Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door Seinhuis
Vandaag om 00:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Rail away door Blausee-Mitholz
02 December 2025, 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
02 December 2025, 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
02 December 2025, 22:38:26
Raadplaatje door chrvdv37402
02 December 2025, 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 21:14:20
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
02 December 2025, 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Zee. Land. door Huup
02 December 2025, 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
  

Auteur Topic: Kortsluiting Liliput BR95  (gelezen 5361 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Kortsluiting Liliput BR95
« Gepost op: 21 August 2016, 19:34:43 »
Hoi.
Ben bezig een Liliput BR95 011 te digitaliseren.
Origineel was het model een wisselstroomlokomotief, maar dat deel is al opgelost : hij is al naar gelijkstroom omgebouwd, en de digitaal decoder steekt erin.
Opgelost denk je dan, tot je het voorste en achterste wielas terug monteerd. Blijkbaar geeft hij dan kortsluiting.
Zonder deze beide wielassen, rijdt de lok zonder probleem digitaal.

Het gaat om deze lok dus :


( fototje vanop google )

Het gaat dus over de achterste en voorste wielas waar het probleem zich op voordoet.
Ik snap niet echt wat dit probleem veroorzaakt. Zowel voorste als achterste wielas zijn geisoleerd, en het lijkt eigenlijk alsof het deel waarmee deze wielassen aan het frame van de lok vastgezet worden ergens iets raken ( eerste wielas op het frame zelf ), maar begrijp niet goed waar dit dan weer een kortsluiting kan veroorzaken.

Iemand een idee/tips waar ik moet kijken om dit op te lossen ?

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2016, 20:36:42 »
Zijn de beide loopassen aan beide zijden geïsoleerd of aan een zijde? Als dat zo is kan er 1 of beide verkeersomleiding ingezet zijn, kijk daar eens naar.

Mvg Theo

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2016, 21:02:06 »
Verkeersomleiding?  ;D

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2016, 22:51:37 »
IPhone spelling controle?

Gokje: Een kant van de as is niet geïsoleerd, andere kant wel. Dus een van beide omdraaien

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2016, 23:12:15 »
Idd i phone spellingcontrole, moet zijn "verkeerd om"

Mvg Theo

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2016, 07:58:43 »
Moet je eens effe verklaren Theo.

Is het bij gelijkstroom normaal niet voldoende dat slechts aan 1 zijde de as geisoleerd is ?

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2016, 08:23:13 »
Ze moeten inderdaad aan 1 zijde geïsoleerd zijn.

Als echter de stroom van de as (dus niet de wielflens) gepakt wordt, is het wel belangrijk dat de wielen er juist in zitten (dus de ene as 'verbonden' met je linker railstaaf, en de ander met de rechter).
Anders krijg je kortsluiting, omdat er dan 1 van de stroomafnemers een verkeerde 'kant' pakt...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2016, 09:31:33 »
OK, duidelijk denk ik.

Maar dan maak ik me de bedenking : De lok zelf pakt zijn stroom vanop de baan door de 5 assen die aan de stangen hangen. Of de + nu op de linkse rail staat, of op de rechtse, geeft geen kortsluiting op de lok zelf.
Als ik in theorie de voorste en achterste as van de lok zelf ( dus niet die aan de assen die op de stangen hangen ) langs beide kanten van de as isoleer ( gaat dat trouwens ? ), wil dat zeggen dat de + of - enkel op de flenzen staan en niet op de as worden doorgezet, en zou in theorie ik ook geen kortsluiting meer mogen hebben. Correct ?

En kan dit dus om beide wielen te isoleren ? Vermoed een niet-geisoleerde flens eraf halen en vervangen door een geisoleerde wielflens  ?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15445
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2016, 09:58:18 »
Zo moeilijk hoeft het niet. Gewoon één van beide loopassen eruit halen, omdraaien en er weer in zetten. Is er dan nog sluiting, zelfde procedure herhalen met de andere loopas.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2016, 10:13:56 door 44 »

guest7823

  • Gast
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2016, 10:29:43 »
Ehhh, en als je de assen d'r toch uithaalt ....... eerst even testen wat de loc doet zonder de voorloopassen gemonteerd

Brainwave: voordat je de assen er uithaalt: papiertje onder de beide voorloopassen leggen en kijken of je de loc een KLEIN stukje kan laten rijden .....  :D

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2016, 10:39:52 »
De loc reed goed zonder de beide assen... ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

guest7823

  • Gast
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2016, 10:42:45 »
QED  ;)

WEER niet goed gelezen  :(

Zonder deze beide wielassen, rijdt de lok zonder probleem digitaal.

Dan is het dus een loc waarbij het frame aan een van de beide rails hangt en speelt de polarisatie van enkelzijdig geïsoleerde wielstellen dus een rol. Maar vermoedelijk heb je dan ook (al dan niet bewust) de motor ook al moeten isoleren t.o.v. het frame toen je de decoder inbouwde
« Laatst bewerkt op: 22 August 2016, 10:46:41 door guest7823 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2016, 10:52:16 »

Dan is het dus een loc waarbij het frame aan een van de beide rails hangt en speelt de polarisatie van enkelzijdig geïsoleerde wielstellen dus een rol. Maar vermoedelijk heb je dan ook (al dan niet bewust) de motor ook al moeten isoleren t.o.v. het frame toen je de decoder inbouwde

Ja, correct. Het frame van de lok hangt aan 1 van beide rails, en de motor is geisoleerd moeten worden voor de inbouw van de digitale decoder.

guest7823

  • Gast
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #13 Gepost op: 22 August 2016, 11:08:22 »
Dan is dus inderdaad, bij enkelzijdig geïsoleerde wielstellen, de polariteit van de loopassen van belang. Meestal kan je al je goed kijkt, zien waar (welke kant) de isolatie zit in wielstellen.

De ongeïsoleerde kant moet dus aan de massakant (van het frame) zitten

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #14 Gepost op: 22 August 2016, 11:18:09 »
Okee.

Gekke vraag daarop volgend : kan je de wielflenzen gewoon van de as "afploppen" of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig ? Of moet je gewoon een gans nieuw wiel kopen incl as, met de isolatie aan de andere kant.
Het wiel zit zoals in onderstaande foto vast in de wielhouder :


Fototje geleend vanop google, van ene Jofogas.