Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
booster vraag
door
1200blauw
Vandaag
om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Gerard
Vandaag
om 12:38:26
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal?
door
hervé
Vandaag
om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 10:25:34
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Göhrener Viaduct
door
MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD? (gelezen 3398 keer)
dennie
Offline
Berichten: 1458
KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Gepost op:
13 September 2016, 11:35:47 »
Steeds meer komen de ks seinen op het spoor actief.
In herzogenrath worden echter slankere typen opgestelt.
In alsdorf zijn ze al actief.
Nou ben ik eigenlijk nieuwsgierig waarom slanke sein opgesteld worden ,kan dit te maken hebben met
omgrenzingsprofiel.
«
Laatst bewerkt op: 13 September 2016, 13:00:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld
»
Gelogd
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: ks seinen
«
Reactie #1 Gepost op:
13 September 2016, 11:43:57 »
Het lichtsein zelf ziet er heel erg onduits uit, zo ben ik ze zelf nog niet tegengekomen.
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
dennie
Offline
Berichten: 1458
Re: ks seinen
«
Reactie #2 Gepost op:
13 September 2016, 12:39:15 »
In herzogenrath worden ook de slanke opgebouwd,in alsforf zijn ze al actief.
En in stolberg ook actief echter ook slanke
foto is van eisenbahntechnik
Gelogd
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2106
MSc Micro-Electronics
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 September 2016, 13:37:43 »
Deze seinen staan ook bijvoorbeeld aan de Kaiserstuhlbahn in Endingen, Riegel, Göttenheim (slechts 1) en Bahlingen.
Blijkbaar is dit systeem, een beetje analoog aan de 'Nebenbahn-Leuchtsignale' uit de jaren 70 en 80, ontwikkelt door Siemens. Alhier
een pdf
over dit systeem.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 September 2016, 13:53:29 »
Ik had al de indruk dat dit aan een nebenbahn (foto van Talent door de bebouwing heen) lag en de folder bevestigd dit een beetje.
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Jelmer
Offline
Berichten: 5234
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #5 Gepost op:
13 September 2016, 15:59:16 »
Hoi,
De titel van het draadje luidt, KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in Duitsland).
Antwoord: ja, dit seinsysteem wordt in de regel nu bij alle "stellwerk" vernieuwingen opgesteld.
KS is trouwens voor Kombinations Signale, waarbij de seinen de mogelijkheid hebben om in één seinbeeld zowel het hoofdsignaal aspect te tonen (rijden, langzaamrijden of stoppen) als het voorsignaal aspect (verwacht rijden, langzaamrijden of stoppen) te tonen. Dit noemt men Mehrabschnittsignale.
Dit seinsysteem is ontstaan na de samenvoeging van de DDR met de BDR en vervangt de daarmee 4 oudere seinsystemen.
Gevolg is trouwens dat je op een traject meerdere seinsystemen achter elkaar kunt aantreffen. Daarom zijn de mast schilden ook van belang om aan te geven met welk seinstelsel je te maken hebt.
Dus ook: niet alle seinen met een "KS" uiterlijk zijn gecombineerd (dus mehrabschnitt), dit wordt wederom bepaald door het mast schild.
Een en ander is in het duits na te gaan op
www.stellwerke.de
Deze seinen hier getoond zijn zogenoemde "vereinfachte Lichtsignale". Hier zijn niet alle "functies" in het seinscherm of op de seinpaal opgenomen (dus geen rangeersein of voorsein).
Het eerste plaatje toont een zuiver voorsein in de stand stoppen verwachten, het tweede plaatje een zuiver hoofdsein in de stand rijden.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
stomer2010
Offline
Berichten: 165
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #6 Gepost op:
13 September 2016, 16:46:33 »
hallo mannen,
de 2 foto's geven geen ks-signalen voor,
deze zijn alleen een voor en hoofdsein!
een ks signaal moet er een op de kop staand gele driehoek staan.
Gelogd
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #7 Gepost op:
13 September 2016, 17:47:23 »
KS is een geheel systeem en binnen dit systeem is het dus mogelijk om seinen te combineren. Dus een hoofdsein kan alleen uitgerust zijn als hoofdsein, maar kan ook een vorsignalfunctie hebben en in dat geval hangt er dus zo'n gele driehoek onder
(1) Kombinationssignale sind Lichtsignale, die die Fahrtaufträge mit einem Signallicht anzeigen.
Die Signale Ks 1 und Ks 2 gelten nur für Zugfahrten.
Die Signale können die Funktion
- eines Hauptsignals,
- eines Vorsignals oder
- eines Haupt- und Vorsignals
haben.
(2) Hauptsignale, die mit weiß-rot-weißem Mastschild gekennzeichnet sind und
zugleich Vorsignalfunktion besitzen, sind zusätzlich mit folgendem Mastschild
gekennzeichnet:
Ein mit der Spitze nach unten weisendes gelbes Dreieck.
Das Mastschild ist rückstrahlend.
Das dreieckige gelbe Mastschild ist grundsätzlich unter dem weiß-rot-weißen
Mastschild angeordnet.
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Jelmer
Offline
Berichten: 5234
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #8 Gepost op:
13 September 2016, 20:14:26 »
Exact Remco!
Ik denk dat het juist wel om ks beelden gaat vanwege het aantal lampopeningen. Bij het voorsein: twee openingen: rijden of stoppen. Bij traditionele voor en hoofdsein heb je twee lampen per beeld. Daar is hier geen plaats voor.
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #9 Gepost op:
13 September 2016, 21:17:08 »
omdat plaatjes meer zeggen dan woorden
"Normale" seinsysteem
KS signale
«
Laatst bewerkt op: 13 September 2016, 21:19:09 door Remco vM
»
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
dennie
Offline
Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #10 Gepost op:
13 September 2016, 22:00:48 »
Dank jullie heren,vond het alleen vreemd op bepaalde plaatsen smalle ks seinen staan ,dit is dus uit kosten gronden en heeft dus niks met omgrenzingsprofiel/profiel van vrije ruimte (PVR te maken).
En dat was ook mijn vraag,want ik geloof moderator heeft titel topic toen veranderd.
groet dennie
Gelogd
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #11 Gepost op:
13 September 2016, 22:05:23 »
Kosten gronden lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk dat het goedkoper is om alles in een standaardmaat en vorm te houden.
Ik ben benieuwd of die seinen op een hoofdlijn staan of op een nevenlijn. Ik ben ze namelijk in deze vorm niet tegengekomen.
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
dennie
Offline
Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #12 Gepost op:
13 September 2016, 22:52:19 »
remco
Op de nevenlijn herzogenrath vanaf (merkstein) naar en van alsdorf en van en naar stolberg zijn ze al actief,en locatie die sander aangaf.
Op station herzogenrath is deel opgesteld(afgekruist) en een gedeelte ligt nog plat.
Toen ik deze smalle seinen zag dacht ik eerst of je verkijkt je of het lijkt of die krengen smaller zijn,dus het was het tweede.
Ik kijk of ik donderdag foto van herzogenrath kan maken.
Gelogd
dennie
Offline
Berichten: 1458
Re: KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?
«
Reactie #13 Gepost op:
15 September 2016, 22:38:11 »
Hierbij de foto wat er staat van ks seinen in herzogenrath en zelfs dwergseinen een nieuwe vorm gekregen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in DLD?