Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 08:14:41
Handregelaar aan IB Basic
door
VAM65
Vandaag
om 08:04:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:02:08
Bauarbeiten im gange
door
Rob S.
Vandaag
om 07:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frits C
Vandaag
om 06:47:18
Rails roestig verven
door
Frank 123
Vandaag
om 06:31:15
Intermittende kortsluiting
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera
door
Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool
door
MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm
door
Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft?
door
AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0
door
wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen.
door
wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Olav
17 June 2025, 20:42:15
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Huup
17 June 2025, 09:27:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Artitec
|
Artitec PEC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Volgende
- [
1
]
2
3
...
19
Omlaag
Auteur
Topic: Artitec PEC (gelezen 88114 keer)
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4529
Nederland 1949-1963 in h0
Artitec PEC
«
Gepost op:
18 August 2016, 14:37:26 »
De definitieve productnummers zijn bekend. Nu nog maar een paar maanden geduld!
http://artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/item/pec-overzicht
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
dh3201
Offline
Berichten: 2509
Re: Artitec PEC
«
Reactie #1 Gepost op:
18 August 2016, 16:53:03 »
Hoe zit het eigenlijk met de periodes.
Er wordt genoemd: 1937-1939, 1941-1950, 1950-1956, 1960-1965, 1972-1979 en Museum.
Dus voor 1940, 1957-1959, 1966-1971 val je buiten de boot?
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
ReneN
Gast
Re: Artitec PEC
«
Reactie #2 Gepost op:
18 August 2016, 17:10:30 »
Ja dat is wat merkwaardig, maar volgens mij is er niet zoveel aan de hand qua tijdperkinzet. De Pec's waren net als de overige postrijtuigen eigendom van de PTT. Deze hield er eigen onderhoudsschema's op na, daarom reden de Plan C's langer rond in het turkoois dan de Plan D's van NS. Misschien dat er wat gaten vallen qua revisiedatums. De meeste informatie is nog op Seinarm.nl te vinden.
Grtz, René
Gelogd
ReneN
Gast
Re: Artitec PEC
«
Reactie #3 Gepost op:
18 August 2016, 17:16:16 »
Aanvullend: ik geloof niet dat de "Bloedneuzen" in 1956 ineens verdwenen waren, volgens mij zijn er veel net als Mat '46 na 1960 gewijzigd. Trouwens Mat '54 kwam pas vanaf 1956 in dienst en had ook de rode biezen op de koppen, dus er moet een overlap zijn geweest.
«
Laatst bewerkt op: 20 August 2016, 01:04:15 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd
»
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3854
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec PEC
«
Reactie #4 Gepost op:
18 August 2016, 19:09:22 »
welnee, in 1967 gingen Pec's met bloedneus nog in die outfit naar de sloop, zoals hier de 905 en 909:
soortgenoten, zoals hier de 917 hadden al een vergeelde snoet:
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
henk
Offline
Berichten: 22446
Re: Artitec PEC
«
Reactie #5 Gepost op:
19 August 2016, 07:09:14 »
Zo is dat. Voor het omschilderen bestaat een beginjaar.
Er zijn volgens mij maar een paar 'harde' data.
Na de mobilisatie in 1939 werden de daken van het materieel donkergrijs geschilderd. Dat zal ook niet in één dag zijn gebeurd, maar wel vrij snel.
In 1950 vernummering van 85xx naar 9xx.
In 1956 werden de riemdynamo's vervangen door asdynamo's. Die waren goed zichtbaar, maar het meest opvallende gevolg was dat een stuk schortplaat werd verwijderd.
Vanaf 1966 werden alle schortplaten verwijderd.
In 1972 vernummering van 9xx naar 19xx. Tegen die tijd was het beeld bij de resterende exemplaren grasgroen met zandkleurige biezen en geen schortplaten.
Een geval apart is het museumexemplaar. Dat kreeg zijn schortplaten terug, maar hield de asdynamo. Men koos er niet voor een schortplaat maar helemaal weg te laten zoals in 1950. In plaats daarvan werd een hap uit die plaat genomen.
«
Laatst bewerkt op: 19 August 2016, 08:41:42 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
AB 7216
Offline
Berichten: 1623
Re: Artitec PEC
«
Reactie #6 Gepost op:
19 August 2016, 08:09:02 »
Nog enkele aanvullingen op het vorige bericht;
De dynamo's werden vanaf 1955 aan de buitenzijde geplaatst. De reden hiervoor, was het aanbrengen van TL verlichting in deze rijtuigen. De zwaardere dynamo kreeg een cardanaandrijving vanaf een van de assen.
In 1965 werd in het kader van de besparing op het onderhoud een begin gemaakt met het verwijderen van een deel van de schortbeplating. In principe bleef tussen de draaistellen alleen de bak voor de accu's aanwezig. Als eerste kwam de 904 begin 1966 als zodanig gewijzigd in dienst. In deze periode werd ook de benaming Pec gewijzigd in Pe.
In 1950 werden de Pec's vernummerd van 8501-8521 naar 901-917. (in 1951 kwam de 8511 terug uit polen, en kreeg het nummer 918.
In 1972 werden de Pe's vernummerd naar 1900 ivm de levering plan V welke ook in de 900 serie zaten.
Bron; De stroomlijnpostrijtuigen van de Nederlandse spoorwegen, door N.J. van Wijck Jurriaanse. Uitgave Stibans
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
henk
Offline
Berichten: 22446
Re: Artitec PEC
«
Reactie #7 Gepost op:
19 August 2016, 08:18:48 »
Oh ja, er lopen drie dingen door elkaar: kleur, zichtbare technische aanpassingen en de vernummeringen. Het bericht maar even aangepast.
En happie happie.
Ik zag dat Artitec de asdynamo waar van toepassing heeft geplaatst en de schortplaat heeft weggelaten.
Als ze bij het museumexemplaar ook nog een plaat met hap hebben aangebracht, zijn ze baas.
«
Laatst bewerkt op: 19 August 2016, 08:34:36 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Online
Berichten: 8437
Spoor N
Re: Artitec PEC
«
Reactie #8 Gepost op:
19 August 2016, 10:20:12 »
Volgens Artitec is mijn Pec met schortplaten en crème neus dus inzetbaar tussen '60 en '65, leuk om te weten.
Op de foto van de 9177 hierboven zie ik bovendien een dikke balk bij de sluitseinen zooals bij de bloedneusvariant, waar andere stellen een dunne streep hebben. Was dit een eenling of letten we alleen op dynamo's en schortplaten?
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Artitec PEC
«
Reactie #9 Gepost op:
19 August 2016, 10:22:58 »
Citaat van: henk
...Als ze bij het museumexemplaar ook nog een plaat met hap hebben aangebracht, zijn ze baas....
Ik zou zeggen: "Lees de test in een bekend, recent uitgekomen tijdschrift..."
Ik voorspel je dat je dan zult zien dat Artitec 'baas' is
Grtzz,
Karst
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22446
Re: Artitec PEC
«
Reactie #10 Gepost op:
19 August 2016, 10:24:30 »
Ja, dat was dus haast niet te lezen.
Maar mooi.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Artitec PEC
«
Reactie #11 Gepost op:
19 August 2016, 10:27:29 »
Brilletje Henk ?
Gelogd
dh3201
Offline
Berichten: 2509
Re: Artitec PEC
«
Reactie #12 Gepost op:
19 August 2016, 10:51:40 »
Oké, dus de periode 1966-1971 ontbreekt bij Artitec omdat ze geen 900 nummer zonder schortplaten in hun assortiment hebben?
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
henk
Offline
Berichten: 22446
Re: Artitec PEC
«
Reactie #13 Gepost op:
19 August 2016, 10:58:55 »
Dat zal de redenering wel zijn. Hoewel ik niet precies weet hoe snel dat afslopen van de schortplaten is verlopen.
@Karst, een echte onlineversie van een tijdschrift lezen gaat nog prima. Maar om mijn gezeur goed te maken, ga ik een papieren exemplaar kopen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
dh3201
Offline
Berichten: 2509
Re: Artitec PEC
«
Reactie #14 Gepost op:
19 August 2016, 12:30:25 »
Ik heb op
http://railwiki.nl/index.php/Pec_-_Rijtuigen_Pec
nog wat zitten lezen en bekijken.
Rond 1954 zijn wegens de gewijzigde spellingsregels de postschilden vervangen door de nieuwe spelling 'Nederlandse Posterijen' ipv 'Nederlandsche Posterijen'.
Dat zou Artitecs gat tussen 1955 en 1960 kunnen verklaren, geen olijfgroen/rode Pec's met postschilden met nieuwe spelling.
Blijkbaar biedt Artitec de Pec's met rode biezen met de oude postschilden en de Pec's met gele biezen met nieuwe postschilden.
De strikte tijdperkaanhangers zullen dus geen Artitec Pecs met rode en met gele biezen samen kunnen inzetten
Van de in 1941 geleverde P8521 lijkt het mij stug dat deze met zilver dak is geleverd, aangezien de daken van ouder materieel al in of na 1939 donkergrijs werd geschilderd.
De jaren '70 Pec liefhebbers komen er het beste vanaf met drie verschillende nummers (inclusief de MTE exclusive)
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Volgende
- [
1
]
2
3
...
19
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Artitec
|
Artitec PEC