken. Al leer ik veel, ogen en handen worden er in de loop der jaren niet beter op.... Maar waar zouden we zijn zonder deze fraaie voorbeelden. Met dank daarvoor.

Groeten, Jan
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Swiss_fan op 25 januari 2020, 18:19:15
Ziet er oogstrelend uit. (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: martijn v m op 26 januari 2020, 11:16:02
WOW  :o

Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Dave....... op 26 januari 2020, 11:30:31
Erg mooi!

En de bovenleiding ziet er superstrak uit, ik snap het lange-mouwen-verbod haha
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: JasperA op 26 januari 2020, 12:52:26
Michel!

Volg je draadjes al enige tijd op het albulamodell forum maar nu ook hier! Ziet er prachtig uit  :o! Zijn de schaltposten helmaal eigen fabricaat of een geupgrade model van sommerfeldt?

Jasper

Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 30 maart 2020, 23:41:01
Nog even over dat Lange-mouwen-verbod: het probleem met die lange mouwen is dat er vaak knoopjes aan zitten, die haken in de draad en dan....rats!
Maar goed, dat moet dus niet.
Er was nog een vraag of de Schaltposten een eigenbouwsel of een aangepast Sommerfeldt setje is.
Om te beginnen is een Schaltposten een inrichting om hoogspanningsleidingen mee door te verbinden of juist af te schakelen.
Alhoewel het principe gelijk is zijn de meeste toch wel flink verschillend. En dan heb je bij de RhB ook nog eens zowel gelijkstroom- als wisselstroom-systeem en dat maakt qua uitvoering ook nog verschil.
Het is dus eigenlijk onontkoombaar om hem zelf te maken, zorgen dat je goede fotos van het origineel hebt dus.
Wel heel veel werk kan ik wel zeggen.
Hier heb ik het ongespoten werkstuk naast het origineel op de foto gezet:

(https://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2860.jpeg)

Probleem bij deze Schaltposten is dat je er niet goed dichtbij kan komen, dus alles is met flink inzoomen opgenomen.
Daarnaast heeft deze een heel specifieke vorm die te maken heeft met de ligging bij het grote voorbeeld, dat kan ik in model niet goed omzetten, dus de plaatsing bij mij is een beetje dubieus zonder de omliggende situatie. Ook zit er in werkelijkheid nog een afspanning aan vast, maar dat gaat bij mij nergens naar toe en is dus weggelaten. Maar goed het blijft nu eenmaal een modelbaan....

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Martin Hornis op 31 maart 2020, 16:06:28
Heel goed gelukt. (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Rob Ellerman op 31 maart 2020, 19:47:12
Heel fraai project, grote klasse (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Geert 84 op 28 april 2020, 15:03:41
Heel fraai gebouwd zeg, complimenten.

Maar wat een rommelstation dat St. Moritz, als je de sporen zo van boven ziet. Alsof ze iedere keer een spoortje bijbedacht hebben  ???
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Ruud K op 28 april 2020, 15:21:25
Indrukwekkend!!
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Martin Hornis op 29 april 2020, 23:21:13
Maar wat een rommelstation dat St. Moritz, als je de sporen zo van boven ziet. Alsof ze iedere keer een spoortje bijbedacht hebben  ???
Voortschrijdend inzicht (op een beperkte ruimte).
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 27 juli 2020, 00:08:50
Vandaag had ik eens de gelegenheid om bij mooi weer het complete station St. Moritz buiten te zetten.
Zo kon ik eindelijk eens foto's met daglicht maken van de afgelopen winter aangelegde bovenleidingsdraden.
Ook is er nog wat meer detail aangebracht, wissellantaans en aandrijvingen en zo.
Zomaar wat foto's, zonder verdere beschrijving:(https://Albulabahn.nl/StM2/IMG_3815.jpeg)

(https://Albulabahn.nl/StM2/IMG_3830.jpeg)

(https://Albulabahn.nl/StM2/IMG_3859.jpeg)

(https://Albulabahn.nl/StM2/IMG_3820.jpeg)

(https://Albulabahn.nl/StM2/IMG_3890.jpeg)

Van bovenaf met minder loks of wagens, kun je wat beter het leidingverloop op de gecompliceerde plekken zien:

(https://Albulabahn.nl/StM2/IMG_3897.jpeg)

(https://Albulabahn.nl/StM2/IMG_3841.jpeg)

Wat me nog verbaasde is hoe eenvoudig en vlot de draden losgemaakt konden worden: uiteindelijk zijn het drie segmenten van elk 1.15m lengte met ongeveer 15 verbindingen per segment.
Het gaat eigenlijk heel simpel met een fijn tangetje, een vaste hand en wat geduld
Alleen nadat de segmenten weer in de treinkamer teruggeplaatst waren bleek er ergens een draad los van de uitlegger te zitten, eenvoudig even aantippen met de soldeerbout en klaar is kees.

Citaat
Maar wat een rommelstation dat St. Moritz, als je de sporen zo van boven ziet. Alsof ze iedere keer een spoortje bijbedacht hebben  ???
Eigenlijk is dat ook een beetje zo: St. Moritz is in 1904 aan de Albulabahn aangesloten, net buiten het dorp, met de bedoeling om later de lijn verder door te trekken naar Italie. Dit is er uiteindelijk nooit van gekomen en is het dus een kopstation gebleven. Wel is het station steeds uitgebreid en is er later een aansluiting met de Berninabahn gekomen. Dit gedeelte van het station ligt er wat scheef tegenaan en deze lijn kruist ook direct de Inn om aan de overkant richting Celerina Staz, Pontresina enz. te verlopen.
Er is ook slechts 1 verbinding tussen de beide delen: vanwege de verschillende stroomsystemen.
De Inn-brug heb ik, om alles op een module van 60cm diepte te krijgen, teruggedraaid en in het lengteverloop van het gehele station laten verlopen. Deze Innbrücke hoort dus 45graden op de gehele layout te staan. Dit is eigenlijk de enige concessie die ik heb gedaan aan het origineel, behalve dan een lengte compressie van zo'n 25%, met name de rechtse kant. Het station is bij mij 3.45m maar zou ongeveer 5m in model moeten zijn.

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Chris Westerduin op 27 juli 2020, 00:33:44
Geweldig, wat een fraai emplacement!!! M'n complimenten!!!  (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Spoor010 op 27 juli 2020, 06:05:31
Hoi Michiel,

Je zou haast denken dat je je vakantie foto's hier laat zien.
Het is net echt !

Mooi hoor. (y)

Met vriendelijke groet, Frank.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Frank 123 op 27 juli 2020, 10:00:41
Hoi Michel,

Zat je hele draadje eens door te kijken (met inmiddels 3e kop koffie) en ik moet zeggen: werkelijk schitterend.  (y)

Inspiratie en uitdaging voor mijn eigen baan.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Peter Kleton op 27 juli 2020, 11:17:25
Tjonge ,wat een fraai  station is dat geworden !
Wij hebben een jaar of 15 geleden gelogeerd in een hotel in St M. en hadden een heel mooi uitzicht op het station. Ik kon juist nog het uitrij sein zien van de  Bernina Bahn lijn richting Tirano.
Ook wel eens gegeten in het stations gebouw.
Allemaal heel herkenbaar !
Mooi ! Mooi!
Peter
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Marc tramt op 27 juli 2020, 11:21:50
Wat me nog verbaasde is hoe eenvoudig en vlot de draden losgemaakt konden worden: uiteindelijk zijn het drie segmenten van elk 1.15m lengte met ongeveer 15 verbindingen per segment.
Het gaat eigenlijk heel simpel met een fijn tangetje, een vaste hand en wat geduld
Heb je daar detailfoto's van? Ik denk dat het voor veel (module)bouwers interessant is om te zien hoe je dit bij de overgangen hebt opgelost.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 21 oktober 2020, 22:17:24
De nieuwbouw van station Filisur 2.0 is alweer een poosje afgerond, hoewel er vooral in de groenvoorziening nog wel het nodige moet gebeuren! Er moet er ook nog bovenleidingsdraad worden aangelegd, analoog aan hetgeen reeds in St Moritz werd getoond.

Parallel aan al deze verrichtingen wordt er ook af en toe gewerkt aan Messing modellen. Die zijn tientallen jaren geleden al door oa. Ferro Suisse geproduceerd, destijds heel exlusief en eigenlijk nog wel een beetje.
Reeds eerder heb ik een RhB mallet stoomlok gebouwd, de G2/2+2/3 25 en enkele wagenmodellen.

Nu is het eindelijk zover dat de pas afgebouwde RhB krokodil Ge 6/6 I 415 voor het eerst door het nieuwe (eigenlijk oude) Filisur rijdt:

https://www.youtube.com/v/7menJH1Rat0

Ik zal later nog wel wat meer laten zien van de bouw in een apart draadje,

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Martin Hornis op 22 oktober 2020, 01:17:00
Mooie show. (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Wim1969 op 22 oktober 2020, 07:34:31
Machtig mooi (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: stefaninnermind op 22 oktober 2020, 08:57:26
lijkt wel echt vooral die eerste foto's in de buitenlucht. ga deze ook zeker in de gaten houden.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Bert van Gelder op 22 oktober 2020, 20:23:16
Hoi Michiel,

Je vraag gezien betreffende de code van het YouTube-filmpje. Vreemd genoeg zien wij soms de code wel, soms niet. Soms op de iPad wel, maar op de telefoon niet.

We hebben Reinout er naar gevraagd, hopelijk komt hij met een oplossing.

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 24 mei 2021, 13:53:51
In Filisur wordt er behalve enig onderhoud, verder weinig gebouwd, uiteindelijk is het station al in een vergevorderd stadium. Grote klussen die er nog aan zitten te komen zijn vooral de achtergrond en bovenleidingsdraad, ook in die volgorde.

Wel is er afgelopen tijd weer een Messinglokje gesoldeerd, deze keer een karakteristieke kleine rangeerlok, de Te 2/2 71.
Hiervan zijn er voor de RhB in 1946 drie stuks gebouwd, elk  310pk sterk met een max snelheid van 30 km/u. Deze waren destijds toegewezen aan Davos-Platz, Ilanz en Thusis. Doordat er sterkere rangeerloks in gebruik werden genomen kwamen deze loks uiteindelijk in andere stations terecht, de "71" was op het laatst in Filisur gestationeerd.
De lok is nog niet helemaal af, maar eerst moet er spuitwerk worden verricht, dan kunnen de lampen aangebracht worden en afgemonteerd worden en kan de verlichting worden ingebouwd. Hiertoe zijn de meegeleverde gegoten messinglantaarns aangepast aan SMD Leds.
Ook hier betreft het weer een oude bouwdoos van Ferro Suisse uit 1986, welke nu eens wat beter geconstrueerd was.
Toch is er nog wel het nodige aan veranderd, waaronder het remmechanisme, de trappen, koppelingen en natuurlijk de pantograaf.
Hij is reeds voorzien van een Lenz-mini decoder met bijbehorende power pack, zodat het een beetje soepel rijdt.
Er zijn nog wat items waar aan gewerkt moet worden, maar dat komt later wel.

https://www.youtube.com/v/upUxPI-yYFI

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Bas, Dordrecht op 24 mei 2021, 14:34:43
Fantastisch....echt prachtig gezicht  (y) (y)

Groeten

Bas
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Nullem op 24 mei 2021, 15:51:26
On-FerroSuisse, die rijkwaliteiten.  Heb je de originele motor en overbrenging gehandhaafd? Ongelooflijk knap dit...

Groet, Frans
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: MOB3004 op 24 mei 2021, 17:42:47
Prachtig allemaal.
Filisur zo natuurgetrouw nagemaakt.
Hoed diep af!
Zet zelf ook kleine schreden met een HOm Bemo baan(tje).
Zal vaak naar je video's kijken!

vr.gr
Ruud
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Silvolde op 24 mei 2021, 17:56:37
Hallo Michiel,

De rij eigenschappen van de loc ogen voor een tweeasser perfect. Heb je de originele motor laten zitten?
 
Ik ben benieuwd hoe jij de lantaarns t.b.v. de leds bewerkt hebt.

Groet,

Rob
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 26 mei 2021, 22:23:30
Citaat
Heb je de originele motor laten zitten?

Ik heb inderdaad de originele overbrenging, alsmede de motor gehandhaafd.
Toch, en dat is nog wel een dingetje, maakt hij best veel lawaai, ondanks een rubber voering tussen motor en chassis.
Maar met de loopcultuur is niets mis, hij loopt heel beheerst op kruipsnelheid.
Een Faulhaber motortje inbouwen had ik nog even uitgesteld omdat ik ook hier eerst nog wilde afwachten of het model die investering waard zou zijn.

Die lampen kom ik nog wel op terug,

Groeten Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Dennis1984 op 10 maart 2022, 09:59:05
Hallo Michiel,

Ben je nog mooie nieuwe dingen aan het bouwen?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 11 maart 2022, 21:19:09
@dennis1984: Inderdaad alweer een hele tijd dat ik in dit draadje heb gepost: de meeste tijd is de afgelopen periode gestoken in Messingbouw projecten.
Dat is hier gedocumenteerd:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100851.msg3222282481#new

Daarnaast wordt er sinds december gebouwd aan een nog braakliggend deel van de baan, een moduul van 180x50cm. Het is dat je er nu naar vraagt, want dit staat al even in de steigers en ben er nog niet toe gekomen om er wat van te laten zien.

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_2401.jpeg)

Het heeft lang geduurd voordat ik de knoop heb doorgehakt wat betreft het motief van de module:
Uiteindelijk is gekozen voor het Stulsertobelviadukt, qua ligging past het precies op deze plaats binnen mijn model-layout en alhoewel het een nogal extreme ligging heeft (je kunt er eigenlijk niet bijkomen zonder halsbrekende klimtoeren) is het een mooie, aan beide zijden begrensd stukje RhB met een grote bekendheid. Een hele uitdaging om het te bouwen vanwege de grote brug en extreme diepte. Ook met een zgn. "hängende Schlucht" opbouw is de werkelijke kloofdiepte bij lange na niet in model te verwezenlijken, maar ik heb geprobeerd het wezenlijke in model te reproduceren.
Inmiddels zijn de brugdelen in delen met gips opgebouwd, steentjes geritst en daarna profilering van de afzonderlijke steentjes met een kunstharsfiller. De bovenleidingsmasten zijn naar voorbeeld samengesteld en op maat gesoldeerd, evenals de tunnelportalen.
Het landschap is onder het rail/brugniveau met kartonstroken en gipsbinden gesloten het bovenste deel opgebouwd met XPS platen.
Daaroverheen moet nog een enorme hoeveelheid rotsoppervlak gemodelleerd worden en flink wat hoge lariksen. Dat duurt dus nog wel even.....

Hieronder alvast een indruk van de huidige stand van zaken:

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_7561.jpeg)

Om een idee te geven van het Stulsertobelviadukt in werkelijkheid: hier wat foto's gemaakt door een waaghals die daar fantastische plaatjes geschoten heeft, waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt:

https://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread/2228-stulsertobelviadukt/


Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Nullem op 14 maart 2022, 09:18:02
Ha Michiel,

Leuk om je activiteiten rond het Stulsertobel viaduct te zien. Strak gebouwd en de sfeer komt zeker goed over. Prachtige masten ook weer. Wat een werk moet dat steentjesritsen geweest zijn; bezigheidstherapie van hoog niveau. (Heb je trouwens ook de andere kant van het viaduct gedaan?)
Ik vroeg me af wat 'kunstharsfiller' precies is en hoe je dat opbrengt. Gedraagt dat spul zich anders dan gips met verf of pigmenten als je het geheel gaat inkleuren? (Ikzelf gebruik hiervoor alabastine voor de stenen en wat extra verdunde alabastine voor het profileren.)
Zeker benieuwd naar het vervolg...

Groet!  Frans

Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Dennis1984 op 15 maart 2022, 23:51:27
Dank voor de update Michiel, lekker gipsen binnenkort dus (y)!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 16 maart 2022, 15:25:08
@Nullem: Dank je, Frans! De achterzijde  van de bruggen heb ik wel van gipslaag voorzien, maar niet geritst: dat zie je niet. Inderdaad vele dagen, verdeeld over een maand mee bezig geweest.
Die kunststoffiller is juist handig omdat ie heel snel droogt: met een mini spuitje kleine dotjes op elke steen en dan met een droge doek lichtjes aandrukken. Met een beetje handigheid krijg je zo een mooi “bruchstein” effekt. Gaatvrelatief best snel. De naden tussen de brugdelen moet ik nog aanhelen, maar dan kunnen ze er niet meer uit. Eerst het grove rotswerk achter de bruggen en dan wordt het bouwwerk afgewerkt en gekleurd.
Die uitneembaarheid is ook de reden dat ik de masten al tot in detail heb voorbereid.
@Dennis1984: Dat met die rotsen is nog wel een dingetje: ik ga voor de grote vlakken achter en onder de brug, eens experimenteren met  hobby klei (Das bv), dat kun je in dunne plakjes uitrollen en op een ruwe natuursteen afdrukken.  Daarna de plakjes op de ondergrond lijmen en aanhelen met een beetje gips. Dan hoef je alleen die stukjes te modelleren.
Ik hoop dat alles daarmee wat lichter en dunner blijft.
Heb dat vroeger wel eens gedaan en leek toen best aardig. Ben benieuwd en laat dat nog wel weer zien als t wat wordt,

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 18 maart 2022, 12:07:53
Dit is het setje bovenleidingsmasten die ik alvast heb gemaakt voor het Stulsertobel segment:

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_7527.jpeg)

Het bijzondere hieraan is, behalve de individuele vorm, dat de draadhoogte aangepast is aan de voorbeeldsituatie, hier is dat 52mm hoog vanaf de railstaaf gemeten en derhalve de hoogte waarmee de lok met lage stroomafnemer-stand de tunnel ingaat. De pantograaf wipt dus niet vlak voor de tunnelingang een heel eind naar beneden of een veel te hoog tunnelportaal.

De basis is een kale H-mast van Sommerfeldt met daaraan vast de diverse appendages welke allemaal afzonderlijk met klembeugel-imitaties zoals in werkelijkheid gemonteerd zijn. De vlakke plaatjes zijn Ns strips van resp. 1,5 danwel 1,0x03mm en de draadbeugel is 0,3mm draad
De  Ausleger van 1.0mm Messingbuis resp.0,48mm Gitaarsnaar zijn dmv een kleine boring in de mast bevestigd zodat dit een stevige ophanging vormt voor de rijdraad. Dus niet alleen aangesoldeerd, aangezien dat eigenlijk altijd weer loslaat.
Die Messingbuis   zou qua schaling evtl nog beter zijn in 0.8mm, die ik ook wel had liggen maar dat past dan weer minder bij de reeds gebouwd masten elders op de baan. Zo is er altijd wel wat.
De masten zijn eigenlijk wat aan de dikke kant, maar aangezien ik een gespannen bovenleiding monteer is dat toch wel aan te bevelen heb ik gemerkt. Ook de isolatoren bestaan uit stukjes gitaarsnaar, zodat je rustig aan de masten kan solderen zonder dat je reeds gemonteerde kunststof exemplaren wegsmelten.

Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 12 april 2022, 23:31:28
En onderstaand weer wat plaatjes van de voortgang van mijn Stulsertobel Viadukt:
Intussen is de XPS en Gipsbindenlaag bedekt met modelgips, deels uit gietvormen en deels vrij gevormd. Hier vanaf het noordelijk tumnnelportaal:

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_7666.jpeg)

En hier gezien in richting Zuidelijk tunnelportaal:

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_7668.jpeg)

Het is een echte kloof geworden, in werkelijkheid nog dieper, maar de indruk is in ieder geval duidelijk. Veel stenen en gravel ingebed in de gipsslaag:

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_7647.jpeg)

De brug is nog steeds uitneembaar, zodat de later slecht bereikbare delen achter de brug eerst afgewerkt kunnen worden, dan pas wordt de brug netjes aangeheeld en ingekleurd:

(https://www.albulabahn.nl/Fil/IMG_7670.jpeg)

Wordt vervolgd,


Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Chris Westerduin op 13 april 2022, 06:49:43
Ziet er geweldig uit!!  (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Dave....... op 13 april 2022, 10:38:27
Schitterend  (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Dennis1984 op 25 april 2022, 10:08:08
Heel mooi Michiel!

Maar ik ben nu toch wel benieuwd hoe jij die steentjes in die bruggen hebt gemaakt. Aan de structuur te zien heb je dat niet ingekrast, maar ik begrijp nog niet helemaal je methode zoals je hierboven schreef. Kun je stap voor stap laten zien hoe je dat hebt gedaan?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: Eegtrain op 25 april 2022, 13:46:46
Zo zo ziet er goed uit!
Groetjes Egidius
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: JaJo op 25 april 2022, 15:17:16
 (y) (y) (y)
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: DJV op 14 januari 2024, 15:17:02
Mooie bouwwerken. Ben je nog gevorderd in de afgelopen maanden.
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 14 januari 2024, 19:22:36
Hallo Dirk-Jan,

Dank je voor de belangstelling en neen, qua baanbouw staat het eigenlijk een beetje still momenteel. Drukte in de beroepssfeer met allerlei aanstaande veranderingen maakten dat ik alleen met wat kleinere, overzichtelijker projekten bezig ben ( messingmodelbouw). Daar komt ook bij dat de baan eigenlijk grotendeels “klaar” is en er dus gewoon plezierig  treinbedrijf mogelijk is. Alleen onderbroken door een soort zwartwit landschap eigenlijk ;D
Ook had ik de laatste tijd weinig tijd en aandacht om hier dingen te posten, moest ik misschien maar eens wat aan doen😎

Hier een plaatje zoals het er nu in Filisur uit ziet

(https://www.albulabahn.nl/fotos/IMG_9455.jpeg)

En hier een aantal Messing modellen waar ik de afgelopen tijd intensief mee bezig ben geweest, het zijn oude Ferro-Suisse bouwdozen welke ik goed rijdend probeer te krijgen, alsmede digitaliseren en (fors) te "pimpen".

(https://www.albulabahn.nl/fotos/IMG_1456.jpeg)



Groeten, Michiel
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: DJV op 14 januari 2024, 22:45:15
 (y) (y)
En het Viaduct?? ;D
Titel: Re: Albulabahn in H0m
Bericht door: mwdb op 14 februari 2024, 23:44:39
En het Viaduct?? ;D
Er is eigenlijk geen bouwactiviteit meer geweest, maar afgelopen december/januari wel een revisie-actie in filisur voor wat betreft de ingebouwde wissels. Dit zijn allemaal eigenbouwsels, die ook tijdens de bouw getest heb met NEM wielen, doordat ik nu enkele Messing Ferro-Suisse Locs heb gebouwd, bleken er hier en daar toch wat knelpunten te zijn (letterlijk) waar de met RP25 uitgeruste modellen wat moeite mee hadden. Soms ontsporing van voorloopassen en wat onrustige loop van de locs.
Heb hiermee uitvoerig getest en de spoorbreedte hier en daar aangepast, daarna weer getest en hieronder een filmpje van het resultaat met de meest ontsporingsgevoelige Loc :

https://youtu.be/GkR2PsOhBhQ

Maar, het Stulsertobelviaduct staat wel op de nominatie om als eerste landschapsbouwproject weer opgepakt te gaan worden ;D

Groeten, Michiel