Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?  (gelezen 10349 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #15 Gepost op: 04 September 2016, 15:58:36 »
@72Sonett (kon je naam even niet vinden)
Ik weet dat de PS tegenwoordig officieel niet meer gebruikt wordt. Op mijn middelbare school is het SI systeem er destijds met harde hand ingeramd... ;) De grap is dat je vervolgens op de universiteit weer allerlei eenheden tegenkomt, het gros niet SI... En ook in de dagelijkse praktijk (ik werk als process technoloog) kom je nu nog allerlei mengsels van eenheden tegen. :) Met alle leuke omrekenfactoren vandien :)
Echter, de V100 is eind jaren 50 gebouwd en toen was de PS nog heel gewoon en die zie je dus overal nog vermeld (bv ook op Wikipedia en andere websites met info). Zelfs de naam  V100 is gebaseerd op het vermogen in PS. Oorspronkelijk zou het een Verbrennungsmotor met 1000 PS zijn.  Van het vermogen werd de laatste nul weggelaten in de aanduiding, dus V100 ipv V1000. Hetzelfde geldt bv voor de V60 (oorspronkelijk 600 PS) en de V160 (1600 PS). Uiteindelijk hebben ze allemaal sterkere motoren gekregen maar de aanduiding is gebleven.

@Jeroen
Ik bouw geen specifiek traject na. Mijn fictieve zijlijn speelt in het Westerwald in een dal waar nooit een spoorlijn heeft gelegen. Er waren destijds wel plannen voor een lijn, maar dat is nooit iets geworden. In mijn alternatieve werkelijkheid is de lijn wel aangelegd.
Die info van de Schwarzwaldbahn is interessant. Die is niet zo steil (20 promille ipv 40) maar het geeft toch een aardig idee. Ik lees dat de 212 in Rangiergang toch nog 480 ton kon trekken. Even snel een factor 2 voor de helling gebruiken (ik weet het, het is iets te kort door de bocht) zou dan 240 ton op een 40 promille helling betekenen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #16 Gepost op: 04 September 2016, 16:20:18 »
Misschien intussen niet meer relevant, maar toch:

Voor een lok R 50 geldt op 0% helling (dus op het horizontale vlak) als maximaal toelaatbare treinlast bij 80 km/h 670t.
Diezelfde lok houdt het op een helling van 2,5% en V=55km/h met 100t wel voor gezien.
Die 100t gaat met V=80km/h nog een helling van 1,4% omhoog.

Lok R 86:
0%/V=70km/h: 635t
2,5%/V=45km/h: 115t
1,4%/V=70km/h: 100t

Noot: de in de Last- of Leistungstafeln aangegeven treinlasten zijn beslist niet de maxima. Het zijn richtlijnen, waarbij je moet bedenken dat het niet zelden voorkwam dat de aangegeven tonnages werden overschreden Überlast).

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #17 Gepost op: 06 September 2016, 14:44:53 »
Bedankt Jan! Het is altijd goed om vergelijkingsmateriaal te hebben. Het valt me op uit je rijtje dat de BR 86 bijna even sterk is als een 50-er.
Wat betreft Überlast: als ik kan rijden op mijn baan (is nu nog in aanbouw), wil ik enigzins afschatten wat er per dag door de Ng moet worden vervoerd. Bepaalde industrieën zullen dagelijks worden bediend. Anderen slechts 1 of 2 keer per week. Per dag zal het treingewicht dus variëren. Als ik dan incidenteel boven de Grenzlast kom, zit ik daar niet mee. Maar gemiddeld zou de trein toch enigzins reëel moeten zijn.
Weet je trouwens wat er in echt werd gedaan als er met Überlast werd gereden? Lagere snelheid neem ik aan, maar vast nog wel meer procedures...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #18 Gepost op: 06 September 2016, 15:49:37 »
Jeroen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #19 Gepost op: 06 September 2016, 17:24:57 »
Citaat
Weet je trouwens wat er in echt werd gedaan als er met Überlast werd gereden?

Op een stoomlok: in de handen spugen en je best doen.
Op een diesel: het beste er van hopen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #20 Gepost op: 06 September 2016, 21:44:01 »
 ;D ;D ;D

@Jeroen: Dat is een leuke tool! Ik heb hem even snel ingevuld voor het traject Freudenstadt Stadt - Hbf. Dat is bij mijn weten 50 promille en daar geeft de tool een Grenzlast van 210 ton.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 07 September 2016, 12:01:10 door 44. Reden: Overbodig citaat »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #22 Gepost op: 07 September 2016, 08:40:12 »
Denk dat de 114t wel aardig klopt.
Zal inderdaad wel iets meer zijn in "Rangier-gang".
Ook is dit waarschijnlijk de waarde voor de V100-BR211.
De BR212 heeft iets meer vermogen, dus mag waarschijnlijk iets meer trekken.

Maar het blijft een redelijk lichte loc (63t) met een relatief bescheiden vermogen en aanzetkracht (177kN) bij een aanzienlijke helling...
Als ik moet gokken houd het bij circa 130t wel op.
(Dus al bij 3 vol beladen 2-assige wagons.)


Mvg, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #23 Gepost op: 07 September 2016, 19:31:50 »
Nog bedankt Ingenium voor die link, erg interessante documentatie over Steilstrecken :)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #24 Gepost op: 08 September 2016, 15:58:16 »
Inderdaad, erg interessant die info over de diverse Steilstrecken! Bedankt!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #25 Gepost op: 06 March 2019, 12:54:56 »
Een oud draadje, maar ik moest er opeens weer aan denken. Ik ben nu een Eisenbahn Journal Special aan het lezen over de V100
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/v+100-_4677.html
En wat vind ik op pag 26: een "Schlepplastentafel" voor de BR 212 voor zowel Langsamgang als Schnellgang. :D  (y)
Ik moest uiteraard direct terugdenken aan de vraag die ik hier ruim 2 jaar geleden stelde.

Deze tabel geeft aan dat een BR212 op een 40 promille helling het volgende kan trekken (in Langsamgang):
25 km/h    199 ton
30 km/h    159 ton
35 km/h    128 ton
40 km/h    105 ton

Net weer iets anders dan wat de tabellen in andere bronnen aangeven. De tabel in EJ is blijkbaar uit het DB-Merkbuch gecopieerd (van 1960). Mag ik daar trouwens een scan van plaatsen hier op de site? Of valt dit onder het auteursrecht?

Nu heb ik wat zitten afschatten wat mijn goederentreinen gemiddeld naar boven moeten slepen op een doordeweekse dag: tussen de 400 en 800 ton. Met 3 treinen per dag is dat dus 130 tot 260 ton per trein.
Dat betekent dus dat ik met een lichte trein maximaal 35 km/h kan rijden, met een zware maximaal 25 km/h. Alleen zal 260 ton per trein toch te veel worden. Op zich is dat geen probleem, dat geeft mij een excuus om dan een extra trein in te plannen :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #26 Gepost op: 06 March 2019, 18:27:06 »
Draadje even doorgenomen, er worden nogal wat aannames gedaan over de wrijvingscoefficient van staal op staal. Deze is ca 0.3 Dat komt ook terug in de aanzetkracht van moderne loks, die natuurlijk vermogen voldoende hebben, deze is bij 4 assige loks ca 300 KN = 0,3 x ~ 90 ton.


Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #27 Gepost op: 06 March 2019, 18:42:38 »
Wim,

Je mag een beperkt deel van een artikel plaatsen, niet groter dan strikt noodzakelijk, en onder bronvermelding.

Dan valt het onder citaatrecht, een soort 'uitzondering' op het auteursrecht.

Gr, Bert
Team moderatoren.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #28 Gepost op: 06 March 2019, 18:54:58 »
...aanzetkracht van moderne loks ... 300 KN = 0,3 x ~ 90 ton.
300 kN = 300 000 N =~ 30 000 kg = 30 ton, 30 x 0,3 = 9 ton

De wrijvingskracht van alle wielen op de rails is 0,3 x locgewicht, niet 0,3 x aanzetkracht.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?
« Reactie #29 Gepost op: 06 March 2019, 20:36:55 »
Ik zou m'n post nog meer maar even doorlezen als ik jou was...
« Laatst bewerkt op: 06 March 2019, 20:39:09 door borotof »