Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein  (gelezen 5387 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
  • Oude meuk in h0
Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Gepost op: 19 September 2016, 14:26:26 »
Beste mensen,

Opnieuw wil ik graag jullie advies.
Ik wil voor mijn analoge FLM baan een afremschakeling maken voor een sein. Dit sein (H10, niet getekend) is gekoppeld aan een wissel (W10). Staat de wissel recht, dan is het sein groen; staat de wissel afbuigend dan is het sein rood.
Bij een groen sein moet de trein langzaam afremmen om te stoppen bij een station. Dat gebeurt door een oponthoudschakelaar van FLM (regelbare bimetaal - Bi1).
Bij een rood sein moet de trein sneller afremmen en wachten op een groen sein.
Als de trein het sein van achter nadert, moet de trein wel langzaam door het station rijden, maar niet stoppen.
Ik heb een schakeling gemaakt met behulp van diodes.
Mijn vraag is: klopt deze schakeling of is er een betere methode?

Onderstaand het schema, met onder de schakeling het gewenste rijgedrag bij groen sein, rood sein en omgekeerd rijden (grijs)
Het oponthoud is met een stippellijn aangegeven.


« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 14:43:23 door Arjen52 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2016, 18:55:25 »
Ik weet niet wat je bedoelt met langzaam afremmen, maar met die schakelaar van Fleischmann is het dacht ik gewoon boem ho!
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2016, 19:25:55 »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
  • Oude meuk in h0
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2016, 20:28:55 »
Hallo Henk en Jaap,
Ik weet niet wat je bedoelt met langzaam afremmen, maar met die schakelaar van Fleischmann is het dacht ik gewoon boem ho!
Ik bedoel dat het vaart minderen in stapjes gebeurt. Na het passeren van het voorsein gaat de loc (inderdaad abrupt) langzamer rijden, ongeveer 50 cm verder weer een sprongetje langzamer en dan met een schokje staat de loc stil. Daarom zie je in het grafiekje ook sprongetjes tussen de lijntjes.

Misschien heb je hier iets aan: https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=optrek-remvertraging
Ik probeer, met mijn beperkte kennis, zelf schakelingen te maken.

Maar voor beiden, bedankt voor jullie inbreng. (y)
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 21:22:58 door Arjen52 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2016, 21:49:03 »
Heb je al wat geëxperimenteerd met de diodes? Twee of vier diodes scheelt maar een paar volt.
Ik zou zeggen, leg een paar meter rails in een stuk of wat secties, sluit diodes aan en kijk wat er gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 21:51:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
  • Oude meuk in h0
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2016, 22:05:28 »
Ik heb eens ergens gelezen dat een diode een spanningsval heeft van 0,7 V.
De ingestelde rijspanning is ong. 10 V (de trafo staat niet op maximum en er is nog een regelbare weerstand van FLM).
Tijdens één experiment met kroonsteentjes ging de loc inderdaad langzamer rijden.
Ik vraag mij alleen af of ik niet veel te ingewikkeld doe. Wellicht is er een eenvoudiger schakeling mogelijk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2016, 22:17:01 »
Ik begrijp de middelste stand van de schakelaar en de functie van d5 niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2016, 22:30:20 »
Citaat van: Arjen52
... het vaart minderen in stapjes gebeurt. Na het passeren van het voorsein gaat de loc (inderdaad abrupt) langzamer rijden...
Dan kun je beter iets maken met PTC en NTC weerstanden die je over de onderbreking soldeert, die weerstand is afhankelijk van de temperatuur. Zodra er een stroom door die weerstanden gaat lopen worden ze warm en dan wordt de weerstand hoger resp. lager zodat de loc langzamer / sneller gaat rijden. Het werkt niet feilloos want iedere locmotor is anders vwb stroom.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
  • Oude meuk in h0
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2016, 22:40:30 »
Wisselschakelaar W10 heeft twee standen (rechtdoor = naar boven en afbuigen = naar beneden). In de rechtdoorstand krijgt de sectie 10.05 spanning en sein H10 is groen, in afbuigende stand is sectie 10.05 spanningloos en sein H10 is rood. Het omgekeerde geldt voor sectie 11.05. Dit is een schakeling die in de handleiding van de wissel is beschreven.(klik)
Diode D5 dient om te voorkomen dat er een lekstroom ontstaat naar de oponthoudschakelaar als de wissel op afbuigend staat en het sein H10 op rood staat.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
  • Oude meuk in h0
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #9 Gepost op: 19 September 2016, 22:43:46 »
Dan kun je beter iets maken met PTC en NTC weerstanden die je over de onderbreking soldeert, die weerstand is afhankelijk van de temperatuur. Zodra er een stroom door die weerstanden gaat lopen worden ze warm en dan wordt de weerstand hoger resp. lager zodat de loc langzamer / sneller gaat rijden. Het werkt niet feilloos want iedere locmotor is anders vwb stroom.

Hallo 72sonett,
Dit is nieuw voor mij. Ga dat zeker onderzoeken. Zijn er waarden waarop je moet letten?

PS: Wordt zo'n weerstand niet erg heet?
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 22:55:39 door Arjen52. Reden: PS toegevoegd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2016, 23:06:40 »
Oh, het gaat om een wat ouder Fleischmannwissel met van die ingebouwde schakelaars. Volgens mij is het in principe goed aangesloten. Geen idee of d5 nodig is. Gewoon eens proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2016, 01:15:38 »
Citaat van: Arjen52
Wordt zo'n weerstand niet erg heet?
Dat is ook de bedoeling want de weerstand is afhankelijk van de temperatuur, maar alleen als er een stroom doorheen loopt, dus als er een loc in het optrek/afremdeel staat. Door de warmte wordt de weerstandswaarde lager (NTC) of hoger (PTC).
PTC weerstanden zijn niet echt goedkoop, maar ze zitten in b.v. computervoedingen als kortsluitbeveiliging. Oude computervoedingen zijn genoeg te vinden.

« Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 13:19:58 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2016, 02:44:16 »
Hoi Arjen,

Mag ik ook een duit in t zakje doen? Waarom geen Fleischmann EVA unit?
Ik gebruik ze in mn analoge baan in elk baanvak bij de seinen. Afremmen en optrekken kun je traploos instellen.


« Laatst bewerkt op: 12 October 2016, 16:07:35 door René Huibers »
Tschuss Genossen

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
  • Oude meuk in h0
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #13 Gepost op: 20 September 2016, 09:12:21 »
@Henk, @Hans en @72sonett, dank voor jullie adviezen.
Wellicht ga ik op termijn toch afrem- en optrekschakelingen kopen bij Conrad of een EVA van FLM, maar ik vind het leuk om eerst zelf te prutsen.
Het idee van een thermistor ga ik uittesten. In Nijmegen is nog een zaak die dat soort dingen verkoopt en een paar euro is geen probleem. (Overigens heeft Hans, in het kader van crowdfunding,  een bijdrage geleverd met zijn duit in het zakje  :laugh:).

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Afremschakeling i.c.m. wissel en sein
« Reactie #14 Gepost op: 20 September 2016, 13:53:22 »
« Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 15:36:31 door 44. Reden: Afmetingen plaatje bijgesteld »
Tschuss Genossen