Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Looney Tunes
Vandaag om 22:10:03
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Kortsluiting Liliput BR95  (gelezen 5208 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Kortsluiting Liliput BR95
« Gepost op: 21 August 2016, 19:34:43 »
Hoi.
Ben bezig een Liliput BR95 011 te digitaliseren.
Origineel was het model een wisselstroomlokomotief, maar dat deel is al opgelost : hij is al naar gelijkstroom omgebouwd, en de digitaal decoder steekt erin.
Opgelost denk je dan, tot je het voorste en achterste wielas terug monteerd. Blijkbaar geeft hij dan kortsluiting.
Zonder deze beide wielassen, rijdt de lok zonder probleem digitaal.

Het gaat om deze lok dus :


( fototje vanop google )

Het gaat dus over de achterste en voorste wielas waar het probleem zich op voordoet.
Ik snap niet echt wat dit probleem veroorzaakt. Zowel voorste als achterste wielas zijn geisoleerd, en het lijkt eigenlijk alsof het deel waarmee deze wielassen aan het frame van de lok vastgezet worden ergens iets raken ( eerste wielas op het frame zelf ), maar begrijp niet goed waar dit dan weer een kortsluiting kan veroorzaken.

Iemand een idee/tips waar ik moet kijken om dit op te lossen ?

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2016, 20:36:42 »
Zijn de beide loopassen aan beide zijden geïsoleerd of aan een zijde? Als dat zo is kan er 1 of beide verkeersomleiding ingezet zijn, kijk daar eens naar.

Mvg Theo

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2016, 21:02:06 »
Verkeersomleiding?  ;D

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2016, 22:51:37 »
IPhone spelling controle?

Gokje: Een kant van de as is niet geïsoleerd, andere kant wel. Dus een van beide omdraaien

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2016, 23:12:15 »
Idd i phone spellingcontrole, moet zijn "verkeerd om"

Mvg Theo

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2016, 07:58:43 »
Moet je eens effe verklaren Theo.

Is het bij gelijkstroom normaal niet voldoende dat slechts aan 1 zijde de as geisoleerd is ?

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2016, 08:23:13 »
Ze moeten inderdaad aan 1 zijde geïsoleerd zijn.

Als echter de stroom van de as (dus niet de wielflens) gepakt wordt, is het wel belangrijk dat de wielen er juist in zitten (dus de ene as 'verbonden' met je linker railstaaf, en de ander met de rechter).
Anders krijg je kortsluiting, omdat er dan 1 van de stroomafnemers een verkeerde 'kant' pakt...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2016, 09:31:33 »
OK, duidelijk denk ik.

Maar dan maak ik me de bedenking : De lok zelf pakt zijn stroom vanop de baan door de 5 assen die aan de stangen hangen. Of de + nu op de linkse rail staat, of op de rechtse, geeft geen kortsluiting op de lok zelf.
Als ik in theorie de voorste en achterste as van de lok zelf ( dus niet die aan de assen die op de stangen hangen ) langs beide kanten van de as isoleer ( gaat dat trouwens ? ), wil dat zeggen dat de + of - enkel op de flenzen staan en niet op de as worden doorgezet, en zou in theorie ik ook geen kortsluiting meer mogen hebben. Correct ?

En kan dit dus om beide wielen te isoleren ? Vermoed een niet-geisoleerde flens eraf halen en vervangen door een geisoleerde wielflens  ?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2016, 09:58:18 »
Zo moeilijk hoeft het niet. Gewoon één van beide loopassen eruit halen, omdraaien en er weer in zetten. Is er dan nog sluiting, zelfde procedure herhalen met de andere loopas.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2016, 10:13:56 door 44 »

guest7823

  • Gast
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2016, 10:29:43 »
Ehhh, en als je de assen d'r toch uithaalt ....... eerst even testen wat de loc doet zonder de voorloopassen gemonteerd

Brainwave: voordat je de assen er uithaalt: papiertje onder de beide voorloopassen leggen en kijken of je de loc een KLEIN stukje kan laten rijden .....  :D

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2016, 10:39:52 »
De loc reed goed zonder de beide assen... ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

guest7823

  • Gast
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2016, 10:42:45 »
QED  ;)

WEER niet goed gelezen  :(

Zonder deze beide wielassen, rijdt de lok zonder probleem digitaal.

Dan is het dus een loc waarbij het frame aan een van de beide rails hangt en speelt de polarisatie van enkelzijdig geïsoleerde wielstellen dus een rol. Maar vermoedelijk heb je dan ook (al dan niet bewust) de motor ook al moeten isoleren t.o.v. het frame toen je de decoder inbouwde
« Laatst bewerkt op: 22 August 2016, 10:46:41 door guest7823 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2016, 10:52:16 »

Dan is het dus een loc waarbij het frame aan een van de beide rails hangt en speelt de polarisatie van enkelzijdig geïsoleerde wielstellen dus een rol. Maar vermoedelijk heb je dan ook (al dan niet bewust) de motor ook al moeten isoleren t.o.v. het frame toen je de decoder inbouwde

Ja, correct. Het frame van de lok hangt aan 1 van beide rails, en de motor is geisoleerd moeten worden voor de inbouw van de digitale decoder.

guest7823

  • Gast
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #13 Gepost op: 22 August 2016, 11:08:22 »
Dan is dus inderdaad, bij enkelzijdig geïsoleerde wielstellen, de polariteit van de loopassen van belang. Meestal kan je al je goed kijkt, zien waar (welke kant) de isolatie zit in wielstellen.

De ongeïsoleerde kant moet dus aan de massakant (van het frame) zitten

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Kortsluiting Liliput BR95
« Reactie #14 Gepost op: 22 August 2016, 11:18:09 »
Okee.

Gekke vraag daarop volgend : kan je de wielflenzen gewoon van de as "afploppen" of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig ? Of moet je gewoon een gans nieuw wiel kopen incl as, met de isolatie aan de andere kant.
Het wiel zit zoals in onderstaande foto vast in de wielhouder :


Fototje geleend vanop google, van ene Jofogas.