Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?  (gelezen 6848 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4677
Wellicht ooit al eens besproken maar toch maar deze vraag. Wil uiteindelijk mijn treinen op het hoofdtraject automatisch laten rijden en daar tussen en om heen op het stationsemplacement en op de zijlijn handmatig gaan rijden.

Welk van de bekende treinbesturingspaketten gast hier het beste mee om?

Ps: baan is niet voorzien van railcom terugmelding.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2016, 10:06:40 »
Dat zal een leuke discussie opleveren. Zoveel pakketten, zoveel meningen.
Waarschijnlijk kan ieder pakket daar wel mee omgaan.

Ik adviseer Koploper  ;D
Gr.
Eric

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2016, 10:12:22 »
ik denk alle software het is maar hoeveel geef je er aan uit en hoe goed ben je met instellen, en zelfstudie van het programma.

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2016, 12:12:04 »
Dit is inderdaat een leuk discussie punt, waar al veel over gesproken is.
Wat je je zelf moet gaan afvragen is, wat mag het kosten, en hoe handig ben je er mee.
Wat je ook kan doen, als je nog een oude pc hebt, wat verschillende demo software installeren en gaan spelen.
Zo kom je er vanzelf achter wat voor jou het beste werkt.
ik rij zelf met traincontroller, omdat ik dat het beste vond werken, maar deze is niet goedkoop
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2016, 12:24:52 »
Zouden er wel veel mensen zijn die echt kunnen vergelijken? Misschien hoeft dat ook niet. Er zijn hier vast wel mensen die handmatig en automatisch rijden combineren. Vertel gewoon hoe dat bij het door jou gebruikte programma functioneert Kunnen we zelf vergelijken. Want ik vind het wel een interessant onderwerp en heb er maar een beperkt beeld van.
Kan het op de hele baan of is het beter een automatisch deel en een handmatig deel te hebben? Hoe verloopt de overdracht dan? Enne ...
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2016, 12:34:52 »
Idd een discussie die veel verschillende meningen oplevert.

Je geeft voor een gedeelte aan wat je wilt.
Maar daar komen nog zoveel vragen bij:
- Hoe wil je je wissels, eventuele seinen aansturen
- Wil je met een Ipad of Telefoon de andere treinen kunnen aansturen.
- Hoe worden daar eventuele wissels en seinen aangestuurd.
- Hoeveel interface's wil je tegelijk gebruiken.

Daar mee wordt de keuze van de programma's al iets beperkt.
Je kunt van bijna alle programma's gratis demo's downloaden en gebruiken, kun je kijken wat je het prettigst vindt werken.

Ik heb zelf ondertussen ervaring met 3 programma's en elk programma heeft voor en nadelen.




H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4677
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2016, 19:48:58 »
Wat toelichting:

Centrale is roco Z21 (dus de zwarte)
Bezetmelding via loconet

Rij nu automatisch met Rocrail (dus volautomatisch incl wissels en seinen)

Wil dus rondom en door het automatische bedrijf op de hoofdbaan (met ipad) rangeren op emplacement, zijlijn en werkplaats (zie voor baanlayout topic Brockenbaan).
Waarbij dan dus ook handmatig (ipad) wissels en waarnodig seinen bediend worden.

Op zich gaat de samenwerking tussen Z21, Ipad en Rocrail prima alleen ziet rocrail niet als een handbediende trein in een blok staat. Kan in blok staande trein wel op handbediend zetten maar deze blijft dan in het start blok staan.

Vraag me dus af of dit beter gaat in andere programma's (bv Itrain)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2016, 20:08:00 »
... ik rij zelf met traincontroller, omdat ik dat het beste vond werken, maar deze is niet goedkoop

Ik gebruik inmiddels ook Traincontroller icm de Digikeijs DR5000 Multiprotocol centrale. Traincontroller is zó intuïtief, dat zelfs kinderen er heel snel mee kunnen werken. Inderdaad niet goedkoop, maar wel verschrikkelijk compleet. Ja automatisch rijden én handmatig rijden, is geen enkel probleem. Ook via mijn iPhone of tablet als remote control.

Ik gebruikte hiervoor Hornby's Railmaster. Ook handig en erg goedkoop. Maar véél beperkter. Al kon je de treinen weer wel met je stem besturen. Leuke gimmick, maar eigelijk niet erg praktisch. :)

Gr, Hans

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2016, 20:58:15 »
Citaat
Op zich gaat de samenwerking tussen Z21, Ipad en Rocrail prima alleen ziet rocrail niet als een handbediende trein in een blok staat. Kan in blok staande trein wel op handbediend zetten maar deze blijft dan in het start blok staan.

Al op forum RocRail de vraag gesteld rond bovenstaand item??????

http://forum.rocrail.net/

Mss dat er wel een oplossing voor is ...... Je zult niet de enige zijn met dat probleem vermoed ik....

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2016, 23:31:49 »
Hoi Frank,

Ik heb het gevoel, dat iTrain ook erg intuitief werkt in dit soort gevallen. Er zijn per trein 3 mogelijkheden, n.l. Handmatig, half-Automatisch en Vol-Automatisch. Op het moment, dat handmatig is ingesteld, kun je met een standaard controller, of de iPad de trein gewoon besturen. Voor de wissels kun je in iTrain de gewenste route inleggen en die wordt dan voor de andere treinen geblokkeerd, zodat je geen botsingen krijgt. Het leuke is dan ook, dat iTrain toch bijhoudt, waar de trein is, ondanks, sat je dit zelf met de hand bestuurd.

Ik heb dit zelf met de Z21, een standaard Intellibox, een ECOS en de DR 50000 uitgeprobeerd en het werkt in alle gevallen goed.

Groetjes
Bert

P.S. Ik heb vroeger ook RocRail gebruikt, maar ben toch op iTrain overgestapt vanwege de goede support, mooie interface en heel simpel in gebruik.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2016, 23:42:39 »
Bert, zomaar een vraagje: in jouw voorbeeld, kan Itrain ook prioriteiten geven aan het automatische bedrijf? Zodat jij moet wachten tot het automatische verkeer is gepasseerd?
En zoja, hoe werkt dat dan?

Gr, Bert

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2016, 09:53:42 »
Bij iTrain kun je niet makkelijk prioriteiten opgeven. Je kunt natuurlijk wel zelf uitkijken of er wegen dwars door jouw rangeergebied getrokken zijn. Dan moet je zo-wie-zo wachten.

Of er dan later nog weer iets aankomt is lastig te zeggen. Het is wel makkelijk om de routes, die reeds gereden worden tijdelijk op te schorten. De route kan direct gestopt worden, of de route kan tot het einde afgemaakt worden en dan gestopt worden door de computer.

Vele mogelijkheden te over.
Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2016, 09:58:14 »
Ook voor mij was in is dit een belangrijk punt.

Voor mij moet de hoofdbaan, inclusief schaduw stationen en een klein doorgaand station automatisch.
Het Kopstation moet de trein automatisch binnen komen. Het uitrangeren moet dan handmatig, en als de trein klaarstaat moet die weer automatisch wegrijden.

Daarbij zijn voor mij een paar belangrijke punten.
* Het handmatig rijden wil ik via de roco muis doen. In dit gehele proces wil ik geen toetsenbord of computer muis bedienen. En eigenlijk ook niet op het beeldscherm hoeven te kijken.

* Voor de bediening van de wissels gebruik ik een "ouderwets" bedieningspaneel met knopjes voor de wissels of sporen die ik wil gebruiken.
En als ik handmatig bezig ben mag er natuurlijk niet ook een trein binnen komen over de door mij gebruikte sporen.

* Voor de hoofdbaan is het voor mij van belang dat de lengte van de trein, maar ook type bekend blijft. Een personen trein mag op andere sporen komen dan een goederen trein, en ook wacht tijden zijn anders voor deze. Zelfde voor kortere of langere goederen treinen. Echter een lok kan de ene keer voor een personen trein komen, en de andere keer voor een goederen trein.
Afhankelijk van welke wagens ik er achter hang moet hij dus wel de juiste gegevens mee krijgen als deze weer automatische de hoofdbaan opgestuurd word.

Deze eisen maakte het niet eenvoudig, maar uiteindelijk heb ik met koploper het redelijk goed voor elkaar gekregen. Wil niet zeggen dat het met andere pakketten niet zou lukken. Ik kende koploper op dat moment al het beste. Heb dus wel naar meer pakketten gekeken, maar zag het met koploper uiteindelijk zitten om het voor elkaar te krijgen.

Kleine beschrijving van hoe het bij mij werkte:

Trein rijd vol automatisch op de hoofdbaan. Als er ruimte is op het hoofd station kan er een trein binnen komen. Voor personen treinen betekend dat dat er 1 spoor van de sporen 1 tot en met 3 leeg moet zijn.
Voor een goederen trein betekend dat dat er 1 spoor van de sporen 3 tot en met 7 leeg moet zijn.
Als aan deze voorwaarden werd voldaan kon een trein binnen komen. ( was ik aan het rangeren dan kon ik door een schakelaar om te zetten op mijn bedieningspaneel ook zorgen dat er geen trein binnen mocht komen, maar kon dus ook dat tijdens rangeren er een trein binnen kwam en automatische stopte op zijn spoor, zolang dat kon zonder elkaar in de weg te zitten )
Als een trein binnen kwam dan stopte die netjes op zijn spoor en werd deze naar handmatig gezet en bleef deze staan.
Van af dat moment kon ik dus met de muis de betreffende lok selecteren en er mee rijden. Wissels zetten deed ik door enkele knoppen op mijn bedieningspaneel. Van dit spoor naar dat spoor,en dan werden alle wissels er tussen goed gelegd. In koploper werd deze wisselstraat dan ook als geselecteerd aangegeven waardoor een automatische trein deze niet meer kon kiezen.

Aan de andere kant, had een automatische trein deze net gekozen, dan werd mijn handmatige keuze uitgesteld tot deze weer vrij werd gegeven. Dat was dus iets wat ik zelf dan wel in de gaten moest houden, maar moest uiteindelijk opgelost gaan worden met seinen, zover was het alleen nog niet.

Ik kon vervolgens handmatig met de lok doen wat ik wilde, richting lokverzorging, de loods in, rangeer acties om wagens elders te zetten, of weer klaar zetten voor de wagens voor vertrek.
Ook kon er een andere lok uit de loods gehaald worden om die voor enkele wagens te plaatsen. Alle loks op mijn kopstation stonden op handmatig en kon ik dus zelf via de muis bedienen.

Als ik uiteindelijk een trein klaar had staan op een spoor met wagens er achter die mocht vertrekken naar de hoofdbaan dan drukte ik weer op de knop van dat spoor. Koploper nam die lok dan weer op in het automatisch rijden, en als aan de eisen werd voldaan vertrok de lok, vol automatisch van mijn kopstation weer de hoofdbaan op. Koploper wist op dat moment weer welk type trein deze lok moest worden, dus personen of goederen. Lengte nam hij ook weer mee om te kijken waar de trein wel en niet mocht komen. Via dynamische trein lengtes zou dit later op de baan nog gecontroleerd worden. Kon natuurlijk gebeuren dat na rangeer acties de trein langer of korter was geworden dan toen hij binnen kwam.

Enige beperking die ik dus wel had, een trein die binnen kwam mocht niet van type veranderen. Een personen trein die binnen kwam kon ik niet zo om rangeren dat het opeens een volle goederen trein was.

Op enkele van mijn kopsporen kon ik een binnenkomende trein direct omrijden via een ander spoor als die vrij was. Op enkele moest de lok blijven wachten tot de trein weer met een andere lok was verdwenen.
Bij die sporen kwam er dus ook geen trein binnen zolang de vorige lok nog achter op het spoor stond te wachten tot ik die handmatig had weggereden.

In dit geheel had ik voor 1 spoor de mogelijkheid alles automatisch te laten verlopen, trein kwam binnen, lok ontkoppelde, reed om richting draaischijf en lok verzorging, haalde kolen, draaide en kwam weer voor de wagens waarbij hij vervolgens weer vertrok de hoofdbaan op. Dit gebruikte ik alleen beperkt omdat ik het handmatig rangeren gewoon leuker vond, dus dat liever deed.

Mijn kopstation was zo gemaakt dat er prima met 2 treinen gelijk een actie uitgevoerd kon worden.
Konden dus 2 treinen gelijktijdig binnen komen, vertrekken, of 1 binnen komen en 1 vertrekken.
Kon 1 trein binnen komen of vertrekken en kon met 1 trein rangeren op de hoofdsporen.
Daarnaast kon er los hiervan wat klein rangeerwerk gedaan worden bij de lokverzorging, en bij een laadplaats voor goederen.
In theorie konden er dus 4 treinen op mijn kopstation rijden. 2 automatisch binnenkomen of vertrekken. 1 handmatig bij de lokverzorging en 1 handmatig bij de laadplaats. Zelf 2 treinen in de gaten houden was nog wel een uitdaging.

Op de hoofdbaan konden vervolgens ook nog verschillende treinen rijden.

Om dit allemaal goed voor elkaar te krijgen vergde wel wat instellingen binnen koploper, en werkte ook niet gelijk foutloos. Met name mijn eis om tijdens het rijden de computer niet direct via toetsenbord of muis te bedienen was een uitdaging. Maar uiteindelijk werkte het dus prima voor mijn wensen.

Zoals aangegeven, mijn kennis van andere pakketten was te klein om op dat moment aan te geven of ik het daar ook voor elkaar zou kunnen krijgen. Kende koploper beste en was dus begonnen om het daar voor elkaar te krijgen. En dat is gelukt dus uiteindelijk ook niet meer in een ander pakket gedoken om te kijken of het daar ook zou kunnen. Als ik bij koploper vast was gelopen dan was dat de volgende actie geweest.

Groet,
Roelco


« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2016, 10:01:18 door rjr. Reden: kleine typefoutjes »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2016, 15:34:34 »
Met Traincontroller is het zeer mooi mogelijk om gecombineerd automatisch en handmatig te rijden.

Traincontroller kan als verkeersleider de wissels en seinen schakelen, een machinist moet de trenen die op 'handmatig' gezet zijn vervolgens bedienen. Je rijdt zodoende met de hand door het andere verkeer heen, het is net echt, je moet zelf op je seinen letten. Je kunt door een rood sein rijden, maar er is ook een veiliger modus waarbij TC treinen voor een rood sein toch kan stoppen. Als handbediening kan elke smartphone of tablet dienen die een internetbrowser en wifi toegang heeft. Of de knoppen op je command station, als ie die heeft.

Ook is het mogeljk om bepaalde gebieden op de layout, bijvoorbeeld een rangeerterrein, aan te merken als 'handmatig bediend'. Vanuit het laatste geautomatiseerde blok wordt de trein dan overgegeven voor het handmatige rangeerwerk. Rij je hem weer het geautomatiseerde blok in, dan kan de trein daar weer overgenomen worden door TC.

Met een Roco Multimaus rijden kan ook, mits voorzien is in het aansluiten ervan op de PC via een USB adapter, of het aansluiten van de DCC uitgang op de sniffer ingang van bijvoorbeeld een ECoS (zo rij ik bij mij thuis met de hand).

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden?
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2016, 16:04:32 »

Vraagje, met name op over het midden gedeelte.
Als ik met 4 treinen dat rangeer terrein op rijdt, en daarna die in willekeurige volgorde er weer uit wil rijden kan dat dan ook? En zo ja, hoe wordt doorgegeven welke trein op welk moment het gebied uitrijd? Bij mij zou dat gebied namelijk mijn hele kopstation moeten zijn aangezien ik daar handmatig wil rijden. Maar daar staan dus alle loks die op dat moment niet op de baan zitten, en dat kunnen er rustig 10 of meer zijn.

Bedankt,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2016, 00:44:50 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd... »