Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38

Auteur Topic: Baanplan na verhuizing  (gelezen 9542 keer)

Lrs1948

• Offline Offline
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #15 Gepost op: 21 September 2016, 09:41:08 »
Dat vond ik eigenlijk ook, maar dit is het geworden in een andere bijna gelijke kamer.
Bedankt voor zover. Nu eerst verhuizen..... ;)

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #16 Gepost op: 21 September 2016, 12:41:14 »
My 2c€  :)

Ik blijf het een onnatuurlijk ogend plan vinden, gewoon veel te recht sporenverloop (dat is jou keuze) maar je krijgt het niet weggestopt met scenery.
Verder zou ik het station in een lichte boog naar boven zetten of minsten schuin van linksonder naar rechtsboven t.o.v. de plaatrand.
Zoek voor de layout van je loc-depot eens wat er allemaal moet gebeuren met je treinen en in welke volgorde, zeker belangrijk als je met stoom gaat rijden, zo krijg je een veel logischer sporenverloop rond de draaischijf (hierover zijn er al wel tig draadjes en anders ook op het www en andere fora).
Wat is de bedoeling van die bundel rechte sporen aan de linkerkant? Opstelsporen voor loc's of toch een goederen emplacement?
Als het een goederen emplacement is, mis ik een aantal uithaalsporen om opgesloten loc's terug vrij te krijgen en om rangeringen uit te voeren.

Ook zou ik de wisselharpen in de rechterbovenhoek van je schaduwstation andersom leggen en de aansluitende bochten iets verschuiven, dan krijg je gelijke lengtes in je opstelsporen wat veel handiger is om treinen weg te zetten.

Maar zoals gezegd, het is  jou baan en jou plan, dus je doet ermee wat je wil.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #17 Gepost op: 21 September 2016, 13:50:31 »
De kritiek op het rechte sporenverloop deel ik. Vandaar dat ik als eerste stap de suggestie deed om de toegang tot de draaischijf in een flauwe boog te plaatsen zodat de aansluiting op de schijf linksboven komt.

Groet,

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #18 Gepost op: 21 September 2016, 14:52:15 »
Buiten eerder genoemde dingen snap ik ook niet waarom dat de sporen bij de ringloods zo lang moeten zijn,je zit toch vast aan max lengte van wat er op de draaischijf past  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

mcnjasper

• Offline Offline
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
« Reactie #19 Gepost op: 21 September 2016, 15:10:36 »
Ik denk zelf nog dat als je baan compleet dubbelsporig is dat je veel meer mogelijkheden krijgt qua rijden op de baan aangezien je dan 2 treinen tegelijk kan hebben rijden op de hoofdbaan zonder dat de ene moet wachten op de andere. Ik weet niet zeker of het zou passen met de ruimte die je hebt opgegeven, maar ik denk dat als je het doet dat je daar veel plezier aan kan hebben.

Groet,
Jasper

Lrs1948

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 21 September 2016, 17:00:56 »
Hallo,

Allereerst bedankt voor jullie inbreng. Het ontwerpen van een baan is iets dat ik niet elke dag doe en een beetje hulp daarbij kan ik erg waarderen.
Naar aanleiding van de opmerkingen hier het laatste resultaat.

Ed

mcnjasper

• Offline Offline
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
« Reactie #21 Gepost op: 21 September 2016, 17:14:45 »
Dat plan ziet er erg leuk uit!  (y)
ik zou wel oppassen met de radius van de bochten, vooral als je van plan bent om (ook) met stoomtreinen te rijden. De kleinste bocht rechts bovenin lijkt erg krap, maar dat kan ook aan mij liggen.

Groet,
Jasper

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #22 Gepost op: 22 September 2016, 02:24:48 »
Ed,

de maten binnen het plan kloppen niet. Teken het eens uit, alleen de maten volgend, je komt beslist niet uit. Kijk daar nog eens goed naar. Verder, ik neem aan dat het H0 is, maar welk type rails? Ik vind je station nog steeds redelijk saai, gooi eens een deel in een flauwe bocht en ga eens wat spelen met de paradebaan, laat die ook eens in een flauwe S bocht lopen, dat breekt met de achterwanden en met randen van de tafel. Je hebt een fantastische ruimte, ik ben er heilig van overtuigd dat je hier veel meer uit kunt halen zonder alles vol te leggen met rails en dergelijke.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Frans Peeters

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 22 September 2016, 13:01:56 »
Die hoek rechtsboven zit niet goed.
Heronriëteer je wisselstraat van je station eens zodat je al in de goede richting uit het station komt, dus naar beneden ipv naar boven  blijven gaan.
Die flauwe boog in het station doet gewoon wonderen in het aanzicht, nu blijft het gewoon rechttoe-rechtaan sporen.

De bochten in de hoeken  :o stop die weg. Elke trein die daar door gaat zie je bijna gelijk uit de bocht gaan.
Op zulk een ruimte zou je geen bogen mogen hebben liggen met een straal kleiner dan 600mm, en die komen zelfs nog krap over.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Lrs1948

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 September 2016, 19:15:54 »
De maten kloppen volgens het programma Anyrail6. Of dat in de praktijk ook zo is zal moeten blijken.
Het station ligt nu schuin op de tafel. Smaken verschillen maar doordat het station schuin ligt krijg je een wat ruimtelijker beeld.
De hoeken zullen met een Duitslands landschap wel weggewerkt worden. In het ontwerp heb ik de grootste radius van Märklin K-rails gebruikt.
Of het vol ligt met rails ? Zelf vind ik dat wel meevallen...... ;)

Nogmaals bedankt voor de op- en aanmerkingen. Ik ga nog weleens verder kijken in dit onderwerp naar andere sporenplannen en oplossingen.

Ed

Frans Peeters

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 24 September 2016, 09:27:13 »
... In het ontwerp heb ik de grootste radius van Märklin K-rails gebruikt.
...

Dat is een standaard rail, je hebt de volledige vrijheid met de K-flexrail  8)
Frans

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #26 Gepost op: 24 September 2016, 12:09:54 »
Citaat van: charp
Toevallig of niet toevallig ... precies 7,20 meter breed.
Niet toevallig, 3 platen van 1,20 x 2,40 m in de lengte = 7,20 m.

De bocht linksonder naar de draaischijf/locloods lijkt mij erg krap.

Ik zou de twee buitenste sporen helemaal 2-sporig door laten lopen, langs het bovenste perron:

« Laatst bewerkt op: 24 September 2016, 12:48:33 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #27 Gepost op: 24 September 2016, 12:26:34 »
Ha, ha,...daarom schreef ik niet voor niets "toevallig of niet toevallig". Ik ga werken met segmenten van 2 m x 1,6 m. Bij mij komt daar die 7,2 m vandaan.

Over maten gesproken; ik begrijp iets niet. Ik dacht toch dat het gedeelte met het Bw slechts 1,7 m bedroeg en niet - zoals nu - 3,44 m ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #28 Gepost op: 25 September 2016, 00:08:20 »
K rail dus. Scheelt iig keerlussen. Ed, ik heb getracht de maten te volgen om de tafel uit te tekenen in SCARM, maar ik kwam ruim 40 cm in de breedte te kort aan de bovenkant om hem dicht te krijgen en een tiental centimeters in hoogte aan de bovenkant. Wellicht klopt de maatvoering in de laatste wel, maar in degene boven mijn vorige post klopte in ieder geval niet.

EDIT: Je laatste tekening klopt nog steeds niet, SCARM accepteert hem niet, ik ga lijnen kruisen en dat mag niet. Ik ga tekenen vanuit linksboven, dat doop ik de oorsprong (0;0), eerst 7200 mm naar rechts, coördinaat: 7200;0, 3870 mm naar beneden naar het diepste punt, coördinaat: 7200;-3870, ga ik 2620 mm naar links, coördinaat 4580;-3870, het dubbelsporige stukje is, uitgaande van de 2 binnenmaten, 110 mm breed. Nieuw coördinaat: 4580;-3760. Ik sta nu tegen je linker onderhoek van het bureau. Volg ik je bureau 1470 mm naar rechts: 6050;-3760, waarna ik 2760 mm omhoog ga. Kom ik op 6050;-1000. Gaan we 5030 mm naar links, dus 1020;-1000. Hee, dat is gek, het overgebleven stuk plaat zou 1000 mm breed moeten zijn terwijl ik 1020 mm over heb. Goed, ik loop als spoorzoekertje nog even door en zak weer 1770 mm: 1020;-2770. De plaat is/moet 1000 mm zijn en de totale lengte van deze poot is 3440 mm. Betekent dat ik weer 2440 mm opschuif naar rechts: 3460;-2770 (hee, daar is die 20mm weer in de x richting). Schuif ik, volgens tekening, weer 1000 mm naar beneden, kom ik op 3460;-3770 uit. De kamer was toch 3870? Ik schuif terug naar links, 3440 mm moet die plaat lang zijn, dus 20;-3770 om daarna de aan de zijkant aangegeven 3870 mm te stijgen, waarbij ik dus op 20;100 uit kom, 2 centimeter de kamer in en 10 centimeter de bovenste muur in.

An sich simpel te verklaren: Je afstanden staan voor het grootste deel scheef. Daardoor meet je niet de haakse lijn, maar de diagonalen. Uiteindelijk doen die paar centimeters er niet zo toe, maar houd er rekening mee dat als je gaat zagen het een en ander dus mogelijk niet klopt.

Laurent
« Laatst bewerkt op: 25 September 2016, 01:26:12 door laurent »
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #29 Gepost op: 25 September 2016, 02:52:07 »
Ik kon het niet laten en heb even de tekentafel bezocht. Meegebogen station, ruime bogen, slanke wissels en vloeiende sporen. Verder zijn de hellingen in het zichtbare deel 2,5% of minder.

link naar grootformaat
Rood: Bovengrondse rondje.
Grijs: Aansluitsporen schaduwstation. Zakken aan rechts weg achter het rode, omhoog komende spoor (en de grijze sporen dalen, dus een mooie fly over/ongelijkvloerse kruising), terwijl ze links apart in het station komen. Van het perron in de binnenbocht kan gelijktijdig, uitgaande van rechtsrijdend verkeer, een trein uit het schaduwstation binnen komen en een trein naar de normale lus vertrekken. En dat terwijl er op de bovenste 3 sporen ook nog een trein doorrijdt naar het schaduwstation.
Groen: Aansluiting voor een depot/opstel/industrie/whatever.

Let niet op de misaansluiting tussen de wissels in het linkerdeel, ik was vergeten het rechte spoortje omhoog te brengen. Die staat op 0 terwijl de rest op 250 staat.

Groet,
Laurent
Railion 6513

Tischbahning.de