Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Dpc Fo
Vandaag om 21:07:02
Rails roestig verven door Eric B
Vandaag om 21:06:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:03:47
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Klein baantje 1200x1200mm door tothebeach
Vandaag om 20:32:27
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53

Auteur Topic: Albulabahn in H0m  (gelezen 47504 keer)

Dash 8

• The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #30 Gepost op: 12 October 2016, 21:21:03 »
Sommige foto's moest even goed kijken of het geen 1:1 was. Schitterend!

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 13 October 2016, 15:10:04 »
Schitterend!!
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

vanderHoek

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 13 October 2016, 15:55:43 »
Geweldig! Van de week toevallig op youtube de rit bekeken. Het ziet er prachtig uit hoe je dit in model hebt nagemaakt.

Met vriendelijke groet,

Martijn
met vriendelijke groet,

Martijn

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #33 Gepost op: 13 October 2016, 16:20:42 »
TOP!!!!  (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #34 Gepost op: 13 October 2016, 19:00:22 »
Tijdens de lunch op de beurs in Houten werd, toen het gesprek op kleine lokjes kwam, jouw video nog speciaal genoemd als lichtend voorbeeld van iets kleins en tweeassigs dat tòch als een zonnetje rijdt :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #35 Gepost op: 13 October 2016, 19:36:57 »
Prachtig  (y)
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #36 Gepost op: 13 October 2016, 20:25:18 »
Wauw! Da's echt! Of nee, misschien toch niet. Naaaaaaaaaaa, ik zie geen verschil.

Dit is werkelijk waar van een bijzondere klasse. En smalspoor is natuurlijk altijd mooi.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #37 Gepost op: 15 October 2016, 19:54:50 »
Hallo,

Dit weekend is in Graubünden een bijzonder weekend: het 20 jarige bestaan van Club 1889 wordt gevierd. Club 1889 is een samenwerkingsverband van diverse verenigingen die zich bezighouden met restauratie en instand houden van historisch treinmaterieel. Er zijn op zaterdag 15 en zondag 16 oktober in totaal 6 treinsamenstellingen, die in een bepaalde dienstregeling af en aan rijden, en als je het goed aanpakt kun je binnen een dag in alle garnituren een keer meereizen. Eigenlijk had ik daar ook aanwezig zullen zijn, maar door onvoorziene en onvermijdelijke omstandigheden is dat niet doorgegaan.

Om nu toch nog een beetje het sfeertje op te pakken heb ik van de week een eenvoudig videootje gemaakt van een van deze historische treinen, in dit geval de "Fliegende Rhätier". Het motorrijtuig is niet helemaal correct, maar dat ziet alleen de kenner (het is het verkeerde nummer, ik zal het maar meteen toegeven), maar verder klopt het helemaal. het gaat in dit geval om een testrit, welke vlak voor het weekend is uitgevoerd om te bekijken of de beoogde aansluitingen ook binnen de bestaande dienstregling kunnen worden gehaald. Daarbij is tevens een oude goederenwagen meegestuurd, deze is bedoeld voor St.Moritz en is beladen met diverse promotiemateriaal en gadgets als aandenken voor dit weekend, maar dat terzijde. (En oh ja, de rails worden er ook een beetje mee aangeveegd).
De fotograaf heeft zich in alle bochten moeten wringen om op tijd de trein op de film te kunnen zetten, en hij was al in St. Moritz voordat hij er erg in had, zo gaat dat nu eenmaal....

Eerst maar eens de reis volgen denk ik:

<a href="https://www.youtube.com/v/01DgkUmiB38" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/01DgkUmiB38</a>

De treinsamenstelling gaat nu weer terug naar Landquart via Filisur en Davos en komt morgen weer terug om deel te nemen aan deze bijzondere dagen
Voor wie hier wat meer over wil weten de volgende link:

http://www.club1889.com/aktuell.html

Groeten, Michiel

(ps. kan ik hier ook ipv van de URL een naam opgeven welke dan met de link gekoppeld is?)
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #38 Gepost op: 15 October 2016, 21:36:48 »
O ja hoor dat kan

Leuk hoor! ik ben thuis ook flink aan het bouwen aan een module voor de club baan
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #39 Gepost op: 15 October 2016, 21:59:31 »
Geweldig! (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

BemoPaul

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 21 October 2016, 15:52:00 »
Hi Michiel,

Waauw, hoe heb je de sfeer van het "nog niet verpestte Station Filisur" zó fantastisch weten te treffen..?! Complimenten...!!!
Ben net begonnen met de bouw van mijn modelbaantafel, waarop ook de RhB-sfeer in de nineties zichtbaar moet worden, dus heb nog een lange weg te gaan, maar ééns... 
Ik kan op je topic enorm veel inspiratie opdoen..  Zag op Youtube ook een filmpje van een Tm2/2 f114 met sound en led-verlichting, rangerend in "Mini St.Moritz".. Volgens mij ook van jouw hand... Heb je daar wellicht ook een beschrijving/foto's van, ik zou dat zelf zonder "begeleiding" nog niet durven in te bouwen in mijn Tmf2/2-tje, ook een 114..

Met vriendelijke groet, Paul

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #41 Gepost op: 26 November 2016, 00:13:18 »
In Filisur wordt intussen weer eens verder gewerkt, alhoewel, verder: een stap vooruit en dan weer twee stappen terug bij wijze van: de bedoeling was om in Filisur, nu eindelijk eens te beginnen met de bovenleiding. Filisur als zelfstandig station op verplaatsbare segmenten gebouwd, werd al in 2003 opgezet en diverse malen aangepast en nu ruim 3 jaar geleden na een verhuizing nog iets verlengd.
Dit alles geeft weer een nieuwe kijk op het reeds gebouwde en na jaren wordt je ook steeds kritischer. Zelfs een geheel nieuwe opzet heb ik even in overweging genomen.....
Maar goed, een sierlijke bovenleiding bouw je niet zomaar op; na uitgebreid bestuderen van oude fotos ( Filisur is sinds 2003 ingrijpend gemoderniseerd, dus je kan niet meer even ter plekke alles grondig bekijken) werd duidelijk dat de destijds gekozen posities van de verschillende mastportalen toch niet helemaal klopten. Nu zul je denken, dat maakt toch niet zoveel uit, nou dat maakt dus heel veel uit: ook bij het grote voorbeeld zijn de plaatsen waar de draad afgesteund en iets weggebogen wordt heel nauwkeurig vastgelegd.
En omdat je thuis nu eenmaal toch hier en daar gecomprimeerd hebt begint het probleem, bij wisselstraten kloppen de tegenover elkaar gelegen wisselposities niet altijd goed, daarbij is 5cm vaak al een probleem. Daar komt nog bij dat je ook krappere boogstralen in je wissels hebt en daar sta je dan.
Na veel heen en weer geschuif, uitmeten en vergelijken met de oude fotos heb ik nu een oplossing gevonden: nadat ik het gehele stationsgebouw iets verschoven heb (daar staat een mast tegenaan), met sjablonen enkele alternatieve wisselverbindingen heb uitgelegd is er nu een kompromis uitgekomen dat ik wel acceptabel vindt. Er hoeft nu slechts een afspanmast extra geplaatst te worden op de muur, die er in werkelijkheid niet was, maar goed, wie weet dat nu nog.....

Hier als eerste een beeld van de eigenlijk noodzakelijke veranderingen, die witte strepen dwars op de sporen geven de benodigde ideale positie van de mastportalen weer. De wissels moeten daaronder binnen bepaalde marges gepositioneerd zijn:

De voorste drie wissels zouden door langere en slankere exemplaren vervangen moeten worden: slechts daardoor  ontstaan de ideale afspanpunten van de portaalmasten. Als grootste nadeel bleek echter dat het station teveel richting het hotel verschoof: dat is optisch ongunstig, in werkelijkheid is er een grote ruimte tussen de twee, in model ongeveer een meter.
Uiteindelijk werd het station slechts enkele centimeters verschoven zodat het ruimtelijke effekt een beetje behouden bleef.
Alleen de meest rechtse wisselverbinding wordt nu gewijzigd: de oude 12 graden wissels worden vervangen door 9 graad exemplaren, zodat het mastportaal verschoven kan worden.

Hier zijn de oude Bemo code70 rails voorzichtig weggeprepareerd:

Hier worden de nieuwe wissels op proef neergelegd:

Aansluitdraden, Gaten voor de bedieningsdraad:

Helaas, 3x gezaagd en nog te kort: op de verbinding  ontbreekt precies 4 mm:

De houten bielzen worden daarna netjes uitgericht en verlijmd:

En zo ziet het er dan nu al, losje erop gelegd, uit :

Dat wordt toch al wat, of niet dan? De Masten staan inmiddels ook al op hun nieuwe posities:

Wordt vervolgd,

Grüsse, Michiel

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #42 Gepost op: 26 November 2016, 00:42:22 »
Voor diegenen die niet zo bekend zijn met het Zwitsere smalspoor, hier een tweetal fotos van station Filisur in de zomer van 2002:

Destijds waren alle sporen nog min of meer vrij toegankelijk ondanks een toch behoorlijk zwaar treinverkeer, Sneltreinen met tot 14 vierassige sneltreinrijtuigen, Glacierexpress, zware goederentreinen, noem maar op. Wel begrijpelijk dat een en ander flink is aangepakt en gemoderniseerd, maar voor de treinenliefhebber was het toen wel aantrekkelijker.

... Zag op Youtube ook een filmpje van een Tm2/2 f114 met sound en led-verlichting, rangerend in "Mini St.Moritz".. Volgens mij ook van jouw hand... Heb je daar wellicht ook een beschrijving/foto's van....
Dat staat op het Albulaforum uitgebreid beschreven, moet je wel inloggen, ik weet niet of je daar toegang hebt?
O ja hoor dat kan
Is wel handig als je ook kan aangeven hoe....

Groeten, Michiel

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #43 Gepost op: 26 November 2016, 06:54:42 »
Er hoeft nu slechts een afspanmast extra geplaatst te worden op de muur, die er in werkelijkheid niet was, maar goed, wie weet dat nu nog.....

Meer als je denkt Michiel ;D Welke mast bedoel je? Eén afspanmast op de muur stond er wel, tussen de uitsparing en de wissellantaarn. Die ga ik gebruiken voor de twee wissels in spoor 2 en 4. Ik meen te kunnen zien dat dit ook in werkelijkheid het geval was. Deze mast is op jouw voorbeeldfoto te zien, achter de Te 2/2, maar niet op jouw modelfoto's.

Op dit moment dus beiden met het zelfde emplacement bezig :). Maar als ik het goed zie gaat er wel 10 jaar tussen zitten. Zo is bij jou de stenenrij in het perron tussen spoor 2 en 3 al verwijderd.

Leuk dat je je werkzaamheden ook hier laat zien (naast het Albulamodellforum), kunnen we een hoop van leren (y) En ik vind het wel wat makkelijker om in mijn eigen taal te kunnen reageren....

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 26 November 2016, 11:49:08 »
Jan, ik heb nog foto's van Filisur uit de 80-er jaren. Ferro Suisse bracht destijds de emplacementsgebouwen en de draaischijf uit.

Rob