Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: BR221 met Maxonmotor  (gelezen 13742 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1742
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #15 Gepost op: 15 September 2016, 17:42:57 »
Hallo

Nee hoor. Zijn gewoon gelijkstroom NEM flenzen.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #16 Gepost op: 15 September 2016, 19:27:48 »
Weet je dat zeker? Ik heb anders zat Hamo modellen gezien die verbouwde Märklin exemplaren waren. De wielstellen waren éénzijdig van een isolatiebus voorzien maar verder was er niks aan veranderd. Zelfs de speermaat stond op 14 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #17 Gepost op: 15 September 2016, 19:58:42 »
Hierbij wat foto's van mijn exemplaren.


Links het geïsoleerde wiel, rechts het ongeïsoleerde (rechtstreeks op de as en tegen het tandwiel).


Hier dezelfde wielen aan de achterzijde.

Diameter as (ongeïsoleerde zijde) = 2,45mm
Diameter wiel over de flens = 13,35mm
Diameter wiel over het loopvlak = 11,00mm
Flenshoogte = (13,35-11,00)/2 = 1,175mm. (De flenzen ratelen niet of nauwelijks over mijn Peco code 75 rails)

Schade:
De beide ongeïsoleerde wielen, beide met asb. Een van de 2 wielen dusdanig beschadigd dat ie onbruikbaar is geworden. Met de schade van het andere wiel van misschien nog wel te leven.

@Jo
Ik ben nog niet overtuigd dat jouw wielen passen.

Groet, Bas

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1742
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #18 Gepost op: 15 September 2016, 21:37:42 »
Weet je dat zeker? Ik heb anders zat Hamo modellen gezien die verbouwde Märklin exemplaren waren. De wielstellen waren éénzijdig van een isolatiebus voorzien maar verder was er niks aan veranderd. Zelfs de speermaat stond op 14 mm.

Hallo

Dat is inderdaad altijd zo geweest tot pakweg eind jaren tachtig. Daarna heeft Märklin de knop omgezet en waren de HAMO modellen volgens NEM.
De 221 is van 1994 al uit dit tijdperk.
Je kunt er van uitgaan dat modellen met gebruineerde wielen aan de NEM voldoen, die met verchroomde wielen de märklinnorm hebben.

@WOB

Het is me nog steeds een raadsel waarom je de ongeisoleerde wielen van de as afgetrokken hebt.
Ik sla met een drijvertje (spijker o.i.d) gewoon op het asje aan de geisoleerde kant.
Het wiel er later weer oppersen kan gewoon met de hand.

Bart
« Laatst bewerkt op: 15 September 2016, 21:44:50 door Bahn-AG »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2016, 09:26:10 »
@WOB
Het is me nog steeds een raadsel waarom je de ongeisoleerde wielen van de as afgetrokken hebt.
Ik sla met een drijvertje (spijker o.i.d) gewoon op het asje aan de geisoleerde kant.
Het wiel er later weer oppersen kan gewoon met de hand.
Het ongeïsoleerde wiel heb ik eraf getrokken voor de foto. En om de dikte van de as te kunnen bepalen. En om te laten zien dat de as ter plaatse van het geïsoleerde wiel verjongd is. Kortom om zoveel mogelijk informatie te geven.

Jouw methode is inderdaad prima om het wielstel eruit te krijgen. Ik gebruik een poelietrekker om het geïsoleerde wiel te lossen. Vervolgens tik de as los van de isolatiering die nog was blijven zitten.
Volgens jouw manier is het maar 1 handeling en waarschijnlijk ook handiger.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 16 September 2016, 14:33:56 door wob »

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2016, 13:30:53 »



Deze heb ik nog liggen,zijn zonder slipbandje.
Voldoen aan Jou maten.

Grt Jo

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2016, 14:31:49 »
Dat ziet er goed uit Jo!
Als de linker ongeïsoleerd is en de rechter geïsoleerd, dan ben ik helemaal uit de brand. Dat ze geen asb hebben is dan geen probleem.

Groet, Bas

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #22 Gepost op: 16 September 2016, 17:52:59 »
Alleen nog ongeïsoleerd  beide.


grt. Jo

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #23 Gepost op: 17 September 2016, 12:12:29 »
Heb je het wiel met isolatie beschadigd of is alleen het isolatie busje beschadigd?
Dat busje heb ik ook liggen.

Grt. Jo

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #24 Gepost op: 18 September 2016, 21:49:55 »
De 2 geïsoleerde wielen zijn onbeschadigd. De 2 isolatiebusjes zijn ook onbeschadigd of misschien dat er 1 heel licht beschadigd is.
Dus 1 isolatiebusje zou ik wel kunnen gebruiken.

Van de ongeïsoleerde wielen is er 1 zwaar beschadigd en totaal onbruikbaar. De andere is licht beschadigd en naar verwachting nog wel bruikbaar.
Ik ben dus geïnteresseerd in jouw ongeïsoleerde wielen, Jo.

Ik heb nog wel mijn twijfels over het uiteindelijke effect.
Er zijn namelijk 2 mogelijkheden:
1. Ik vervang alleen het zwaar beschadigde wiel. Dan zitten er in het motordraaistel 3 wielen met asb en 1 zonder asb. De wielomtrek van de wielen met en zonder asb moeten dan exact aan elkaar gelijk zijn. Anders gaat er iets wringen. Gaat dat goed?
2. Ik vervang beide ongeïsoleerde wielen. De geïsoleerde wielen hebben dan beide asb. En de beide ongeïsoleerde wielen aan de andere zijde hebben géén asb. Gaat het draaistel dan niet scheef trekken?

Ik ben geneigd de proef op de som te nemen.
Heeft iemand van jullie ervaring met a-symmetrisch aangebrachte asb?

@Jo
Als je wilt kun je me een PB sturen met kosten en voorwaarden.

Groet, Bas

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #25 Gepost op: 19 September 2016, 10:13:30 »
wringen is bij 1:1-treinen misschien een probleem, maar in 1:87... neuh. Ongeveer alle fabrikanten maken treinen waarvan er maar een deel van de aangedreven wielen bandjes heeft he...

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #26 Gepost op: 19 September 2016, 11:38:26 »
Dat klinkt geruststellend :)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #27 Gepost op: 19 September 2016, 11:43:08 »
@Bahn-AG Bart

Nog dank voor je aanbod via een PB. Ik ontdekte nu pas dat je wat gestuurd had.

Via een PB kon ik helaas niet meer reageren, dus dan maar op deze wijze.

Groet, Bas

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1742
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #28 Gepost op: 19 September 2016, 21:26:12 »

Heeft iemand van jullie ervaring met a-symmetrisch aangebrachte asb?


Hallo

Modernere TRIX/Märklin loks hebben ook 3 antislipbanden.
Wat wel zo is is dat het wiel zonder ASB aan de geisoleerde zijde zit. Er zit onder het motordraaistel dan nog een extra slepertje geklikt zodat van dit wiel ook stroom wordt afgenomen.

https://pics.ricardostatic.ch/ImgUsers/2/8/817/81721/8172135/817213584_3_Big.jpg
Bart

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #29 Gepost op: 20 September 2016, 09:23:18 »
Opmerkelijk, 3 antislipbanden. Dan zou het met mijn 221-er zeker goed moeten gaan qua stabiel rijgedrag.

Het wiel zonder asb betekent aan de massazijde en extra stroomafnamepunt. Dat is altijd meegenomen (en in wezen maakt het niet uit of je dat extra punt aan de massazijde of aan de geïsoleerde zijde hebt).

Beetje off topic hierbij nog een foto van een 101. Hierbij maar 2 wielen met asb op het motordraaistel, diagonaal geplaatst. (Ik was er dus niet mee bekend dat MäTrix ook oplossingen met 3 asb's produceert)


Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 15:42:55 door 44. Reden: afmetingen plaatje juist ingesteld »