Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 07:40:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 07:03:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
  

Auteur Topic: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein  (gelezen 5312 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Gepost op: 19 September 2016, 14:26:26 »
Beste mensen,

Opnieuw wil ik graag jullie advies.
Ik wil voor mijn analoge FLM baan een afremschakeling maken voor een sein. Dit sein (H10, niet getekend) is gekoppeld aan een wissel (W10). Staat de wissel recht, dan is het sein groen; staat de wissel afbuigend dan is het sein rood.
Bij een groen sein moet de trein langzaam afremmen om te stoppen bij een station. Dat gebeurt door een oponthoudschakelaar van FLM (regelbare bimetaal - Bi1).
Bij een rood sein moet de trein sneller afremmen en wachten op een groen sein.
Als de trein het sein van achter nadert, moet de trein wel langzaam door het station rijden, maar niet stoppen.
Ik heb een schakeling gemaakt met behulp van diodes.
Mijn vraag is: klopt deze schakeling of is er een betere methode?

Onderstaand het schema, met onder de schakeling het gewenste rijgedrag bij groen sein, rood sein en omgekeerd rijden (grijs)
Het oponthoud is met een stippellijn aangegeven.


« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 14:43:23 door Arjen52 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22486
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2016, 18:55:25 »
Ik weet niet wat je bedoelt met langzaam afremmen, maar met die schakelaar van Fleischmann is het dacht ik gewoon boem ho!
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2016, 19:25:55 »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2016, 20:28:55 »
Hallo Henk en Jaap,
Ik weet niet wat je bedoelt met langzaam afremmen, maar met die schakelaar van Fleischmann is het dacht ik gewoon boem ho!
Ik bedoel dat het vaart minderen in stapjes gebeurt. Na het passeren van het voorsein gaat de loc (inderdaad abrupt) langzamer rijden, ongeveer 50 cm verder weer een sprongetje langzamer en dan met een schokje staat de loc stil. Daarom zie je in het grafiekje ook sprongetjes tussen de lijntjes.

Misschien heb je hier iets aan: https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=optrek-remvertraging
Ik probeer, met mijn beperkte kennis, zelf schakelingen te maken.

Maar voor beiden, bedankt voor jullie inbreng. (y)
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 21:22:58 door Arjen52 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22486
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2016, 21:49:03 »
Heb je al wat geëxperimenteerd met de diodes? Twee of vier diodes scheelt maar een paar volt.
Ik zou zeggen, leg een paar meter rails in een stuk of wat secties, sluit diodes aan en kijk wat er gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 21:51:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2016, 22:05:28 »
Ik heb eens ergens gelezen dat een diode een spanningsval heeft van 0,7 V.
De ingestelde rijspanning is ong. 10 V (de trafo staat niet op maximum en er is nog een regelbare weerstand van FLM).
Tijdens één experiment met kroonsteentjes ging de loc inderdaad langzamer rijden.
Ik vraag mij alleen af of ik niet veel te ingewikkeld doe. Wellicht is er een eenvoudiger schakeling mogelijk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22486
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2016, 22:17:01 »
Ik begrijp de middelste stand van de schakelaar en de functie van d5 niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2016, 22:30:20 »
Citaat van: Arjen52
... het vaart minderen in stapjes gebeurt. Na het passeren van het voorsein gaat de loc (inderdaad abrupt) langzamer rijden...
Dan kun je beter iets maken met PTC en NTC weerstanden die je over de onderbreking soldeert, die weerstand is afhankelijk van de temperatuur. Zodra er een stroom door die weerstanden gaat lopen worden ze warm en dan wordt de weerstand hoger resp. lager zodat de loc langzamer / sneller gaat rijden. Het werkt niet feilloos want iedere locmotor is anders vwb stroom.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2016, 22:40:30 »
Wisselschakelaar W10 heeft twee standen (rechtdoor = naar boven en afbuigen = naar beneden). In de rechtdoorstand krijgt de sectie 10.05 spanning en sein H10 is groen, in afbuigende stand is sectie 10.05 spanningloos en sein H10 is rood. Het omgekeerde geldt voor sectie 11.05. Dit is een schakeling die in de handleiding van de wissel is beschreven.(klik)
Diode D5 dient om te voorkomen dat er een lekstroom ontstaat naar de oponthoudschakelaar als de wissel op afbuigend staat en het sein H10 op rood staat.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #9 Gepost op: 19 September 2016, 22:43:46 »
Dan kun je beter iets maken met PTC en NTC weerstanden die je over de onderbreking soldeert, die weerstand is afhankelijk van de temperatuur. Zodra er een stroom door die weerstanden gaat lopen worden ze warm en dan wordt de weerstand hoger resp. lager zodat de loc langzamer / sneller gaat rijden. Het werkt niet feilloos want iedere locmotor is anders vwb stroom.

Hallo 72sonett,
Dit is nieuw voor mij. Ga dat zeker onderzoeken. Zijn er waarden waarop je moet letten?

PS: Wordt zo'n weerstand niet erg heet?
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 22:55:39 door Arjen52. Reden: PS toegevoegd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22486
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2016, 23:06:40 »
Oh, het gaat om een wat ouder Fleischmannwissel met van die ingebouwde schakelaars. Volgens mij is het in principe goed aangesloten. Geen idee of d5 nodig is. Gewoon eens proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2016, 01:15:38 »
Citaat van: Arjen52
Wordt zo'n weerstand niet erg heet?
Dat is ook de bedoeling want de weerstand is afhankelijk van de temperatuur, maar alleen als er een stroom doorheen loopt, dus als er een loc in het optrek/afremdeel staat. Door de warmte wordt de weerstandswaarde lager (NTC) of hoger (PTC).
PTC weerstanden zijn niet echt goedkoop, maar ze zitten in b.v. computervoedingen als kortsluitbeveiliging. Oude computervoedingen zijn genoeg te vinden.

« Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 13:19:58 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2016, 02:44:16 »
Hoi Arjen,

Mag ik ook een duit in t zakje doen? Waarom geen Fleischmann EVA unit?
Ik gebruik ze in mn analoge baan in elk baanvak bij de seinen. Afremmen en optrekken kun je traploos instellen.


« Laatst bewerkt op: 12 October 2016, 16:07:35 door René Huibers »
Tschuss Genossen

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #13 Gepost op: 20 September 2016, 09:12:21 »
@Henk, @Hans en @72sonett, dank voor jullie adviezen.
Wellicht ga ik op termijn toch afrem- en optrekschakelingen kopen bij Conrad of een EVA van FLM, maar ik vind het leuk om eerst zelf te prutsen.
Het idee van een thermistor ga ik uittesten. In Nijmegen is nog een zaak die dat soort dingen verkoopt en een paar euro is geen probleem. (Overigens heeft Hans, in het kader van crowdfunding,  een bijdrage geleverd met zijn duit in het zakje  :laugh:).

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #14 Gepost op: 20 September 2016, 13:53:22 »
« Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 15:36:31 door 44. Reden: Afmetingen plaatje bijgesteld »
Tschuss Genossen