Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MOVisser
Vandaag om 13:05:04
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:04:46
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 12:57:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
  

Auteur Topic: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?  (gelezen 3399 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Gepost op: 13 September 2016, 11:35:47 »
Steeds meer komen de ks seinen op het spoor actief.
In herzogenrath worden echter slankere typen opgestelt.
In alsdorf zijn ze al actief.

Nou ben ik eigenlijk nieuwsgierig waarom slanke sein opgesteld worden ,kan dit te maken hebben met
omgrenzingsprofiel.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2016, 13:00:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: ks seinen
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2016, 11:43:57 »
Het lichtsein zelf ziet er heel erg onduits uit, zo ben ik ze zelf nog niet tegengekomen.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: ks seinen
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2016, 12:39:15 »
In herzogenrath worden ook de slanke opgebouwd,in alsforf zijn ze al actief.
En in stolberg ook actief echter ook slanke

foto is van eisenbahntechnik

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2016, 13:37:43 »
Deze seinen staan ook bijvoorbeeld aan de Kaiserstuhlbahn in Endingen, Riegel, Göttenheim (slechts 1) en Bahlingen.

Blijkbaar is dit systeem, een beetje analoog aan de 'Nebenbahn-Leuchtsignale' uit de jaren 70 en 80, ontwikkelt door Siemens. Alhier een pdf over dit systeem.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2016, 13:53:29 »
Ik had al de indruk dat dit aan een nebenbahn (foto van Talent door de bebouwing heen) lag en de folder bevestigd dit een beetje.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2016, 15:59:16 »
Hoi,

De titel van het draadje luidt, KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in Duitsland).
Antwoord: ja, dit seinsysteem wordt in de regel nu bij alle "stellwerk" vernieuwingen opgesteld.
KS is trouwens voor Kombinations Signale, waarbij de seinen de mogelijkheid hebben om in één seinbeeld zowel het hoofdsignaal aspect te tonen (rijden, langzaamrijden of stoppen) als het voorsignaal aspect (verwacht rijden, langzaamrijden of stoppen) te tonen. Dit noemt men Mehrabschnittsignale.

Dit seinsysteem is ontstaan na de samenvoeging van de DDR met de BDR en vervangt de daarmee 4 oudere seinsystemen.
Gevolg is trouwens dat je op een traject meerdere seinsystemen achter elkaar kunt aantreffen. Daarom zijn de mast schilden ook van belang om aan te geven met welk seinstelsel je te maken hebt.
Dus ook: niet alle seinen met een "KS" uiterlijk zijn gecombineerd (dus mehrabschnitt), dit wordt wederom bepaald door het mast schild.

Een en ander is in het duits na te gaan op www.stellwerke.de

Deze seinen hier getoond zijn zogenoemde "vereinfachte Lichtsignale". Hier zijn niet alle "functies" in het seinscherm of op de seinpaal opgenomen (dus geen rangeersein of voorsein).
Het eerste plaatje toont een zuiver voorsein in de stand stoppen verwachten, het tweede plaatje een zuiver hoofdsein in de stand rijden.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2016, 16:46:33 »
hallo mannen,
de 2 foto's geven geen ks-signalen voor,
deze zijn alleen een voor en hoofdsein!
een ks signaal moet er een op de kop staand gele driehoek staan.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2016, 17:47:23 »
KS is een geheel systeem en binnen dit systeem is het dus mogelijk om seinen te combineren. Dus een hoofdsein kan alleen uitgerust zijn als hoofdsein, maar kan ook een vorsignalfunctie hebben en in dat geval hangt er dus zo'n gele driehoek onder

(1) Kombinationssignale sind Lichtsignale, die die Fahrtaufträge mit einem Signallicht anzeigen.
Die Signale Ks 1 und Ks 2 gelten nur für Zugfahrten.
Die Signale können die Funktion
- eines Hauptsignals,
- eines Vorsignals oder
- eines Haupt- und Vorsignals
haben.
(2) Hauptsignale, die mit weiß-rot-weißem Mastschild gekennzeichnet sind und
zugleich Vorsignalfunktion besitzen, sind zusätzlich mit folgendem Mastschild
gekennzeichnet:
Ein mit der Spitze nach unten weisendes gelbes Dreieck.
Das Mastschild ist rückstrahlend.
Das dreieckige gelbe Mastschild ist grundsätzlich unter dem weiß-rot-weißen
Mastschild angeordnet.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2016, 20:14:26 »
Exact Remco!
Ik denk dat het juist wel om ks beelden gaat vanwege het aantal lampopeningen. Bij het voorsein: twee openingen: rijden of stoppen. Bij traditionele voor en hoofdsein heb je twee lampen per beeld. Daar is hier geen plaats voor.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2016, 21:17:08 »
omdat plaatjes meer zeggen dan woorden :)
"Normale" seinsysteem


KS signale
« Laatst bewerkt op: 13 September 2016, 21:19:09 door Remco vM »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2016, 22:00:48 »
Dank jullie heren,vond het alleen vreemd op bepaalde plaatsen smalle ks seinen staan  ,dit is dus uit kosten gronden en heeft dus niks  met omgrenzingsprofiel/profiel van vrije ruimte (PVR te maken).
En dat was ook mijn vraag,want ik geloof moderator heeft titel topic toen veranderd.
groet dennie

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2016, 22:05:23 »
Kosten gronden lijkt me onwaarschijnlijk.  Ik denk dat het goedkoper is om alles in een standaardmaat en vorm  te houden.
Ik ben benieuwd of die seinen op een hoofdlijn staan of op een nevenlijn. Ik ben ze namelijk in deze vorm niet tegengekomen.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #12 Gepost op: 13 September 2016, 22:52:19 »
remco
Op de nevenlijn herzogenrath vanaf (merkstein) naar en van alsdorf en van en naar  stolberg zijn  ze al actief,en locatie die sander aangaf.
Op station herzogenrath is deel opgesteld(afgekruist) en  een gedeelte ligt nog plat.
Toen ik deze smalle seinen zag  dacht ik eerst of  je verkijkt je of het lijkt of die krengen smaller zijn,dus het was het tweede.
Ik kijk of ik donderdag foto van herzogenrath kan maken.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2016, 22:38:11 »
Hierbij de foto wat er staat van ks seinen in herzogenrath en zelfs dwergseinen een nieuwe vorm gekregen.