Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
Vandaag om 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
Vandaag om 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
Vandaag om 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
Vandaag om 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:00:48
Wat was jullie allereerste loc? door Joz
Vandaag om 22:22:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
  

Auteur Topic: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?  (gelezen 3403 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Gepost op: 13 September 2016, 11:35:47 »
Steeds meer komen de ks seinen op het spoor actief.
In herzogenrath worden echter slankere typen opgestelt.
In alsdorf zijn ze al actief.

Nou ben ik eigenlijk nieuwsgierig waarom slanke sein opgesteld worden ,kan dit te maken hebben met
omgrenzingsprofiel.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2016, 13:00:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: ks seinen
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2016, 11:43:57 »
Het lichtsein zelf ziet er heel erg onduits uit, zo ben ik ze zelf nog niet tegengekomen.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: ks seinen
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2016, 12:39:15 »
In herzogenrath worden ook de slanke opgebouwd,in alsforf zijn ze al actief.
En in stolberg ook actief echter ook slanke

foto is van eisenbahntechnik

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2016, 13:37:43 »
Deze seinen staan ook bijvoorbeeld aan de Kaiserstuhlbahn in Endingen, Riegel, Göttenheim (slechts 1) en Bahlingen.

Blijkbaar is dit systeem, een beetje analoog aan de 'Nebenbahn-Leuchtsignale' uit de jaren 70 en 80, ontwikkelt door Siemens. Alhier een pdf over dit systeem.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2016, 13:53:29 »
Ik had al de indruk dat dit aan een nebenbahn (foto van Talent door de bebouwing heen) lag en de folder bevestigd dit een beetje.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2016, 15:59:16 »
Hoi,

De titel van het draadje luidt, KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in Duitsland).
Antwoord: ja, dit seinsysteem wordt in de regel nu bij alle "stellwerk" vernieuwingen opgesteld.
KS is trouwens voor Kombinations Signale, waarbij de seinen de mogelijkheid hebben om in één seinbeeld zowel het hoofdsignaal aspect te tonen (rijden, langzaamrijden of stoppen) als het voorsignaal aspect (verwacht rijden, langzaamrijden of stoppen) te tonen. Dit noemt men Mehrabschnittsignale.

Dit seinsysteem is ontstaan na de samenvoeging van de DDR met de BDR en vervangt de daarmee 4 oudere seinsystemen.
Gevolg is trouwens dat je op een traject meerdere seinsystemen achter elkaar kunt aantreffen. Daarom zijn de mast schilden ook van belang om aan te geven met welk seinstelsel je te maken hebt.
Dus ook: niet alle seinen met een "KS" uiterlijk zijn gecombineerd (dus mehrabschnitt), dit wordt wederom bepaald door het mast schild.

Een en ander is in het duits na te gaan op www.stellwerke.de

Deze seinen hier getoond zijn zogenoemde "vereinfachte Lichtsignale". Hier zijn niet alle "functies" in het seinscherm of op de seinpaal opgenomen (dus geen rangeersein of voorsein).
Het eerste plaatje toont een zuiver voorsein in de stand stoppen verwachten, het tweede plaatje een zuiver hoofdsein in de stand rijden.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2016, 16:46:33 »
hallo mannen,
de 2 foto's geven geen ks-signalen voor,
deze zijn alleen een voor en hoofdsein!
een ks signaal moet er een op de kop staand gele driehoek staan.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2016, 17:47:23 »
KS is een geheel systeem en binnen dit systeem is het dus mogelijk om seinen te combineren. Dus een hoofdsein kan alleen uitgerust zijn als hoofdsein, maar kan ook een vorsignalfunctie hebben en in dat geval hangt er dus zo'n gele driehoek onder

(1) Kombinationssignale sind Lichtsignale, die die Fahrtaufträge mit einem Signallicht anzeigen.
Die Signale Ks 1 und Ks 2 gelten nur für Zugfahrten.
Die Signale können die Funktion
- eines Hauptsignals,
- eines Vorsignals oder
- eines Haupt- und Vorsignals
haben.
(2) Hauptsignale, die mit weiß-rot-weißem Mastschild gekennzeichnet sind und
zugleich Vorsignalfunktion besitzen, sind zusätzlich mit folgendem Mastschild
gekennzeichnet:
Ein mit der Spitze nach unten weisendes gelbes Dreieck.
Das Mastschild ist rückstrahlend.
Das dreieckige gelbe Mastschild ist grundsätzlich unter dem weiß-rot-weißen
Mastschild angeordnet.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2016, 20:14:26 »
Exact Remco!
Ik denk dat het juist wel om ks beelden gaat vanwege het aantal lampopeningen. Bij het voorsein: twee openingen: rijden of stoppen. Bij traditionele voor en hoofdsein heb je twee lampen per beeld. Daar is hier geen plaats voor.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2016, 21:17:08 »
omdat plaatjes meer zeggen dan woorden :)
"Normale" seinsysteem


KS signale
« Laatst bewerkt op: 13 September 2016, 21:19:09 door Remco vM »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2016, 22:00:48 »
Dank jullie heren,vond het alleen vreemd op bepaalde plaatsen smalle ks seinen staan  ,dit is dus uit kosten gronden en heeft dus niks  met omgrenzingsprofiel/profiel van vrije ruimte (PVR te maken).
En dat was ook mijn vraag,want ik geloof moderator heeft titel topic toen veranderd.
groet dennie

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2016, 22:05:23 »
Kosten gronden lijkt me onwaarschijnlijk.  Ik denk dat het goedkoper is om alles in een standaardmaat en vorm  te houden.
Ik ben benieuwd of die seinen op een hoofdlijn staan of op een nevenlijn. Ik ben ze namelijk in deze vorm niet tegengekomen.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #12 Gepost op: 13 September 2016, 22:52:19 »
remco
Op de nevenlijn herzogenrath vanaf (merkstein) naar en van alsdorf en van en naar  stolberg zijn  ze al actief,en locatie die sander aangaf.
Op station herzogenrath is deel opgesteld(afgekruist) en  een gedeelte ligt nog plat.
Toen ik deze smalle seinen zag  dacht ik eerst of  je verkijkt je of het lijkt of die krengen smaller zijn,dus het was het tweede.
Ik kijk of ik donderdag foto van herzogenrath kan maken.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2016, 22:38:11 »
Hierbij de foto wat er staat van ks seinen in herzogenrath en zelfs dwergseinen een nieuwe vorm gekregen.